MTV3:lla tänään perjantaina klo 21.00: Atkins-dieetti

Mulle jäi ainakin sellainen fiilis, että se murobulkkaaja yritti vaan itelleen todistella ettei mitkään dietit toimi sille. Ja näin saa taas hyvän syyn vetää muroja ja donitseja aamusta iltaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikäköhän sen akan kalorimäärä ja kulutus oli.

exitusletalis sanoi:
Odotellaan tässä kommentteja Cocktonilta..
:lol2:

Tuota joo, olin itseasiassa salilla, joten tällä kertaa vältytte meikäläisen kommentoinnilta :D

Kaikissa näissä ohjelmissa mitkä on käsitelleet atkins/southbeach/yms keto- tai lowcarb-dieettejä annetaan aina sellainen kuva, että kyseessä on jokin käsittämätön kosminen ihme joka kumoaa kalori-kulutuslain (syö vähemmän kuin kulutat -> laihdut), samoin tälläkin kertaa. Esimerkkinä näytetty muromursu taas oli raahattu mukaan siksi, että voitiin antaa kuva kuinka mahdoton dieetti on eikä se toimi. Silti muijalta lähti 5 kiloa kolmessa viikossa, vaikka veti mursuja joka aamu ja oli lopun päivää "ätkinssillä". Lisäksi aina kokonaisuutta täydennetään antamalla kuva että mm. kuitujen, vitamiinien ja terveellisten rasvojen syönti on kielletty.

Loppujen lopuksi mulle on ihan sama toimiiko ketodieetti kenellekin vai ei, mutta ärsyttää suoranainen asioiden vääristely tässäkin yhteydessä.

Dobermann sanoi:
Syöt enemmän kuin kulutat lihoat, syöt vähemmän kuin kulutat laihdut. Miten toi ei iskostu ihmisten päähän.

:D Se on liian tuskallista. On mukavampi lukea, kuinka ei itse ole syypää, vaan vika on jossain muualla. Rasva on perkeleestä tai hiilarit ovat kaiken pahan alku ja juuri. Ja proteiini taas tuhoaa munuaiset ja haurastuttaa luut, eli periaatteessa ei voi syödä mitään.

Niin, eli puhe "muotidieeteistä, joissa vedetään rasvaa eikä syödä yhtään vihanneksia" on ajatuksena pelkkää virallisterveellisen tahon propagandaa. Jopa Atkinsin induktiovaiheen (2 vikkoa) 20 grammaan mahtuu vaikka keräkaalia melkein 600 grammaa.

Toinen mikä vituttaa on se, että jättämällä sokeri/riisi/peruna/puhdistettu vilja pois ruokavaliosta jäädään paitsi tärkeistä ravintoaineista....

Ja lopuksi se, että paula huru-hakalan opeissa virallisterveellisen ruokavalion noudattajat eivät itseasiassa joudu luopumaan mistään elintarvikkeista. Ahaa... siis nyt sitten se meijerivoi, kuohukerma ja pekoni onkin ihan jees...

Ennen kaikkea vituttaa mainittu asioiden vääristely, sen täydessä systemaattisuudessa.

En oikein ymmärrä miksi mitään pitäisi jättää täysin pois ruokavaliosta. Toki määriä varmaan voi joutua rajoittamaan joidenkin tuotteiden kohdalla riippuen tilanteesta. Me liikkuvat ja suhteellisen normaaleissa rasvoissa olevat ihmiset olemme tässä toki paremmassa asemassa, kuin ei-liikuntaa harrastavat, mutta elämä on täynnä valintoja.
Minua häiritsee aina se, kuinka näissä dokkareissa ihmiset hehkuttavat, että nyt voi syödä "kananmunia kokonaisina ja pekoniakin!!!!". Mikä niitä on ennen estänyt syömästä ja eivätkö he muka tosiaan ole nitä syöneet? :rolleyes:

Dobermann sanoi:
Syöt enemmän kuin kulutat lihoat, syöt vähemmän kuin kulutat laihdut. Miten toi ei iskostu ihmisten päähän.

Se on kyllä ihmeellistä miten tämän yksinkertaisen asian ymmärtäminen voi olla todella vaikeaa.

:offtopic:
Todella usein kuulee näitä kommentteja oman aineenvaihdunnan hitaudesta. Se on vaan niin helppo syytellä geenejä omasta laiskuudesta ja saamattomuudesta.

Tahvo Tohveli sanoi:
Minua häiritsee aina se, kuinka näissä dokkareissa ihmiset hehkuttavat, että nyt voi syödä "kananmunia kokonaisina ja pekoniakin!!!!". Mikä niitä on ennen estänyt syömästä ja eivätkö he muka tosiaan ole nitä syöneet? :rolleyes:

Uskaltaisitko sinä syödä, jos ne sinulle valheellisesti kerrotun perusteella aiheuttaisivat kuoleman ennenaikaisesti?

Jos on pakko vähentää jotain näistä kolmesta - rasvat, proteiinit, hiilihydraatit - niin totta kai kannattaa karsia hiilareita vähemmäksi. Näinhän bodaritkin tekee! Ja mitä Atkinsin Dieettiin tulee niin ei todellakaan jätetä kaikkia hiilareita pois vaan ainoastaan vähennetään ja valitaan dieettiin sopivat hiilarit.

Taby sanoi:
Olipas se dokkari :) Itse en noista dieeteistä vielä tiedä yleistietoa enempää kun ei ole vielä ollut tarvetta käyttää enkä ole sen takia pakkista selaillut kyseistä infoa etsien, joten kysäisen nyt tässä pari juttua nopeesti.

Eli ainakin omasta mielestä eihän tuo voi pitemmän päälle olla hyväksi ? Toki hiilarit on osaltaan hanurista, mutta eihän tuollanen jumalaton rasvanmäärän syönti voi myöskään olla hyväksi ? Tuon kyllä ymmärtää, että syö paljon proteiinipitoista ruokaa kuten kana tai kala tms. Mutta jotenkin tuo menee mielestäni kuitenkin yli, että heitetään hiilarit kokonaan pois ja rasvaa pirusti. Eikö jonkinlainen välimuoto tuosta olisi hyvä runsaaseen aerobiseen kuntoiluun yhdistettynä ?

Ja vielä se, että onko kyseisen dieetin käyttö tarkoituksena hoitaa lyhyessä ajassa eikä esim. että monta vuotta käytetään putkeen ?

Oon sitten ihan n00b näissä asioissa, joten ei hirveitä tyrmäyksiä, kiitos :thumbs:

Eipä tuota nyt ainakaan vuosia putkeen ole syytä käyttää. Mutta jos pysyviä muutoksia haluaa, on toki ruokailutottumusten muututtava pysyvästi. Mutta dieetin jälkeen, sitten kun ollaan tavoitemitoissa, niin pitäisi palata ylläpitokaloritasolle jos ei halua kasvaa tai kutistua entisestään.

Ja varmasti tuo välimuoto on dieetillä hyvä. Itsellä ainakin low-carb toimii hyvin, eli pääsääntöisesti hiilareista vähennetään, mutta niitäkin saa silti sen 100-150 g syödä. Eli sitä riisiä/purunaa/whatever syödään sitten vaan vähän vähemmän ja harvemilla aterioilla.

Eli ihan järkeviltä ajatuksesi ainakin minun korvaani kuulosti.

Toisilla toki toimiii ketoilut erinomaisesti, kuten Coctonilla, mutta hän on kyllä käsittääkseni myös ottanut asioita hyvin selvää, eikä lähtenyt perse edellä puuhun.

Itse en ole ketoa kokeillut, mutta luulisin että toimisi varmasti yhtä hyvin kuin low-carbkin, mutta olisi vain paljon työläämpi toteuttaa.

Itsellä on toi dokkari nauhalla, en tiedä jaksaako ees vaivautua katsomaan...

Critter sanoi:
Uskaltaisitko sinä syödä, jos ne sinulle valheellisesti kerrotun perusteella aiheuttaisivat kuoleman ennenaikaisesti?

Olen syönyt ja en tiedä montaakaan ihmistä, joka oikeasti muutenkaan syö täysin virallisten suositusten mukaan. Ilmeisesti hekin uhmaavat sitten kuolemaa tai sitten he ovat kyllin älykkäitä näkemään, että kokonaisuus ratkaisee, eivät yksittäiset ateriat.

protsku sanoi:
Jos on pakko vähentää jotain näistä kolmesta - rasvat, proteiinit, hiilihydraatit - niin totta kai kannattaa karsia hiilareita vähemmäksi. Näinhän bodaritkin tekee!

Tekee, koska yleensä se ruokavalio on muuten aika kohdillaan. Tuollaisella "normaalilla" sohvaperunalla voisi minusta vähentää kaikkia kolmea.

Tahvo Tohveli sanoi:
...yleensä se ruokavalio on muuten aika kohdillaan. Tuollaisella "normaalilla" sohvaperunalla voisi minusta vähentää kaikkia kolmea.

Olen tästä hieman eri mieltä. Kyllä se on hiilarit kun paisuttaa tavallisia sohvaperunoita: limppari, pitsa, lihapiirakka, ranskanperunat, leivokset, sipsit, suklaa jne.

protsku sanoi:
Olen tästä hieman eri mieltä. Kyllä se on hiilarit kun paisuttaa tavallisia sohvaperunoita: limppari, pitsa, lihapiirakka, ranskanperunat, leivokset, sipsit, suklaa jne.

Juu, paljolti senkin takia että hiilarihöttöä pystyy syömään uskomattomia määriä, mutta jos nenun eteen pistetään iso pihvi kermakastikkeella, kunnolla salaattia ja sinne oliiviöljyä niin eipä sitä määrättömästi syödä.

Timba79 sanoi:
Toisilla toki toimiii ketoilut erinomaisesti, kuten Cocktonilla, mutta hän on kyllä käsittääkseni myös ottanut asioita hyvin selvää, eikä lähtenyt perse edellä puuhun.

Mnjoo... Aina välillä sitä isketään päätä petäjäiseen ja ihmetellään kun paino ei tipu, mutta asioista selvää ottaminen on sikäli suositeltavaa että sieltä löytyy keinoja näiden tilanteiden ratkaisemiseen.

Itseasiassa, ekat 2 viikkoa kiipesin perse edellä sairaaladieetti -nimiseen puuhun :rolleyes: Pakkista lukemalla tajusin sitten olevani ketoosissa ja otin asiasta vähän enemmän selvää :D Viimeiset kuukaudet on menny hyvin, tuorein kokeilu on CKD, joka vaikuttaa toimivalta.

Cockton sanoi:
Pakkista lukemalla tajusin sitten olevani ketoosissa ja otin asiasta vähän enemmän selvää :D Viimeiset kuukaudet on menny hyvin, tuorein kokeilu on CKD, joka vaikuttaa toimivalta.

Kuinka paljon harrastat liikuntaa ja millaisella sykkeellä? Itse olen huomannut sen että jos pelkästään kikkailen ruokavalion kanssa niin tulosta ei synny. Liikunnan lisääminen on ollut aivan välttämätöntä.

Joka toinen päivä salilla tunnin verran, tällä hetkellä 4-jakoisella ohjelmalla. Ohjelmaa vaihtelen tiuhaan.

Välipäivinä aerobista liikuntaa, kävelyä, pyöräilyä, satunnaisesti sulista. Lisäsin nuo välipäivien aerobiset vasta vähän aikaa sitten, mutta paino lähti saman tien pienestä jumista romahdellen tippumaan. (Toki wappu aiheutti pienen pöhön...)

Sykemittaria en omista, mutta salilla treenausta luonnehtisin kovaksi. Kävelylenkit ovat sellaisia että pikkasen hengästyy ja tulee hiki. Juoksemista en ole vielä tällä massalla ajatellut harrastaa sen enempiä kuin lenkillä satunnaisesti jos siltä tuntuu.

Eli saman suuntainen havainto: salitreenillä ja ruokavaliolla lähti 15 kiloa helpohkosti, sen jälkeen piti ruveta harrastamaan lisää liikuntaa. Olis noiki varmaan lähteny nopeammin, mutta kun on peruslaiska luonne niin piti tehdä nämä muutokset vähitellen :)

protsku sanoi:

Pitsa, lihapiirakka, leivokset, sipsit, suklaa taitavat myös sisältää aika lailla muutakin kuin sitä hiilaria. Olen kyllä samaa mieltä, että sokerin ja rasvan yhdistelmä on varmasti kaikkein pahin. Se on hyvää, sisältää järjettömän paljon energiaa pienessä määrässä ja on helppo syödä paljon.

Suositut

Back
Ylös Bottom