Muistaminen: Muistipalatsit, muistiketjut ym. tekniikat

Kyllähän sitä muistia ja aivoja yleensäkin kannattaa treenata, saattaa sitten vanhuksenakin leikata lanttu vähän paremmin. "Kiva" seurata oman mummon alzheimerin etenemistä, mummo kun ei elämänsä aikana ole juurikaan opiskellut tai haastanut itseään älyllisesti, kun taas ukki, joka teki ristikoita yms. ja luki jatkuvasti koko ikänsä, pysyi päästään skarppina ihan loppuun asti, kunnes sydän petti pitkästi yli 80-vuotiaana. Tottakai perintötekijätkin vaikuttavat, mutta ei kai pelkästään siihen ole tyytyminen, kai ne aivot rappeutuu ihan yhtä lailla kuin kroppakin, jos ei niitä käytä mihinkään...?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä oon aina ollut aika heikko muistamaan nippelitietoja. Olen ehdottomasti isojen kokonaisuuksien hahmottaja ja loogisen päättelyn ystävä. Muistan sellaisenkin tapauksen yläkoulusta, jossa kirjoitin erinomaisen historian esseen, jossa kuitenkin vuosiluvut ja nimet olivat vähän niin ja näin. Opettaja antoi täydet pisteet ja sanoi, että tässä tapauksessa yksityiskohdilla ei ole merkitystä, koska tapahtumien järjestys ja syy-seuraussuhteet olivat kunnossa.

Samalla tavalla on usein käynyt yliopistollakin. Laajat ja kokonaisuuksien ymmärtämistä käsittelevät tehtävät sujuvat hyvin, mutta tiettyjen käsitteiden, vuosilukujen, tunnettujen henkilöiden jne. muistaminen aiheuttaa ongelmia. Kaveri kuitenkin lainasi mulle tuollaisen kirjan, joka keskittyy erilaisiin muistitekniikoihin. Se on nyt puoli vuotta jo pyörinyt laatikoissa. Pitäisköhän innostua ja ottaa se tässä lähiviikkoina haltuun.

Onko muuten muilla tapana että jos joskus ei muistakaan jotain asiaa (yleensä nimeä) ja tietää tietävänsä sen niin EI googleta sitä vaan yrittää hampaat irvessä palauttaa sen mieleen ? Erittäin tyydyttävää sitten kun pystyy palauttamaan vaikka sen Arsenalin 90-luvun laitapakin nimen mieleen vartin pähkäilyn jälkeen :) Toisaalta maailman raivostuttavin tunne kun se on ihan hilkulla mutta ei vaan tule mieleen. Joskus tulee koko ajan vaan joku toinen nimi mutta tiedät että se ei ole se.

Onko muuten muilla tapana että jos joskus ei muistakaan jotain asiaa (yleensä nimeä) ja tietää tietävänsä sen niin EI googleta sitä vaan yrittää hampaat irvessä palauttaa sen mieleen ? Erittäin tyydyttävää sitten kun pystyy palauttamaan vaikka sen Arsenalin 90-luvun laitapakin nimen mieleen vartin pähkäilyn jälkeen :) Toisaalta maailman raivostuttavin tunne kun se on ihan hilkulla mutta ei vaan tule mieleen. Joskus tulee koko ajan vaan joku toinen nimi mutta tiedät että se ei ole se.

Muistin käyttäminen on ehdottomasti kannattavaa!!! Itse esim. täällä pakkiksen keskusteluissa yritän käyttää omaa muistia enkä eti ollenkaan googlesta. Ärsytti kerran kun oli historia keskustelua ja sanoin oman juttuni joka oli aavistuksen virheellinen koska olin lukenut asian yli 20 vuotta sitten, ni eikös joku vittuillut mikä mun historian numero oli koulussa!

Laadukas yliopistotason opetus olisi kuitenkin mielestäni enemmän asioiden ymmärtämiseen ja asiakokonaisuuksien hahmottamiseen keskittyvää, kuin yksittäisten tietojen ulkoaopettelemiseen. Ja vastaavasti tenteissä menestyäkseen pitäisi sitten osoittaa tätä ymmärrystä ja kokonaisuuksien hahmottamista, eikä yksittäisten tietoyksiköiden mieleenpainamista. Valitettavasti näin ei toki aina ole.

Ihan vakavissani kyllä olen sitä mieltä että hyvin harvassa on ne asiat mitkä pitää ihan opettelemalla opetella ulkoa. Jos jotain tietoa työssään usein tarvitsee, niin kyllähän sen muistaa jo sitä kautta. Ja tietoa on maailmassa niin valtavasti että on aika merkityksetöntä yrittää painaa sitä päähänsä suuria määriä ihan vain tiedon itsensä vuoksi. Edelleen se kokonaisuuksien hahmottaminen ja asioiden ja yhteyksien ymmärtäminen on huomattavasti hedelmällisempää.

Mutta toki jos kokee tämän muistamisen opettelun vaikkapa mukavana harrastuksena niin mikäs siinä. Voi sitä aikaansa varmasti huonomminkin käyttää.

Matti H on tässä asian ytimessä. Vaikka ei välttämättä itse näin toimisi, niin on ihmisiä jotka tätä todellakin harrastavat!

Kyllähän sitä muistia ja aivoja yleensäkin kannattaa treenata, saattaa sitten vanhuksenakin leikata lanttu vähän paremmin. "Kiva" seurata oman mummon alzheimerin etenemistä, mummo kun ei elämänsä aikana ole juurikaan opiskellut tai haastanut itseään älyllisesti, kun taas ukki, joka teki ristikoita yms. ja luki jatkuvasti koko ikänsä, pysyi päästään skarppina ihan loppuun asti, kunnes sydän petti pitkästi yli 80-vuotiaana. Tottakai perintötekijätkin vaikuttavat, mutta ei kai pelkästään siihen ole tyytyminen, kai ne aivot rappeutuu ihan yhtä lailla kuin kroppakin, jos ei niitä käytä mihinkään...?

Suvussa kummankin vanhemman puolelta harrastettu "nippelitietoa", ristikoita ja Sudokuitakin: Kun markkinoille tulivat. Aina arjen askareissa ensin päässälaskuna ( vaikkapa alennukset jne). Olen vahvasti sitä mieltä, että ehkäisee muistisairauksia jne.

Sehän tuossa jatkuvassa googlaamisessa onkin minusta tavallaan vaarallista, että ihmiset ei todennäköisesti käytä muistiaan ja päätään yhtä aktiivisesti kuin ennen. Muistinkin toiminta kehittyy sen mukaan, kuinka aktiivisesti hakutoimintoja ja omaa päätä käytetään. Näköjään jonkinlaista tutkimustakin on jo asiasta: How Google Is Changing Your Brain : Article : Scientific American

Mistähän tästä juuri luin?...:D Joo Joo, huono puujalka.

Sopi niin hyvin teemaan: Eilisen katkoksen jälkeen. Googlehan ei toiminut, moneen tuntiin...
1529350911.jpg

Näin teen lähes aina...Erityisen ylpeä olen vanhoista Aku Ankan lausahduksista, joita ei voi mistään muualta tarkistaa, kuin Aku Ankoista :D Eli viimeiseen saakka yritän välttää Googlaamista. Olen monelle sanonut, että Google "tylsyttää ja tasapäistää" ihmiset. Ei pääse enää brassailemaan yleistiedolla, kun joku on heti katsomassa jostakin Wikistä...Ennenvanhaan oli melko mukavaa pelailla Trivialia, kun osasi kaikki kysymykset ulkoa. Ystävät eivät enää sitten suostuneet pelaamaan mua vastaan, muuten kuin joukkueena.

Ja lopuksi voin vain kehua sitä, että aktiivisesti käyttää päätänsä. Kaikkihan me toki olemme erilaisia, mutta en kyllä ole kokenut paljoakaan negatiivia asioita erinomaisesta muistista. Mainittakoon tässä kohta sellainen huono asia, että jengi ei oikein diggaillut, kun sitten kerroin baari-illan jälkeen mitä oli tullutkaan tehtyä. <--Tämä käyttäytymisten seuraaminen seurannut jo ihan lapsuudesta, mutta on eri juttu ja pitkä sellainen.

Jos elämä olis vaikka joku roolipeli, ni mä heittäsin logiikasta parikyt pojoa mun muistiin... Jos olis tosi hyvä muisti, siitä olis helvetisti hyötyä elämässä.

Testasin tänään huvikseni postin pakettikoodin ulkoa opettelua. Siinä oli JJFI-alun jälkeen 17 numeroa, ja opettelin koodin nopeasti työmatkalla. Jaoin koodin mielessäni kolmeen osaan, jotka koostuivat itselleni jollain tavalla "loogisista" numerosarjoista, kuten vuosiluvuista ja päivämääristä. Luin tekstiviestissä olleen koodin pari kertaa läpi, ja alle minuutissa se jäikin mieleen. Postin tyttö katsoi vähän pitkään, kun menin hakemaan pakettia ja luettelin koko koodin ulkomuistista. :D

Testasin tänään huvikseni postin pakettikoodin ulkoa opettelua. Siinä oli JJFI-alun jälkeen 17 numeroa, ja opettelin koodin nopeasti työmatkalla. Jaoin koodin mielessäni kolmeen osaan, jotka koostuivat itselleni jollain tavalla "loogisista" numerosarjoista, kuten vuosiluvuista ja päivämääristä. Luin tekstiviestissä olleen koodin pari kertaa läpi, ja alle minuutissa se jäikin mieleen. Postin tyttö katsoi vähän pitkään, kun menin hakemaan pakettia ja luettelin koko koodin ulkomuistista. :D

Tämä on kiva harrastus, jolla voi vähän "älyttää" postin tyttöjä...:)

Itselläni on tässä joulukuun puolessa välissä tulossa kaksi tenttiä, joihin ajattelin lukea pelkästään muistipalatsitekniikalla. Raportoin tulokset myöhemmin.

Muistamisesta ja muistitekniikoista kiinnostuneille suosittelen tätä kirjaa

Moonwalking with Einstein - Wikipedia, the free encyclopedia

Löytyy myös suomennettuna.

Lainasin kirjastosta tämän kirjan, ja ihan hyvähän se on. Paljon samaa tietoa, mitä Youtubesta voi kuunnella Joshua Foerin itse kertovan, mutta toki myös sellaista tietoa jota ei Youtubesta löytynyt. Aika nopeastihan tuon läpi lukee, mutta suosittelen jos on näistä muistijutuista kiinnostunut.

Edit. Löysin Youtubesta yhden kanavan, jossa on valtavasti tietoa muistamisesta. Äijä on ilmeisesti kehittänyt keinon myös kielien muistamiseen, joka kuullostaa aika uskomattomalta. Näkyypä olevan kirjojakin esimerkiksi Adlibriksessä myynnissä.

Meikäläinen kuuluu myös huonomuististen kerhoon, en muista edes lasteni sotuja ja muutenkin syntymäpäivät ovat aivan mahdottomia.

Joitain muistijuttuja on sitten täytynyt ottaa käyttöön, kuten väli-ilmansuunnat (KOira KAlusi LOunaaksi LUun) ja aakkoset (vanhan kännykän numeronäppäimet kuvamuistissa). Kitaran soittaminenkin menee ns. näppituntumalla eli muistan mitä pitää milloinkin painaa, en osaa soittaa mitään lennosta..PIN-koodit piirrän viivalla mielessä ja pankkitunnukset muistan NUM-padin näppäilyjärjestyksestä, en varsinaista numerosarjaa :/

Salilla nyt on aika normi että jos tangossa on 4 x sininen kiekko = 100kg :P

pankkitunnukset muistan NUM-padin näppäilyjärjestyksestä, en varsinaista numerosarjaa :/
Mulla on ihan sama juttu. Pidän itseäni melko huonomuistisena ja unohtelen asioita, mutta toisaalta mulla on aika paljon täysin turhaa nippelitietoa. Muistan ulkoa kamalan kasan eri yksiköiden muuntokertoimia ja matemaattisia peruskaavoja, kuten eri geometristen kuvioiden pinta-alan laskemisen, Pythagoraan lauseen ja tällaisten vastaavien kaavat. Pidänkin niitä kyllä perustietona mitkä ihan jokaisen pitäisi osata. Samoin prosenttilaskut menee päässä ja kerronkin aina vaimolle kaupassa miten paljon tämä ja tämä maksaa alennuksen jälkeen, jos se kysyy.

Vuosiluvut ja päivämäärät on jostain syystä hankalia. Muistan esimerkiksi Suomen itsenäisyyspäivän, mutta täytyy kyllä vähän aikaa kelailla. Ei tule ihan kuin apteekin hyllyltä. Tulikin tästä muuten mieleen, kun intissä oli jossain testissä kysymys Suomen itsenäisyyspäivästä ja olisko ollu yli puolet kun vastasi väärin tai ei ollenkaan. Aika huolestuttavaa. Mutta ehkä en olekaan kovin huonomuistinen, vaan perhanan hajamielinen. Saatan mennä kauppaan ostamaan maitoa ja palaan sieltä mukanani tuhat muuta asiaa, mutta ilman maidon maitoa. Yksi päivä unohdin puhelinnumeroni enkä saanut sitä päähäni en sitten millään. Ja se on ollut 15 vuotta sama. Siihen, kuin moneen muuhunkin asiaan auttaa se kun lakkaa miettimästä asiaa ja palaa siihen hetken kuluttua. Muistin sen taas puolen tunnin päästä ihan normaalisti. Kerran unohdin pankkiautomaatilla kortin tunnusluvun. Neljä numeroa, mutta ei hitto, kun ei tule mieleen. Onneksi sekin avautui kohta. Ei ole sentään kaupan kassalla onneksi unohtunut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom