Muija ei laihdu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juhamies
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Diabetes ja kilppari ovat kunnossa, koska olen juuri ne käynyt lääkärissä tarkistuttamassa.

Yli 2000kcal en pysty (ähky-bulimia) ja annosten pitäis olla pieniä, ettei vaan tule sitä täyttä oloa. Jos nyt siis oikeasti olette sitä mieltä, että tällä en tule ikinä pääsemään eteenpäin, niin olisiko joku voinut tehdä minulle ruokaohjelman, jolla nyt sitten aloitella aineenvaihdunnan käynnistämistä?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Nyt tilanne on se, että painoa on 6kg liikaa (koska liikkuminen loppui), että uskaltaisin lähteä juoksemaan nivelteni kanssa. Pointtina olisi tiputtaa paino 63kg, vahvistaa lihaksia ja sitten keväällä päästä juosten treenaamaan, syksyllä taas tavoitteena mahdollisesti naisten kymppi.
Ei ne lihakset vahvistu, jos ne ei saa kunnolla rakennusaineita. Jos treenaat 6 kertaa viikkoon ja syöt liian vähän, tottakai se kroppa reagoi epäloogisesti. Kuuden kilon "ylipaino" ei ole läheskään niin kova uhka sun nivelille, kuin lähes joka päivä treenaaminen liian vähäisellä energialla. Pudottaisin treenimäärät puoleen (3 krt/vko) ja söisin kunnolla. Tuolla määrällä pääsee ihan varmasti sellaiseen kuntoon, mikä naisten kympillä vaaditaan. Tavoitteitasi toki tietämättä, mutta kilpaurheilija tuskin kuitenkaan olet.

Kirjoittelen vähän omista kokemuksista, jotka eivät mihinkään tieteelliseen tutkimukseen nojaa, mutta saattaa olla, että aloittaja voi näistä löytää yhtymäkohtia tai kysyttävää..

Ihmisen hormonitoiminta on monimutkainen juttu ja vaikuttaa yllättävän kokonaisvaltaisesti ja myös eri ihmisillä eri tavalla. Varsinaisesti diabeteksestä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta kuitenkaan insuliini ei ihan normaalisti toimi. Sokerit ovat yläkantissa ja nämä muut hormonihommat altistaa diabetekselle kovaa vauhtia. Kilpirauhasen vajaatoiminta löytyy ja pcos. Kilpirauhasarvot ovat ainakin itsellä viitearvojen sisällä helposti edelleen päin mäntyä. Oma hyvä taso lääkitykselle voi olla eri asia osalla ihmisistä, kuin viitearvot.

Jos oma kroppa tai pää on syystä tai toisesta sekaisin, siihen nimenomaan voi vaikuttaa hyvällä ravitsemuksella. Pääkopan osaltakin saa yllättäviä muutoksia, kun huolehtii terveellisestä syömisestä. Jos on herkkä sokereiden (hiilihydraattien) vaikutukselle, niin mieli ailahtelee, asiat tuntuvat hankalilta, jos syö nopeita hiilareita, tai ylipäätään liikaa niitä. Parhaan "tehon" ilman haittoja itse saan, kun muistan syödä hiilihydraattien kanssa aina riittävästi proteiinia. Se tuntuu jotenkin hidastavan vaihteluita. Ylimääräisestä on hankala päästä eroon ja tarkasti saa katsoa, mitä suuhunsa laittaa. Liikunta auttaa tasaamaan myös kropan stressitasoja.

Kannattaa pohtia omaa tilannettaan monipuolisesti eri kanteilta. Kysyt neuvoa, mutta et ole valmis muutokseen? Kuitenkin toive sinulla on siitä, että asiat olisivat toisin. Silloin yleensä kannattaa myös tehdä jotakin toisin.

Zone-sarja -42%
Okei. Olen nyt pääni kanssa tullut päätökseen, että mennään niinkuin ohjeet kuuluu: ruokaa. Ollaan lisätty ruokavalioon nyt lounaalle ja päivälliselle 0,5dl riisiä, 100g kanaa ja vähän rypsiöljyä. Kaloritaso nyt siis 1500.

Pakko myöntää, että vaikka vihaan tätä alkuvaiheen nesteoloa, niin elämässä jaksaa hirmu paljon paremmin. Lenkeissäkin on fiilistä ihan eri tavalla.

Olenko nyt ymmärtänyt oikein?

Kaloritasoa nostetaan pikkuhiljaa niin, että se olisi lopulta 2000kcal (oikealla ruualla, ei hedelmillä ym. paskalla, mitä tähän asti olen syönyt), mutta kuitenkin niin, että paino pysyisi alle 70kg? Siinä vaiheessa, kun kaloritaso on tuolla parissa tonnissa ja paino ei nouse, vaan pysyy tasaisena, voidaan olettaa, että aineenvaihdunta on jossain kuosissa ja lähteä sitten tiputtamaan ruokamäärää ja sitä myöten lähtisi painoakin?

Mun mielestä olet oikeilla jäljillä. Ota ihan rauhassa ton sun kehon käynnistysprojektin kanssa. Hilailet pikkuhiljaa niitä kaloreita ylöspäin. On vaikea sanoa mitä, miten ja kuinka nopeasti sun kone käynnistyy, mutta mun arvion mukaan voisit lähtökohtaisesti tähdätä siihen että n. Puolessa vuodessa saisit kalorit hilattua sinne parin tonnin korville.

Äläkä panikoi nyt ekan parin viikon aikana, vaikka paino pikkasen nousis. Uskon, että jotain merkkejä kehon ja aineenvaihdunnan heräämisestä tapahtuu jo muutaman viikon/ kuukauden sisään. Lisäks sun puolella tässä projektissa on tuleva kevät joka jo itsessään käynnistää kaikkea elollista.

Kirjoita nyt vaikka tänne joku perusajatus siitä sun tän hetken ruokavaliosta, ni voidaan vaikka porukalla heitellä ajatuksia siihen sun rungon ympärille.

Hienoa! Ja ole itsellesi armollinen. Syömishäiriön kokeneena tiedät, että se on sinulle tietyllä tasolla ikuinen seuralainen. Opettele syömistä pikkuhiljaa ja rauhassa, niin pysyy psyyke mukana ja ei tule pahoja takapakkeja. Tsemppiä! :)

Eli tällä hetkellä ruokavalio näyttää tältä:

Aamu
Fitbar 35g
Lounas
250g kasviksia
0,5dl täysjyväriisiä
100g kanaa
1rkl rypsiöljyä
Välipala
3dl maitoa
1 banaani
30g Whey+ proteiinijauhe
Päivällinen
250g kasviksia
0,5dl täysjyväriisiä
100g kanaa
40g cashewpähkinöitä
Iltapala
Fitbar 35g
Ruisnachoja 30g

Ja päälle se pari litraa vettä.

Liikunnasta sen verran, että lenkkeilen ja teen lihaskuntotreenejä. Jompaa kumpaa väh. kerran päivässä. Lenkit/treenit 30min mittaisia. Milloin niveliä ajatellen näitä uskaltaa tehostaa, kun oikeasti pelkään tuota polven rikkomista ylimääräisen massan takia.

Liikunnasta sen verran, että lenkkeilen ja teen lihaskuntotreenejä. Jompaa kumpaa väh. kerran päivässä. Lenkit/treenit 30min mittaisia. Milloin niveliä ajatellen näitä uskaltaa tehostaa, kun oikeasti pelkään tuota polven rikkomista ylimääräisen massan takia.

Ensin lisätään harjoituskertojen määrää, sen jälkeen harjoituskertojen pituutta, viimeiseksi harjoituksen tehoja. 3-4 viikottaisen lenkin sijaan alat ensin vetämään aina 4viikottaista lenkkiä ja parin kuukauden päästä 5. Lisätessäsi treenikerran viikko-ohjelmaan sen ei tarvitse välttämättä olla 30 minuutin juoksulenkki suoraan, vaan lisäät 15 minuutin kävelylenkin, jonka kasvatat seuraavien viikkojen kuluessa 30 minuuttiin jne. Jos painonpudotus ja nivelten kestävyys on kynnyskysymys, kävelyä ei kannata muutenkaan aliarvioida harjoitusmuotona. Nivelille on huomattavasti helpompaa vetää 5 tunnin mittaista kävelylenkkiä viikossa kuin 3 puolen tunnin juoksulenkkiä.

Ei kauheesti näytä olevan rajoitteita ravinnon suhteen.

Lounas ja päivällinen on ihan ok kantimissa mun mielestä. Aamupalan ja iltapalan patukoista pitäis mun näkemyksen mukaan luikerrella irti. Mä olen itse myös jossain kohtaa turvautunut noihin patukoihin jonkin verran. Ei ne kuitenkaan mitään päivittäin käytettävää ravintoa ole. Vai onko sulla semmoinen ajatus, että söisit loppuelämäs noita patukoita aamu- ja iltapalaksi?

Kun noita rajoitteita ei tunnu olevan niin aamupalaksi itse miettisin joko puuroa tai sitten esim. jotain jälkiuunipalaa höysteillä. Iltapalan kanssa sama homma. Nachot ja patukat pääsääntöisesti mäkeen ja tilalle esim. rahkaa ja marjoa, edellä mainittua leipää tai vaikka puuroa ja raejuustoa.

Heitä tosiaan nuo patukat mäkeen.
Ota aamulla puuroa ja raejuustoa. Vaikka 40 gr hiutaleita siitä teet puuron mikrossa ja sinne 100 gr raejuustoa. Siihen vähän marjoja tai mehukeittoa.
Iltapalaksi vaikka munakas? 1 muna ja 3-4 valkuaista, siihen vielä vähärasvaista juustoa ja vaikkapa kalkkunaleikkelettä.

Aluksi turvottaa mutta se turvotus ei jää eikä keräänny noin lyhyessä ajaksi läskiksi. Sä tarvit syödä yli 1500 kcal päivässä että jaksat. 6 kg ei välttämättä tarvi tippua ollenkaan, kunhan se läski muuttuu lihakseksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse kiinnitin huomiota tähän: Onko tuon syömishäiriön/mielenterveyden suhteen hoitokäyntejä/asia hoidossa? En ole lääkäri vaan psykologi eikä mulla ole farmakologian pätevyyttä miltään osin, vastatkoon joku lekuri/psykiatri tähän jos näkee mutta mä kiinnitin huomiota tuohon lääkekomboon, mitä syöt. Se on aikamoinen, rauhoittavaa (rivatril), psykoosilääke/unilääke (ketipinor), epilepsialääke/kaksisuuntainen mielialahäiriö (lamictal) ja SSRI-lääke (sertralin).

Pitkällä tähtäimellä on joitakin viitteitä siitä, että mm. SSRI-lääkkeet nostaa painoa, ainakin hitusen. Ne voivat vaikuttaa ruokahaluun. Samoin noissa muissa lääkkeissä yksi sivuvaikutus on lihominen varmaan kaikissa, ehkä kasvanut ruokahalu mutta voi olla muitakin tekijöitä kenties.

Konsultoisin psykiatria tässä asiassa ja yrittäisin hoitaa pään siihen kuntoon, että osan lääkityksistä pystyisi tiputtamaan pois.

Soppaluu Bipolaarinen mielialahäiriö diagnoosin alla ja siksi lääkitys on melkoinen, vielä. Lamictal olisi tarkoitus jättää päälle, muut tiputtaa pois.

Patukoista sen verran, että tällä hetkellä niistä luopuminen on vaikeaa bulimian takia. Joudun tekemään lounaan ja päivällisen kanssa tosi paljon töitä tällä hetkellä, ettei se turvonnut olo veisi voittoa. Sen takia syön niitä patukoita, koska ne ei täytä, mutta niistä saan edes vähän energiaa. Illalla ruisnappeja syön diabeteksen takia, kun verensokerit lähteneet tippumaan öisin. Niissä on myös tämä vaikutus, että eivät täytä, kuten esimerkiksi ruisleipä.

Mutta syy, miksi nämä aamupalapuurot, iltamunakkaat ym. on poissuljettuja, on tämä -ah niin ihana- syömishäiriöni. Kaksi ateriaa päivässä tekee jo tiukkaa, joten kaksi lisäannosta päälle vie aivan varmasti takaisin bulimian tielle.

Ikuisesti en ajatellut syödä noita protskupatukoita, mutta tällä hetkellä koen, että on aineenvaihdunnan kannalta turvallisempaa, että syön jotain paskaa, joka pysyy sisällä kuin lähtisin kokeilemaan monestikko päivässä pystyn oksentamaan aterioita ulos, kuten aamupalapuuroja ja isoja iltapaloja. :(

Paino pysynyt alle 69 kilon tällä ruokavaliolla, positiivista. Paino siis sama kuin sillä 1100kcal dieetillä, vaikka kaloreita on nyt 1700.

Joo kyllähän tolla lääkekoktaililla on mahdollista saada painonhallintaan liittyviä ongelmia aikaiseksi. Mutta hyvä jos asia on hoidossa. Patukoista sen verran, että joo, ei ole tietenkään pidemmän päälle oikean ruuan veroinen vaihtoehto, mutta tässä tilanteessa mielestäni aivan ok. Kun vastoin pakkiksen yleisiä lainalaisuuksia on oikeasti olemassa ihmisiä joille edes kohtuullisen runsas kiinteän ruuan syöminen on ongelma, vaikka sitä kuinka "harjoittelisi". Mikä noissa niin järkyttävän vaarallista ylipäätään on? Tietenkin mikroravinnesisällöltään jne ovat aika olemattomia yleensä ja osassa paljon nopeaa hiilaria jne, mutta tässä nyt sentään syödään pari oikeaakin ateriaa päivässä ja kasviksiakin "puoli kiloa päivässä". Mites tuollaiset nestemäisenä helposti alas vedettävät itsetehdyt smoothiet jne, oletko kokeillut? Kohtuullisen runsasenergiaisia ja makrojakaumalta hyviä noista saa jollain rahka/jugurtti/maito+marjat+öljy jne sekoituksilla.

Iloisia uutisia! Kalorimäärä ollut nyt päivittäin 1700 ja nyt tämän 3 viikon jakson aikana, kun olen syönyt oikeaa ruokaa (vaikka patukat ja protskujuomat on säilynyt), paino on tippunut 1,5kg. :)

Jännäähän tää on, että pienellä kalorimäärällä paino ei tipu ja +600kcal ni lähtee paino laskemaan. Liikuntakin ollut nyt lähinnä vain kävelyjä.

Samalla nyt yritetään lopettaa tupakointi, sekin kun heikentää varmasti aineenvaihduntaa. Parin viikon jälkeen alkaa myös rauhoittavien tiputtaminen, eli lääkityskin pienenee huomattavasti.

Hieno juttu! Pidät nyt vaan kiinni noista syömisitä ja lähet hiljalleen nostamaan aina sinne parin tonnin korville.. Varsinkin jos liikunnan intensiteetti nousee. Sieltä parin tonnin hujakoilta sun on sitten todella helppo miinustella kaloreita myöhemmin ja pudottaa tarvittaessa muutama kilo. Mut mun mielestä sen aika ei ole nyt. Nyt pidät kiinni tosta tän hetkisestä ja annat koneen toipua.

Jos voi motivoida sen verran röökin lopettamisen puolesta, niin tupakoivil ihmisil rasva kerääntyy enemmän sinne vyötärölle kun niillä jotka ei polta.

Jos voi motivoida sen verran röökin lopettamisen puolesta, niin tupakoivil ihmisil rasva kerääntyy enemmän sinne vyötärölle kun niillä jotka ei polta.

Velitiedettä.

Tupakoiminen nyt sattuu assosioitumaan muihin terveydelle haitallisiin elämäntapoihin. Lopettaminen taas assosioituu parempiin syömisiin ja liikkumisiin.

Back
Ylös Bottom