Moottoripyörä?

Tyhjän kuvan näyttää mulla ainakin, ehkä siellä tallissa ei asustele vielä mikään :hyper:

Voisitteko vielä kertoa ihan yleisesti pyörämerkkien laatueroista? Onko toinen merkki laadukkaampi kuin toinen, verrattuna autoissa tyyliin Audi-toyota-lada- tms.

Ei mitään käytännön eroa. Jossain pyörissä on ollu samoja lastentauteja/tyyppivikoja kuin missä tahansa autossa tms, esim uuden busan jännitteen säätäjän vaihdot, mutta moottorit tuntuu kestävän, kunhan niitä A) ei viritä liikaa, B) huoltaa niitä, C) ei tahallaan niitä yritä rikkoa. Paskoja yksilöitä on joka merkillä.

Joo kyllä kusiaisella pääsee tarpeeksi lujaa, mutta vääntö on yksi asia mikä mietityttää. No, tuokin selviää koeajolla. Ja tosiaan pyörän fyysinen koko on mulle tärkeä eli kusianen ei tule varmaankaan kyseeseen kohdallani.

Tämän takia ehdottelin noita seniori-kansalaisen pyöriä. ;) Niissä on fyysistä kokoa, eikä tarvi turhaa pykällellä ja koneen luonne rauhoittaa raskastakin kaasukättä.

Älä tosiaan hanki mitään alle 1000 cc, aivan turhaa jos normiajosta puhutaan. Pärjäähän niillä mutta tulee vähän fiilis kuin ajelisi luudanvarrella. Ja se pykältely, kävin kesällä vaihtaan vaimon 600 hornetin CB 1300:seen matkaa tuli 700 km suuntaansa. Kusiainen oli naurettavan herkkä sivutuulelle, moottoritiellä suorastaan pelottava ja kierrokset 130 km/h kohdilla rentouttavat 7500 rpm. Moottoritielläkin ohittaminen vaati pykältelyä. Tuomitsin jo nakut alimpaan helvettiin Lahti-Helsinki moottoritiellä, takaisin tulo olikin sitten yhtä juhlaa kun ei tarvinnut tuulta pelätä. Nopeuden pito onnistui motarilla loistavasti, mutta mikä parasta rajoitusten mukaan ajaminen ei ollut läheskään sellaista kidutusta kuten Busalla.

Mutta niin kuin aiemmin on todettu osta se pyörä mikä huutaa sulle että osta minut.

Triumph ja Ducati ovat kaksi pyörää jotka nousevat erittäin korkealle minun arvostuslistalla.

Tuosta kusiainen/tonninen vielä..

Kusiaisissakin on toki eroja, moottorin/pyörän luonteet+tietenkin välitykset on suuressa osassa pyörän fiilistä. Joku RRRR-kusiainen on todella nuhjunen peli pikkukierroksilla, mutta itse ainakin joskus yllätyin kuinka hyvin nakukusiainen jaksoi vetää jo alhaalta asti isommallakin vaihteella (vaikka vertailu kohtana oli "riittävästi" tehoa ja alavääntöä tarjoava viribusa).

Tokihan pieni moottori on aina pieni, mutta niissäkin on aika suuria eroja varsinkin juuri sen luonteen vuoksi. Itse koin pikkunakut ihan mukavina peleinä.

Kiitos kaikille vastauksista!!

Muutamaa merkkiä ja mallia tulen koeajamaan, katsotaan sitten mihin päädyn. 750-1000 kuutioisia pyöriä siis meinaan testailla.
Kusiaisen jätän testaamatta, koska on fyysisesti melko pieniä ja luulisin haluavani enemmän vääntöäkin koneesta.

Kaikkea muutakin aloittelijan motoiluun liittyviä vinkkejä lueskelisin mielelläni.

Jos lähtökohta mp:n "rattiin" on pyöreä nolla tai pelkkä autokoulun ajotunnit, ja kun tavoite ei näytä olevan "mahdollisimman iso pyörä ja sillä aina täysii" niin suosittelen ihan niinkin tylsää asiaa kuin kirjaa. Mikko Paason Ajamisen Nautinto kirjan jos löytää, niin siinä on kivasti ohjeita aloittelevalle turvallista ajoa ajattelevalle motoristille.

Jos lähtökohta mp:n "rattiin" on pyöreä nolla tai pelkkä autokoulun ajotunnit, ja kun tavoite ei näytä olevan "mahdollisimman iso pyörä ja sillä aina täysii" niin suosittelen ihan niinkin tylsää asiaa kuin kirjaa. Mikko Paason Ajamisen Nautinto kirjan jos löytää, niin siinä on kivasti ohjeita aloittelevalle turvallista ajoa ajattelevalle motoristille.

Täytyykin lukea tuo ja/tai muita kirjoja. Pyörää oppii varmaan ajamaan harjoittelemalla ja harjoittelemalla, mutta teoria puolesta ei varmaan oo haittaa. :)

Joo kannattaa jollakin pyörällä hommata vähän ajokokemusta, ja sitten käydä koeajamassa mielenkiintoisemmat. Oma perstuntumahan sen ratkaisee mikä itelle sopii alle.

ite ajoin kortin tänä kesänä. On vaa makeeta puuhaa. Tuut rakastumaan tähän IsoDino! Oikeastaan ei kantsiis ajaa kortti, koska kotona ei tuu paljoa muuten oltua ku syömässä ja nukkumassa. Uutuuden viehätys o vieläkii huikea. Niin paljon opeteltavaa.

Oma pyörä on ihan pakollinen alussa. 6h harjoittelu autokoulussa ei kyllä anna oikein mitään apuja. Jos ei ole ajanut juurikaan ennen niin käsittelykoe voi tuottaa 6h jälkeen pientä hikoilua. Pyörien koeajo on vaikeaa, koska ei yksinkertaisesti kehtaa mennä koeajolle noilla ajotunneilla. Eli oma pyörä sika säkissä ja kovaa harjoittelua. Pelkkä suoraan ajaminen on jo haasteellista alussa. Tuuli "kaataa" pyörän. Tehoa ei oo liikaa koskaan, mutta aloittelijana hyvä että uskaltaa kääntää pikkusen kahvaa. Saatikka kääntää mutkiin pyörää. Se missä vauhdissa pyörä nostaa etusta on ihan utopistisia juttuja alottelijalle. Näillä eväillä ite oon ajellut tämän kesän. Oon alottelija, josta pahimmillaan mopoilijat ajavat ohi mutkissa.

Itsellä ei siis suuria kokemuksia ole pyöristäkään vielä saatikka ajamisesta, mutta väitän, että parhaat pyörät kadulle on niitä rumimpia. Pysty ajoasento, tuulisuoja ja alhaalta vääntävä moottori. Kaikki hienot pyörät on sitten turhakkeita. Nakupyörät surkeita. Ei mitään tuulisuojaa. Yli satasen vauhdissa saa hampaat irvessä kääntää. Joo tietysti itsellä on tietynlainen nakupyörä:) Ulkonäkö ennenkaikkea:)

Osta pyörä, jossa on abs jarrut! Osta kunnon ajovehkeet! Abs jarrullisen pyörän etuja tuskin kukaan kiistää. Prätkässä paljon tärkeämmät jopa kun autossa, joten must varuste.

Jos ite tekisin nyt jotain toisin niin ostasin crossipyörän ja lähtisin harjottelemaan radalle. Tämä on oma uskomukseni, mutta crossiharjoittelulla oppii pyörän käsittelystä hurjasti. Liikennehän on samanlainen on siellä autolla tai prätkällä. Eli ajokortin omaava osaa kyllä liikenteessä ajaa, jos osaa käsitellä pyörää.

Mahtava harrastus ja aivan mahtavaa porukkaa prätkäilijät. Oma sielu on myyty tälle lajille.

Tai sitten ostaa pyörän ilman abseja ja opettelee jarruttamaan oikein. Jos ei viitsi opetella, kannattaa pysytellä siellä homosohva/hapsupyörä -akselilla.

Vaikka singereillä ajaminen onkin monen mielestä hauskempaa, niin ihan samalla tavalla customeilla pitää osata jarruttaa kuin sporttipyörilläkin. Älä aja ennenkuin osaat jarruttaa.

Poliisien mielivaltaista toimintaa ???

Ei ole määrä rahat vähissä.. Eikös Kestin tyttökin ja muutama muukin ole kadoksissa.. Ja viisii bodomin murhaki ratkaisematta. Keskittys oikeisiin rikoksiin stn

Voi saatana. Oisin varmaan pyörtyny hämmennyksestä ja vitutuksesta jos olisivat mun pyörästä ruvennu kilpiä ruuvaa irti. Tai sitten pampusta kun olisin äitynyt avautumaan oikeen huolella. En kyllä ymmärrä miten joku viittii tollasta paskaa tehdä työkseen.

Voi saatana. Oisin varmaan pyörtyny hämmennyksestä ja vitutuksesta jos olisivat mun pyörästä ruvennu kilpiä ruuvaa irti. Tai sitten pampusta kun olisin äitynyt avautumaan oikeen huolella. En kyllä ymmärrä miten joku viittii tollasta paskaa tehdä työkseen.

Sattumalta juuri perjantaina kokeiltiin kaverin kanssa ottaa leovincen sliparista noise killer pois, ja oli se ääni kyllä ihan älytön. Korviin sattui kun vähän nosti kierroksia, pyöränä Z 750.

Mun mielestä ainakin suorastaan kusipäistä jossain kaupungissa tuollaisella ajella, varmasti häiritsee.

Back
Ylös Bottom