Muisti ja sen parantaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tales
  • Aloitettu Aloitettu
Luen esim. yhden jakson kokonaan pikaisesti, että saan kokonaiskuvan, sen jälkeen luen uudestaan ajatuksen kanssa ja samalla kirjoitan tietokoneella omin sanoin lyhennelmän ja pyrin ensisijaisesti ymmärtämään asian. Lopputulos koko koealueesta on sitten tiivistelmä jossa asiat ovat täysin omien ajatusteni mukaiset ja täysin eri järjestyksessä kuin kirjassa. Tämän tiivistelmän sitten luen pari kertaa läpi. Pääsee helpommallakin kun tarttee lukea vain muutama sivu omaa rautalankaversiota eikä koko kirjaa uudestaan ja uudestaan.
toimii mullakin tämä tekniikka. sekin toimii ettei päästä itseään liian helpolla eli tekstin voi lukea vaikka kymmenen kertaa oppimatta mitään. opiskeluun pitää keskittyä eikä miettiä lukiessaan mitään muuta (yllättävän vaikeaa)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Varokaa bodarit, ajattelu on pahasta...siinä voi kulua kallisarvoisia kaloreita.

Viimeks ylä-asteela, meikäläisen maikka ''pakotti'' meijän tekemään vähän väliä aivojumppaa. Niin uskomattomalta kun se kuulostaakin tälläsistä ''hömppä'' jutuista, mutta itelle ainakin autto. Mm. keskittyminen ja jotenkin tarkkaavaisuus myös parani. Maikka kerto, että kun se teki näitä, niin se ei tarvinnu välillä silmälasejakaan. Niin ja siis, linkki:
http://kinesiologia.suomiyhdistys.net/aivojumppa.shtml

Ja vaikuttaa toi silläkin lailla, että mulle se ainakin välillä aiheuttaa migreenin:D

Kalaöljy auttaa moneen vaivaan, sitä vaan reilusti. Muut sitten lääkärin kautta reseptillä, tosta linkittämästäsi tuskin on mihinkään.

Jos nyt haluaa jotain kirjaa aiheesta lukea, niin suositukseksi voisin heittää Memon.

Memo-full;init:.jpg

"Norjalainen Oddbjørn By oli keskinkertainen oppilas koulussa, mutta nykyään hän on huippuopiskelija ja yksi maailman parhaista muistimestareista. Memossa opetetaan erilaisia muistitekniikoita käytännönläheisesti ja näppärästi. Lukija voi valita itselleen ja tilanteeseen sopivan! Memo antaa vinkkejä, miten muistat paremmin muun muassa puheita ja esityksiä, lukemaasi, PIN-koodeja, salasanoja, numerosarjoja tai merkkipäiviä. Helppolukuinen Memo sopii mainiosti kaikille opiskelijoista eläkeläisiin - kaikille, jotka haluavat oppia muistamaan paremmin."

Olisi tullut tälläiselle teinidementikolle tuo kirja tarpeeseen jo peruskoulun aikana, mutta parempi myöhään, kuin ei milloinkaan.

Pieni ajankäyttö luku- & muistitekniikoiden sisäistämiseen on pieni hinta siitä, että ei tarvitse jatkaa sitä aivotonta haukionkalahaukionkalahaukionkala-pänttäämistä vuosikymmenestä toiseen.

Koska muisti ja omaksumiskyky on kuitenkin rajallinen, olennaistahan on ns. 95% ignore. Parempi muistaa pääkohdat, yksinkertainen ja järkevä yleiskäsitys asiasta kuin miljoona knoppitietoa joilla ei tunnu olevan mitään yhteyttä mihinkään. Sitten kun tajuaa mistä oikeasti on kyse, voi alkaa mietiskellä niitä detaljeja ja niille löytyy paikat helpommin. :)

Monelle suosittelisin vaikka luennolla seuraamaan ja miettimään sen sijaan että kirjoittelee kiireellä jotain muistiinpanoja kaikesta infotulvasta mitä kalvoilta löytyy. Lopputulos on yleensä se ettei ole käsitystä mistään asiasta ja joukko hajanaisia muistiinpanoja.

EDIT: En noista erikoisemmista muistitekniikoista tiedä...jos oikeasti ymmärtää jonkun asian ja sen että miksi se on niin, kyllä se päähän jää. Eli omaa ajattelua vaan kehiin. :)

Jos opiskelutekniikoista puhutaan, en ole koskaan varsinaisesti sisäistänyt tuota muistiinpanojen tekemistä kirjasta. Tuntuu että siinä menee niin helvetisti aikaa, ettei mitään järkeä. Itse suosin lukemista kynä kädessä ja sitten marginaaliin vedetään viivoja kohtiin, jotka kerrataan myöhemmin. Sori, minä olen se joka sotkee kirjaston kirjat. :nolo: Toisaalta, jos sattuu löytämään tenttikirjasta valmiiksi hikarin alleviivaaman version niin se on oikea aarre. :love:

Mitään adhd :ta ei ole mulla testattu, en tiedä johtuuko murrosiästä vai yleisesti iästä, että miksi keskittyminen häviää täysin kun tunnilla pitäis kuunnella. Ajatukset harhailee välillä niin käsittämättömissä paikoissa, että sitä ihan itekkin pelästyy kun havahtuu maikan ääneen tunneilla :D Luettua tekstiä en oo ikinä muistanu, jos luen kirjasta sivun verran tekstiä vaikka kymmeniä kertoja, en muista pätkästä kuin ehkä ensimmäisen lauseen. Jos esim. kaveri hokee kyseiseltä sivulta niitä olennaisia juttuja, muistan kaiken sanatarkasti. Oleellisten asioiden löytäminen tekstistä tuottaa todella pahoja vaikeuksia siis..

Toisaalta naama/kuvamuistini on ilmiömäinen, nään jonkun ihmisen tai kuvan tänään ja jos kyseinen ihminen tai kuva tulee eteeni vuosien päästä, muistan, milloin ja missä olen kuvan nähnyt. Huoh? :D

Mitään adhd :ta ei ole mulla testattu, en tiedä johtuuko murrosiästä vai yleisesti iästä, että miksi keskittyminen häviää täysin kun tunnilla pitäis kuunnella. Ajatukset harhailee välillä niin käsittämättömissä paikoissa, että sitä ihan itekkin pelästyy kun havahtuu maikan ääneen tunneilla :D Luettua tekstiä en oo ikinä muistanu, jos luen kirjasta sivun verran tekstiä vaikka kymmeniä kertoja, en muista pätkästä kuin ehkä ensimmäisen lauseen. Jos esim. kaveri hokee kyseiseltä sivulta niitä olennaisia juttuja, muistan kaiken sanatarkasti. Oleellisten asioiden löytäminen tekstistä tuottaa todella pahoja vaikeuksia siis..

Toisaalta naama/kuvamuistini on ilmiömäinen, nään jonkun ihmisen tai kuvan tänään ja jos kyseinen ihminen tai kuva tulee eteeni vuosien päästä, muistan, milloin ja missä olen kuvan nähnyt. Huoh? :D
:dance: meit on sittenkii 2, tosin en oo koulussa vaa ihan työelämässä mut sillon koulunaikoihin ni oli noi kuvailemas onkelmat.

[edit]

Itsehän lopetin juomisen, aloin urheilemaan, aloin syömään säännöllisesti ja nukkumaan vähintään 8 tuntia yössä ja muisti parantunut aivan älyttömästi. Viime vuonna esimerkiksi vedin ihan paskoja numeroita koulussa mutta nyt olen tämän vuoden puolella vetänyt melkeinpä vain parhaita numeroita kokeissa ja muutenkin suoriutunut paremmin.

Mielestäni pitäisi katsoa onko ihan perusasiat kunnossa (nukutko viisi tuntia yössä? juotko alkoholia kaksi kertaa viikossa?) muistinkehittämiselle ennen kuin alkaa sanomaan että "voikun on huono muisti" ja alkaa treenaamaan ties millä konsteilla.

Mutta tämä nyt on vain oma kokemuksiin perustuva mielipiteeni enkä näistä asioista mitään oikeastaan tiedä :)

Jos nyt haluaa jotain kirjaa aiheesta lukea, niin suositukseksi voisin heittää Memon.

Kiitos vinkistä, opiskelijan versio tuosta Memosta lähti tilaukseen. Saas nähdä onko miehellä hyviä vinkkejä kemian päntäämiseen. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom