Mopossa vikaa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
22.1.2008
Viestejä
6 447
En nyt jaksanu alkaa searchimaan, ja tuskimpa kellään ollu samanlaista vikaa..

Eli Aprilia RX:ssä semmoista vikaa että öljyä menee erittäin paljon (desi kolmen kilsan ajossa) ja kierrokset eivät nouse yli 5000. Mopo tuli huollosta ja toimi ihan normaalisti, mutta 30 kilsan ajon jälkeen alkoi viat ilmenemään. Niin ja mopohan ei ole "tavallisessa" maantieajossa, vaan piha leluna. Nopeuskin on rajoitettu 45 km/h. Nyt kulkee vaan 30 :(

Tällä ois sit hieman kiire, lähetään huomenna kiikuttaan pajalle ja pitäs tietää mikä hajalla.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
No, ko. Mopo oli ostettaessa viritetty reilulla kädellä, ja on nyt 3 krt ollut korjattavana, en kyllä tiiä miksi ne piti saaha pois. Ei siis missään merkkihuollossa ole ollut kuten ymmärtää saattoi. Haluaisin selvittää että mikä mahtaa olla vialla kun tulee itekki tuolla silloin tällöin ajeltua (ei oo oma) + tosiaan alkaa tuntuun että se korjaaja ei oo mikään korjaaja.

Varmaan tuo pitäs kiikuttaa toiselle korjaamolle, mutta matkaa kertyy 50 km niin ei oikeen huvita.
 
Tarkistappa kaikki koneen stefat ja tiivisteet. Savuttaako se tavallista enemmän? Entä onko putki öljyisempi kuin tavallisesti? Kyseessä siis 2-t öljy eikä vaihteistoöljy? :D Viekö bensaa enemmän ku yleensä? Vuotaako öljyä esim. tallin lattialle jos on pari päivää ajamatta?

Mataliin kierrosteen voi myös vaikuttaa esim. huonot kaasarin säädöt, huono tulppa, kaasari/ilmanputsari paskaisia, sytytys perseellään jne.

Millaista ääntä pitää? Booaako tai röpöttääkö kaasua käännettäessä?

Henk. koht. epäilisin että jotku stefat vuotaa, sillä selittyis tuo öljyn meno.

E: Onko nyt siis vakio ja mites olet rajoittanut nopeuden ellei ole? Mikäs tässä on ollut aikaisemmin vikana?
 
Tarkistappa kaikki koneen stefat ja tiivisteet. Savuttaako se tavallista enemmän? Entä onko putki öljyisempi kuin tavallisesti? Kyseessä siis 2-t öljy eikä vaihteistoöljy? :D Viekö bensaa enemmän ku yleensä? Vuotaako öljyä esim. tallin lattialle jos on pari päivää ajamatta?

Mataliin kierrosteen voi myös vaikuttaa esim. huonot kaasarin säädöt, huono tulppa, kaasari/ilmanputsari paskaisia, sytytys perseellään jne.

Millaista ääntä pitää? Booaako tai röpöttääkö kaasua käännettäessä?

Henk. koht. epäilisin että jotku stefat vuotaa, sillä selittyis tuo öljyn meno.

E: Onko nyt siis vakio ja mites olet rajoittanut nopeuden ellei ole? Mikäs tässä on ollut aikaisemmin vikana?

Joo stefoja ehkä itekki hieman veikkaan, mutta tietotaito ei riitä niiden vaihtamiseen (tai sen verran tiiän että jotain niillä on öljyn kans tekemistä). Ei mun mielestä savuta liikoja, mutta jonku verran kuitenki. Putkessa itseasiassa näkyy öljyä välillä. Juu on 2t öljy :D
Ei vuoda seistessä.

Ihan normaalisti käy, kylmänä tuntuu että vois sammua. Ei booaa eikä röpötä.

Vähän kyllä hävettää että oma mopo ikä meni vihellessä ja kaverien mopoja testatessa, en ees tiiä paljon pv:n vakiovälit on :D

Pitää raportoida asianomaisille epäilyistä. Ja hei, kiitti sulle apulus :worship:
 
Joo eipä kestä, toivottavasti on apua. Ei tosiaan kannata ruveta konetta remppaamaan jos ei ole taitoa, meni kyllä itelläkin sormi suuhun ku piti ruveta entiseen leluun koneremppaa tekemään, onneksi oli osaava sukulainen auttamassa niin saatiin ajoituksetkin kohdilleen :)

Ei se välttämättä mitään merkitse että putkessa näkyy öljyä, käy vaan vähän rikkaalla (voi olla hyväkin, nimittäin jos käy liian laihalla niin mäntä sanoo äkkiä poks). Kertoopa kuitenkin jotain tuokin. On aika yleistä että kylmänä meinaa sammua :)

Mikäli on ennenkin ollut sama vika niin kannattaa selvittää että mikä sen aiheuttaa, nimittäin huonolla säkällä saa korjata sen tsiljoona kertaa ja silti hajoaa uudestaan.

BTW, PV:n vakiovälit on vuosimallista riippuen 13/14 edessä ja 35 takana, näin ulkomuistista heitettynä :D
 
Ei saatana, pakko oli googlettaa ja oikeenhan se meni :eek:

Sanotaan sitten siellä liikkeessä että tarkistaa stefat, kaasarin ja ilman putsarin lika tilanteen.

Voiko noita muuten rajoittaa cdi boksista? Kun en tiiä miten toi on rajotettu.
 
Joo, tuossa on Minarelli AM6 moottori ja esim. vanhemman mallin DT:ssä (mulla oli sellanen) on sama kone ja se on rajoitettu CDI:stä. Kierrokset tökkää 4500 rpm. Myös uudemmissa taitaa olla jotenkin CDI:n kautta rajoitettu. Mutta tämä tuskin on tuon Aprilian tapauksessa kyseessä, kuulostaa ainakin siltä että vika on alkanut aika vasta?

Sanoisin että kaasari/putsari ei kyllä vaikuta tuohon öljyn kulutukseen, mutta kannattaahan nekin tarkistaa ja puhdistaa, mahdollisesti vaihtaa uus putsari ja säätää kaasari kunnolla. Myöskään sytytys tai sähköt yleensäkään ei voi kyllä ainakaan mun järkeilyn mukaan vaikuttaa siihen mitenkään. Toki nuo edellämainitut asiat niihin mataliin kierroksiin voi vaikuttaa mutta sanoisin kyllä että ne johtuu samasta asiasta ku tuo öljyn kulutus. Käske nyt ainakin niitten katsoa ne stefat ja mahdollisesti tiivisteet yleensäkin, on se kumma jos sitä öljyä pääsee muuta kautta kulumaan.

Tuli mieleen myös että sylinterin kansi saattaa olla kiero, ainakin autoissa se saattaa aiheuttaa tuollaista. Sekin kannattaa siis tarkistuttaa.

Pakko sanoa että en ole kuullut että mikään kulkupeli veisi noin paljon öljyä :O Tosin kaverin entinen Kawasaki KX vei kuulemma bensaa likemmäs 40 litraa satasella :D

Huoltoliike on mielestäni velvollinen korjaamaan tuon veloituksetta, koska noin pian huollon jälkeen vikoja ilmenemään. Eikös niillä ole joku huoltotakuutsydeemi?
 
Itse en kyseistä mopomallia tunne yhtään, mutta tuossahan on tuoreöljyvoitelu, joten jos sitä öljyä nyt kuluu hurjia määriä niin veikkaisin, että vika löytyy siihen voitelujärjestelmään kuuluvasta öljypumpusta. Käsittääkseni siinä pumpussa on myös jonkinlainen säätömekanismi, joten sieltä lähtisin vikaa hakemaan. Todennäköisesti pakoputkesta tulee tällä hetkellä melko sinistä savua ja käyntihäiriötkin ratkeaa, kun tuo ongelma korjaantuu.
 
Ei sitä öljypumppua saa niin paljoa säädettyä perseelleen että noin paljoa veisi öltsiä, mutta tietenkin siinä voi olla vikaa. Hän sanoi ettei savuta liikoja, mullakin kävi sitä ennen mielessä että saako se vaan liikaa öljyä.. Nuohan on suht helposti säädettäviä, kiristetään/löysätään öljypumpulle tulevaa vaijeria.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyseessä ei oo mikää "merkkifirma", joka tuota on korjannut, vaan mies jolla oma toiminimi ja semmonen pieni nyrkkipaja.

Jos se saa noin paljon liikaa niin voiko se vaikuttaa noihin tehoihin noin paljon? Kun stefat on kuulemma vasta vaihdettu.
 
Voi vaikuttaa, nimittäin sen kyllä huomaa jos on vähänkin säädöt pielessä ja tuossa nyt täytyy olla tosi paljon mikäli vika on öljypumpun/kaasarin seudulla..
 
Kuluuko sulta siis 2-tahtiöljyä vai moottoriöljyä? Jos kuluu moottoriöljyä, niin stefat/tiivisteet on mennyt. Jos taas 2-tahtiöljyä, niin jossain tuoreöljyvoitelun säädöissä on häikkää/jumia.
 
Zone-sarja -42%

Suositut

Back
Ylös Bottom