Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
"Moottoripyöräkerhojen jäsenet eivät ahdistele tavallisia ihmisiä" -näin olen joskus kuullut puhuttavan mutta kuitenkin...
Julkisella paikalla saa kuvata, paitsi liivimiehiä ja ne sais vaikka tunkea lehdistön kuvaajien kamerat niiden perseeseen? Nyt ei ole kuitenkaan kyse mistään paparazzeista, joten en voi kuin ihmetellä näin älyvapaata mielipidettä.Niin no, pitääkö mennä kuvaamaan sitten? En mä mene ainakaan tuntemattomien juhlia kuvaamaan. Mun mielestä ois saanu liivimiehet tunkea noi kamerat vaikka noiden kuvaajien perseeseen.
...ottamatta sen enempää kantaa itse lakiin julkisella paikalla kuvaamisesta sun muista, niin kyllä kuvaaja saa katsoa tuossa ihan peiliin. Käsittääkseni tuossakin kuvatut kävivät ensin pyytämässä poistumista ja kuvaamisen lopettamista, mutta ei mennyt jakeluun.Julkisella paikalla saa kuvata, paitsi liivimiehiä ja ne sais vaikka tunkea lehdistön kuvaajien kamerat niiden perseeseen? Nyt ei ole kuitenkaan kyse mistään paparazzeista, joten en voi kuin ihmetellä näin älyvapaata mielipidettä.
...ottamatta sen enempää kantaa itse lakiin julkisella paikalla kuvaamisesta sun muista, niin kyllä kuvaaja saa katsoa tuossa ihan peiliin. Käsittääkseni tuossakin kuvatut kävivät ensin pyytämässä poistumista ja kuvaamisen lopettamista, mutta ei mennyt jakeluun.
Julkisella paikalla saa kuvata, paitsi liivimiehiä ja ne sais vaikka tunkea lehdistön kuvaajien kamerat niiden perseeseen? Nyt ei ole kuitenkaan kyse mistään paparazzeista, joten en voi kuin ihmetellä näin älyvapaata mielipidettä.
...ja kun valtakunnallisen median edustajille ei mennyt "jakeluun", niin sitten on ihan uhata polvien paskaksi laittamisella, ottaa kameran uhkailemalla, varastaa muistikortin ja rikkoa toisen kameran?...ottamatta sen enempää kantaa itse lakiin julkisella paikalla kuvaamisesta sun muista, niin kyllä kuvaaja saa katsoa tuossa ihan peiliin. Käsittääkseni tuossakin kuvatut kävivät ensin pyytämässä poistumista ja kuvaamisen lopettamista, mutta ei mennyt jakeluun.
Edelleenkään nyt tuskin ei ole kyse mistään satunnaisen henkilön kiusaallaan ja mielipahan motiivilla kuvaamisesta. Vaan lehdistön edustajien uhkailusta, kun he pyrkivät taltioimaan konetuliaseella surmatun miehen hautajaisia ja tästä tapahtumasta on useita henkilöitä tällä hetkellä vangittuna. Tämä on ylipäätään suht poikkeuksellinen tapahtuma suomessa, tottakai siitä uutisoidaan.En voi vaan ymmärtää noin älyvapaata vääntämistä että kun laki sallii niin sitten mä teen vaikka kiusalla ja muiden mielipahaksi.
Miten valokuvaaminen tai videoiminen vähentää hautajaisten tai kuolleen kunniaa tahi arvokkuutta? Eikös siinä tietyssä mielessä pitäisi olla imarreltu, että ko. henkilö on sen verran tärkeä tai tärkeässä tapahtumassa mukana, että media näkee aiheelliseksi uutisoida?Mulle ei tulisi mielenkään kuvata tai häiritä toisten hautajaisia. Olipa kuka hyvänsä arkussa kuolleenna niin hieman kunnioitusta peliin vaikka mitä sanois laki.
Sittenpähän revittelevät. Tässä valtiossa on lait, jotka sallivat kuvaamisen julkisella paikalla. Jos en tätä kestäisi, niin järjestäisin sitten hautajaiset yksityisellä paikalla poissa julkisuudesta. Ei tämä tämän vaikeampaa oikeasti ole.Mitä itse ajattelisit jos esim. hyvän ystäväsi hautajaisiin tulisi lehdistö näpsiin kuvia joista voi sitten revitellä etusivun juttuja iltapäivälehtiin. Oli rikollisia tai ei niin ihmisiä ne nuokin ovat.
Julkisella paikalla saa kuvata, paitsi liivimiehiä ja ne sais vaikka tunkea lehdistön kuvaajien kamerat niiden perseeseen? Nyt ei ole kuitenkaan kyse mistään paparazzeista, joten en voi kuin ihmetellä näin älyvapaata mielipidettä.
Itse en kestä näitä "mulla on oikeus kuvata" wanna be pasiviherahoja, joskus kannattaa käyttää omaa järkeä. Tietyissä tilanteissa jotkut vaan kerjää turpaan ja sitä monesti saa mitä tilaa, jos joku asiallisesti kieltää kuvauksen niin onko se niin vaikeaa? Noh anyway itse en menis kyllä jonkun tuntemattoman hautajaisia kuvaamaan vaan kunnioittaisin toisten surua, tosin voishan sitä kattoo muiden reaktiot kun menis hautuumaalle päivystämään kameran kanssa :D
Jokainen voi myös miettiä siltä kantilta, että uhrin omaiset tuskin olivat mitään prätkäjengiläisiä, vaan ihan tavallisia tallustajia, jotka tulivat saattamaan omaisensa viimeiselle matkalle. Jokainen voi miettiä omalle kohdalle, jos omasta lähipiiristä joku tärkeä henkilö menehtyisi henkirikoksen uhrina ja media ilmestyisi kuvaamaan hautajaisia. Esimerkiksi jos läheinen sattuisi olemaan jonkun terroristi-iskun tai vaikka koulusurmaajan uhri. Miltä tuntuisi kun seiskan kuvaaja tulisi kuvaamaan?
Saatana itketään jostain sananvapaudesta toisen hautajaisissa.
Palstalla varmaan moni vartija / JV / poliisi tietää, kuinka kivoja noi kännykkäkameratkin on, varsinkin kun kesken painin joku tulee keskelle tilannetta alle metrin päähän kuvailemaan.
Esimerkiksi jos läheinen sattuisi olemaan jonkun terroristi-iskun tai vaikka koulusurmaajan uhri.