Itse en kestä näitä "mulla on oikeus kuvata" wanna be pasiviherahoja,-
No mitäs tässä kohtaa pitäisi sitten tehdä? Uhkailetko sinäkin polvien paskaksi laittamisella, turpaanvedolla ja kameran viemisellä jos valtakunnan media edustaja tulee kuvaamaan sinua?
-- joskus kannattaa käyttää omaa järkeä. Tietyissä tilanteissa jotkut vaan kerjää turpaan ja sitä monesti saa mitä tilaa, - -
Tuota... mahdoitko sinä käyttää omaa järkeäsi tässä kohtaa kirjoitusta? Julkisella paikalla kuvaaminen siis on sama kuin kerjäisi turpaan? Onko tässä vika uhkailijassa vai kuvaajassa? Kenen elämää valokuvaus oikeasti haittaa muuten kuin, että kuvattavalle tulee fiilis:
"vittuako tuo tuossa kuvaa?" Entä kenen elämää haittaa jos kuvaamisen takia vedetään kuvaajalta polvet paskaksi?
Miten voi olla, että polvien paskaksi laittaminen (= elinikäinen invaliditeetti) nähdään oikeutettuna, kun jollekin tulee tunne
"vittuako tuo mua kuvaa"?
Kun tämmöiseen fyysisestä kostokulttuurista fantasioimiseen mennään, niin millaiset ruumiinvammat mä saan hei tehdä näissä tapauksissa, kun mua vituttaa toisen ihmisen käytös? Saisinko käydä vääntämässä roskaajalta etusormen sijoiltaan, yöllistä möykkääjää voi potkaista kasseille ja kännisen päänaukojan voikin varmaan hirttää lähimpään katulamppuun? Mitä jos lauma jonneja mölyää kaupan edessä, niiden päälle vois varmaan ihan vaan räkiä?
--jos joku asiallisesti kieltää kuvauksen niin onko se niin vaikeaa?
Ymmärrätköhän sä sellaista asiaa, että hautajaisporukalla ei ole mitään oikeutta kieltää valokuvausta julkisella paikalla - asiallisesti eikä varsinkaan asiattomasti. Ei tämän pitäisi olla näin vaikea asia ymmärtää.
Noh anyway itse en menis kyllä jonkun tuntemattoman hautajaisia kuvaamaan vaan kunnioittaisin toisten surua, tosin voishan sitä kattoo muiden reaktiot kun menis hautuumaalle päivystämään kameran kanssa :D
No tässä tapauksessa media meni paikalle, koska:
a) tunnettu rikostapahtuma
b) erittäin paljon vieraita tuli ympäri pohjoismaita => hautajaiset oli yksinkertaisesti sen verran suuri tapahtuma Joensuussa
c) he tekivät omaa työtään
Ja edelleen kuulisin mielellään vastauksen mun aikaisempaan kysymykseen, että millä tavalla se valokuvaus on epäkunnioittavaa hautajaisia, hautajaisvieraita tai vainajaa kohtaan? Kuka osaa kertoa?
Jokainen voi miettiä omalle kohdalle, jos omasta lähipiiristä joku tärkeä henkilö menehtyisi henkirikoksen uhrina ja media ilmestyisi kuvaamaan hautajaisia. Esimerkiksi jos läheinen sattuisi olemaan jonkun terroristi-iskun tai vaikka koulusurmaajan uhri. Miltä tuntuisi kun seiskan kuvaaja tulisi kuvaamaan?
Ei tuntuisi miltään. Hautajaisia seuranneesta lehtijutusta voi sitten loukkaantua jos se on kirjoitettu valehdellen tai vääristellen.
Joensuun tapauksessa YLE:n, Nelosen ja Karjalaisen toimittajia oli uhkailtu, ei seiskan toimittajaa - kun ko. lehti ei tainnut olla edes paikalla. Luulisi Alibin ja Rikospostin tapaisten lehtien keskittyvän rikosmaailmaan ja sen uutisointiin enemmänkin.
Itse siunaustilaisuuteen kirkon sisälle ei edes menty, vaan valokuvaajat olivat ulkona. Luulisi tässä pihalla tilaa olevan kaikille
http://goo.gl/maps/IljKU
Saatana itketään jostain sananvapaudesta toisen hautajaisissa.
Jos kuvaajaa on pyydetty lopettamaan kuvaaminen, niin eikö silloin kuvaaminen pitäisi lopettaa, kun kerran kuvaamisen kohde niin vaatii?! Eikö hautajaiset muka mene yksityisyyden suojiin, vaikka kuinka olisi julkinen paikka?
Ihan sama mitä hautajaisvieraat tai haudattava on tehnyt, mutta jotain kunnioitusta vainajaa ja omaisia kohtaan olisi ihan suotavaa.
Kyllä mä ainakin haluaisin että omista hautajaisistani roskalehtien haaskansyöjät heitettäis pois vaikka se rikkois vähän rauhaa.
Joensuussa vietettiin viikonloppuna paljon julkisuutta keränneet hautajaiset, johon otti osaa 150-160 ihmistä. Osa hautajaisvieraista oli moottoripyöräkerhojen jäseniä.
Tilaisuuden yksityisyys herätti paljon keskustelua muun muassa internetin keskustelupalstoilla. Moni oli epätietoinen siitä, missä kulkee yksityisen ja julkisen raja kirkollisissa tilaisuuksissa.
Joensuun seurakunnan kirkkoherra Petri Karttunen muistuttaa, että kirkossa järjestettävistä tilaisuuksista kaste, konfirmaatio, häät ja hautajaiset ovat käytännössä jumalanpalveluksia ja näin kaikille avoimia. Myös kuvaaminen on sallittua kaikille.
- Ne eivät ole luonteeltaan yksityistilaisuuksia, vaan seurakunnan kokoontumisia. Kuka vaan voi kuvata, mutta se on parasta tehdä omalta paikaltaan ilman häiriöitä, Karttunen sanoo.
http://yle.fi/uutiset/haat_ja_hautajaiset_ovat_avoimia_kaikille/6471034
Muistakaa vetää kirkkoherraltakin polvet paskaksi, kun se wannabe Viheraho on sitä mieltä, että hautajaisia saa kuvata - jopa kirkossa sisällä...