Motivaatiota laihikseen...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vegitax
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
45
Onko täällä paljonkin sakkia, jotka ovat saaneet hyviä laihdutustuloksia ja miten?
Vähän tarvis saada motivaatiota kun sattuneesta syystä on viidessä
vuodessa noussut paino 82kg -> 117kg... Pituuttahan siis on 185cm
ja rasvaprosentti siinä 30% tienoilla :itku:

Tervehdys!

Itselläni on edelleenkin laihdutus käynnissä. Paino on pudottun 122-110 ja tahti jatkuu. Minun kohdallani aloitusmotivaation antoi lähinnä ajatus "uudesta" minästä ja terveemmästä elämästä. Kannattaa ajatella, kuinka paljon parempi olosi on, kun paino putoaa.

Ensimmäiset viikot ovat vaikeita ja kannattaakin kuulostella omaa kehoa. Itse aloitin "puolisäännöllisen" (joustavuutta pitää olla!) reippaan kävelemisen toisen viikon aikana. Jo tunti reipasta kävelyä (Reipas kävely tarkoittaa sitä, mistä itse hieman hengästyt.) lisää kulutusta n. 300kcal, mikä on jo muutaman maukkaan ruisleivän määrä. :)

Älä myöskään ajattele laihduttamista dieettinä tai kuurina, koska silloin ei motivaatio riitä. Ei saa myöskään uskoa liian nopeaan tulokseen, sillä silloin sorrut todella helposti epäterveelliseen ruokavalioon.

Kannattaa siis aluksi vain lisätä liikuntaa ja karsia kaikki epäterveellinen pois. Minä karsin kaikki sipsit/karkit yms. ja heti näkyi tulosta. Ruokailun ohessa, esim oppilaitoksessasi, kannattaa osa ns. "kunnon" ruuasta siirtää salaattiin. Eli joskus yläasteella opetettu lautasmalli toimii mainiosti terveellisempiä ruokailutottumuksia etsittäessä. :)

Jos kaipaat jotain tarkennusta niin kysy pois. Vastaan, kun kerkiän.

vegitax sanoi:
Vähän tarvis saada motivaatiota kun sattuneesta syystä on viidessä
vuodessa noussut paino 82kg -> 117kg... Pituuttahan siis on 185cm
ja rasvaprosentti siinä 30% tienoilla :itku:

Paras motivaatio on kokovartalopeili. Jos ei näkymä miellytä -> tee jotain. Muutos on itsestäsi kiinni.

Kiiruhda hiljaa ja lue palstalta aluksi Tomin "laihduttaminen for beginners", sen jälkeen olet jo paljon viisaampi ja sulla on eväitä tehdä kehollesi haluamasi muutokset. Tsemiä.

Täällä on kans laihis käynnissä. Lähtöpaino 119.9kg, nyt 2kk myöhemmin 113.5, eikä siihen mitään poppakonsteja tarvittu. Liikuntaa lisää, ruokailu kuntoon (sipsit, karkit, pizzat, hampurilaiset, kakut, limut ym. pois, paitsi cheattaus-päivinä, mutta sillonkin vain pienissä määrin.)

Henkilökohtaisesti en cheattauspäivinä vedä kuin ehkä yhen pullan ja light-limua, ei enää edes tee mieli karkkia eikä hampurilaisia ym... lähinnä ne oksettaa kun ajattelee, että sellaset läskiperseet vetää niitä suu täynnä ja lihoo lihomistaan ;).

Liikuntakin kannattaa alottaa niin, että on itellä hyvä olo, eikä verenmaku suussa. Sitten kun alkaa huomata kuinka mukava on olo liikkumisen jälkeen ja kuinka raikas olo on, kun on vaihtanut kaikki rasva-paskat terveellisempään ruokaan (itellä ainakin tuli tuhottoman väsynyt ja "tukkonen" olo esim. pizzan jälkeen) ja kun tuloksia alkaa ropista, niin se jos mikä motivoi :)

Tsemppiä!

Kannattaa hankkia kromitabletteja tai vitamiinivalmiste joka sisältää kromia, on itsellä ainakin makeanhimo kadonnut lähes kokonaan, vain krapulassa tulee silloin tällöin syötyä 125g juustonaksu pussi. Pikaruokia tai makeisia ei edes tee mieli nykyään.

Itselläni ainakin motivoi treenaamiseen ne isot kaverit salilla jotka pukkaa sarjaa isoilla raudoilla ja laihduttamiseen taas motivoi peili.

paras motivaatio on terve itseinho ja sairas narsismi. :whip:

Sepsis sanoi:

Heh, toi on kyllä aikalaisen totta. :worship:

Mulla paras motivaatio on kyllä onnistuminen. Se kun näkee että tulosta syntyy, mittanauha/vaaka/peili, kuka nyt mitäkin sitten käyttääkään. Mulla on tärkeää että on hyvä tsemppaaja, ihminen joka ymmärtää asian päälle ja osaa tolkuttaa sitä samaa: Vaikka olis kuinka vaikeaa ja välillä tuntuis ettei homma etene niin silti fakta on se että joka päivä on paremmassa kunnossa kun eilen. Jos sellaista ihmistä ei ole kenen kanssa asian jakaa niin esim tämä paikka ajaa asian jo oikein hyvin. Ainakin voi huomata ettei ole siinä veneessä yksin :)

Voin sanoa että toimii :thumbs:

Se miten on aiemmin tullut laihduteltua niin Painonvartijoissa. Sitä ei täällä varmaankaan paljoa suosita mutta on siinäkin paljon hyvää jos ei pahaakin. Ainakin voin sanoa omasta kokemuksesta että siellä laihtui ja hyvin laihtuikin. Ainoa ettei liikuntaan yms ravintoarvojen suhteiden tarkasteluun kannustettu paljoltikaan joten enää se tapa laihtua ei kiinnosta. Paras konsti on nyt ollut se että tsekkaan tarkemmin mitä syön, ja kulutan enemmän liikkumalla. Miinuskaloreilla mennään ja fiilis on hyvä. Tällä hetkellä yritän jaksaa vedellä aamulla aerobista tyhjin vatsoin ja salia sitten muutamasti viikossa. Ainakin jotkut vaatteet lötköttelee päällä että ei tässä turhaan ole huhkittu. :hyper:

Kai Nalo sanoi:
Mun mielestäni yksi tärkeä asia laihduttamisessa on:

VIINA POIS!

jepjep,ei alkoholia tai max.2-pulloa kaljaa viikonloppuna.Kummasti käy 2-kaljaa nuppiin kun on kuukauden juomatta ei sitten muuta tarvita :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sepsis sanoi:

Huono itsetunto auttaa kanssa, ellei sitten sorru mässäilemään surussa. Mutta pitää vaan itseään "ylihyvän" näköisenä, ja sitten katsoo päivittääin pari kertaa kokovartalopeilistä todellisen kuvan. Ja kameralla otettu kuva kertoo aika paljon enemmän kuin peilikuva (kuvakulmat kannattaa valita niin että näyttää mahdollisimman jokinorsulta). :hyper:

kannattaa alkaa käyttää jotain kalorilaskuria (esim tatä ). Auttaa todella paljon ainakin itseäni. Ja toi ruokailun seuraaminenkin on loppupeleissä ihan kivaa puuhaa kun siihen pääsee kiinni. Painokäyrän seuraaminen motivoi ainakin itseäini aika paljon, koska asenne on sellainen että joka päivä pitäisi olla vähemmän kuin eilen.

Cheetah sanoi:
Ensimmäiset viikot ovat vaikeita ja kannattaakin kuulostella omaa kehoa. Itse aloitin "puolisäännöllisen" (joustavuutta pitää olla!) reippaan kävelemisen toisen viikon aikana. Jo tunti reipasta kävelyä (Reipas kävely tarkoittaa sitä, mistä itse hieman hengästyt.) lisää kulutusta n. 300kcal, mikä on jo muutaman maukkaan ruisleivän määrä. :)

Älä myöskään ajattele laihduttamista dieettinä tai kuurina, koska silloin ei motivaatio riitä. Ei saa myöskään uskoa liian nopeaan tulokseen, sillä silloin sorrut todella helposti epäterveelliseen ruokavalioon.

Kannattaa siis aluksi vain lisätä liikuntaa ja karsia kaikki epäterveellinen pois. Minä karsin kaikki sipsit/karkit yms. ja heti näkyi tulosta. Ruokailun ohessa, esim oppilaitoksessasi, kannattaa osa ns. "kunnon" ruuasta siirtää salaattiin. Eli joskus yläasteella opetettu lautasmalli toimii mainiosti terveellisempiä ruokailutottumuksia etsittäessä. :)

Jos kaipaat jotain tarkennusta niin kysy pois. Vastaan, kun kerkiän.

Joo-o. Jotain tarttis tehdä. Ei se liikunta mulle mikään uusi asia ole.. Mut kai se tämmösen 5:n vuoden jälkeen ihan nollista tarvii alottaa.. Hyvä jos penkistä edes 90 enää nousee, ja tuskinpa sitäkään.. :rolleyes:
Ja muukin kunto on kyllä aika nollissa..

Tarvii vaan koittaa jotenkin saada läskini siirrettyä tuonne punttiksen puolelle ja saada tehtyä niitä perusvoimaliikkeitä niin eiköhän se siitä. Ruokavalio nyt on helpoin saada kuntoon.. Sais nyt vaan itsetunnon edes sille tasolle, että kokee saavansa siitä jotain hyötyä kun treenaa prkl..

Eikös muuten 30min kuntopyörällä ennen punttitreeniä käy kovasti hyvin lämmittelystä?

Kiitoksia kaikille vastaajille.
Painonvartijoita vois taas koittaa (tai siis sitä tietokoneohjelmaa) sillä laihduttelin 2kk 8 kiloa pois tässä taannnoin. Nyt on vaan tuo motivaation puute..

vegitax: 30min lämmittely kuntopyörällä on liikaa, lämmittele vaikkapa n. 6min kevyellä temmolla ja 2-4min tahtia kiristäen, silleen että vähän saattaa jo hikeä pukata ainakin kuumotusta pitäs tuntea. Sen sijaan 30min kuntopyörää treenin jälkeen on parempi idea.

Itsellä alkoi laihdutus n. 10viikkoa sitten ja vaaka näyttäisi kymmenisenkilon kevennystä (74kg-->64kg). Rasva% en osaa kuin arvioida eli alussa semmotteet 20%(saatto olla enemmänki) ja nykysellään juuri ja juuri näkyy ylimmät palikat eli n. 10-12% rasvat. perseen alueelle jääny yllättäin rasvoja, noh näyttääpä isommalta. Tähän viikkoon loppuu dieetti, itsekurin täytyy kestää jotta en ala sikailemaan (heh. itseinhoa löytyy vaikka muille jakaa). Kesäksi on sellasta reeniä jossa yhdistyy monipuolinen an/aerooppinen (vauhtileikittely,hyppelyt,pklenkit,keihäs&kuula) ja voimaharjoittelu. tavoitteena pienoinen rasvojen tiputus ilman dieettiä (lieko mahdollista?), sillee et syö +-0 ja painoa ei pääse kertymään. pitää löytää sopiva kalorimäärä mitä syödä että ei liho, mulla siis h i d a s aineenvaihdunta.

mutta päivä,viikko,kuukausi kerrallaan itselleen voi ja saa tehdä mitä mieleen juolahtaa pääasia että on ite tyytyväinen...

Tomi sanoi:
Hyvä teksti, mutta ei taida olla mun kirjoittama. :D
Duh! Niinpä tietysti. Sotkin tuon johonkin toiseen kirjoitukseesi jonka joku muu pastetti palstalle ja kaikki aina sotkeentuu, että kenen tekstiä se on ja minäkin joskus menen ihan sekaisin mutta siis hyvä teksti tuo kuitenkin on tuokin... :nolo:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom