Motivaatio kirjoittamiseen hävisi aika tehokkaasti.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Status
Viestiketju on suljettu.
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Onneksi mulla on delete-nappi valikossa ja muutenkin palstan paskalorttien viestit ei aiheuta mitään ongelmaa. Netti on netti ja siihen pitää vaan tottua.

Nyt sitä vittuillaan mullekkin tai sitten ei

Jani_88: Eiköhän tuo ole jo vähän liioittelua, osaa täällä 1000 muutakin tyyppiä neuvoa ja suuri osa varmasti mua paremmin.

Sanoinkin, että kyse oli periaatteesta :rolleyes:

Tässä oikeastaan tuli se koko tredin ydinkysymys. Se on ihan jokaisen oma subjektiivinen näkemys, mihin vetää rajan vittuilulle ja toisaalta pienelle sallitulle piruilulle tai muuten kärkevälle kommentoinnille. Tottakai jokainen tietää selkeitä esimerkkejä siitä mikä on vittuilua ja mikä pientä piruilua, mutta se mihin vedetään selkeä raja, on aina jokaisen subjektiivinen näkemys.

Tämän takia nämä "bannia vaan jokaiselle vittuilijalle" -näkemys on aika helvetin yksioikoinen ja tuskin kovinkaan loppuun asti mietitty.

Mun mielestä sellainen keskustelu olisi kuitenkin aika pitkäveteistä, väritöntä ja tylsää, jolla aina pyrittäisiin varmistamaan se, ettei kukaan nyt vaan missään nimessä loukkaantuisi.

Tämäkin on totta. Enkä minä ainakana kannata sitä "bannia kaikille jotka poikittaisen sanana" sanoo linjaa, on sitä lievempiäkin keinoja asiasta huomauttaa kun bannit.

Nyt vaan on toisaalta sellainen meininki, että jos taas jonkun mielestä se huomauttaminen on aiheetonta ja varsinkin jos sen tekee joku rivikäyttäjä, saa tämä kyseinen huomattaja tarpeetonta vittuilua osaksensa.

Ehkä mä vaan ylireagoin tähän vittuiluun ja ehkä sitä ei kaikki edes huomaa. Mutta asiapuolella on mielestäni sitä esiintynyt koko ajan lisääntyvissä määrin. Kuten myös tota kotimoderointia tyliin "ehdin", "strutsi" ja tostahan lähtee heti kunnon lumipalloefekti käyntiin. Hyviäkin ketjuja pilataan noilla jutuilla jos ei jonkun mielestä ketjun aloittajan tyyli kirjoittaa miellytä, siinä no kirjoitusvirheitä tai kysymys on jonkun mielestä typerä tai liian yksinkertainen.

Homman pitäisi olla selkeästä niin että moderaattorit hoitaa moderoinnin ja muut pitää julkisesti asiasta nokkansa kiinni. Privat, report bad post, meilit on sitä varten että voi huomauttaa jos joku juttu ei miellytä tai on mielestään epäasiaton tai sääntöjen vastainen. Tämä siis ASIAPUOLELLA! Yleisellä sallittakoon sitä häiröilyä vähän enemmän, kuhan ei överiksi mene sielläkään.

Ja miksi sitä yleensäkin pitää aiheuttaa pahaa mieltä muille? Ja miksi se on niin helvetin vaikeeta jättää edes avaamatta ketju joka ei kiinnosta tai johon ei ole mitään annettavaa?

Zone-sarja -42%
Näyttää olevan turhaa yrittää selittää Mira82:lle mikä aika monessa hänen postissaan on asenteellisesti vikana. Vaikuttaisi olevan tyyliltään tuon tyyppinen ihminen eikä pysty ymmärtämään, että käytöksensä ja asenteensa muita kohtaan on monasti asiatonta. Ja hänhän on omasta mielestään ilmeisen oikeassa joten mitä sitä erinomaista turhaan muuttamaan.
Ja ylläoleva mielipiteeni siis muodostunut pelkästään luettujen postien perusteella.
Itse en tunne tarvetta ketään nuoleskella ja muutenkin olen sellainen camelbootsman eli tallaan pääsääntöisesti omia polkuja oman ajatusmaailmani mukaan, mutta se ei silti ole estänyt antamasta positiivista palautetta tai sitten negatiivista siten, että perustelen kantani miksi. Ja pakko myöntää, että positiivista tai kannustavaa palautetta on huomattavasti mukavampi jakaa... mutta kukin tyylillään.
Ainiin, ja mielestäni oman polun tallaamisessa eron jääräpäisyyteen tekee kuitenkin avoimuus ottaa vastaan uutta ja kuunnella, ja tarvittaessa hyväksyä uusia asioita... vaikka siis ensin sen käsitteleekin oman ajatusmaailman mukaisesti.

Minusta kannattaa lajentaa treeni ja ravintopuolen juttuja vähän erikoisempiin avauksiin. Olen tässä vuosien saatossa huomannut, että siitä rahkan maustamisesta ja ravintosisällöstä (jne.) on sen verran jauhettu, ettei uutta mielekästä lukemista ei noilta palstoilta enään löydy. Pikkuhiljaa alkaa nämä palstat kuivua, koska sitä pyöräähän ei voi keksiä uudestaan.

Tämän takia tulee oikeastaan harvoin sinne mitään kirjoitettuakaan. Yhteinen keskustelu on näköjään postien määrälläkin mitattuna paljon mielenkiintoisempaa luettavaa. Joten lisää vain rohkeita avauksia ja rajoja rikkomaan ruoka ja treeni puolelle. Jos jotakin aihe ei kiinnosta, ei sitä tarvitse lukea tai ainakaan lähteä sinne mitään vastailemaan.

Minusta kannattaa lajentaa treeni ja ravintopuolen juttuja vähän erikoisempiin avauksiin. Olen tässä vuosien saatossa huomannut, että siitä rahkan maustamisesta ja ravintosisällöstä (jne.) on sen verran jauhettu, ettei uutta mielekästä lukemista ei noilta palstoilta enään löydy. Pikkuhiljaa alkaa nämä palstat kuivua, koska sitä pyöräähän ei voi keksiä uudestaan.

Tämän takia tulee oikeastaan harvoin sinne mitään kirjoitettuakaan. Yhteinen keskustelu on näköjään postien määrälläkin mitattuna paljon mielenkiintoisempaa luettavaa. Joten lisää vain rohkeita avauksia ja rajoja rikkomaan ruoka ja treeni puolelle. Jos jotakin aihe ei kiinnosta, ei sitä tarvitse lukea tai ainakaan lähteä sinne mitään vastailemaan.

Erittäin hyvä idea ja kannatan ehdottomasti, vaikka pidettäisiinin ne vauvanruokaketjut jossakin muualla. :D

Joskus tulee kyllä paskaa niskaan ihan omiin tarpeisiin.
Kuten sanottu vaikkei olis tarviskaan.
Kun yks intoutuu jotain haukkumaan niin on helpompi asettua niiden puolelle ketkä on vittuilemassa ku niihin jotka puolustaa sitä oikeaa asiaa.
Netti on just sitä, nimetöntä vittuilua.Mun piti tässä kuussa rekisteröityä mutta saa nähdä nyt.

Joku vois sanoa että mikä pakko on kuunnella mutta ei se aina oo niin yksi oikoista. Jos tulee vittuilua niin tuntuu joskus ettei huvita kirjoittaa siihen enää mitään koska se paska saa jo riittää.

Jos tekemisistään joutuis vastaamaan niin 95% olis ainakin vähemmän vittuilua tällä sivulla ja yleensäkkin muiden sivujen foorumeilla.

Oon tosiaan 17 ja sen takia en voi tietää mitään ,enkä treenata kovaa, enkä neuvoa ketään muuta tuskin sanoakkaan mitään ja se vituttaa urakalla.
Jokainen on joskus nuori ollu ja varmasti kuvitellu samalla tavalla muistakin.
Vanhempia kunnioitetaan nuorille nauretaan. Niin se vaan on.

Jos joku 35v treenaaja on treenannu vaikka vuoden tai kaks niin millä oikeudella se mua aloittelijaks tai tietämättömäks sanoo jos mä oon rautaa vääntäny 12 vuotiaasta ja aloittanu tosissaan 14 vuotiaana.
Eikös sen pitäis olla just toisinpäin.

Ei se iän vaan tekemisen tuoma kokemus...

Mulla ei oo koskaan todellakaan oo ollu tarkoitus vittuilla tai loukata ketään tarkoituksella. Ei netissä ja vielä vähemmän oikeassa elämässä.
Pitäis aina yrittää olla sanomatta manipuloitunutta mieli pidettään vaan sanoa se mitä oikeasti tarkoittaa. Olipa se sitten niiden vittuilijoiden mielipiteitä vastaan tai ei.
Oon tosiaan pahoillani että oon 17 mutten mä sille mitään vielä voi..
Jos ite täällä nyt vanhempana selailen ja postailen niin ei mulla ainakaan oo mitään intressiä haukkua nuorempia, olla ikä rasisti.

Ei se oo reilua, sama kun haukkuis lyhyttä ihmistä.
Ei se voi kasvaa niinku haluaa, se on itsestä riippumaton asia.

Esim timbakin joka jaksaa täällä touhuta ja nevoa teitä minkä osaa niin ei se todellakaan ansaitse mitään vittuilua.
Juuri päinvastoin. Kiitos, miks se on niin vaikea sanoa. Tai anteeksi, sama homma. En timba susta alkuaikoina tykänny yhtään koska muodostin väärän mielikuvan. Tein saman virheen ku muutkin. Tuomitsin liian helpoilla perusteilla.
Kun oon sun tekemisiä seuraillu pitempään niin sä oot loisto tyyppi ja kaduttaa se miten susta ajattelin silloin kun ekan kerran huomasin.

En oo ehkä ollu oikeudenmukainen joitakin kohtaan täällä joten:
Oon todella pahoillani aiheuttamastani mielipahasta, ja jos voin sen jotenkin vaan korvata niin kerro ihmeessä, kuuntelen...

Minäkin komppaan Mason ed. postauksen ideaa, kuulostaa hyvältä. Kunhan asia jotenkin liittyisi syömiseen (ei välttämättä terveelliseen, onhan sinne postailtu uutisia epäterveellistä syömisistä tehdyistä tutkimuksista) ja juttu pysyisi asiallisena niin kai siitä voisi ruokapuolelle kirjoittaa.

En mä pitänyt sitä vauvanruokaketjua mitenkään kummallisena. Tsekkasin sitä vasta siinä vaiheessa, kun se jo lähes meni lukkoon, en kerinnyt ees kunnolla lukea (justiin vasta kävin kunnolla lukemassa ketjun). Lapsillehan se terveellinen syöminen vasta tärkeää olisikin, joten miksipä ei lasten syömisistäkin voisi kehittää omaa ketjuaan, ihan vauvaikäistenkin?

Enkä mä pitäisi mitenkään ihmeellisenä sitäkään, että keskusteltaisiin esim. vanhusten tai sairaiden ihmisten syömisistä. Kunhan nyt ihmisruoasta puhutaan, niin pysytään ravinto/ruokaketjun aihepiirissä IMO.

Mitä tulee ns. virallisten tahojen asiantuntemukseen (mm. ruokaloiden työntekijät eri laitoksissa, tosin he toimivat erittäin rajallisten budjettien puitteissa) syömisen suhteen, niin enpä aina menisi kehumaan.

Mulla on kokemusta siitä, miten eri asteisesti vammaisten lasten syömisiä on järjestetty erityiskoulussa. Joillakin oli pahoja ongelmia syömisen tai ruoansulatuksen kanssa, joten ravinnonsaanti oli ongelmallista (siis vaikka ruoka oli soseutettu ja vaikka oli pätevä ihminen syöttämässä), niin mikro- kuin makroravinteidenkin ja ihan kokonaiskalorimäärän (moni oli todella laiha). Kun kyselin asiasta mikroravinteiden osalta, vastattiin, että tarjolla on kyllä aina tuoreita kasviksia. Jep, niin oli, mutta aniharva nuori ja lapsi niitä söi ja silloinkin todella vähän ja valikoiden. Kokonaiskalorintarvetta paikattiin sikahintaisilla apteekista saatavilla valmisjuomilla, jotka ovat muuten ihan samanlaisia, kuin Gainomax, mutta protua on ehkä 5g per tötsä ja hiilaria (eli maltoa) moninkertaisesti. Ihan suoraan sanottuna olisi fiksumpaa ostaa maukasta proteiinijauhoa ja sotkea siitä ruokalassa omat pirtelöt. Selviäisi halvemmalla ja lapset saisivat enemmän proteiinia.

Samoin tiettyjä proteiinijauhoja (soija- ja riisiprotujauhot) voisi kätevästi lisäillä sämpylätaikinaan ja vaikka lettuihin (joita suurin osa lapsista ja nuorista mätöstää mielellään). Vaikka vain 10% normipullajauhoista korvaisi, niin jo olisi hieman proteiininsaanti lisääntynyt (ja se oli monella ERITTÄIN vähäistä :( ).

Muuan mielenkiintoinen juttu ko koululla oli myös vesiautomaatti. Se lisäsi lasten liikkumista (erittäin tärkeää pyörätuolissa oleville ja muillekin) ja vedenjuontia (monella aivan liian vähäistä), toimi tekosyynä juoda. On toki selvää, että raanavesi on monella tapaa parempi vaihtoehto (puhtaampaa, halvempaa ja ympäristöystävällisempää), mutta munkin oli pakko myöntää, että tuommoisessa erityistilanteessa ja erityiskoulussa vesiautomaatti oli todella tarpeellinen. Se poistettiin kustannussäästöihin vedoten. :(

Joo, runoilin taas diibadaabaa älytönnä, mutta em. protujauho ja vesijuttujen pointtina vaan se, että esim. vammaisille ja vanhuksille riittävän proteiinin, mikroravinteiden ja veden saanti voi olla erittäin vaikeaa, monestakin syystä ja ns. viralliset asiantuntijat eivät monesti ymmärrä näitä vaikeuksia, koska eivät ole ko ihmisten arjessa läsnä. Tästä johtuen ei olisi pahitteeksi, jos näistäkin aiheista olisi oma ketjunsa, mikäli löytyy riittävästi kiinnostuneita aiheista juttelemaan. Suotta tietenkään ehdoin tahdoin sikana uusia ruoka-aiheisia ketjuja perustaa ihan vaan ketjunperustamisen ilosta, mutta en näkisi syytä rajata em. kaltaisia aiheita ruokaosiolta poiskaan, kuten en lapsen/vauvanruokaketjuakaan.

Mitä tulee kirjoittelumotivaatioon, niin sehän vaihtelee aikojen myötä kaikilla aika lailla ja syyt vaihteluun ovat myös moninaiset. Jos sua ei Timba nyt nappaa, niin mitä sitten? Pidä vaikka totaalipaussia pakkiksesta ainakin pari viikkoa ja senkin jälkeen vilkaise vaikka muutama kerta viikossa, ehkä moderoi vähän, mutta älä kirjoita vieläkään. Passiivinen tarkkailu voi antaa uudenlaista näkökulmaa vs. aktiivinen osallistuminen/kirjoittaminen. Ehkä joskus tulevaisuudessa sitten huvittaa kirjoitellakin taas enemmän. Sitä paitsi sulla on varmasti täysaikatyöläisenä ja perheen isänä tekemistä aika lujasti muutenkin, että ei siinä muutamat nettisurffailujen poisjäämiset paljoo paina kokonaiskuvassa varmaan.;)

Prayer:

Tuo on jännää miten sitä muodostaa ihmistä mielikuvan niin netissä kuin vaikkapa duunissa puhuessa asiakkaan kanssa. Ja sitä mielikuvaa on jostain syystä joskus hiton vaikea muuttaa ja yleensä se alussa muodostuukin täysin vääränlaisesti. Joku alan asiantuntija varmasti osaisi tähänkin jotain järkevää sanoa.

Iivili:

Puhut järkeviä, kuten aina. Ja mitä tulee tuohon kirjoitteluun, niin se on mulle jotenkin rentouttavaa ollut aina. Olen aina kirjoitellut paljon (myös paskaa). Joskus nuorena tuli chättäiltyä, sitten kirjoiteltiinkin pitkään vain pitkiä meilejä tuttujen kanssa, välissä oli aika ettei ollut edes nettiä ja kirjoittelu oli minimissään (silloin ravattii mm. baareissa ;) ) ja nyt viimevuoden on kirjoitettu tänne.

Tottaalitaukoja on ollut ja tulee olemaan esim. lomareissuissa, silloin ei paljon muitakaan tavalliseen arkeen liittyviä juttuja suoritella. Tv ja netti jää yleensä ekana pois ja hyvä niin. Mutta noin muuten mä tuskin haluunkaan olla kirjoittamatta, mutta se mitä kirjoitan on jo kokonaan eri juttu.

Mutta kaikenkaikkiaan tässä on paljon paremmat fiilikset jo, kun tästä ketjusta näköjään ihan järkevään sävyyn kirjoiteltu (puolin ja toisin, eli negatiivista ja positiivista) jonkinnäköinen kehityskeskustelu tuli. Ehkä tästä saadaan jotain uusia ulottuvuuksia rakennettua ja muutenkin vähän rikottua rajoja ja ennakkoluuloja erilaisia asioita kohtaan.

EDIT: Ja Iivili tossa jo vähän valaisikin sairaiden muodossa tota ammattitaitoa ja ammattitaidottomuutta. Edelleen minua kiinnostaa miten ihmiset voi kysyä netissä neuvoa kiellettyjen lääkeaineiden käyttöön? Mutta sitten ei voi kysyä edes mielipiteitä vaikka niiden vauvojen tai vanhusten ruokailuun kun se on jotekin säälittävää ja typerää ja pitäisi käyttää ammattilaisia. Monikohan kuurittelija kyselee niitä neuvoja esim. lääkäriltä? Tuskin läheskään kaikki, etenkään aloittelevat joille se tärkeintä olisi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Timba hei, muistan melko tarkkaan että se meni jotenkin näin:

Ihminen alkaa muodostaa mielikuvia 7 sekuntia tapaamisen jälkeen ja kun suomi on tunnetusti tympeää kansaa niin se mieliäkuva on usein huono.
Siihen mielikuvaan vaikuttaa eniten oma(!) fiilis. Eli jos esim masentaa niin saattaa saada huonon mielikuvan ihan kenestä vaan..
Ja mielikuvaa voi muuttaa vain kuuntelemalla sitä ihmistä.
Kai se on sitten helpompi alitajuntaisesti ottaa huono mielikuva ettei tarvitse tuntea sitä petttynyttä fiilistä että "olin sitten väärässä sun suhteen."

a) no jos tästä vielä väännetään niin nimenomaan väitän että neuvolan henkilökunta tietää taatusti enemmän vauvan ravinnosta kun tämä foorumi riippumatta itsessään henkilökunnan ravintotietämyksestä, eli toisinsanoen jokatapauksessa on enemmän tietoa olipa kyseessä minkä paikkakunnan neuvola tahansa. Ja mitä tilastoneuvoihin tulee niin eiköhän 'neuvolantädit' ole nähnyt vähän hitosti enemmän lapsia kuin ihmiset keskimäärin ja taas toisaalta ovat varmasti itsekkin äitejä ja osaavat suhteuttaa oman ammattitaitonsa omankin elämänsä kokemuksiin.

Lisäänpä oman lusikkani tähän soppaan. Vaikka neuvolan tätit kuinka asioista tietäsivät, he voivat todella heitellä omia näkemyksiään asioista. Faktoja ( tämän hetken paras tieto ) :
- Rintamaito on parasta lapselle. Neuvolan täti: Vaihda korvikkeeseen ja pulloon, jos et jaksa ( ja että isäkin voi juottaa ).

- Tupakointi on vaarallista sikiölle. Neuvolan täti: Sikiölle vaarallisempaa on tupakan polton lopettamisesta aiheutuva stressi.

Eli tässä 2 karkeeta esimerkkiä, mutta tässä nähdään kuinka todella neuvolan tätin aika monesti tuovat esille omia mielipiteitään :)

Näissähän on kysymys todellakin valinnoista ja kokonaisuuksista, kuten elämässä yleensä. Mutta aina ei ehkä voida ajatella koko kokonaisuutta.. esim. toi pulloon vaihtaminen voi tuottaa kaiken kaikkiaan paljon enemmän hommia kuin rintaruokinta...

Lisäänpä oman lusikkani tähän soppaan. Vaikka neuvolan tätit kuinka asioista tietäsivät, he voivat todella heitellä omia näkemyksiään asioista. Faktoja ( tämän hetken paras tieto ) :
- Rintamaito on parasta lapselle. Neuvolan täti: Vaihda korvikkeeseen ja pulloon, jos et jaksa ( ja että isäkin voi juottaa ).

- Tupakointi on vaarallista sikiölle. Neuvolan täti: Sikiölle vaarallisempaa on tupakan polton lopettamisesta aiheutuva stressi.

Eli tässä 2 karkeeta esimerkkiä, mutta tässä nähdään kuinka todella neuvolan tätin aika monesti tuovat esille omia mielipiteitään :)

Oletko itse kohdannut tällaista vai kuuliko kaveri parturissa? Todella valitettavaa jos tällaista oikeasti tapahtuu. Tietysti aina joka paikkaan mahtuu sekaan mätiäkin omenoita.

Viimeksi muokattu:
Edelleen minua kiinnostaa miten ihmiset voi kysyä netissä neuvoa kiellettyjen lääkeaineiden käyttöön? Mutta sitten ei voi kysyä edes mielipiteitä vaikka niiden vauvojen tai vanhusten ruokailuun kun se on jotekin säälittävää ja typerää ja pitäisi käyttää ammattilaisia. Monikohan kuurittelija kyselee niitä neuvoja esim. lääkäriltä? Tuskin läheskään kaikki, etenkään aloittelevat joille se tärkeintä olisi.

Se johtuu siitä että kielletyt lääkeaineet ovat kiellettyjä. Mistäpä muualtakaan niistä toisaalta kysyisi. Alaan perehtyneitä lääkäreitä varmasti jokunen suomestakin löytyy (hiihtoliitolta ainakin) mutta net jotka neuvoja antavat ovat varmasti pienten piirejen käytössä ja toimivat lainvastaisesti (laki lääkärin velvollisuuksista; päämääränä terveyden ylläpitäminen ja edistäminen, sairauksien ehkäiseminen, sairaiden parantaminen ja kärsimyksien lievittäminen
) ja ainakin moraalittomasti ja valan vastaisesti. Käsittääkseni roinan suhteen neuvot ainakin pääosin perustuvat käyttäjien omiin kokemuksiin eikä evidence-based medisiinaan (toisin kuin länsimainen lääketiede yleisesti ottaen).

Toisaalta taas miksi olla hyödyntämättä asiantuntian apua jos sellainen löytyy olipa asia mikä hyvänsä. Eli miksipä ammattilaisia sitten olisi ylipäänsä olemassa ..

Oletko itse kohdannut tällaista vai kuuliko kaveri parturissa? Todella valitettavaa jos tällaista oikeasti tapahtuu. Tietysti aina joka paikkaan mahtuu sekaan mätiäkin omenoita.

Tapahtuuko?!?...

Anteeksi, kun kysyn, mutta montako lasta sulla on? Toi tupakkajuttu on tosi yleisesti terveydenhoitajijen keskuudessa käytetty juttu! Itse kysyin asiaa lääkäriltä ( lopetin, kun tulin raskaaksi, ekan ja toisen välillä polttelin vähän, mutta taas lopetin, kun tulin raskaaksi ) ja hän sanoi, että ehdottomasti tupakka on pahin vaihtoehto. En tiedä helpottiko asian sanomista se, että en itse polttanu :).

Ja omakohtaisesta kokemuksesta puhun ton rintaruokinnan osalta... Omien lasteni terkkari ei ollut vauva-aikaan mikään imetysmyönteinen. Kyllä mä riven välistä osasin lukea, vaikka sitä on nyt vaikea tässä todistaa kirjoittamalla. Mutta: Jatkuvaa kyselyä riittääkö maito ( yleensähän maito riittää, kunhan vaan antaa tissiä.. poikkeuksiakin on ), jatkuvaa tyrkytystä lisäruokien aloittamiseen ( imetyshän todennäköisemmin loppuu aikaisemmin, mitä aikaisemmin lisäruuat aloitetaan, tai maito se ainakin vähenee ).

Tämä on minun henk. kohtainen mielipiteeni, mutta luulen, että nämä vanhemman polven, ns. opistoasteen terkkarit, antavat paljon enemmän vaikuttaa sanomisiinsa omien mielipiteiden ( toki kokemukset, jotka ovat erim. omien lasten kanssa toimineet, voivat toimia myös muiden lasten kanssa...) Ja tämä amk-polvi voi sanoa asiat enemmän tieteelliseen tietoon perustuen.

Ja voi, että miten joissakin asioissa sairaala vaikuttaa ( nyt puhun ihan vastasynnyttäneiden osastosta ). KYS:ssä, missä itse tein lapseni, ihan väkisellä meinattiin lapselleni antaa lisämaitoa ( pullosta, raskausajan diabeteksen takia: Määräys 30ml/4h lisämaitoa, onneksi tosta oli jo toisen lapsen kohdalla luovuttu), vaikka minä rinnat täynnä siinä vierellä odotin, että pääsin imettämään. No poika ei suostunu otttaa maitoa ja hoitaja yritti väkisin tyrkyttää. Minä siihen tokasin, että älä nyt väkisin yritä toista juottaa, anna tänne, kun se tissiä imee. Eli KYS:ssä ainakin todella helposti annetaan lisämaitoa ( huonetoverini vauvaa ja omaakin oli taittu salaa juottaa pullomaidolla jne. ).

Toisaalta sitten leikkipuistossa eräs äiti, joka oli etelä-Suomessa synnyttänyt sanoi, että heidän sairaalassa ei käytetty pulloja ollenkaan ...

Mutta anteeksi meni (hieman) :offtopic:

Täysin järkevä neuvo tietyssä tapauksessa. Kuulin ohimennen tapauksen jossa mielenterveysongelmainen äiti ei jaksanut enää imettää - tässätapauksessa edellämainitun kaltainen neuvo on vähintäänkin kohdallaan. Asiat pitää osata laittaa tärkeysjärjestykseen. Hyvä vaan, että neuvolassakin yritetään välillä antaa yksilöllisempääkin neuvontaa, kaikki me (ja lapset) ollaan kuitenkin yksilöitä.

PS. Oma tytär nyt 2kk joten vauvanruokakeskustelu kiinnostaa (ja taatusti enemmän kuin joku rahkanmaustamisthread), ymmärrän kyllä että se ei junioreita pahemmin kiinnosta mutta aina voi olla (ja pitäisi olla) aukomatta suotta päätään niille jotka aiheesta haluavat keskustella.

Valitettavasti monet neuvolatädit eivät suhtaudu imetykseen turhan myönteisesti. Kiinteitä ruokia ja korvikkeita suositellaan monesti liian herkästi ja liian aikaisessa vaiheessa.
Kaipa ne joissain tapauksissa ovatkin varteenotettavia vaihtoehtoja ja eihän tuotakaan voi yleistää koskemaan kaikkia neuvoloita. Mutta sitä kuitenkin tapahtuu.

Vaimo puuhailee paljon imetystukiryhmässä ja aika-ajoin myös valistaa terkkareita asiasta joten hänen suunnaltaan olen tälläistä kuullut.

No, tämä nyt tuli mieleen näistä neuvoloista ja imetyksistä.

Täysin järkevä neuvo tietyssä tapauksessa. Kuulin ohimennen tapauksen jossa mielenterveysongelmainen äiti ei jaksanut enää imettää - tässätapauksessa edellämainitun kaltainen neuvo on vähintäänkin kohdallaan. Asiat pitää osata laittaa tärkeysjärjestykseen. Hyvä vaan, että neuvolassakin yritetään välillä antaa yksilöllisempääkin neuvontaa, kaikki me (ja lapset) ollaan kuitenkin yksilöitä.

No toki tässä tapauksessa, mutta tämä onkin yksi tapaus monien joukossa. Ja onkohan tässä ollut kyse pelkästä imetyksestä. Omakohtaisena kokemuksena vaan sanon, että imetys on helpompaa kuin se jatkuvien pullojen desifionti jne. ja edelleen: se on parasta lapselle. Tokihan korvike saattaa antaa pidemmät yhtäkestoiset unet jne. jne.

Hyvin monesti se avun kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa...

Itsekin olen törmäillyt tämän suuntaisiin asioihin kuin blacklbl ( ja hänen vaimo ), mahtaako olla Kuopion suunnalta kotoisin ;)

Moikka, en jaksanut ihan koko juttua läpi.. mutta Timban aloittama threadi oli täysin ok ja hyvä, ajankohtainen meilläkin. Minä ja vaimo pähkäillään myös lasten syöntikuvioita paikoitellen, eikä kyseessä ole mikään "uusavuttomuus"-juttu (niinkuin joku kirjoitti). Voidaanhan asioista puhua vaikka neuvolan palstoilla, mutta miksi ei pakkisella? Puhutaanhan täällä kaikesta muustakin mahdollisesta. Kyllä se vaan näin on, että maailma muuttuu kun itelle tulee lapsia. Elämä pyörii kybällä lasten ympärillä. Voi olla että ne ketkä eivät ole samassa veneessä, eivät tätä vielä ymmärrä.
terv. iskä

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom