Moottoripyörä?

Itsekö ajoit Busalla? Et tainnut ihan äärirajoilla ajaa?

Kuinka tollanen isopyörä yleensä soveltuu rata-ajoon?
Busalla kerkiää Botniaringillä just kerran käyttää nelosta pääsuoralla, silloinkin pitää jo jarruttaa aika lailla seuraavaan kurviin. kolmosella pääsee kuitenkin noin 220-240km/h, joten tälläiselle hitaalle kuskille kolmonen riittää siinäkin. Helposti voi ajaa kolmosella koko radan, jos haluaa kiihdytellä vähän ripeämmin niin voi välillä käyttää kakkosta. Ei ole Busa mikään ratapyörä mutta on sillä sielläkin silti mukava körötellä.:puntti:

Busalla kerkiää Botniaringillä just kerran käyttää nelosta pääsuoralla, silloinkin pitää jo jarruttaa aika lailla seuraavaan kurviin. kolmosella pääsee kuitenkin noin 220-240km/h, joten tälläiselle hitaalle kuskille kolmonen riittää siinäkin. Helposti voi ajaa kolmosella koko radan, ........ Ei ole Busa mikään ratapyörä mutta on sillä sielläkin silti mukava körötellä.:puntti:

Varsinkin tuollaisilla ratapäivillä on täysin turhaa repiä busalla (tai millään muullakaan, ainakaan hitaassa ryhmässä) suoria täyyyyyyyyssssiiiiiiiiiiii, turhaa riskin ottoa, ja jos kovaa haluaa suoralla ajaa, niin parempiakin paikkoja ja tapahtumia on tämä maa melko täynnä. Botniaringi menee busalla helposti koko kierros kolmosella. Nopeimmat ajelee sillä liki 1,20 aikoja, mikä on jo kova, kertoivat ajavansa suurimman osan kierroksesta kakosella..

jos haluaa kiihdytellä vähän ripeämmin niin voi välillä käyttää kakkosta.

Tai kääntää kaasun pohjaan asti.. ;) Itsellä menee käytännössä alle puolella kaasulla kokoajan nuo kiekat.

Tänään se sit tapahtu... Apikka keuli ympäri ja kilven rosteripidike keskeltä paskaks ja kaikki helahti johtojen varaan maahan. Vilkut, takavalo ja rekkari.:D Vittu että pisti vituttamaan. Kilvestä lähti kirjainten kohalta mustat värit. Pistinpä takas vanhan kilventelineen ja kesti abaut 3 tuntia tuolla helteessä laitella johtoja ja sorvailla sitä takasi kiinni kun on vähän patentoitu. :( Yhyy...

Viikonloppuna meni muutama tunti kotkan konetta tutkiessa.

Tänään jatkamaan venakopan purkamisella...

KTM LC4 on pomminvarma kone :thumbs:

Hmmm, kohta MSP1 nokka tilaukseen ja uusia tehoja toivelistalle.

Apua! Mitä sä teit? :( Ei kai käyny huonosti sulle?

Johan mä sanoin. :D Leikin pyörällä ja tulokset on amatöörillä kohtalokkaat. Eihän mulle mitään siinä käyny eikä pyöränkää katteisiin tullut yhtään naarmua kun jalkatapit otti vastaan. :) Mutta kiitos vaan sympatiasta, tais mennä sen hakeminen tässä topicissa nappiin. :lol2:

Jalka jarrulla passissa! :D Kyllähän se kaikilla joskus lipsahtaa. Itse laahaan aina pikkasen takajarrua, että keulan saa samantien alas kun tarvii. Vaikka tuleehan se jo pelkällä moottorijarrullakin.

Mä olen jo jonkin aikaa ihmetellyt tuota, että miksi ei ole katsastusta moottoripyörille? Onhan ne samanlaisia tappovehkeitä kuin autotkin. Ja mopot varsinkin. Ei omassa mopossakaan toiminut etujarru kunnolla ja käytännössä oltiin tehottoman takajarrun varassa. Tuossa tilanteessa joutuisi laittamaan pyörän ainakin kerran vuodessa kuntoon ja vakioksi.

Ei perkele mitään katsastuksia pyörille. Vie taas ilon rakentelusta. Ja lisää vain maksuja. Muutenkin perkeleen kallista puuhaa tuo pyöräily. Ite nyt pidän pyöräni varmasti siinä kunnossa että jarrut ja vilkut, valot toimii ihan oman turvallisuudenkin kannalta.

On aika paskaa tommonen. Ei varmaan pääsis nää A1 pyörätkään läpi jos on kureja otettu pois/ tyhjennetty putki ja kaasareita sun muita säädetty tai pakoaukonsäätimiä laiteltu? :S Toivottavasti ei tule tollasta vielä vuoteen ainakaan. :)

Mä olen jo jonkin aikaa ihmetellyt tuota, että miksi ei ole katsastusta moottoripyörille? Onhan ne samanlaisia tappovehkeitä kuin autotkin. Ja mopot varsinkin. Ei omassa mopossakaan toiminut etujarru kunnolla ja käytännössä oltiin tehottoman takajarrun varassa. Tuossa tilanteessa joutuisi laittamaan pyörän ainakin kerran vuodessa kuntoon ja vakioksi.

Kyllä motoristit pääasiassa pitää pyörät siinä kunnossa, että niillä on turvallista ajaa, koska niissä ei ole muuta suojaa. Lisäks joku vuosittainen katsastus ois aika kohtuuton lisäkustannus, suurin osa ei kuitenkaan aja vuodessa paljon 5000km enempää. Kuinka moni autoilija ois valmis katsastamaan niin usein? Ja EU:n perusteenahan tossa olis vissiin turvallisuuden parantaminen, mutta suomessa tapahtuvissa moottoripyöräonnettomuuksissa (n 40 vuodessa) tekninen vika on vaikuttanu onnettomuuteen kolmessa prosentissa, joka tekee 1 kuolemantapauksen. Käytännössä on niin pieni, että millään katsastuksilla ei voida tollasta poistaa, koska katsastuskaan ei takaa, ettei vikoja tule.

Lisäks tappais varmasti rakenteluharrastukset yms. Omasta mielestä pelkkää rahastusta, jonka vaikutuksena tulee ajan kuluessa olemaan vaan se, että liikenteessä on entistä enemmän laittomia ajoneuvoja. Samoin ku ajokorttien tolkuttomat hinnan nousut johtaa siihen, että kortittomien kuskien määrä tulee lisääntymään.

Alkaa jo aavistuksen kaduttaman että olen edes A-kortin ajanut.
Siinä vaiheessa kun pyöriä aletaan katsastamaan, myyn nykyisen pois ja ostan kilvettömän.
Liikkumista vaikeutetaan/hinnoitellaan kokoajan lisää .... ja mites se että B-korttia pitäisi uusia 15 vuoden välein, C-korttihan muuttuu 5 vuoden välein uusittavaksi nyt syksyllä.... prkl ja anteeksi OT

35€ ei ole mitään, mutta siitä varmasti koituu päänvaivaa.
Alkavat mussuttamaan jostain vaihdetusta äänenvaimentimesta ym pikku muokkauksista, sen jälkeen saavat kaikki ajaa kaupan "vakiomopoilla".

E: Ja samalla isketään nopeudenrajoittimet pakollisiksi...

Kyllä teillä on rahat vähissä jos 35 € kustannus/v. on liikaa.
Tuntuu vähän tyhmältä vaan maksaa ihan täysin turhasta. Itse "katsastan" tuon pyörän päivittäin ennen liikenteeseen lähtöä varmaan samalla tarkkuudella mitä tuolla 35eurolla sitten kerran vuoteen "ammattimies" sen tekisi. En usko että siellä katsastuksessakaan aletaan mitään moottoreita purkamaan, ja ennaltaehkäisevästi vikakohteita paikantamaan. Mopoihi (50cc) tuollainen katsastussysteemi voisi olla ihan järkevä (varmasti vähentäisi virittelyä), mutta uskon suurimman osan isommilla pyörillä ajelevista motoristeista tarkastavan nuo "katsastuskohteet" (jarrut,renkaat,ketjut&rattaat,valot,öljyvuodot,jarruletkut,klapit laakereissa ym) vähintään kerran viikkoon. Ihan samat kohteet siellä konttorillakin sitten kerran vuoteen maksullisesti katseltaisiin, mitään hyötyä minkään muun kannalta tuolla ei mielestäni saavuteta kuin voittoa lisää katsastusasemille.

Jonkinlainen katsastus olisi mun mielestä paikallaan mutta lähinnä, että turvalaitteet toimivat ja ovat säännösten mukaiset. Mutta luultavasti se tosiaan menisi tuohon, että pienetkin muutokset, esim. stongan vaihto tms. pitäisi muutoskatsastaa ja sehän olisi kyllä perseestä. Mutta kyllä motoristit voisivat välillä pitää järjen päässä kun rakentelevat noita pyöriään. Toissapäivänä tuli motoristi vastaan, tai oikeastaan kääntyi minun edestäni risteävästi tien yli, ja oli sellaiset tuuninkivilkut, että joutui oikein tihrustamaan että näki ne. Onhan ne minivilkut siistin näköiset mutta käyttäkää nyt hyvät motoristit edes sellaisia minivilkkuja jotka näkyy. Toissapäivänä jos en olisi tihrustanut ja olisin jatkanut matkaani normaalisti niin seuraavana päivänä mut olisi haukuttu bomber ja moottoripyörä.orgin palstalla motoristin tappajaksi ja päivitelty kun ei autoilijat ota motoristeja huomioon.

Tuota katsastushommaa on uutisoitu suunnilleen joka vuosi jossain vaiheessa vuotta, niiden noin 5 vuoden aikana mitä olen aihetta seurannut.

Oikeastaan voisi tullakkin katsastus. JOS se tarkoittaisi sitä, että suomessa pystyisi järkevästi muutoskatsastamaan pyöränsä muutoksia, ei paljoa kiinnosta päästömittaukset jotka maksaa nelinumeroisia summia.

Back
Ylös Bottom