Moottorisahat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Ikä
48
Päällimmäisenä taitaa olla kaksi koulukuntaa: Stihl ja Husqvarna.
Onkos asiantuntijoilla suosituksia? Halvin 149e Partner kannattanee jättää K-rautaan.

Stihlillä oli hyvä tarjous 359e (340e tingattuna) turvasaappaiden (arvo 60e tingattuna) kanssa 2kW sahasta. Uusinta mallia, ketjun pikakiristys ja kevytkäynnistys. Pitäiskö pistää semmonen? Taisi olla: MS 181 CBE

Sitten olis parempaa mallia "kultahammasketjulla", ongelmaksi tuossa taas muodostuu se että teroittamiseen tarvitaan erikoislaikka ja todennäköisesti ammattimies.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ostin muutama vuosi sitten Stihl MS260:n, vaikka käyttö onkin vain satunnaista puiden ja pöllien katkomista. Ei ole tarvinnut katua. Halpahan tuo ei ollut, mutta velipoika sai hyvät alennukset kun oli tuolloin metsäopissa.
Jos rankoja isompia puita kaatelee ja pätkii, niin kannattaa ottaa hiukan tehokkaampi laite, vaikka se enemmän maksaakin. On se käytössä kuitenkin sitten niin mukava.

Asiantuntija en ole mutta kaverin Dolmar oli kevyempi ja näppärä käsitellä mitä testasin. Verrattuna isompaan Jonserediin. On Makitan merkki.

Eiköhän se asiansa aja.

Näin yleensä näistä "nyky-sahoista": Mun mielestä tuntuu että noissa perussahoissa ei oo vääntöä läheksikään tarpeeksi, ammattilaisvehkeistä en tiedä. Ymmärrän kyllä että jos sahalla on kevyt sahata, niin ekana se näkyy tehossa/väännössä.

Stihliin luotan. Oma saha (08 S) on 60-luvun puolivälistä ja hyvin toimii.

Puoliprovona vois sanoa ettei alle 40cc sahalla tee mitään. Vituttaa vaan kun kuitenkin aina jos täytyy jotain kättä paksumpaa sahailla eikä viitsi edes aloittaa. Ja vaikka miettis että mökillä vaan jotai risuja sahailen, tilanteita, joissa sitä kunnon sahaa tarvitsisi, tulee varmasti eteen kuitenkin.
Jos raha on ongelma niin käytetty hyväkuntoinen stihl tai husqvarna. Itsellä on vakiosahana 20v vanha husqvarna ja kyllä sillä puu kaatuu ja katkeaa. Toimii jopa paremmin kuin toinen uudempi stihlin saha. :rock:
EDIT: Noita erikoisketjuja ei kannata edes harkita, maksaa törkeästi ja ei voi itse teroittaa kunnolla. Tavallisen ketjun teroitus vie alle 5 min eikä siihen tarvii kuin viilan. :)

Tohon merkki kerkusteluun en ite ota sen enempää kantaa, mutta se on käytännössä noilla moteilla mitä mökkiläiset sahaa, aivan sama onko saha dolmar, stihl vai husqvarna. Kannattaa kuitenkin ostaa kerralla hyvä; rahat ja terveys menee siinä kun joutuu vaihtaan ja korjaan sitä paskaa homelitee.

Ja siihen kultahammasketjuun ei kannata panostaa, tän päivän koneviestissä oli arvostelu siitä ja ainakin omasta mielestä aivan pelleilyä, kun ei sellaista terää olekaan mikä santaa kestäisi. Tämä taisi kestää nyt kolmanneksen paremmin mitä tavallinen, mutta mitä väliä.

Kyllähän sitä pitää joka mökkisahurilla 254 olla.

39.jpg

Ite oon pärjännyt sähkösahalla, vähän inhimillisempi taajamakäytössä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itellä on halvin dolmar ja en tiiä eikö porukka osaa oikeaa sahaustekniikkaa, vai miksei satunnainen omakotitalo/mökki sahuri tuolla pärjää. Kyllä se on miehestä kiinni ;) Mäntytukkiakin on tullut kaadettua ja tosiaan kun nuo sahailu tunnit jää kuitenkin aika pieniksi niin ei sitä viiti enempääkään panostaa. Ja kun ei työkseen tee niin ihan sama vaikka kaatamisessa meneekin minuutti kauemmin. Tossa dolmarissakin toteutuu kuitenkin se tärkein: lähtee käyntiin kun tarttee...

Stihlistä valitsisin kotikäyttöön MS 250 E -mallin, teho riittää ja sillä kaataa jo hyvinkin puita. Myös hintaero MS 181 CBE -malliin on pieni, käytännöllisyyttä ja kestävyyttä ajatellen.
Sahasin itse metsurina Stihl 026 sahalla joka oli mallin MS 260 edeltäjä. Kulutus oli pienempi kuin Huskussa ja kone ehkä kestävämpi kahden männän renkaan johdosta, vääntö peli. Se kävi matalemmilla kierroksilla, joten sitä joutui kyllä säätämään, että pelasi jouhevasti karsinnassa. Laipppa oli kestävä.
Mikäli olisin jatkanut metsurina olisin ehkä kuitenkin valinnut Husqvarnan sen "ärhäkkyyden" vuoksi. Nämä ovat kuitenkin enimmäkseen mielipide ja tottumus kysymyksiä eli Jonsered ja Dolmarkin voi olla hyvä valinta. Kunhan ei Poulan...

Kokemus pohjaisia mielipiteitä:

-Mielummin liian "iso" saha kuin liian pieni, kuten ketjussa jo mainittiin
- Tavallinen teräketju ja tinkaa mukaan vaikka viilan ohjaimen ja opettelee teroittamaan itse. Pyyhkäisee tankin välein muutaman kerran. Terävä ja tasaisesti viilattu ketju säästää konetta ja hermoja
-Putsaa ilmanputsarin silloin tällöin
-Säätää sahan (L ja H suutin isommissa malleissa) työn mukaan
-Kannattaa myös hankkia viiltosuoja housut, oikeasti...
-Älä osta käytettyä
-Jne...

Stihlistä valitsisin kotikäyttöön MS 250 E -mallin, teho riittää ja sillä kaataa jo hyvinkin puita. Myös hintaero MS 181 CBE -malliin on pieni, käytännöllisyyttä ja kestävyyttä ajatellen.
Sahasin itse metsurina Stihl 026 sahalla joka oli mallin MS 260 edeltäjä. Kulutus oli pienempi kuin Huskussa ja kone ehkä kestävämpi kahden männän renkaan johdosta, vääntö peli. Se kävi matalemmilla kierroksilla, joten sitä joutui kyllä säätämään, että pelasi jouhevasti karsinnassa. Laipppa oli kestävä.
Mikäli olisin jatkanut metsurina olisin ehkä kuitenkin valinnut Husqvarnan sen "ärhäkkyyden" vuoksi. Nämä ovat kuitenkin enimmäkseen mielipide ja tottumus kysymyksiä eli Jonsered ja Dolmarkin voi olla hyvä valinta. Kunhan ei Poulan...

Kokemus pohjaisia mielipiteitä:

-Mielummin liian "iso" saha kuin liian pieni, kuten ketjussa jo mainittiin
- Tavallinen teräketju ja tinkaa mukaan vaikka viilan ohjaimen ja opettelee teroittamaan itse. Pyyhkäisee tankin välein muutaman kerran. Terävä ja tasaisesti viilattu ketju säästää konetta ja hermoja
-Putsaa ilmanputsarin silloin tällöin
-Säätää sahan (L ja H suutin isommissa malleissa) työn mukaan
-Kannattaa myös hankkia viiltosuoja housut, oikeasti...
-Älä osta käytettyä
-Jne...

Siinä oli hyvin pähkinänkuoressa mitä pitää muistaa..
Itse en ole alle 2kw sahaa käyttänyt joten en niistä voi sanoa mitään. Muutamaa sthill:n ja hussen sahaa on tullut käytettyä ja molemmat hyviä.
Husku tosin tuntuu lähtevän kylmänä paremmin käyntiin..

Ja noi viiltohousut kyllä ehdottomasti. Kerran olen itse selvinnyt säikähdyksellä, kun ei sattunut olemaan viiltosuojahousuja jalassa ja karsiessa pyyyhkäsin reidestä nahat pois..
Ihan vaikka mökillä puita katkot pukilla, niin kunnon varusteet niskaan.

edit. Oli muuten tuo 254 husku aika ankara peli, kun ensimmäistä kertaa sillä joskus 8 vanhana sahailin. Meinasi kyllä poika lähteä lentoon:D

Stihlin sahat ei meinaa käydä kunnolla tyhjäkäyntiä tavallisella huoltsikan 2-tahtiöljyllä. Tai käy jotenkin mutta tahtoo välillä sammua. Näin ainakin tuo oma n.5 vuotta vanha vaatii oman Stihlin öljynsä tai pienkonebensaa. Kuten myös muutaman muun tutun Stihlit.

Zone-sarja -42%
huskyt on kyllä ollu meikäläisellä aina luottopelejä, töissä sekä kotona. ei ole ongelmia ollu yhtään. töissä meillä on juurikin tuo kyseinen STIHL MS 181 CBE, pari kertaa tosin vasta itellä ollu käytössä, ettei sen isompaa kokemusta. tuntu näppärältä ja kevyeltä mun käteen.

Husqvarnoilla on tullut mopoteltua jo parikymmentä vuotta niin moottori- kuin raivaussahoilla. Tällä hetkellä arsenaalissa 346 xp sahana ja 345 fx raivurina. Loistopelejä kumpikin. Muitakin merkkejä on tullut testailtua mutta palattu on aina huskuun. Kyllä metsänraivuu aina lenkkeilyt voittaa. Vaikuttaa leppoisalta puuhalta mutta on kyllä sellaista koko kropan rääkkiä, ettei paremmasta väliä.

Näinköhän tuollainen Bilteman saha välttää satunnaiseen sahaukseen, onko kellään kokemusta? Teho 2,2kW. 169€.

Ittellä Stihl ms180 ollu muutaman vuoden ilman vikoja ja 35cm laipalla enkä pidempää oo kaipaillu.
Joka kevät ja syksy oltu rankamettäs ja ny pari talvee oltu koivutukkimettäs ja ihan hyvin on laippa ja voima piisannu ku ei tiedä paremmasta.
Ja saahan siinä aika iso puu olla halkasialta ettei 35cm laipalla pysty siihen kaatokolmioo tekeen saati sitte kiertään.
Mutta rankamettäs ja mökkisahana ollu ihan ehroton.

Halvalla sahalla ei tee yhtään mitään. Itse ostin Partnerin sahan, hinta taisi olla jotain 120e. Sillä vetelin muutaman kuution tukkeja 30cm pätkiksi. Ihan uudella ketjulla saha toimi hyvin. Vajaan 10 sahauksen jälkeen terä tylsyy, ja sen jälkeen on melkein nopeampi nylkyttää sahalla moottori sammuksissa. Sama miten koittaa teroittaa ketjun niin ei auta, saha hyytyy aina puoleen väliin tukkia. Ajattelin että ok, laippa on mennyt kieroksi. Ostin uuden laipan, vaan ei auttanut. Pihalla kävi ammattimetsuri, ja hän käski ruuvata säätöruuvit auki. Vääntöä pitäisi tulla heti lisää. Muuten hyvä juttu, paitsi että Partner (tai siis koneen valmistaja) käyttää jotain erikoisruuveja säätöä varten. Ja säätimissä on kiinteät rajat joilla valmistajan sivujen mukaan "taataan vähäpäästöisyys ja koneen kesto". Eli eipä sitä sahaa sitten tehokkaammaksi saanut.

No joku 10 kuutiota tein puita ja nyt on tukit loppu. Jos vielä ikinä tarvii pihlajaa paksumpaa katkaista, niin heitän tuon sahan vittuun ja ostan Sthilin.

edit: äläkä prkl osta mitään Bilteman sahaa. Kerran kun rahaa säästää niin loppuelämän vituttaa. Sen paskan sahan kanssa olet sitten naimisissa niin kauan että kuolet aivoverenvuotoon jotain pölliä vasten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom