Muhkeat olkapäät!

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Jos pystypunnerrus on tota luokkaa niin miten voi edes kuvitella tekevänsä vipareita 10 kg kööpeleillä? Puhutaankohan me kaikki nyt samasta liikkeestä?

Ihan samaa mietin minäkin. Jos vipareita sanoo tekevänsä yli 10kg kässäreillä niin kyllä pystypunnerrustakin pitäisi sitten pystyä kepeästi yli 10kg tekemään.

yhdyn myös ihmettelijöiden kuoroon. Ite teen pystypunnerrusta 15kg-17kg kässäreillä,smithissä 35-40kg, mutta sivuviparit justiinsa 5-6kg kässäreillä..

mä teen kans vipareita pitkillä sarjoilla, suorilta käsin sivulta 5kg painolla ja pystypunnerruksen keskitetysti 10-12kg painoilla. en vois kuvitellakaan että vipareissa isompi paino olis? teetkö liikkeen hallitusti vai heilauttamalla, saa rautaa aika lailla enemmän niin...?

Minäkin teen kyllä vipareita 10 kg käsipainoilla (pystypun. 18,5), mutta teen ne käsi hieman koukussa. Ei ihan 90 asteen kulma mut ei myöskään suorana ja vartalon vierestä hallitusti, ei heilauttamalla. Eli painoihin vaikuttaa melkoisesti myös tuo onko käsi ihan suorana vai koukussa... Itselle ainakin tuo tyyli sopii paremmin ja olkapäät ovatkin varmaan paras puoleni :)

musta ihmetetystä herättää tuossa kanssa toi et miten isommilla painoilla tehdään sivuvipareita verrattuna etuvipareihin. Eiks eteen periaatteessa oo kaikkein kevyin tehdä, tai siis että ei ainakaan pitäis olla noin iso painoeroa :o

eiköhän ne olkapäät saa kasvamaan vähän ronskimmallakin tyylillä, ei vaan taida kovin keskitettyä tekemistä olla. tai sit kyseessä on jättiolkapäät. mulla olkapäät on naurettavat ja nytkin oon tehnyt 3-4 kilolla pidempää sarjaa, vitosella tehtynä lyhyemmätkin sarjat näyttäis jo karseilta.

-vipareita tehdään yleensä väärin. Tai okei, "eri tyyleillä", kuten: Heilauttamalla painot etuviistosta sivulle ja "pudottamalla" alas, eli ei siis jarruttaen, kuten pitäisi tehdä jos haluaa liikkeestä tehot irti, ysikympin kulma kyynärpäissä TAI joku muu kulma, kuitenkin niin että käsi ei ole lähelläkään suoraa, jolloin liike on paaaaaljon kevyempi, siis PALJON, ottamalla selkä/keskivartalo mukaan liikkeeseen eli kunnon heijarilla (tän voi tehdä huomaamattaankin, ihan oikeasti, mutta vaikutus on toki sama) jne.

-pystypunnerrus tehdään valitettavan usein vajaana, eli painoja ei tuoda alas (lähelle olkapäätä) asti, vaan puolesta välistä ähkitään liian_isoilla_painoilla ylös.

--pystypunnerrus tehdään valitettavan usein vajaana, eli painoja ei tuoda alas (lähelle olkapäätä) asti, vaan puolesta välistä ähkitään liian_isoilla_painoilla ylös.

mulle on isot potarit sanonu että ei saa alas asti viedä ettei katoa jännitys olkapäästä ja pääse lihas lepäämään?

mulle on isot potarit sanonu että ei saa alas asti viedä ettei katoa jännitys olkapäästä ja pääse lihas lepäämään?

Sama.

Myöskään ylä-asennossa ei kolauteta painoja yhteen, vaan viedään ne hallitusti vierekkäin (ei yhteen), jolloin jännitys säilyy myös ylhäällä.

Joo, ei ihan alas, mutta ei nyt sentään puoleen väliin jätetä. Leuan tasolle voi laskea. Kokeilkaa huvikseen -on paljon rankempi tehdä tottakai, kun on isompi matka mitä hinkuttaa.

Joo, ei ihan alas, mutta ei nyt sentään puoleen väliin jätetä. Leuan tasolle voi laskea. Kokeilkaa huvikseen -on paljon rankempi tehdä tottakai, kun on isompi matka mitä hinkuttaa.

Mä oon samaa mieltä Sannulin ja ninian kanssa, painojen liian alas viemistä kannattaa varoa. Leuan tasolle laskeminenkaan ei välttämättä ole järkevää, vaan "oikea" kohta lienee silmien seutuvilla? Mun mielestä toi on helppo huomata ihan kokeilemallakin, kun kädet pudottaa liian alas olkapäistä katoaa se paras jännitys. Mutta jokainen siis tavallaan:)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Oli pakko nyt ihan painoilla testata se korkeus etten puhu omiani.
Painot tulee noin silmien korkeudelle mulla ala-asennossa, nyt kun siis ihan peilistä katsoin.

Noilla "väärin" tehdyillä pystäreillä tarkoitinkin sitten sellaisia, missä kyynärpää jää ysikympin kulmaan ala-asennossa ja painotkin huitelee jossain päänreunan tasolla. Taas peilistä tsekattuna.

Kiitti! Kieltämättä olkapäihin oon saanu poweria, mut noi mun vipunostot sivulle on tähän asti ollu niitä edestä, lähes yhdestä lähteviä. Toisin sanoen, kun lähden tekemään niitä sivulta, vartalon vierestä ylösnostaen, saan luultavasti tiputtaa pari kiloo pois. Pystypunnerrusta teen istuen 6 kg kp:lla viistosti eteen ja ylös, smithissä sama pystympään 27,5kg:lla. Ihan vaan vertailutiedoks. Mut olkatreenit on suosikki:thumbs:

Kun sinulla on vain 6kg pystypunnerruksessa ja sivuvipareissa noin suuret, niin on aika selviö, että teet sivuviparit edestä heijaamalla ja rasitus menee pääasiassa epäkkäille. Pystypunnerruksessa on aina paljon suuremmat painot. Olkapään keskilohko on aika pieni lihas ja sen harjoittamiseen ei tarvita isoja painoja. Kun teet liikkeen vartalon vieresta suht suorilla käsillä suoraan sivulle, niin rasitus menee juuri sinne mihin pitääkin.

Palaan vielä tuohon etuolkapäät vs sivuviparit.

Eli eteen nostaessa suorin käsin siten, että koko kroppa ei heijaa mukana, mulle ei ainakaan yli 6kg:n painoja voi laittaa (siis per käsi). 5kg on about sopiva, sillä jaksaa sen 8 toistoa hyvin ja tuntuma oikeassa paikassa. Yleensä teen vuorokäsin, jos yhtäaikaa, tuntuu vielä raskaammalta, joten silloin 4kg:kin voi olla passeli.

Sivuviparit teen ehkä joku 45' kulmassa (tai tavallaan 135'), siis reilusti loivempi kuin 90' mutta ei ihan suoranakaan (se sattuu olkapäähän). 8kg on passeli paino per käsi.

Pystypunnerrusta teen käsipainoilla 10kg per käsi ihan alhaalta ylös jännittäen, 12,5kg:lla vähän pienempää liikerataa. En ole tangolla kokeillut sitten paljonko menis.

... noi mun vipunostot sivulle on tähän asti ollu niitä edestä, lähes yhdestä lähteviä. Toisin sanoen, kun lähden tekemään niitä sivulta, vartalon vierestä ylösnostaen, saan luultavasti tiputtaa pari kiloo pois. Pystypunnerrusta teen istuen 6 kg kp:lla viistosti eteen ja ylös, smithissä sama pystympään 27,5kg:lla. Ihan vaan vertailutiedoks. ...

Vau, täällähän on noussu keskustelua. Kiinnititte nyt huomion tohon käsipainoilla tehtävään pystypunnerrukseen suhteessa vipareihin. Oisitte lukeneet loppuun eli tuon smithin painot. Ei sitä nyt suoraan voi muuntaa käsipainoiks kahdella jakamalla, mut kumminki. Toki jos teen pystypunnerrusta suorempaan ylös lähempää päätä, voin hyvin ottaa kympit kouraan. Noilla kutosilla oon tehny melko lailla etuviistoon ylös punnerrusta, mikä ottaa etuolkiin. Semmosen vanhemman polven saliladyn vinkki mulle. Mitä noihin pystypunneruksiin tulee, niin mullakin on jotenki ollu käsitys, et painot lasketaan leuan tietämille.

Sivuviparit teen noilla painoilla, kuten joku muukin sanoi tekevänsä, kyynärpäät hieman koukussa ja kroppa aavistuksen etunojassa, mutta silti hallitusti. Heilautukset jätän kahvakuulatreeneihin. Ja kuten aiemmin kirjoitin, sivuviparit on ollu niitä vartalon edestä, painot yhdessä alkavia vipareita. Mutta tämä olkoon selvitys painolukemista. Alan tekemään viparia kropan sivulta kädet, kroppa suorina ja varmasti tippuu painot, kuten jo aiemmas postissa sanoin. Kiitos silti kommenteista. Aina voi kehittyä, varsinkin kun saa pakkislaisilta :whip:

Oisitte lukeneet loppuun eli tuon smithin painot. Ei sitä nyt suoraan voi muuntaa käsipainoiks kahdella jakamalla, mut kumminki.
Kyllä on luettu loppuun :). Pystypunnerrus käsipainoilla ja smithissä on kaksi aivan eri liikettä ja niiden painoja ei voi verrata keskenään. Smithissä tanko on tuettu ja rautaa saa huomattavasti paljon enemmän ylös kuin pystypunnerrus käsipainoilla.

Sivuviparit teen noilla painoilla, kuten joku muukin sanoi tekevänsä, kyynärpäät hieman koukussa ja kroppa aavistuksen etunojassa, mutta silti hallitusti.
Tuohon vielä kommenttia. Jos kroppa on etunojassa ja kädet edessä koukussa liikettä tehtäessä, niin liike menee helposti takaolille ja epäkkäille. Hyvä kun alat tekemään liikettä oikein :). Se siitä, tsempiä sinulle olkien kasvatukseen :whip:.

Nostelenpa vanhaa ketjua...

Kukapa ei kaipaisi muhkeutta olkapäihin. Mitä mieltä mimmit on, jos pitäisi valita vain yksi olkaliike 1-jakoiseen ohjelmaan, niin mikä se olisi. Nyt olen tehnyt pystysoutua, vielä aika varovaisilla painoilla. Tuntuu tehdessä enemmän hartiassa kuin olassa. Pitäisikö vaihtaa liikettä tai korjata tekniikkaa jotenkin?

^Onko pystysoudussa riittävän leveä ote? Vedätkö epäkkäillä? Kokeile seuraavalla kerralla toisenlaista (ehkä tässä tapauksessa leveämpää) otetta jos se helpottaisi sitä olan seutua menemästä lukkoon ja liike menee enemmän olkapäille :)Teetkö muuten taljassa vai vapailla painoilla tangolla / käsipainoilla? Pystysoutu on mun oma suosikki olkapäätreenistä.

Mä itse lueskelin tuota pystypunnerusaihetta näistä vanhemmista viesteistä (tältä sivulta) ja rupesin miettimään että mihin tasolle se siiis kuuluu pysäyttää, että tekee oikein? Itse lasken sen melkoisen alas ja mietin että heikentääkö se suoritusta/syökö liikaa vain tehoa vai eikö edes ota oikeaan paikkaan enää jos liian alas tiputtaa kun tuolla puhuttiin silmien korkeudesta. Pitääpä näköjään tarkkailla salilla seuraavassa treenissä.

Mä itse lueskelin tuota pystypunnerusaihetta näistä vanhemmista viesteistä (tältä sivulta) ja rupesin miettimään että mihin tasolle se siiis kuuluu pysäyttää, että tekee oikein?

Joskus joku ohjaaja mulle neuvoi, että leuan korkeudelle. Mulla ainakin tuntuu leuka olevan aika passeli korkeus ettei jännitys pääse hellittämään/tule sellaista lepohetkeä tuossa välissä.

Gildesi: Onko pystysoudussa riittävän leveä ote? Vedätkö epäkkäillä? Kokeile seuraavalla kerralla toisenlaista (ehkä tässä tapauksessa leveämpää) otetta jos se helpottaisi sitä olan seutua menemästä lukkoon ja liike menee enemmän olkapäille :)Teetkö muuten taljassa vai vapailla painoilla tangolla / käsipainoilla? Pystysoutu on mun oma suosikki olkapäätreenistä.

No en tiedä onko riittävän leveä ote, laitan siten kun tuntuu luonnolliselta mulle. Siten että kädet jää olkapäiden eteen. Tänään aloitin leveämmällä (en mitenkään tarkoituksella) ja heti piti kuroa käsiä vähän lähemmäs. Teen tangon kanssa. Pystysoutu on mustakin vaihtoehdoista mieluisin, mutta mietin vaan onko se tehokkain/saanko minä siitä oikein tehot irti.

Joskus joku ohjaaja mulle neuvoi, että leuan korkeudelle. Mulla ainakin tuntuu leuka olevan aika passeli korkeus ettei jännitys pääse hellittämään/tule sellaista lepohetkeä tuossa välissä.

Leuan korkeudelle mäkin sen lasken, joskus kyllä näköjään alemmaskin kun tänään kokeilin. Sen mitä saa kädet koukkuun pitäen kuitenkin kyynärpäitä edelleen eteenpäin.
Katsoin kuitenkin kun eräs mies taas teki pystypunnerrusta ja laski tankoa ehkä silmien korkeudelle - eli huomattavasti korkeammalle kuin mitä itse teen. Kokeilin sitäkin kyllä ja se tuntui kevyemmältä.

^ Mä tein itsekin joskus kapeammalla otteella ja huomasin sen menevän epäkkäille helpommin. Tuntuihan se hassulta leventää otetta kun kapeampi tuntui luonnollisemmalta mutta siihenkin on tottunut :) Voihan sitä treenissä vaihdella vähän jos joku ei heti tunnu sopivalta. :)

ja jos olkapäät on heikkoutena, voithan tehdä vaikka pariakin liikettä treenissä niille. Mä itse teen 4-jakoisella joten olkapää/ojentajilla on oma päivänsä ja silloin menee 3-4 liikettä per lihasryhmä. - esim. pystypunnerrus tangolla tai käsipainoilla, pystysoutu tangolla tai taljassa ja vipunostot sivulle ja eteen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom