Moottoripyörän kaapelikäynnistys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sonder
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Sonder

Banned
Liittynyt
8.3.2005
Viestejä
590
Pikakysymys, valistakaa tyhmää...

Voiko mp:n käynnistää kaapeleilla auton akun toimiessa lisävirtana? Jännite molemmissa sama 12V ja lähes tyhjentynyt akku on "huoltovapaata" mallia. Toimiiko homma samalla tapaa kuin auton kanssa? Vai olisiko järkevämpää ottaa akku irti ja ladata se?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Täysin tyhjä MP-akku voi hieman säikähtää täyden auton akun virranantokykyä, toisin sanoen latausvirta voi heilahtaa reippaasti yli speksatun, joten saattaisi olla järkevämpää ottaa akku irti ja ladata se.
 
Eihän se kovin järkevää tosiaan ole kaapeleilla käynnistellä, mutta käytäntö on ihan sama kuin autoissakin. Kesällä kerran tuli tarpeen kaapelit.

Olen tuuminnut jos tekisi semmoiset vaikka 6 neliömillin kaapelit hauenleuoilla takaboksiin mukaan ainakin reissuille.

Jos se nyt kerran on tyhjentynyt niin kyllä se yleensä on edellisen kesän kauraa se akku. Tosin jotkut kyllä ovat saaneet noita shokkikäsittelyllä heräilemäänkin, tosin ne on sitten jotain pikkupulsseja.
 
Zone-sarja -42%
Ei se täysin tyhjä ole, virrat tulevat muttei jaksa startata. Kyseessä on ns. maxiskootteri eli käynnistyspoljinta on turha etsiä. Niin ja virrat lähtivät aivan tavallaan aivan normaalissa käytössä (eli ei mitään jäätymistä tms.), kuskin penkki oli jäänyt raolleen ja siellä palanut valo kulutti vain vähitellen sähköt. Ei kai tuollaisesta pitäisi mitään vaurioita syntyä?
 
Olen kyllä ite jieskuttanu cebaria käyntiin kaapeleilla, eikä siinä mikään tykänny kyttyrää :D

Anna mennä vaan.
 
Eiks tollasta pyörää voi työntää käyntiin? Vai onko puristukset sitä luokkaa, että ei toivoakaan? Tietysti jos kyseessä oleva laite on skootteri, saattaa siinä olla variaattori ja silloinhan ei homma toimi. Mutta noin niin kuin muuten moottoripyörän käynnistystä mietin.
 
Mäkin mietin, että miksei työnnä käyntiin.

No sua ei varmaan mietityttäisi niin paljoa jos vaivautuisit lukemaan aikaisemmat viestit. Kuten tuossa aiemmin sanoin ja minkä nim. Powerhousu oli hokannutkin niin kyseessä on maxiskootteri jossa on variaattorivaihteisto. Työntämällä moottoria ei saa pyörähtämään.
 
Oli vähän tuossa syksyn viimeisellä pitkällä reissulla ikävä tilanne. Akku temppuili jo pahasti syksyn mittaan. Aina sai pelätä lähteekö käyntiin. No sinnittelin niin että keväällä uuden ostan.

Ajelin siinä sitten metsäistä pätkää säkkipimeydessä. Alkoi vähän tulla vilu, asteita vaan muutama nollan yläpuolella. Pysähdyin bussipysäkille keskelle ei-mitään. Röökin polttelin siinä tähtiä katsellessa ja pyöränkin sammutin hiljaisuutta rikkomasta.

Vartin päästä ajattelin matkaa jatkaa, ja eipähän se startti pyörähtänytkään. :( Hetken aikaa sumplimista, ei kai siinä auta kuin purkaa laukku irti, pyörä taluttamaan loivaan ylämäkeen ja juoksua alamäkeen pyörän kanssa kakkosta sisään survoen. Hikisien hetkien jälkeen ja tappokatkaisimen asennon tarkastuksen jälkeen (DOHH!!) sain kuin sainkin pyörän käyntiin.

Tässä vaiheessa oli niin helvetin kuuma että oli pakko ottaa takkia pois päältä hetkeksi ja samalla siinä laukkua kiinni asettelin. Ei muuta sitten kuin kamat takas päälle ja vaihdetta silmään. Pyörä sammui jostain syystä. Eikä starttaa.

Sama homma uusiksi ja heti kun pyörä oli käynnissä niin helvetin lujaa määränpäähän. Oli melko vitutus päällänsä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom