Muisti ja sen parantaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tales
  • Aloitettu Aloitettu
Nykyinen elämäntilanteeni vaatii jokseenkin intensiivistä opiskelutahtia. Yläasteen opinnot reputin pääosin kaikki ja vasta nyt, lukioon tultua, opiskeluinto on herännyt. Kaikki vanhat asiat ovat tulleet bumerangina päin näköä. Niiden ohella myös roppakaupalla uusia juttuja, jotka vaativat pohjakseen ne aiemmat, suorittamatta jääneet opinnot.

Tämä ei ole varsinainen ongelma. Olen luonteeltani tiedonjanoinen(joku voi siis kysyä, että miksi yläaste meni päin persettä - en tiedä) ja rakastan haasteita. Varsinainen ongelma on, etten muista mitään lukemastani. Jos ottaa huomioon sen tietotulvan jolle itseni altistan, sekä sen että olen ollut koko ikäni huonomuistinen, se onkin tavallaan ymmärrettävää. Jo valmiin stressin lisäksi on vain erittäin turhauttavaa huomata, että kirjoja saa plärätä uudestaan ja uudestaan, vaikka lukutahti jo valmiiksi jätättää.

Siispä heräsin miettimään, että onko olemassa mitään ns. aivojumppia, joilla tätä kognition osa-aluetta saisi virkistettyä. Joidenkin lisäravinteiden olen myös nähnyt mainostettavan muistia parantavina. Haluan painottaa vielä, osin myös uskon oppimiskykyyni vuoksi, että mielestäni en omaa asioiden ymmärtämisessä mitään ongelmia. Ainoastaan muisti tökkii. Onko röökin polttamisella tai SSRI-lääkityksellä vaikutusta mihinkään?

Kiitos mahdollisista vastauksista jo etukäteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sama vika oli mullakin. Koulujen väliin tuli 10 vuotta tehtyä töitä, eikä ne peruskoulutkaan nyt ihan putkeen mennyt aikanaan, joten vaikeaa oli alussa. Jotenkin sain muistin paremmaksi tekemällä mielikuva malleja lukemastani, luin riittävän hitaasti että ehtii oikeasti ajatella sitä lukemaansa, eikä masennu siitä, että lukutahti on välillä toodellla hidas. Pikkuhiljaa jotain alkaa muistiin jäämään.

En oikein ole muuta keksinyt, mutta nuo minulle neuvottiin ja toiminut ihan kivasti.

Varsinkin kun monimutkaisia rakenteita täytyy opetella, minullaki ainoa tapa onnistua muistamaan on tosiaan ymmärtää. Esim. latinankieliset sanat jne muistan vain, jos selvitän, mihin ne juurtaa...

(mikä sitten onki SSRI-lääkitys, niin kokemuksesta voin sanoa, että ainakin jotkut mielialalääkkeet vähentää keskittymiskykyä. Nimim. nykyisin luuseri adhd, entinen hikari)

Aivot ovat siitä vinkeä juttu, että mitä enemmän niitä käyttää, sen paremmin ne toimii. Ne eivät siis ole kuin joku säkki joka täyttyy tiedolla, vaan mitä enemmän tietoa sinne lappaa, sen parempi!

Lukutekniikasta:
Varsinkin ns. ulkoa opeteltava teksti, joka ei perustu pelkkään loogisuuteen kuten vaikkapa matematiikka, on hyvä aloittaa hitaasti. Ensin voi olla hyvä ns. pikalukea alue silmäillen läpi, jotta saa jonkinlaisen kuvan siitä, mitä seuraa. Tähän ei kuulu tuhrata aikaa. Toisella lukukerralla h-i-t-a-a-s-t-i, ajatellen ja sisäistäen. Ei haittaa vaikka edellisellä sivulla luettu ei ole pitkäkestoisessa muistissa vielä. Kolmannella kerralla lukunopeus on jo automaattisesti nopeampi; onhan teksti jo tuttua ja ymmärrettävää. Jos ei vieläkään tartu, niin sitten uudestaan:D Omiin biologian pääsykokeisiin piti opetella ulkoa muutama kirja, muistaakseni luin alueen läpi yhteensä 7 kertaa.

Lukiossa tuota ylläolevaa sovelletaan siis pääosin kokeisiin, ei läksyihin, ellei ole aikaa ja haluja. Oppimista voi helpottaa, jos lukee sen kappaleen läpi edellisiltana, joka seuraavana päivänä käsitellään tunnilla. Laiskuuttani en itse juurikaan tehnyt näin:nolo:, mutta moni teki!

Jatkona Uwishin hyväksi koettuun lukutekniikkavinkkiin voisi todeta että yksi kokeilemisen arvoinen keino on tehdä kokoajan kattavia muistiinpanoja kirjoja lukiessa: Itse olen havainnut toimivaksi tavaksi kirjoittaa ylös kaiken keskeisen tiedon jota ei takuulla osaa ja muista jo ennestään. Esimerkiksi tenttiin/kokeeseen valmistautuessa voi sitten lukea omat, koko koealueen kattavat, muistiinpanot ja varmistaa että niissä ei ole mitään epäselvyyksiä. Ne asiat jotka eivät muistiinpanoistakaan vielä tunnu itsestään selvitä voi käydä läpi vielä uudestaan (joskus olen kirjoittanut vielä toiset muistiinpanot samalla periaatteella). Matemaattisissa aineissa (mukaanlukien lukion matematiikka & fysiikka) ei kyllä auta muu kuin laskuharjoitusten ahkera laskeminen.

Suoranaista muistin suorituskykyä voi myös treenata, joskin mitään kaikkeen auttavaa ratkaisua ei liene olemassa riittävän levon ja vireystilan ohella. Oleellista on kyetä strukturoimaan uusi tieto a) vanhan opitun päälle ja b) luomaan muistitallenteita jotka voidaan tiettyjen assosiaatioiden avulla noutaa muistista. Roonan mainitsema ymmärtäminen liittyy läheisesti tähän strukturointiin: älä yritä painaa yksittäisiä tiedonjyviä sellaisenaan mieleen vaan mieti mistä asiassa on pohjimmiltaan kyse (vaatii yleensä esitietojen osaamista, joten opettele ne ensin). Assosiaatioiden luomista voi myös itse treenata. Voit esimerkiksi yrittää sitoa tietyt asiat tiettyihin visuaalisiin mielikuviin tai pyrkiä muodostamaan eräänlaisia mentaalisia karttoja joissa pystyt liikkumaan tiettyjen vihjeiden avulla paikasta toiseen. Reaaliaineiden kannalta myös auttaa usein jos pystyy rakentamaan mielekästä kokonaiskuvaa opeteltavasta asiasta, jolloin yksityiskohdat loksahtelevat paremmin paikalleen ja syy-seuraussuhteiden ja muiden keskinäisten riippuvuuksien avulla.

Jatkoa lukutekniikasta: Sisällysluettelo on ehdottoman tärkeä: Helpoin tapa oppia jonkun kirjan asiasisältö on printata sisällysluettelo ja silmäillä sitä samalla kun lukee. Näin asiat liittää automaattisesti "oikeaan paikkaan" (eli mikä asia liittyy mihinkin)ja välttyy ulkoa opettelun tuskalta. Ja tosiaan ensiksi silmäillen, kokonaisuuksista yksityiskohtiin..

Lukion koealueet on naurettavan pieniä, mikäli hallitsee oikean lukutekniikan. Toki pakollinen läsnäolo on riittävän hajottavaa.

Ite oon huomannut, että lukeminen, teki sen miten hyvänsä, ei auta oppimisessa yhtään (ei myöskään mitään luennot, ne menee suoraan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos). Olenkin siis tehnyt seuraavasti: Luen esim. yhden jakson kokonaan pikaisesti, että saan kokonaiskuvan, sen jälkeen luen uudestaan ajatuksen kanssa ja samalla kirjoitan tietokoneella omin sanoin lyhennelmän ja pyrin ensisijaisesti ymmärtämään asian. Lopputulos koko koealueesta on sitten tiivistelmä jossa asiat ovat täysin omien ajatusteni mukaiset ja täysin eri järjestyksessä kuin kirjassa. Tämän tiivistelmän sitten luen pari kertaa läpi. Pääsee helpommallakin kun tarttee lukea vain muutama sivu omaa rautalankaversiota eikä koko kirjaa uudestaan ja uudestaan. Lopuksi saatan vielä lukea koko kirjan taas jos olen oikein ahkera. Yleensä en ole.

Ite oon huomannu hyväks ihan vaan sen, että pitää kynää ja paperia käsissä lukiessa. Siinä voi sitten piirrellä ajatuskaavioita (vai mitä ne on?) ja kaikkia muistiinpanoja alueesta mitä on lukemassa. Jos haluaa oppia asiat mahdollisimman helposti ja niin, että sen muistaa vielä parinkin vuoden päästä, kannattaa tehdä läksyt hyvin ja lukea kappale ennen tuntia.

Juu. Aivot/muisti/älykkyys/kyvykkyys on tavalllaan samanlainen mekanismi kuin lihas. Se tottelee kun sitä treenaa. Eli mitä enemmän harjoittelet sitä parempi susta tulee. Sama ikävä tosiasia kuin salilla käymisessä on se, että tulokset ei tule itsestään.

Mutta niihin neuvoihin. Ota ylös kaikki aikaisemmissa viesteissä mainitut neuvot. yleensä helpoin tapa päästä sisällä asiasisältöön on lukea yksi kappale kerrallaan (kirjan kirjoittaja on miettinyt kappalejaon kirjaansa eikä randomisti heitellyt niitä sinne tänne). Sit lukemisen jälkeen käydä otsikot läpi ja katsoa tiedätkö mitä otsikko tarkoittaa ja pitää sisällään. Jos tiedät, niin lue se läpi ja tarkasta tiedätkö. Jos et tiedä, niin sit luet sen uudestaan.

Jos vastaan tulee termejä ja käsitteitä mitä et ymmärrä niin voit tarkastaa ne ja kirjoittaa ne ylös.

Opiskelun tekee myös helpommaksi kun se tekee ajoissa eikä viime hetkellä. Kun olet jonkun asian jo sisäistänyt kuukausi sitten ei sitä koetta edeltävänä iltana tarvitse enää tankata sisään. Siinä kuukauden aikana voit yrittää tuoda oppimasi asiat jokapäiväisiin kokemuksiin. Vähän niin kuin biologian, matematiika ja fysiikan voi tuoda treenaamiseen voi historian, psykologian ja filosofian tuoda mukaan vaikka television katselemiseen (nämä vain esimerkkejä). Asioita kannattaa aina ajetella siten että miten voit soveltaa oppimaasi käytäntöön, vaikka se voi kuulostaakin hieman oudolta.

En nyt ehdi enempää kirjoittaa. Tuossa nyt jotakin.

Kultaiset kiitokset kaikille vastanneille. Aloitankin muistiinpanojen laatimisen heti nyt, kirjoittamalla ylös tämän threadin ydinkohdat.

Muistin parantaminen?

Olen kuullut puhuttavan,että muistia pystyy parantaa
huomattavasti erinlaisten harjoituksien avulla.

Onko tässä perää ja minkälaisia harjoituksia ne ovat
ja missä miten muistia voi treenata?

Jos jollakin on kokemuksia niin kertoo:)

Kyllähän tuo muistaakseni toimii ainakin jossakin määrin. Lähinnä jonkinlaiset ohjeet perustui siihen että opetteli mm. kauppalistat ulkoa mielikuvaharjoituksin jne.

Oli just primassa siinä totuus ruuasta sarjassa, että ku vanhukset söi marjoja (lähinnä mansikkaa taisivat) nii niitte muisti parani :wtf:

Yksi on se, että kirjoittaa aluksi muistilistan, kuten kauppaan, puh nro:n tai muuta. Sitten yrittää muistaa vaikkapa sen puhelinnumeron, ennen kuin tarkistaa sen listasta.

Ja tämä on todella hyödyllinen peli:

box-l.jpg

on kyl oikeasti hauska ja älyä parantava :D. http://en.wikipedia.org/wiki/Brain_Age:_Train_Your_Brain_in_Minutes_a_Day!

Aikoinaan televisiosta tuli ohjelma, jossa kaveri muisti monia korttipakkoja tai vastaavaa putkeen ja taisi jonkun sortin maailmanennätyksenkin omistaa muistiasioissa. Kun tältä äijältä kysyttiin mihin hänen huikea muistinsa perustuu, kaveri vastasi, että hän keksii tarinaa sitä mukaan kun uusi kortti/asia pitää muistaa, joten tämän jälkeen hän vain aloittaa mielessään keksimänsä tarinan kertomista ja muistettavat asiat tulevat kuin liukuhihnalta.

Itsekin olen kokeillut keksiä tarinaa yhdelle asialle mitä isäni kysyi minulta monta kertaa vuosia sitten, mutta kun en ensimmäisillä kerroilla muistanut mikä vastaus oli, keksi tarinan tälle tapaukselle ja tämän jälkeen olen muistanut jo monta vuotta automaattisesti ko. asian.

Hah melko sattuma, just viikko sit aloin tosissaan miettiin miten saisin muistia parannettua ku alkaa jo häirittee tietyis tilanteis. Ja heti tuli tää ketju :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom