Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onneksi mulla on delete-nappi valikossa ja muutenkin palstan paskalorttien viestit ei aiheuta mitään ongelmaa. Netti on netti ja siihen pitää vaan tottua.
Jani_88: Eiköhän tuo ole jo vähän liioittelua, osaa täällä 1000 muutakin tyyppiä neuvoa ja suuri osa varmasti mua paremmin.
Tässä oikeastaan tuli se koko tredin ydinkysymys. Se on ihan jokaisen oma subjektiivinen näkemys, mihin vetää rajan vittuilulle ja toisaalta pienelle sallitulle piruilulle tai muuten kärkevälle kommentoinnille. Tottakai jokainen tietää selkeitä esimerkkejä siitä mikä on vittuilua ja mikä pientä piruilua, mutta se mihin vedetään selkeä raja, on aina jokaisen subjektiivinen näkemys.
Tämän takia nämä "bannia vaan jokaiselle vittuilijalle" -näkemys on aika helvetin yksioikoinen ja tuskin kovinkaan loppuun asti mietitty.
Mun mielestä sellainen keskustelu olisi kuitenkin aika pitkäveteistä, väritöntä ja tylsää, jolla aina pyrittäisiin varmistamaan se, ettei kukaan nyt vaan missään nimessä loukkaantuisi.
Minusta kannattaa lajentaa treeni ja ravintopuolen juttuja vähän erikoisempiin avauksiin. Olen tässä vuosien saatossa huomannut, että siitä rahkan maustamisesta ja ravintosisällöstä (jne.) on sen verran jauhettu, ettei uutta mielekästä lukemista ei noilta palstoilta enään löydy. Pikkuhiljaa alkaa nämä palstat kuivua, koska sitä pyöräähän ei voi keksiä uudestaan.
Tämän takia tulee oikeastaan harvoin sinne mitään kirjoitettuakaan. Yhteinen keskustelu on näköjään postien määrälläkin mitattuna paljon mielenkiintoisempaa luettavaa. Joten lisää vain rohkeita avauksia ja rajoja rikkomaan ruoka ja treeni puolelle. Jos jotakin aihe ei kiinnosta, ei sitä tarvitse lukea tai ainakaan lähteä sinne mitään vastailemaan.
a) no jos tästä vielä väännetään niin nimenomaan väitän että neuvolan henkilökunta tietää taatusti enemmän vauvan ravinnosta kun tämä foorumi riippumatta itsessään henkilökunnan ravintotietämyksestä, eli toisinsanoen jokatapauksessa on enemmän tietoa olipa kyseessä minkä paikkakunnan neuvola tahansa. Ja mitä tilastoneuvoihin tulee niin eiköhän 'neuvolantädit' ole nähnyt vähän hitosti enemmän lapsia kuin ihmiset keskimäärin ja taas toisaalta ovat varmasti itsekkin äitejä ja osaavat suhteuttaa oman ammattitaitonsa omankin elämänsä kokemuksiin.
Lisäänpä oman lusikkani tähän soppaan. Vaikka neuvolan tätit kuinka asioista tietäsivät, he voivat todella heitellä omia näkemyksiään asioista. Faktoja ( tämän hetken paras tieto ) :
- Rintamaito on parasta lapselle. Neuvolan täti: Vaihda korvikkeeseen ja pulloon, jos et jaksa ( ja että isäkin voi juottaa ).
- Tupakointi on vaarallista sikiölle. Neuvolan täti: Sikiölle vaarallisempaa on tupakan polton lopettamisesta aiheutuva stressi.
Eli tässä 2 karkeeta esimerkkiä, mutta tässä nähdään kuinka todella neuvolan tätin aika monesti tuovat esille omia mielipiteitään
Edelleen minua kiinnostaa miten ihmiset voi kysyä netissä neuvoa kiellettyjen lääkeaineiden käyttöön? Mutta sitten ei voi kysyä edes mielipiteitä vaikka niiden vauvojen tai vanhusten ruokailuun kun se on jotekin säälittävää ja typerää ja pitäisi käyttää ammattilaisia. Monikohan kuurittelija kyselee niitä neuvoja esim. lääkäriltä? Tuskin läheskään kaikki, etenkään aloittelevat joille se tärkeintä olisi.
Oletko itse kohdannut tällaista vai kuuliko kaveri parturissa? Todella valitettavaa jos tällaista oikeasti tapahtuu. Tietysti aina joka paikkaan mahtuu sekaan mätiäkin omenoita.
- Rintamaito on parasta lapselle. Neuvolan täti: Vaihda korvikkeeseen ja pulloon, jos et jaksa ( ja että isäkin voi juottaa ).
Täysin järkevä neuvo tietyssä tapauksessa. Kuulin ohimennen tapauksen jossa mielenterveysongelmainen äiti ei jaksanut enää imettää - tässätapauksessa edellämainitun kaltainen neuvo on vähintäänkin kohdallaan. Asiat pitää osata laittaa tärkeysjärjestykseen. Hyvä vaan, että neuvolassakin yritetään välillä antaa yksilöllisempääkin neuvontaa, kaikki me (ja lapset) ollaan kuitenkin yksilöitä.