Moottoripyörä?

Lisätään vielä tämä tuosta hondasta, wikissä oli...

"CB1000R:n moottori on otettu vuoden 2007 Honda CBR1000RR Firebladesta, ja muokattu tuottamaan vähemmän huipputehoa. Vaikka mallissa onkin pienempi huipputeho, niin siinä on enemmän tehoa keski- ja alakierroksilla."

Tarkoittaako tuo lähinnä sitä, että on vääntöä enemmän rauhallisesti ajellessa??

Tuohon Hondaan löytyy myös abseja jo ainakin 2009 vuodesta lähtien, tosin vähän oli myynnissä esim. nettimotossa.

Ookko koskaan ajanut mp:llä ennen? Jos et, niin ehdottomasti suosittelen koeajamaan muutamaa pyörää ennen ostoa. Maltti ja harkinta maksaa itsensä oikeasti takaisin. Kokeile myös muita kuin noita kyykkyjä. Voit yllättyä kuinka se mielikuva mikä on, ei vastaa sitä mikä on hyvä. :)

Ookko koskaan ajanut mp:llä ennen? Jos et, niin ehdottomasti suosittelen koeajamaan muutamaa pyörää ennen ostoa. Maltti ja harkinta maksaa itsensä oikeasti takaisin. Kokeile myös muita kuin noita kyykkyjä. Voit yllättyä kuinka se mielikuva mikä on, ei vastaa sitä mikä on hyvä. :)

Kevaria testannut 20 vuotta sitten :) Mutta eihän noi nakut ole kyykkyjä, vaan ajoasento on pystympi! Ja aionhan koeajaa kun kortin saan eka käteen.

Suomen radoille ei tosiaan nuo kiloiset ole parhaita, kun niistä tehoista ei oikein pääse ottamaan mitään irti ja eivät kuitenkaan pysty olemaan yhtä ketteriä, kuin vastaavat 600/750cc mallit. Ja noiden kiloisten tehot ovat sitä luokkaa, että niiden hyödyntämiseen radalla vaaditaan jo todella hyvä kuski. Aloittelija ei kiloisen potentiaalista pysty hyödyntämään juuri mitään radalla.

Jos itse valitsisin noista 04-05 mallisista kiloisista, niin ottaisin ZX-10R:n. Rakastan Kawan räyheää luonnetta ja sitä rakaa voiman tunnetta mikä tuolla pyörällä on, kun se lähtee repimään. Kawa ei tosin ole helpoin ajettava noista, varsinkaan aloittelijalle. Esim. tuo 1000RR tuntuu Kawan jälkeen lähinnä vespalta. Honda on aina ollut mielestäni "lussuin" koneeltaan näistä kiloisista.

Laitan vielä omanlusikan tohon varustekeskuteluun. Itse ostin kypärän aurinkovisiirin perusteella. En jaksa/edes halua räpeltää aurinkoalasien kanssa, kaveri kehu kyseistä pottaa ja tuntu päähänkin hyvältä. Eli käytännöllisyys oli mulle se yksi isoimmista jutuista. Kypärä siis scorpion exo1000. Onko missään mitään tietoa, että kuinka suuria suojaavuus eroja noissa kypärissä on? Verraten esim x-lite, nolan, shoei, arai, scorpion?

Mikä on paras pyörä ajaa radalla 04-05 vuosien 1000 kuutioisista? ZX-10r, cbr 1000rr, GSX-R, R1.
Kokemuksia?

Kawa ja sutsuki ovat omat suosikit. Suzuki on vähän mukavampi ja ehkä helpompi mutta kawa on vaan niin helvetin hauska ajaa että ihan sama vaikka on kuinka epämukava. Vähän enemmän paukkua kuin noissa muissa + reilusti kompaktimman tuntuinen alusta ja ennen kaikkea se fiilis kun reilusta moottoritiekyydistä alkaa etunen nousemaan ylös kun alkaa kunnon vetoalue...

Itsellä siis tuo vm.04 kawa ja jos vakavasti puhutaan niin kadulla helvetin hauska jos tykkää pelleillä tuolla moottorin voimalla mutta jos tuntuu että hullut vauhtikeulat ja voimasladittelut eivät ole se must juttu niin ehkä joku toinen kadulle sitten. Radalla ajoasento on helvetin hyvä ja pyörästä huokuu sellainen rääärää-fiilis mutta moottorin luonne ja pyörän geometria vaativat mutkista lähdettäessä tarkkaa kaasukättä ja isoja kiveksiä :D +se luistokytkin mikä on tuon ikäisissä ainoastaan kawassa on radalla oikeasti ajoa helpottava vekotin. Ja vielä kun hintakin on kawassa vissiin halvin käytetyissä niin tuossa on omasta mielestäni täysin lyömätön hinta/hauskuus suhde nykypäivän käytetyistä pyöristä, viidellä tonnilla saa pyörän jolla et anna paljoa tasoitusta millekkään kadulla liikkuvalla sporttipyörälle.

Laitan vielä omanlusikan tohon varustekeskuteluun. Itse ostin kypärän aurinkovisiirin perusteella. En jaksa/edes halua räpeltää aurinkoalasien kanssa, kaveri kehu kyseistä pottaa ja tuntu päähänkin hyvältä. Eli käytännöllisyys oli mulle se yksi isoimmista jutuista. Kypärä siis scorpion exo1000. Onko missään mitään tietoa, että kuinka suuria suojaavuus eroja noissa kypärissä on? Verraten esim x-lite, nolan, shoei, arai, scorpion?

Tuohon visiiri juttuun, varmasti kätevä se aurinkovisiiri, kun en itsekkään pysty pitämään aurinkolaseja kypärän kanssa..toisaalta mulla on tumma visiiri kypärässä, eikä ole vissiin 3 vuoteen tarvinnu ottaa pois siksi ettei olisi illalla nähny. Toki joskus pitäny pikkasen raollaan pitää.

Väännetään vielä vähän rautalangasta noiden mun suosikkipyörien osalta. Vaihtoehtoina olisi siis tällä hetkellä suzukin gsr 750, kawasakin z 750-1000, yamahan fz sarjaa 800-1000 ja hondan cb1000r.

Kuinka paljon noi 750set eroaa 1000sista?? Tiedän, että kaasukahvasta säädetään nopeutta, mutta vääntö ym. ominaisuudet? En hae pyörältä mitään huippunopeuksia, vaan helppoa ajettavuutta ja mukavaa sellaista. Painoeroahan noilla pyörillä ei kauheasti ole toisiinsa nähden. Vaikea selittää mitä yritän kysyä... Jotain millaista eroa noilla on ajaa tms? Koeajaa ne varmaan pitäisi, että osaa sanoa, mutta jos jotain osaisitte vastata.

Isompi motti = enemmän vääntöä alakerrassa = ei tarvetta vaihdella vaihteita niin paljoa esim ohituksissa (eipä kyllä juuri tarvi edes kusiaisella, jos ei halua polkasta ohituksessa sen 150+ vauhtiin)

Kyllä isompi kone on peukalosääntönä helpompi ajaa, kun ei tarvi vaihteiden kanssa juuri pelata. Mutta toisaalta mitä noista mainitsemistasi pyöristä olen koeajanut (z1000 ja fz1000 tai sen aikainen fz1), niin ne ovat jo "luonteeltaan" ja ajoasennoltaan niin erilaisia pelejä, että pelkkä moottori ei ole kuin yksi pala koko kokemuksen palapelissä. Koeajoille vaan, kun kortti on taskussa. Jos itse hakisin rennon letkeää nautiskelunakupyörää niin varmaan veri vetäis fz1000 suuntaan, toisaalta cb1000r on kovasti kehuttu vehje, sitä pitäs kyllä koeajaa joskus.

Hauskan näköinen mäntä löyty jo vuosi sitten rikkoutuneesta isolohkosta..

IMG_5744.webp

Tämän oman todella vajavaisen kokemuksen turvin kommentoin nyt hiukan kärkkäästi, mutta noi hondat ja jammut sun muut japsi-ihmeet on samantyylisiä kun toyota. Komppaan tähän kaverin kommentin, joka ajoi R1 ja cbr1000 ja meni kokeilemaan bmw prätkää. Totesi, ettei olisi ikinää pitänyt tuota tehdä. Lähti vuoden vanha cbr kiertoon.

Kokeilemalla se selviää, mutta ducati ja bmw linja kannattaa katsoa. Ja mitä tulee rahaan niin 10 tonnii nyt ja se pyörä vaihtuu 15 tonnin pyörään ensikesänä(25 seuraavana). Tää laji vie kaiken:). Rahan, vapaa-ajan ja elämän, mut hitto mitä sitä suremaan.

No ehkä vähän turha veto on ekaksi pyöräksi S 1000RR, vaikka olisi mitenkä hyvä ja hieno. Itsekään en varsinaisesti rahapulasta kärsi, mutta 25keuroa on jo prätkään aika helvetisti.

http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...&sharp-type=All&sharp-rating=1&discontinued=1

Onko nuo venttiilin palasia mitä tos päällä on? Tuskin männänrenkaan palasia kuitenkaan?

Oliko pahastikki motti posahtanu?

Männärenkaan palasia, ehkä vähän sulanutta mäntääkin mukana. Kaikki männät terävistä nurkista sulanu, pari venttiiliä solmussa (tuosta missä männänrengas petti).

Isompi motti = enemmän vääntöä alakerrassa = ei tarvetta vaihdella vaihteita niin paljoa esim ohituksissa (eipä kyllä juuri tarvi edes kusiaisella, jos ei halua polkasta ohituksessa sen 150+ vauhtiin)

IsoDinolle vielä: Jos tarkoitus on ajaa 2 päällä, niin silloin varsinkin ylimääräiset kuutiot tuo ajamiseen mukavuutta..

Tuli sitten vihdoin hommattua v-rod. Laukut pitäisi heti irroittaa pyörää rumentamasta, kunhan vaan saan sopivat työkalut

pic.webp

Cebarista en silti raaskinut luopua. Sillä on jo liikaa tunnearvoa :D

Toi on muuten sit luonnossa ihan helvetin siistinnäkönen pyörä. Kuva ei anna oikeutta pyörälle. Joo noi laukut helvattiin, paremman näkönen on ilman laukkuja.

Mikä on paras pyörä ajaa radalla 04-05 vuosien 1000 kuutioisista? ZX-10r, cbr 1000rr, GSX-R, R1.
Kokemuksia?

Ajoin 1,5 kesää 04 zx-10r:llä, hiton hauska laite. Ei ehkä helpoin, luonne oli raaka, lyhennetyillä väleillä keulan sai nepattua ilmaan mistä tahansa..

Mulla oli WP:n ohjausiskari siinä, mitä ei vielä 2004-mallissa vakiona ollut, rauhoitti keulan menoa hieman, toki se silti radalla vatkaa pomppuisissa avauksissa. Jos tosiaan radalla ajelee enempi, niin toi luistokytkin on aika loistava, voi huoletta nakella pienempää sisään jarruissa, eikä tapahdu katastrofeja, pientä mukavan tuntuista sladia vaan. :)

Ajoin 1,5 kesää 04 zx-10r:llä, hiton hauska laite. Ei ehkä helpoin, luonne oli raaka, lyhennetyillä väleillä keulan sai nepattua ilmaan mistä tahansa..

Mulla oli WP:n ohjausiskari siinä, mitä ei vielä 2004-mallissa vakiona ollut, rauhoitti keulan menoa hieman, toki se silti radalla vatkaa pomppuisissa avauksissa. Jos tosiaan radalla ajelee enempi, niin toi luistokytkin on aika loistava, voi huoletta nakella pienempää sisään jarruissa, eikä tapahdu katastrofeja, pientä mukavan tuntuista sladia vaan. :)

Joo tämä on itelläkin ollu vakavassa harkinnassa. 10r mustana olis kyllä siisti peli varmaan.

Back
Ylös Bottom