Muita hifilaitteilla musiikkia kuuntelevia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvämaineiset kaiuttimet sulla, ootko kokeillu ottaa enemmän irti seinästä noita?
Nuo audiovideon rakennusohjeet on kyllä mielenkiintoisia.

Pitää koittaa vielä tuota etäisyyttä ja suuntausta. Jos nuo kaiuttimet pitää niin vois hommata jonkun subin leffoille ja peleille. Musiikkikäytössä ei tarvitse.

Pitää koittaa vielä tuota etäisyyttä ja suuntausta. Jos nuo kaiuttimet pitää niin vois hommata jonkun subin leffoille ja peleille. Musiikkikäytössä ei tarvitse.
Leffat tosiaankin tarttee subin ja dynamiikkaan kykenevän vahvistimen. Leffoissa matalia on hyvin usein ja ne vaikuttaa merkittävästi kokemukseen.

Juu, mä en musiikkiin oikeastaan ees tarttis subia, koska kunnon kaiuttimista varsinkin aukusitisilla korostuksilla irtoaa tarpeeksi matalia.
Leffoihin sitten se 18" +-25mm liikeradalla ja 1200w vahvistintehoa ja 300litran kotelo <- Mulla on ollut tuommonen, ton jälkeen kaikkai alle 1000w, 15" ja 96db/w herkkyys -yhdistelmät tuntuu aika mopoilta... :)

Taidan katsella toisenlaisia leffoja kun en missään nimessä halua mitään subia pörisemään. Alarajataajuudenkin olen pistänyt vaffarista 50Hz ihan koska kerrostalo.

Voisi katsella uusia takakajareita kun alkaa Gradientit kyllästyttämään. Veikkaus ei ole tukenut niin jää MK soundit ostamatta. Tekisi mieli tehdä itse, mutta kämpän pajaosasto (parveke) menee remppaan.

Noista rakennussarjoista saa tehtyä todella paljon hintaisiaan paremmat toistimet. Mullakin oli subi, jonka sähköiset osat maksoi 550, sisältäen 18" elementin ja 1200w vahvistimen, sitten vaan 50mm levystä kotelo ja isot sisätuet, refleksiputki oli 8" ja sisätilavuus sen 330litraa, elementin sähköisisä arvoja, herkkyys 98db/w, tehonkesto 1400w, xmax +-18mm, yht 36mm max mechanical 50mm, fs oli muist 28hz. elementti oli 18Sound 18lw1400 ja vahvistin t.ampin 1200w monona antava malli, jonka tyyppiä en nyt muista. mutta herkkyyttä piisasi, niin piisasi liikerataakin ja tehoakin oli, joten ääntä lähti ihan saata****sti... :)

Tuolla 550€ jos olisi ostanut subin olisi saanut ehkä 10" subin 300w vahvistimella, eikä taatusti olisi soinut niin kuin tuo...

Sama pätee pääkaiuttimiinkin.

Tämmöset hifipömpelit laadukkailla elementeillä kerran väsäsin, kotelot on jo romutettu ja elementit myyty, mutta hyvät tuli.
v2WIdT.jpg

Tässä on yksi tee-se-itse kaiutin, joka yltää äänenlaadultaan ja dynamiikaltaan jo lähelle Genelecin isoja malleja, ja on mun mielestä aika halvat.
Kotelot voi teettää kuviopuu Oy:ssä, ne ei tule lopulta edes kovin kalliiksi.

http://audiovideo.fi/opas/kaiutinrakennusohje-dynamiitti-12-tuumainen-hifi-pa-kaiutin

Hinta 359 per pömpeli, ja nuo kun tekee niin eipä tarvi heti ostaa uusia kaiuttimia, ja käyvät hyvin joko 5wattisen putkivahvistimen tai 500wattisen d-class -vahvistimen jatkoksi.

Jos halutaan vielä parempaa herkkyyttä ja äänenlaatua, niin sitten ostaa nämä:

http://audiovideo.fi/opas/kaiutinrakennusohje-nitrosailio-15-tuumainen-hifi-pa-kaiutin

Jos kämppään ei mahdu noin isot kaiuttimet niin sitten rakentaa nämä.

http://audiovideo.fi/opas/rakennusohje-tee-itse-10-tuumainen-hifikaiutin-pa-elementeilla

Paljon kertonee kaiuttimien hyvyydestä ja elementtien yhteensopivuudesta jakosuodin joka on näin hyvälle kaiuttimelle hyvin yksinkertainen:

ruutinassakka_jakosuodin_vapaa_sijoitus.jpg

Muutenkin kannatan tuota Diy meininkiä vähän kaikessa mitä harrastan.

Onkos täällä punttipateja jotka on itse rakentanut hifi järjestelmän, myös autohifit tietenkin lasketaan.

Seuraavaksi aion itse tehdä päätevahvistimen, teen duoal mono tyyppisen ratkaisuin näillä ucd:n vahvistinmoduuleilla
hypex-ucd400hg_orig.jpg

Tuollai kun itse tekee niin saa jollain 3-400€ 2*400wattisen ja 2*180wattisen jo jollain 250€ hintaan.
'Joka on jo todella edullinen.

Sitten tarvitsee vain tehdä passiivinen etuvahvistimen.

Ja eiku soimaan.

'itse en perusta juuri muusta kuin stereokuuntelusta, jota kovinkaan moni ei oo päässyt parhaimmillaan kuuntelemaan, monella vois leuka loksahtaa auki kun eka kertaa kuulis sen stereokuvan ja äänivallin kolmiulotteisena jossa soittimilla on myös syvyysulottuvuus.

Tässä ens talveksi olis tarkoitus jos ei nyt muuta niin ainakin rakentaa valmiiksi ihka uudet kaiuttimet, koska äänentoistossa 75% tulee kaiuttimista, 20% vahvistimesta ja 5% äänilähteestä, siis jos verrokkeina on edes jonkunlaiset cd-pyöritin ja vahvistin, eli parhaat gainssit saa kaiuttimet suunnittelemalla....

Kun ei jaksa/osaa/kehtaa/kykene tehdä itte, niin ostin Genelec G5. Pitää tässä joku ilta vetästä käteen hanskat roudarin ja alkaa sääteleen soundit kohdalleen. Noita takaosan dippikytkimiä pitäs ropeloida vissiinkin, kun vain saisi eka tuon s*tanan bluesoundin toimimaan oikein. Vai nakkaako tunkiolle koko härpäkkeen ja vetää suorat RCA:t... Ei voi olla näin vaikeaa saada tietokoneesta ääni kaiuttimiin.

Eikä jaksa alkaa naapureita kiusaan subbarilla kerrostalossa. Vaikka semmoinenkin löytyy, mutta myyn pois. Tai no, katsotaan, miten pahaksi tämä menee.

Kertokaas mikä ois tonnilla "paras" telkkari kaksioon tällähetkellä. Vai meneekö vain Giganttiin ja ostaa jonkun.

Nuo iisalmen pöntöt -geevitoset- on ainakin erittäin hyväsoundiset. Kattele hifimaailma lehtiä kirjastosta vanhoja, en nyt muista numeroa mutta jossakin oli just tonnin telkkarien testi.

Onkos täällä punttipateja jotka on itse rakentanut hifi järjestelmän, myös autohifit tietenkin lasketaan.
On noiden kanssa joskus tullut leikittyä, koteloita väsättyä jos jonkinmoisia ja autohifit tehtyä. Sittemmin mennyt maku touhuun, vaikken edes ollut mikään älytön hifistelijä. Totesin vain, että musiikki näyttelee mun elämässä niin pientä osaa, ettei jaksa sen takia nähdä vaivaa. Kuuntelen musiikkia itse asiassa äärimmäisen harvoin. Kuulen sitä kyllä jatkuvasti, mutta en kuuntele. Saattaa olla, että ajan puolen tunnin työmatkan huomaamatta, että radio on pois päältä.

Mutta kertokaapa tarinaa tai laittakaa linkkiä näistä joilla homma menee yli että heilahtaa. On aivan äärimmäisen viihdyttävää lukea juttua taunoista joilla on kaiutinjohdot nostettu ilmaan ja joiden metrin virtajohto maksaa kymppitonnin. Jotkut laittaa vahvistimen päälle jotain kiviä millä on "tuntuva vaikutus äänenlaatuun".

Stereokuuntelussa kaiuttimina Jamo D870 aiemmin nimellä Concert 11 painaa 34 kg/kpl, vahvistimena integroitu Denon PM-1560 painaa noin 18 kg ja cd-soittimena Marantz CD6000 KI (Ken Ishiwata). Välijohtoina Taralabs en muista mikä malli ja kaiutinkaapeleina ihan metritavaraa. Noilla on pärjätty jo vuosikymmeniä. Joskus tekisi mieli vaihtaa vahvistimeksi Marantz PM 14 KI, mutta se ei ole ihan halpa.

Kun yli 60% kuuntelukokemuksesta muodostuu huoneakustiikasta niin olen panostanut siihen. Moltonia riittää ja hellasäröä ei ole.

Kyl se menee, että kaiuttimet, akustiikka, vahvistin, äänilähde.
Jos oletetaan että cd-tasoa, ei huonoilla kaiuttimilla tee mitään hyvässäkään akustiikassa.
Eikä toisaalta hyvillä huonoissa, ellei kyseessä dsp jossain välissä.

Tässä on rakennussarja, joka kustantaa 199€, kotelon osat saa hintaan 79€ Ja varmasti oin hyvät pääkaiuttimet.
punainen1-rajattu_orig.png

Tuohon kun vielä ostaa 2-kanavaisen vahvistimen, tai vaikkapa breeze audion 2.1 vahvistimen niin saa subbarinkin mukaan.
Mulla on ollu tuommonen vahvistin, se on pieni d-luokkainen vahvistin, joka on laadukas ääneltään, tuohon tekee subbarin helposti hintaan 100€.

Itse olen ollut tyytyväinen nyt varmaan n. 10 v settiin kajarit Dali Suite 2.5, vahvistin Marantz PM-68 ja cd-soitin Marantz CD-63SE. Jossain vaiheessa setti täydentyi vielä Marantzin ST-57 virittimellä. Kaikki ostettu käytettynä, olisko hintaa noille yhteensä tullut n. 700-800 €, en muista ihan tarkkaan mutta ei valtavan kallista.

En välttämättä kutsuisi noita hifiksi mutta itse olen tyytyväinen sointiin, nuo kajarit toimii ihan kivasti elokuviakin katsoessa jopa ilman mitään subia. En oikeastaan ole hifisti siinä mielessä että hakisin mitään täydellistä laitteistoa vaan kuuntelen enemmänkin musiikkia kuin laiitteita, riiittää kun laitteet on kohtuullista tasoa, sanotaan musiikki 70%, laitteet 30%.

Kerran naureskelin kun yksi monikanavaääni/kotiteatteriharrastaja-kaverini hämmästeli kuinka mun kaiuttimistani kuulosti ääni olevan keskellä tilaa, siihen piti muistaakseni todeta että se on se stereokuvaksi kutsuttu juttu kato. :)

Itse olen ollut tyytyväinen nyt varmaan n. 10 v settiin kajarit Dali Suite 2.5, vahvistin Marantz PM-68 ja cd-soitin Marantz CD-63SE. Jossain vaiheessa setti täydentyi vielä Marantzin ST-57 virittimellä. Kaikki ostettu käytettynä, olisko hintaa noille yhteensä tullut n. 700-800 €, en muista ihan tarkkaan mutta ei valtavan kallista.

En välttämättä kutsuisi noita hifiksi mutta itse olen tyytyväinen sointiin, nuo kajarit toimii ihan kivasti elokuviakin katsoessa jopa ilman mitään subia. En oikeastaan ole hifisti siinä mielessä että hakisin mitään täydellistä laitteistoa vaan kuuntelen enemmänkin musiikkia kuin laiitteita, riiittää kun laitteet on kohtuullista tasoa, sanotaan musiikki 70%, laitteet 30%.

Kerran naureskelin kun yksi monikanavaääni/kotiteatteriharrastaja-kaverini hämmästeli kuinka mun kaiuttimistani kuulosti ääni olevan keskellä tilaa, siihen piti muistaakseni todeta että se on se stereokuvaksi kutsuttu juttu kato. :)
Mä kutsun noita hifiksi.
Kaikki mikä on erillislaitteilla kasattu voi kutsua hifiksi, poislukien ehkä muovikajarit ja kiinan vahvistin 2*25w.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom