Moottoripyörä?

No jaa nyt olisi rahoitus kunnossa ensiprätkän ostoa varten.

Osaisko porukka suositella jotain malleja? Kriteereinä on, luotettava ja helppo käsiteltävyys. Hintaa saisi olla olla 4000€-6000€ ja kuutiotilavuus ei enempää kuin 750cc vakuutuksien ja hinnankin takia. Itsellä pyörinyt vahvasti mielessä Honda Hornet ja Suzuki Bandit vm 98-05 Näistä kahdesta jotain pahaa sanottavaa?
Hinta-laatu suhteeltaan parasta vastinetta rahalle tarjoaa ehdottomasti z750 jos nakuihin olet mieltynyt.
 
Ai niin, kannattaa ehkä kiinnittää huomiota myös pyörän painoon.

Tuo zetan ja hornetin (viimeisimmät mallit) painoero taitaa olla luokkaa +30kg, joka tuntuu ihan oikeasti jo käsissä.
e: on muuten zetaa myös taidettu haukkua hiemän löllöksi ajettavaksi, kokemusta ei ole. Uudenmallin hornet taas on vähän kankea, IMHO.

Tosiaan vakuutuksethan menee tehopainosuhteen mukaan, ei kuutiotilavuuden.

Tuoreimman mallin hornet ei muuten ainakaan ole ihan halpa vakuuttaa lähtöbonuksilla, kuivapaino taitaa olla 175kg ja teho 75kW = +1100€/v :curs:

Kawan luotettavuudesta ei pahemmin tietoa, kaverilla oli muutaman vuoden 10r, eikä siinä vikaa ollut...
Honda taasen taitaa olla mahdoton rikkoa, ruostuvat vaan välittömästi.
 
Tosiaan vakuutuksethan menee tehopainosuhteen mukaan, ei kuutiotilavuuden.

Tuoreimman mallin hornet ei muuten ainakaan ole ihan halpa vakuuttaa lähtöbonuksilla, kuivapaino taitaa olla 175kg ja teho 75kW = +1100€/v :curs:
Eikö muka kaskoon tule yhtään bonuksia heti kättelyssä? :wtf: Mielestäni prätkän vakuutus on yksi parhaita tuotteita kilpailutettavaksi yhtiöiden välillä. Hinnoissa on suuria eroja jo lähtökohtaisesti ja jotkut yhtiöt antaa ihan kivoja keskittämisbonuksia.

Mä sain kilpailuttamatta täydet bonukset prätkän kaskoon toissa kesänä. Mulla on auto ja kämppä vakuutettu Pohjolassa ja sieltä pärähti kaikki edut kylkeen heti kättelyssä. Ilman bonuksia mulla ei _todellakaan_ olisi varaa maksella Busan vakuutuksia. Hyvä, kun on nytkään. :D
 
Ai niin, kannattaa ehkä kiinnittää huomiota myös pyörän painoon.

Tuo zetan ja hornetin (viimeisimmät mallit) painoero taitaa olla luokkaa +30kg, joka tuntuu ihan oikeasti jo käsissä.
e: on muuten zetaa myös taidettu haukkua hiemän löllöksi ajettavaksi, kokemusta ei ole. Uudenmallin hornet taas on vähän kankea, IMHO.

Tosiaan vakuutuksethan menee tehopainosuhteen mukaan, ei kuutiotilavuuden.

Tuoreimman mallin hornet ei muuten ainakaan ole ihan halpa vakuuttaa lähtöbonuksilla, kuivapaino taitaa olla 175kg ja teho 75kW = +1100€/v :curs:

Kawan luotettavuudesta ei pahemmin tietoa, kaverilla oli muutaman vuoden 10r, eikä siinä vikaa ollut...
Honda taasen taitaa olla mahdoton rikkoa, ruostuvat vaan välittömästi.

Zeta bandiitti ja vanha hornetti ovat kaikki vähän lötköjä ajettavia uusi hornetti on aika sopivan napakka mutta liian kapea tanko tekee siittä vähän kankean oloisen. Noihin vakuutuksiin vaikuttaa edelleen kuutiot mutta myös tuo tehopainosuhde. Tehopainosuhde lasketaan rekisteriotteenlukemista missä on about pyörän paino täydellä tankilla oikeissa kilogrammoissa eikä missään esitepainossa. Hornetin tapauksessa lukema on jossain 220kg paikkeilla. Itsellä on kuussatasessa 72kw ja 220kg speedfourissa täyskasko+liikennevakuutus 800€ vuodessa (liikenteessä boonukset varmaan 20 ja kaskossa 70 mitkä saa uuteen vakuutukseen samantien.)
 
vakuutuksista:
liikenne + täyskasko

if:ssä tarjosivat (viime kesänä) zx6r:n (97kw/192kg) ympärivuotista vakuutusta, hinta karvan vajaa 1700€.

turvassa ajokausi 1.4. - 31.10 rapiat 800€. <--- noin 100€/(ajo)kuukausi. pistin pukille syyskuun alussa ja siitä tietysti hyvitystä.

Eli todellakin kannattaa soitella vakuutusyhtiöt läpi.
 
Hornetin tapauksessa lukema on jossain 220kg paikkeilla.

ööö, ei.

Jos en nyt aivan päin persettä muista, otteessa luki 197kg/75kW, eli suht' kevyt on.

Kuivapaino taisi olla, toisin kuin aiemmin väitin, 185kg vrt Z750 203kg kuivapaino.

e: oli se pakko tarkistaa, kyllä Hornetin kuivapaino on 173kg.
 
Eikö muka kaskoon tule yhtään bonuksia heti kättelyssä? :wtf: Mielestäni prätkän vakuutus on yksi parhaita tuotteita kilpailutettavaksi yhtiöiden välillä. Hinnoissa on suuria eroja jo lähtökohtaisesti ja jotkut yhtiöt antaa ihan kivoja keskittämisbonuksia.

Mä sain kilpailuttamatta täydet bonukset prätkän kaskoon toissa kesänä. Mulla on auto ja kämppä vakuutettu Pohjolassa ja sieltä pärähti kaikki edut kylkeen heti kättelyssä. Ilman bonuksia mulla ei _todellakaan_ olisi varaa maksella Busan vakuutuksia. Hyvä, kun on nytkään. :D

Kilpailutin kyllä, lähtöbonarit siis 20/70 tai 20/60.

Jokatapauksessa, se pyörä lähti jo ja on myynnissä Espoon BikeWorldissä :)

Nyt alla 130kg/"24kW" :rock:
 
No jaa nyt olisi rahoitus kunnossa ensiprätkän ostoa varten.

Onko sulla mitään kokemusta mopoista/moottoripyöristä? Nakuhko hakusessa vai käykö katettu? Mihin ajoon jne? (onko budjettiin huomioitu ~1000e varusteisiin?)
 
Mulle tulee ensipyöräksi viikonloppuna autoon vaihdossa -06 R1. :rock:


Kävin varusteet kattelemassa ja ne on tosiaan kalliit kun pitää aivan kaikki ostaa. Ja vakuutukset pk-seudulla asuvalle ~30 vuotiaalle ja tolle pyörälle alkaa olemaan kalleinta mahdollista. No pakko vaan kärsiä jos meinaa sillä yhtään ajaa.
 
Kävin varusteet kattelemassa ja ne on tosiaan kalliit kun pitää aivan kaikki ostaa.

Tuskin joudut aivan sitä summa maksaan, mitä hintalapujen lukujen yhteenlaskusta tulee ;) riippuu kyllä vähän liikkeestäkin miten noita hintoja "pyöristellään". Täällä päin yhdessä liikkeessä tuntuu olevan vähän sellanen politiikka hinnoissa, että kun usein käy, niin kaikesta saa alennusta kysymättä:D
 
Tuskin joudut aivan sitä summa maksaan, mitä hintalapujen lukujen yhteenlaskusta tulee ;) riippuu kyllä vähän liikkeestäkin miten noita hintoja "pyöristellään". Täällä päin yhdessä liikkeessä tuntuu olevan vähän sellanen politiikka hinnoissa, että kun usein käy, niin kaikesta saa alennusta kysymättä:D

Todellakin. Turussa päin oli yhden liikkeen virallisena käytäntönä, että pyörän ostanut sai koko kauden reiluhkot alet kaikista varusteista. Käytännössä kun tarpeeksi usein kävi, niin alea ei tarvinnut edes pyytää, vaikka pyörän ostosta oli 3 vuotta.. :D
 
Tuskin joudut aivan sitä summa maksaan, mitä hintalapujen lukujen yhteenlaskusta tulee ;) riippuu kyllä vähän liikkeestäkin miten noita hintoja "pyöristellään". Täällä päin yhdessä liikkeessä tuntuu olevan vähän sellanen politiikka hinnoissa, että kun usein käy, niin kaikesta saa alennusta kysymättä:D

Ei toki tartte. Hyvän pakettitarjouksen sainkin kun kävin kattelemassa, mut kallista se on silti. Turvallisuuteen ja laatuun kun panostaa niin kyllä se loppusumma puoltoista tonnia oli helposti.
 
Onko sulla mitään kokemusta mopoista/moottoripyöristä? Nakuhko hakusessa vai käykö katettu? Mihin ajoon jne? (onko budjettiin huomioitu ~1000e varusteisiin?)


No mopoista nyt on kokemusta sieltä kymmenen vuoden takaa jonkun verran :) moottoripyöristä ei juuri mitään. Pari kertaa tyypännyt elämäni aikana. varusteisiin olen ajatellut laittavana n 750€ Joo ja naku on se mikä eniten miellyttää. Ihan perus taajama ajoon tulee, mutta kyllä se pitäisi olla kriteerinä että kehtaa tehdä vähän pidempääkin reissua.
 
Ei toki tartte. Hyvän pakettitarjouksen sainkin kun kävin kattelemassa, mut kallista se on silti. Turvallisuuteen ja laatuun kun panostaa niin kyllä se loppusumma puoltoista tonnia oli helposti.


Omat romut makso vähän päälle kiloeuron alennuksilla, siinä tosin oli kaikkea 'race' henkistä romua (lue: kallista]

Vaimolle kamat makso muistaakseni noin 800€, sisältäen Arain kypärän.
 
naku on se mikä eniten miellyttää

Jos toi sun profiilin 90kg/180cm pitää paikkansa niin voit varautua Z750 ja muiden pikkunakujen kohdalla minimissään etupumppujen huoltoon & jämäkämpien iskarinjousien asennukseen.

Noissa pikkunakuissa on vähän kaikissa samaa vikaa eli ovat isosta nakusta laiskemmalla koneella ja reilusti halvemmilla alustakomponenteilla leivottuja budjettiversioita. Käytännössä tarkoittaa pahimmillaan raivostuttavan vetelää kiikkulautaa, jossa ei ole edes kaikkia säätöjä pumpuissa.
 
No mopoista nyt on kokemusta sieltä kymmenen vuoden takaa jonkun verran :) moottoripyöristä ei juuri mitään. Pari kertaa tyypännyt elämäni aikana. varusteisiin olen ajatellut laittavana n 750€ Joo ja naku on se mikä eniten miellyttää. Ihan perus taajama ajoon tulee, mutta kyllä se pitäisi olla kriteerinä että kehtaa tehdä vähän pidempääkin reissua.

Kannattaa ehkä lisätä tsekattavien listalle Yamahan pikkunaku/peruspyörä FZ6, jota saa erikokoisilla katteilla myös tuossa hintaluokassa (pikkukatteella ainakin kehtaa ja on mukavampi tehdä pidempääkin reissua). Banditti, hornetti, Kawan Z, Ducati Monster vähän erikoisempaa haluavalle.

Suzuki GSX750F on kyllä katettu mutta yleisajoon halpa ja pomminvarma vehje, pidemmätkin matkat ongelmitta. Samoin Yamaha Thundercat.

Jos nyt tämän vuosituhannen pelejä katselee, niin ei pitäisi hirveästi vikaan mennä minkään yleisen merkin ja mallin kanssa.

edit: Yamahan MT-03 taitaa mennä vähän yli putjetin...

edit2: motopalstaan vain hakuehdot ja katsomaan mieleistä vehjettä, sillä siitä selviää.. :)
 
Kaveri oli avannu ajokauden tänään kevyellä 100km:lla :eek:

Oon vähä katellinen...
 
Kaveri oli avannu ajokauden tänään kevyellä 100km:lla :eek:

Oon vähä katellinen...

Ohoh. Ite en kyllä ehkä ihan vielä kehtais tonne lähteä ajelemaan, vaikka mieli kyllä tekis kovastikin päästä taas pyörän puikkoihin. Pyörä on porukoilla säilytyksessä ja se on sen verran metsän keskellä, että kestää varmaan kuukauden vielä ennenku sieltä sulaa lumet niin että saa sen pois.
 
Back
Ylös Bottom