Moottoripyörä?

Eilen omaan kiksuun asensin xenonit ja vaimentajan kiinni. Piti ottaa renkaasta savut ihan vaan fiilistelyyn:dance:
Itsellä tuli vasta tänään xenonit ja vaihenäyttö :dance2: Joutuu myöhemmi asentaa sitte..
Löytyykö pakkiksen mopopoikien pyöristä kuvia bikepicsiltä/muualta? Click Clack. Eipä siitä oikei hyvää kuvaa saanu..
 
Pyöräkohtainen eturenkaan koko olisi 120/65, tuotteita olis paikallisessa firmassa enemmän 120/70:lle.
Pyörää se taitaa helpommin kääntää.. muuttuukohan ajo paljonkin ??
 
Kankeammaksi muuttu kääntyminen kun keula nousee korkeamman profiilin takia. Sitä voi kompensoida joko keulaa tiputtamalla yläkolmioista tai sitten nostamalla perää, mikäli iskarissa on korkeussäätö. Paljon jengi on noita 60 ja 65 -profiilisia vaihtanut 70-profiiliseen juurikin paremman saatavuuden takia.

Muuta huomioitavaa ei oikeastaan ole kuin että etulokarin alle jää riittävästi tilaa, ettei rengas kovemmissa nopeuksissa hankaa lokaria puhki. Renkaan kehä kasvaa jonkin verran kovassa vauhdissa, eli ylimääräistä tilaa pitää olla jonkin verran. Voi siis olla että lokarin kiinnitystä joutuu vähän säätämään, mutta ei liene mikään amerikan temppu.
 
Renkaan kehä kasvaa jonkin verran kovassa vauhdissa, eli ylimääräistä tilaa pitää olla jonkin verran.

Tuosta asiasta ollaan kaverien kanssa kiistelty. Kasvaako ja jos niin miten paljon suurinpiirtein kehä kun ajetaan esim.lähellä kolmeasataa? Itse uskon että kasvaa jonkinverran mutta esim.yksi pyörähuoltoliikkeen asentaja/rengasmyyjä väitti ettei kasva. Kiista alkoi kun mietittiin miten paljon jälkiasennusmittareissa(Sigma)tuo renkaan muokkautuminen vaikuttaa mittarin oikeinnäyttämään. Keskipakovoima on melkoinen noilla renkaan pyörimisnopeuksissa. :)
 
Tuosta asiasta ollaan kaverien kanssa kiistelty. Kasvaako ja jos niin miten paljon suurinpiirtein kehä kun ajetaan esim.lähellä kolmeasataa? Itse uskon että kasvaa jonkinverran mutta esim.yksi pyörähuoltoliikkeen asentaja/rengasmyyjä väitti ettei kasva. Kiista alkoi kun mietittiin miten paljon jälkiasennusmittareissa(Sigma)tuo renkaan muokkautuminen vaikuttaa mittarin oikeinnäyttämään. Keskipakovoima on melkoinen noilla renkaan pyörimisnopeuksissa. :)

Jossain nitrodragstereissä näkyy aika hyvin renkaan käytös. Toki se rengas on aivan eri kuin prätkissä.

Ja tuli haettua se prätkäkohtainen rengas 120/65 , 160 eskoo otti kun vein vanteen... asfalttia odotellessa :whip:
 
Mulla ei ole mitään faktaa heittää asian tiimoilta, mutta silloin tällöin saa inttervepistä lukea sulaneista lokareista. Eli halkaisija kasvaa kyllä, mutta määrästä ei ole mitään käryä.
 
Jossain nitrodragstereissä näkyy aika hyvin renkaan käytös.

Pitää paikkansa. Dragsterien renkaiden kehän kasvu on jopa tarkoitusellista koska siten saadaan ikäänkuin "pidempää välitystä" koska vaihteitahan noissa nitroissa ei ole.

Kovin suurta tuo pyörien renkaan muodonmuutos ei voi olla koska joissakin on eturengas lähes kiinni lokasuojassa. Puhutaan ihan muutamasta millistä. Mutta jo nuo muutamakin millimetri voi kovissa nopeuksissa olevissa renkaan pyörimisnopeuksissa vaikuttaa nopeusmittarin näyttämään. Jälkiasennetulla mittarilla esim.Sigma on periaatteessa mahdollista saada näyttämään hyvinkin tarkkaa nopeutta mutta juurikin tuo renkaan koon muuttuminen ehkä vesittää tuonkin mahdollisuuden. Alkuperäisten moottoripyörien nopeusmittarien tarkkuus on ihan perseestä. 10 prosentin heitto on lähes jokaisessa pyörässä. Orkkismittarin virhettä lisää vielä sekin että kun nykyään nopeus mitataan vaihdelaatikosta niin kovimmissa nopeuksissa takapyörä jo alkaa sutimaan ilmanvastuksesta johtuen joten mittarin liikaa näyttäminen vielä korostuu pyörissä jotka teoriassa voisi kulkea sen kolme markkaa :)
 
Jos mietitään, että renkaan säde kasvaa vaikka sen 2 mm suuressa vauhdissa ja 120/65 16 kumin halkaisija on 16" * 25,4 mm + 120 mm * 0,65 * 2 = 406,4 mm + 156 mm = 562,4 mm jolloin kehän pituus on 562,4 mm * π = 1766,8 mm

Jos kehä kasvaa 2mm, niin uusi kehän pituus on 562,4 mm + 4 mm * π = 1779,4 mm

Kehän pituus siis kasvaa 0,71%, joten nopeusmittarin heitto on sama. Ei vaikuta juuri mitään. 300 km / h nopeudessa toi on n. 2 km / h.

Sitä taas en jaksa uskoa, että tollanen kumi paljoa enempää venyisi. Tietysti rengaspaineet vaikuttaa. Jos on löysä kumi, niin venyyhän se enemmän.
 
Aika olematon vaikutus lienee tuolla renkaan muutoksella. Luistamisella/sutimisella varmaan jo suurempi efekti.

Mittarinopeudet noissa vauhdeissahan on ihan mitä sattuu, kun mittari mullakin heittää normi vauhdeissa sen 7-8%, niin 300 pinnassa se heitto on äkkiä 20-30km/h. Sigma tai gps antaa vähän tarkempaa lukua.
 
No jaa nyt olisi rahoitus kunnossa ensiprätkän ostoa varten.

Osaisko porukka suositella jotain malleja? Kriteereinä on, luotettava ja helppo käsiteltävyys. Hintaa saisi olla olla 4000€-6000€ ja kuutiotilavuus ei enempää kuin 750cc vakuutuksien ja hinnankin takia. Itsellä pyörinyt vahvasti mielessä Honda Hornet ja Suzuki Bandit vm 98-05 Näistä kahdesta jotain pahaa sanottavaa?
 
No jaa nyt olisi rahoitus kunnossa ensiprätkän ostoa varten.

Osaisko porukka suositella jotain malleja? Kriteereinä on, luotettava ja helppo käsiteltävyys. Hintaa saisi olla olla 4000€-6000€ ja kuutiotilavuus ei enempää kuin 750cc vakuutuksien ja hinnankin takia. Itsellä pyörinyt vahvasti mielessä Honda Hornet ja Suzuki Bandit vm 98-05 Näistä kahdesta jotain pahaa sanottavaa?

Ehkä myöskin kannattaa funtsia suiza SV:tä ja mahdollisesti kawa Z750?

Kun keli sallii, niin käy liikkeessä makustelemassa :)
 
Back
Ylös Bottom