Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
G3:t on harmillisesti kummatkin niin lähellä seinää, että toki olen kääntänyt suoraan kohti ja etäisyys on 1-1-1 metreissä. Mutta suuntaavuuden takia ei niinkään heijastumat ole tässä hommassa merkittävässä osassa. Optimaalisesti nämä ei valitettavasti kuitenkaan ole sijoitetttavissa.Ootko kääntäny kaiuttimet kohti sweet spotia, 45 asteen kulmaan noin suurinpirtein. Monesti jos on kovasti suuntaavat kaiuttimet niin saadaan kapealle kuuntelualalle siihen sweet spotiin todella tarkka,analyyttinen ja terävä stereokuva.
Vaikka kyllähän sinä tämän jo tiesitkin.
Ei voi muuta sanoa kun että olen vähän kade.
Juu, ja netti on täynnä rakennussarjoja, joiden tekemisestä kannattaa aloittaa. Esim: https://www.hifitalo.fi/audiokit_aw-f22_rakennussarja Noita rakennussarjoja kaksi ja sitten vahvariksi vaikka:Äijälän rannan asuntomessuilla oli sellanen talo missä oli panostettu akustiikkaan, ihan perustuksista asti, ainoa kokemus itellä oikeasti todella vaikuttavasta tunnelmasta. En tiiä kuinka monen kymppitonnin äänentoisto siel oli, mut tuli kyllä sellanen fiilis et itelle kans sit kun on rahoissa. Mut ilmeisesti kun perehtyy asiaan ja tekee itse, pääsee hyvään tulokseen pienemmälläkin rahalla.
Kun kuuntelukolmio on noin pieni, niin takaseinän läheisyys ei välttämättä ole mikään ongelma, mutta kyllähän se on fakta että suuntaavat kaiuttimet suoraan kohti kuuntelijaa suunnattuna antaa anteeksi akustisia asioita, mitkä voisi tärvellä täysin normaalissa suorassa linjassa olevat kaiuttimet.G3:t on harmillisesti kummatkin niin lähellä seinää, että toki olen kääntänyt suoraan kohti ja etäisyys on 1-1-1 metreissä. Mutta suuntaavuuden takia ei niinkään heijastumat ole tässä hommassa merkittävässä osassa. Optimaalisesti nämä ei valitettavasti kuitenkaan ole sijoitetttavissa.
Kyllä ne tässä onneksi antaa ja sitten tarkimmassa duunissa laitan kiinni Senkut.Kun kuuntelukolmio on noin pieni, niin takaseinän läheisyys ei välttämättä ole mikään ongelma, mutta kyllähän se on fakta että suuntaavat kaiuttimet suoraan kohti kuuntelijaa suunnattuna antaa anteeksi akustisia asioita, mitkä voisi tärvellä täysin normaalissa suorassa linjassa olevat kaiuttimet.
No siinä on niin päinvastainen elämänkatsomus ja asenne mitä Suomessa yleensä tapaa. En minäkään katso kieroon ketään, joka vetää ohi RS6:lla, vaan osotan sormella, että vittu miten makee kiesi. Tämä asenne on paljon arvokkaampi kuin materia, koska silloin rahan ja materian merkitys ei ole niin suuri, vaan osaa nauttia pienistä asioista eikä koe alemmuutta muiden asioista. Voi kun suurimmalla osalla olisi tämä asenne, mutta valitettavasti hyvin usein törmää muiden alistamiseen tavalla tai toisella.Ja sulla on vielä sit sennheiseritkin!
Olen vähän kade, mutta vain vähän, tiedän mitä on hyvä äänentoisto, joten voin sanoa oikeasti rehellisesti että hyvä sinulle, ei se ole minulta pois jos jollakulla on hyvät audiolaitteet.
Vähän sama juttu kun mä istun opelissa ja joku porsche ohittaa mut niin sehän on vaan hyvä että ihmiset voi nauttia niistä asioista mihin itsellä ei valitettavasti ole varaa.
Ne voi olla yllättävänkin hyviä, noissa nykysurround vehkeissähän monesti tulee mittamikki mukana, jolla sitten systeemi kalibroidaan, mutta väkisinkin äänentuotto on pienessä kotelossa ei niin matalalta alkavaa. Sitä sitten tietty korjataan subbarilla, mutta jos subin jakotaajuus on semmoinen ettei äänen tulosuuntaa erota=tarpeeksi matala, niin silloinhan voi systeemi olla jopa ihan toimivakin. Toisaalta taas pahimmillaan subbari paikallistuu, satelliitit ei toista vähääkään alas ja soundi on jumputtava. Voi olla kummin vain, mutta kyllä nykyisillä DSP -systeemeillä aika paljon saadaan korjattua jopa ihan rakenteellisiakin ongelmia. Pitää ottaa koekuunteluun.Mitenkähän laadukkaita on Bosen kalliimmat 5.1 setit. Niissä on pienet sateliitit, joiden sijoittaminen on helppoa.
Mä kerran Heinosen Tommilla kuuntelin kallimpaa Bosen settiä surroundina ja olihan se pikaisesti kuunneltuna aika vaikuttava soundi niin pienistä pöntöistä.Ne voi olla yllättävänkin hyviä, noissa nykysurround vehkeissähän monesti tulee mittamikki mukana, jolla sitten systeemi kalibroidaan, mutta väkisinkin äänentuotto on pienessä kotelossa ei niin matalalta alkavaa. Sitä sitten tietty korjataan subbarilla, mutta jos subin jakotaajuus on semmoinen ettei äänen tulosuuntaa erota=tarpeeksi matala, niin silloinhan voi systeemi olla jopa ihan toimivakin. Toisaalta taas pahimmillaan subbari paikallistuu, satelliitit ei toista vähääkään alas ja soundi on jumputtava. Voi olla kummin vain, mutta kyllä nykyisillä DSP -systeemeillä aika paljon saadaan korjattua jopa ihan rakenteellisiakin ongelmia. Pitää ottaa koekuunteluun.
Mulla on onneksi samanlainen asenne, eikä raha ja materia näyttele elämässäni niin suurta osaa, voin ihan hyvin bodata, seurata politiikkaa, lukea, kuunnella musiikkia, pääasia on että koen olevani nyt jotenkin tasapainoisempi kuin vielä parikin vuotta sitten saati sitten joskus kymmenen vuotta sitten. Ikä tuo tietty jonkinlaista viisautta, harmi että olen päihteillä aiheuttanut itselleni sen maanis-depressiivisyyden, joka on inhottavimmillaan tosi ärsyttävä sairaus, onneksi nyt on löydetty hyvä lääke siihen. Mutta kun kevät tulee ja alan nostaan aerobista kuntoa niin luulempa että on mukava kevät ja kesä tulossa, ens heinäkuun 24 päivä tulee vuosi salilla täyteen.No siinä on niin päinvastainen elämänkatsomus ja asenne mitä Suomessa yleensä tapaa. En minäkään katso kieroon ketään, joka vetää ohi RS6:lla, vaan osotan sormella, että vittu miten makee kiesi. Tämä asenne on paljon arvokkaampi kuin materia, koska silloin rahan ja materian merkitys ei ole niin suuri, vaan osaa nauttia pienistä asioista eikä koe alemmuutta muiden asioista. Voi kun suurimmalla osalla olisi tämä asenne, mutta valitettavasti hyvin usein törmää muiden alistamiseen tavalla tai toisella.
No, periaatteessahan riittää jos ne pikkupurkit toistaa vaikka 90hz:iin, jonka alapuolelta ääni leikataan hyvin jyrkällä suodolla. Varsinkin jos se bassokaiutin on sijoitettu keskelle huonetta niin nykydsp:t voi tosiaan tuottaa yllättävänkin isoa ääntä vaikka se periaatteessa sotiikin äänentoiston teorioita vastaan, mutta ilmeisesti siellä on bosen labrassa tarkkaan mitattu milloin aalto on niin pitkä ettei ihminen enää paikallista ääniaallon lähtöpaikkaa. Luulisi että tuommoisissa systeemeissä sen bassokaiuttimen sijoituksen olevan tarkka. johtuen esim nurkkasijoituksen aiheuttamasta ääniaaltojen eri tuloaikojen vuoksi. Äsh kun selitin hankalasti, mutta kyllä se pääpointti tuossa on se hyvin conffattu DSP.Mä kerran Heinosen Tommilla kuuntelin kallimpaa Bosen settiä surroundina ja olihan se pikaisesti kuunneltuna aika vaikuttava soundi niin pienistä pöntöistä.
Subin sijoittaminen on aina yhtä helvettiä jos yhtään joutuu sisustusta miettimään. Kun mä virittelin 5.1 Heliumit, niin Impactille oli tasan kaksi paikkaa, kultaisessa leikkauksessa neliön muotoisessa huoneessa joko vasemmalla tai oikealla noin metrin viistoon telkkarista. Siinä se sitten möllöttää varsin huonolla paikalla sisustuksellisesti.No, periaatteessahan riittää jos ne pikkupurkit toistaa vaikka 90hz:iin, jonka alapuolelta ääni leikataan hyvin jyrkällä suodolla. Varsinkin jos se bassokaiutin on sijoitettu keskelle huonetta niin nykydsp:t voi tosiaan tuottaa yllättävänkin isoa ääntä vaikka se periaatteessa sotiikin äänentoiston teorioita vastaan, mutta ilmeisesti siellä on bosen labrassa tarkkaan mitattu milloin aalto on niin pitkä ettei ihminen enää paikallista ääniaallon lähtöpaikkaa. Luulisi että tuommoisissa systeemeissä sen bassokaiuttimen sijoituksen olevan tarkka. johtuen esim nurkkasijoituksen aiheuttamasta ääniaaltojen eri tuloaikojen vuoksi. Äsh kun selitin hankalasti, mutta kyllä se pääpointti tuossa on se hyvin conffattu DSP.
Subin sijoittaminen on aina yhtä helvettiä jos yhtään joutuu sisustusta miettimään. Kun mä virittelin 5.1 Heliumit, niin Impactille oli tasan kaksi paikkaa, kultaisessa leikkauksessa neliön muotoisessa huoneessa joko vasemmalla tai oikealla noin metrin viistoon telkkarista. Siinä se sitten möllöttää varsin huonolla paikalla sisustuksellisesti.
Tuo on muuten niin totta, myönnän olevani puukorva, kun en kuule kun töpseli käännetään toisinn päin tai kaiutinkaapelit nostetaan irti lattiasta, tai laiteteline tehdään 500 kilosesta graniitista. Minä en ole myöskään koskaan huomannut rca-kaapeleissa mitään eroa, kunhan ei osta niitä bilteman halvimpia rimpuloita.Hifistä yleisesti, jos saatte jostain käsiin 90 luvun alun HIFi-lehteä, niin ne on aika hupaisaa luettavaa kun niissä hifistellään ihan sairaalla tasolla. Ne meni siinä haastattelemaan aina yksityisiä ihmisiä, joilla oli laitteistot kohdallaan. Siellä osa viritteli leegopalikoilla monen tonnin Monsterereita irti lattiasta, ettei kaapeli ota häiriötä betoniraudoituksesta. Vaihtovirrassa käänneltiin pistoketta ees taas ja kukaan ei koskaan sokkotesteissä huomannut missään mitään eroa oikeasti.
Tuo on muuten niin totta, myönnän olevani puukorva, kun en kuule kun töpseli käännetään toisinn päin tai kaiutinkaapelit nostetaan irti lattiasta, tai laiteteline tehdään 500 kilosesta graniitista. Minä en ole myöskään koskaan huomannut rca-kaapeleissa mitään eroa, kunhan ei osta niitä bilteman halvimpia rimpuloita.
Ja vielä hupaisampaa on kun niiden käärmeöljyjen vaikutuksia kuvaillaan niin runollisesti, stereokuva sai todella mustan taustan, biitti on paljon musikaalisempi, rumpukapuloiden materiaalinkin kuulee.
Sitten siellä tapellaan/on tapeltu jo viimeiset 30 vuotta pitääkö laitteiston rakentaminen aloittaa cd-soittimesta vai kaiuttimista, tarkotan niitä tyyppejä joiden mielestä cd-soitin ja vahvistin aiheuttaa 90% äänen hyvyydestä, kun mun mielestä se menee näin äänilähde, 10%, vahvistin 20%, kaiuttimet 70%. Hitto miten mä en nyt muista sitä termiä, joku first end tai vastaava se oli. Miten tuliki nyt blackout ku en muista.