Moottoripyörä?

^Sama homma

On se vaa mukavaa :haart:
 
Stna, kevään ensimetrit ja kameran testailua. Oli vähän varovaista menoa kun rata ja mies jäässä niin mopon sai kiekumaan kunnolla vasta päivän päätteeksi. Mutta kyllä se vaan oli kiwaa!
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alastarossa kuvat ja video. Ja näillä kierrosajoilla ollaan sen verran vartin kärjestä, että ei kisoja ajella. :) Isäukko ajoi pari kesää takaperin tuolla Jammulla jotain vaarisarjaa notta jos ajaa osaisi niin kalusto varmaan antaisi myöden. Noi katteet rata-ajossa lähinnä sen takia, että jos/kun vedetään päälleen niin selvitään vähän pienemmällä laskulla.
 
En tiiä kyllä yhtään, ekaa kertaa radalla. Kuvasin lopussa vielä yhden seminopean kierroksen mutta jostain syystä ei tallentunut muistikortille. :( Kuukauden sisään pitäisi ottaa uudet rundit niin kahtotaan sitten taas lisää videota. Ajo parani kyllä kuin sian juoksu ja lopussa sai kiekkaviisarin pysymään koillisessa, toisin kuin tässä videossa. Suurin probleema oli selkeesti se, että vaikeeta hahmottaa missä kohtaa ruvetaan jarrutteleen aina kun vauhti on n. 200km/h. Pääsuoralta kun puuttui vielä ne 50m ja 100m lätkätkin. Vitukasta ajossa myös se, että kadulla suhattu takapyörä on ihan kantikas ja mutkaan mentäessä muljahtaa.
 
Kattelin tosta videosta noita sun ajolinjoja ja Kannattaa mennä johonkin rata-ajokurssille, jossa neuvotaan rata-ajon perusteita. Kuten jarrutus ja ajolinjat, ajolinjat on radalla täysin erilaiset kuin kadulla ajellessa. Parantaa huomattavasti omaa ajoa. Tommonen kurssi maksaa 50€. Suosittelen, itekkin kävin viime vuonna ja huomasin kuinka vituillaan omat ajolinjat ja ajotapa oli. Eli oma ajo oli vähän räveltämistä, kun tarkoitus on olla sulavan rauhallista.

Voi olla että tavataan jollain radalla joku rata-ajo päivä.:puntti:
 
Onko mitään yleisneuvoja näistä prätkän ajolinjoista radalla? Itekin pari kertaa radalla käynyt ja ajan aikalailla auton ajolinjojen mukaan.
 
Kattelin tosta videosta noita sun ajolinjoja ja Kannattaa mennä johonkin rata-ajokurssille, jossa neuvotaan rata-ajon perusteita. Kuten jarrutus ja ajolinjat, ajolinjat on radalla täysin erilaiset kuin kadulla ajellessa. Parantaa huomattavasti omaa ajoa. Tommonen kurssi maksaa 50€. Suosittelen, itekkin kävin viime vuonna ja huomasin kuinka vituillaan omat ajolinjat ja ajotapa oli. Eli oma ajo oli vähän räveltämistä, kun tarkoitus on olla sulavan rauhallista.

Voi olla että tavataan jollain radalla joku rata-ajo päivä.:puntti:

Sehän tässä vähän perseestä olikin kun kevään ekat metrit oli ainoat mitä sai taltioitua, loppua kohden mentiin jo 8-10 sek nopeemmin mitä tossa. :( Ratakaan ei ollut tuttu niin ihan Markku Alen -tyylisellä maksimum atakilla ei uskaltanut hyökätä. :D Syksyllä sitten isosti. Olen junnuna kyllä mikroautolla kurvaillut isoa kovaa. Miten sun mielestä eroaa siitä perus ulkoa-sisään-ulos taktiikasta jos on mopo alla? Kaarreajo ja polvi-maahan-tehniquest on kyllä hiottu myös about sinne päin.
 
Ja en tarkoita, että nyt ihan pielessä on vaan. Pientä hiontaa ja kuten sanoit niin tuota jarrukohtaa. Treeniä vaan paljon ja kannattaa pyytää jotain konkaria vaikka ajaa takana, niin se näkee sun ajotapaa ja näin voi kertoa missä voi lähteä parantamaan.
Ihan hyviltä nuo ajolinat näyttää, ehkä vähän turhan tarkasti kritisoin kun katoin vaan tuota lämppäri kierrosta.

Kännykkään saan ilmaisen rata-ajo ohjelman, jolla pystys mittaa noita kierrosaikoja. Race chrono niminen. Siitä on kiva kattoa kun kierrosajat ja mutkanopeudet kasvaa. Samalla näkee missä kohtaa kehitystä ollaan. Kännykkä pitää olla pyörässä kiinni että gps signaali on hyvä. Tai sit voi käyttää gps mokkula kiinnipyörään ja kännykällä bluetooth yhteys siihen.

Kuinka lämmintä tuolla oli tähän aikaan vuodesta? Ite aloitan vasta ajokauden tossa toukokuussa.
 
Miten sun mielestä eroaa siitä perus ulkoa-sisään-ulos taktiikasta jos on mopo alla? Kaarreajo ja polvi-maahan-tehniquest on kyllä hiottu myös about sinne päin.

Minähän en asiasta mitään tiedä (innokas harrastelija ja asian tutkija ilman oikeaa kokemusta ja tietoa), mutta mitä kirjoja olen lueskellut, niin yleisin suositus tuntuu olevan selvästi "kulmikkaampi" kuin autolla. Lähinnä mutkaan käännytään ainakin minun mielestä varsin myöhään, kohtuu terävä suunnan muutos ja kaikki hyöty irti mopon kovasta kiihtyvyydestä. Tosin riippuu varmasti myös pyörästä, onko se se 125cc joka ei juuri kiihdy vrt 1000cc.
 
Koittanut tuossa hieman googletella, mutta ei oikein löydy moottoripyörien ajolinjoista. Sellainen kuva radasta ylhäältäpäin missä olis piirretty auton ja prätkän ajolinjat olis loistava.
 
Keski-Euroopassa olisi tarkoitus käydä pörräämässä.

Pohjois-Norjaan olen menossa heinäkuussa. Samalla matkalla käyn moikkaan sukulaiset matkan varrelta ja sitten ilmeisesti Kilpisjärven kautta pörräämään Norjan pohjoisempia osia. Suosituksia ja matkavinkkejä otetaan vastaan kiitollisena :)
 
Back
Ylös Bottom