Moottoripyörä?

Onkos kellään kokemusta noista jousituksien säädöistä? Miten noita pitäis käännellä?

Eteen painosi suhteen oikeat vieterit pumppuihin sisään, sitten etu- ja taka esijännitys kohdalleen mittaamalla (eti Googlesta "race sag" niin löytyy miljoona ohjetta). Lopuksi sitten puristus- ja paluuvaimennusten kimppuun pistämällä molemmat säätöalueen keskipaikkeille ja pienin muutoksin eteenpäin.

Tuliko sulla pyörän manuaalissa mitään perussäätöjen malleja? Aika monessa pyörässähän on nykyään tyyliin soft/medium/sporty/two-up tyyliset lähtöasetukset manuskassa jo tarjottu.

Mut toi esijännitys tosiaan oleellisin homma alkuun, koska vaimennussäädöillä ei tee paskaakaan jos toi on pielessä.
 
Suomessa autoilijat on maailman kateellisinta porukkaa. Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää tilannetta, jossa autojono pysähtyy liikennevaloihin ja itse tietysti vedän jonon keulille hitaiden kotiloiden edelle. Eikö saatana harvase kerta nouse nyrkkiä tai torvi soi kun puikkelehdin jonon välistä. Mitä vittua se autoilijoita haittaa.. hidastanko sekunnillakaan heidän matkaansa? En. Voin taata etten jää suomessa yhdenkään auton tielle hidasteeksi valoista lähdettäessä. Sitä paitsi tämä on vielä täysin laillista, sillä samalle kaistalle saa ryhmittyä vaikka 6 ajoneuvoa jos vaan mahtuu.

Noh, minkäs sille mahdamme jos ei vaimo anna pyörää ostaa, mutta kiukkuisivat mieluummin vaimollensa.:D
 
Suomessa autoilijat on maailman kateellisinta porukkaa. Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää tilannetta, jossa autojono pysähtyy liikennevaloihin ja itse tietysti vedän jonon keulille hitaiden kotiloiden edelle. Eikö saatana harvase kerta nouse nyrkkiä tai torvi soi kun puikkelehdin jonon välistä. Mitä vittua se autoilijoita haittaa.. hidastanko sekunnillakaan heidän matkaansa? En. Voin taata etten jää suomessa yhdenkään auton tielle hidasteeksi valoista lähdettäessä. Sitä paitsi tämä on vielä täysin laillista, sillä samalle kaistalle saa ryhmittyä vaikka 6 ajoneuvoa jos vaan mahtuu.

Itse en ole törmännyt ongelmiin splitatessa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Nykyään tosin tulee splitattua hillitymmin, lähinnä silloin jos pääsee varmasti jonon kärkeen ennen vihreiden valojen vaihtumista.

Laillista splittauksesta ei tosin taida saada kirveelläkään. Tämän estää jo pelkästään se, että valoihin kärkeen ajettaessa tulee ajettua väkisinkin sulkuviivan päällä. Tämähän ei edellytä sitä, että pyörät varsinaisesti olisivat viivan päällä, vaan riittää että jokin pyörän osa ylittää viivan (esim. peilit). Eli on siis käytännössä mahdotonta mahtua jonojen väliin ylittämättä sulkuviivaa.

Nimimerkillä yhdet sakot splittauksesta saanut. Sakot tulivat varsinaisesti juuri tuosta sulkuviivan ylityksestä.
 
Onko kokemuksia Daytona 955i pyörästä vm 2002->? Tai luotettavia kuulopuheita luotettavuudesta jne.

Tuo olisi varteenotettava vaihtoehto meikäläisen laskuissa, kun olen nyt pyörää vaihtamassa.

Mulla on peruskonstruktioltaan lähes sama pyörä eli Speed Triple 955i, tosin tehtaan vuosimallia 2004. Ei ole ollut mitään ongelmia vuotavaa etustefaa (joka vaihdettiin takuuseen) lukuunottamatta. Nyt menossa kolmas kesä ja kilometrejä takana vajaa 12 000.
 
Onkos kellään kokemusta noista jousituksien säädöistä? Miten noita pitäis käännellä? Liian kova tai löysä on huono ja jotenkin toi perusasetus, mikä on 70kg painoiselle kuskille säädetty, ei sekään oikein tunnu hyvältä. Jos sattuu pari tiukempaa monttua peräjälkeen, niin tuskin on yksikään pyörä tienpinnassa? Ja jos sattuu mutka, niin se on menoa..

Jos tuo sun profiilissa oleva paino täsmää, niin tuskin tarvii tielle etupamppuihinkaan jousia heti vaihdella.

Mutta tuo esijännityksen säätö on se helpoin homma, jolla koko säätöoperaatio aloitetaan. Tarvitaan pari kaveria (mielellään), mitta, teippiä, kynä ja paperia.

Laitetaan pieni pala teippiä jonnekin esim. takakatteeseen tai slipariin. Teipin sijoituksella ei ole niin väliä, kunhan se vain on taka-akselin yläpuolella, jotta saadaan pystysuora linja.

Ensimmäinen mittaus tehdään jousen maksimimitassa, käytännössä takarengas ilmassa, saadaan lukema xxx mm. Toinen mittaus tehdään ajoasennossa (hifistellessä jopa ajokamat päällä :D ). Saadaan lukema xyz mm. Näiden lukujen erotuksena saadaan luku, jota säätämällä pitäisi saada tiettyyn haarukkaan. Kolmantena mittauksena uppoama pyörän omalla painolla.

Näiden uppoamien oikeat suuruudet ja niiden tulkintaan löytyy parempia ohjeita muualta kuin minulta näin ulkomuistista. Vanhoissa Bike`ssa oli joskus kohtuulliset ohjeet ja Öhlinsiltä on joskus löytynyt hyvää tietoa näin normikäyttöön.

Tässä linkissäkin on jotain:

http://www.sportrider.com/tech/146_9508_tech/
 
Hmm..Olenko mielestäsi poikkeus kyykkypyörien kuskina?

Ei se silti oikeuta sinua lakia rikkomaan vaikka muut niin tekisikin. Kun siellä liikenteessä nyt vaan on muitakin kun sinä ja sun moposi. Niin isoilla kuin pienilläkin teillä. Ei sun tartte kun pamauttaa hirveen tai puuhun niin kyllä siitä laskua syntyy yhteiskunnalle. Ja erittäin suurella todennäköisyydellä joku sivullinen joutuu siitäkin kärsimään, jos ei muuten niin henkisesti. Ärsyttää vaan niin perkeleesti kun sakki kaahaa eikä suostu ajattelemaan omaa napaa pidemmälle.

Ja on mulla mopo, ei tartte vittuilla kateudesta. Tiellä ajetaan järki päässä rajotusten mukaan. Radalla sitten niin kovaa kun uskaltaa. Ostakaa perkele vaikka huonommat mopot niin alkaa se vauhdin hurma tulla esille pienemmissäkin nopeuksissa.
 
Ei se silti oikeuta sinua lakia rikkomaan vaikka muut niin tekisikin. Kun siellä liikenteessä nyt vaan on muitakin kun sinä ja sun moposi. Niin isoilla kuin pienilläkin teillä. Ei sun tartte kun pamauttaa hirveen tai puuhun niin kyllä siitä laskua syntyy yhteiskunnalle. Ja erittäin suurella todennäköisyydellä joku sivullinen joutuu siitäkin kärsimään, jos ei muuten niin henkisesti. Ärsyttää vaan niin perkeleesti kun sakki kaahaa eikä suostu ajattelemaan omaa napaa pidemmälle.

Ja on mulla mopo, ei tartte vittuilla kateudesta. Tiellä ajetaan järki päässä rajotusten mukaan. Radalla sitten niin kovaa kun uskaltaa. Ostakaa perkele vaikka huonommat mopot niin alkaa se vauhdin hurma tulla esille pienemmissäkin nopeuksissa.

Niin, ja valitettavasti turhat pölhöilyt näkyvät meidän kaikkien MP-vakuutuslaskuissa:(
 
Mulla on peruskonstruktioltaan lähes sama pyörä eli Speed Triple 955i, tosin tehtaan vuosimallia 2004. Ei ole ollut mitään ongelmia vuotavaa etustefaa (joka vaihdettiin takuuseen) lukuunottamatta. Nyt menossa kolmas kesä ja kilometrejä takana vajaa 12 000.

Kiitos vastauksesta...

Et siis omien kokemuksiesi mukaan allekirjoita väitettä Triumphien laatuongelmista, öljyvuodot, ruostuminen jne.???

Muilla kokemuksia Triumph-merkistä?
 
Jep jep..en mikään ghostrider ole ja vapaa baana on ainoa missä päästän menemään. Olen 25v ja todella nopean rr pyörän omistaja, en 40v ja homosohvan omistaja, sori..Ja edelleenkään en tiedä yhtään tonnisten omistajaa joka ajais aina rajoitusten mukaan enkä tule todennäköisesti koskaan tietämäänkään..Ja vielä, että itselläni varusteet ovat huippuluokkaa,joten myöskin ne mahdollistavat joskus vähän kovemman ajon ja tarkoitan sillä, että ne poistavat mahdolliset häiriötekijät.
 
Jep jep..en mikään ghostrider ole ja vapaa baana on ainoa missä päästän menemään. Olen 25v ja todella nopean rr pyörän omistaja, en 40v ja homosohvan omistaja, sori..Ja edelleenkään en tiedä yhtään tonnisten omistajaa joka ajais aina rajoitusten mukaan enkä tule todennäköisesti koskaan tietämäänkään..
Kukkahattuilua + pientä kuittia: En kyllä millään ymmärrä mitä kiksejä tuosta suoraa tietä 250+ km/h ajamisesta saa, taitoa kun se ei vaadi helvetin vertaa. Tuohan on nimenomaan 50+ vuotiaiden XX, Busa jne. homosohvakuskien touhua, sillä voi sitten työpaikan kahvipöydässä elvailla Volvo V70-kuskeille. Jos omistat RR-replican, käy pyyhkäisemässä Botniaring 1.16-alkuisena tai Virtasalmi alle 1.38, se kertoo jo kuskista jotain vaikkei noilla kisoissa juhlitakkaan. Ja sitten kun pystyt noihin 90% tapauksessa päätön kadulla kaahottaminen ei enää kiinnostakkaan ==> yksi kohlo kaduilla vähemmän. Jos kovaa vauhtia kaipaa niin Virtasalmen tai Kemoran takasuorilla vauhti nousee kyllä yli 250 km/h jos osaa edeltävän mutkan fiksusti ottaa.

Itse ajoin kadulla viimeksi vuonna 2004, mopona Honda CBR 1000 RR ja 15/42 välityksillä eli raskaasti tihennetyillä (melkein 10%) mittari ei tainnut kertaakaan nousta yli 145 km/h, toki kesään mahtui ~20 ratapäivää joissa sai mennä vähän kovempaakin...
 
Kiitos vastauksesta...

Et siis omien kokemuksiesi mukaan allekirjoita väitettä Triumphien laatuongelmista, öljyvuodot, ruostuminen jne.???

Muilla kokemuksia Triumph-merkistä?

En allekirjoita. Eiköhän ne laatuongelmat ole aika pitkälti menneen ajan peruja, tyyliin kun brittipyörät vuoti öljyä kuuskytluvulla niin mikään ei ole siitä muuttunut. Tällä hetkellä Hinckleyn tehdas taitaa olla uusimmasta päästä kaikki prätkämerkit mukaanlukien ja käsittääkseni laadussa on viimeistään sen myötä päästy japsimerkkien tasolle. Kannattaa käydä koeajamassa ja tehdä päätös sen mukaan, pitääkö pyörästä.

Jos olisin itse uutta kyykkyä ostamassa, tällä hetkellä todennäköisin vaihtoehto olisi 675 Daytona. Itselläni on kokemuksia Hondasta, Yamahasta, Kawasakista ja Trumpasta. Kaikki olleet kahdeksankymmentäluvun v-4 Hondaa lukuunottamatta huolettomia kulkineita. Kaikissa merkeissä voi olla maanantaikappaleita ja kaikissa merkeissä on silloin tällöin mallikohtaisia recalleja, Triumph tuskin on nykyisin siinä suhteessa japsikilpailijoitaan huonompi.

En ole myöskään kuullut kummempia kauhutarinoita muiltakaan nykytrumppien omistajilta. Alla vielä linkki ulkomaanelävien tutkimukseen, jonka mukaan triumphien omistajat ovat varsin tyytyväisiä mopoihinsa:
Tutkimus

Ainoa negatiivinen puoli on merkin suppeahko merkkihuoltoverkosto Suomessa, positiivisena puolena taas suhteellisen aktiivinen omistajayhteisö (RAT) jos moinen toiminta kiinnostaa.
 
Ei siinä kummempaa kehuskelua tai brassailua tarvitse olla takana, että pitäis ajaa lujaa jos baanaa riittää. Kunnon pyörällä kun tuollainen +200 km / h ei ole temppu eikä mikään. Ja siihen ei kummoista suoraa pätkää vaadita, että nopeus noissa lukemissa on. Sanoisin, että vaarallisempaa on kelata mittariin, esim. minun, autolla 150 km / h kuin käyttää vauhti hyvällä pyörällä tuolla +200 km / h. Se, että onko siinä mitään järkeä tms. ja kannattaako sillä brassailla kahvipöydässä, ei ainakaan minun ajoissani ole väliä. Suoraan sanottuna se vain sattuu joskus tuntumaan kivalta ajaa, suoraakin tietä, lujaa. Mutta ei se niin kummoselta tunnu, että sitä pitäisi jatkuvasti harrastaa.
 
Jep jep. Siinä ei ole huippuluokan varusteilla mitään tekoa jos mopo hajoaa alta tai tapahtuu jotain muuta odottamatonta samaan aikaan kun vauhtia on yli 200km/h. Ja se, että sulla on vähän paremmat varusteet ei tarkoita sitä ettetkö saisi muille vahinkoa aikaan.

Autollakin ajettaessa usein ajatellaan, että kun mulla on sellaset ja sellaset turvatyynyt ja mitkä lie vimputtimet niin voi ajaa vähän huolettomammin. Vaan kun siellä liikenteessä on niitä mummoja Fiiatteineen joista ei voi aina tietää mitä tapahtuu. Mutkan takaa miljoona tulevan motoristi saattaa yllättää ja tapahtuu äkkinäisiä ohjausliikkeitä.

Nössöilyä vaan kun ei uskalleta lähteä radalle ajamaan. Siellä kun oikeasti nähdään viekö kuski mopoa vai toisinpäin. Ahvenistossa pelätään radan vieressä olevia kaiteita, mutta mutkateillä ei ne tuhannet puut tien vieressä pelota ollenkaan.
 
Nössöilyä vaan kun ei uskalleta lähteä radalle ajamaan. Siellä kun oikeasti nähdään viekö kuski mopoa vai toisinpäin. Ahvenistossa pelätään radan vieressä olevia kaiteita, mutta mutkateillä ei ne tuhannet puut tien vieressä pelota ollenkaan.

Apparalla ei kyllä viitsi vetää naru kireällä, koska ei siellä ole juurikaan virhemarginaalia. Eli ympäristö on sinänsä vähän kuin kadullakin, tosin ilman vastaantulijoita. Sauvakävelijöitä, sorsia ja muuta väisteltävää sielläkin voi sattua ajolinjalle. Onneksi on muitakin ratoja kuten Motopark :kuola:

Ironista sinänsä, että samalla kun rataharjoittelu on tuonut katuajoon turvallisuutta lisäämällä pyöränkäsittelytaitoa, se on myös tappanut osan mutkakurvailun hauskuudesta. Turvallinen tilannenopeus ei mutkatiellä tunnu enää missään ja toisaalta ratavauhteja ei viitsi edes haaveilla ajavansa yleisellä tiellä.

Taitaakin olla edessä joko vaihto soralle, kilvettömään ratapeliin tai muutama kausi veneilyä. Touring, moneen kertaan kolutut mutkapätkät, satunnaiset ratapäivät kilpipelillä ja snägäripyöriminen ei enää oikein jaksa sytyttää entiseen malliin :(
 
RIP

Kyllä pyörä näköjään tekee autollekkin pahannäköistä jälkeä. Tämä niille apinoille, jotka väittävät vaarantavansa vain oman henkensä ajaessaaan reikä päässä (Sportman81?) :down:

Kuski ilmeisesti kuoli [R.I.P]
 
:jahas: :jahas: Dear Robertto ja muutkin kuskit!! Asia hiukan esitettyä monimutkaisempi tuon usean ajoneuvon rinnakkain sovittamisessa samansuuntaisella ajokaistalla. Ajokaistoja on todellakin niin monta kuin ajoneuvoja rinnakkain mahtuu, mutta tämä koskeekin tulkintani mukaan vain tilanteita, joissa ei ole erillisiä ns. kaistaviivoja.

Jonojen välissä posottelusta voi siis hyvinkin viuhahtaa pikavoitto, jota ei saa kirveelläkään nurin, vaikka kuinka vastustaisi.

Itse en ohittele, enkä myöskään auton ratista nyrkkiä kyseiselle touhulle näytä. On tosin totta, että useimpia autoilijoita varmaan nyppii ainoastaan se, että joku menee edelle, vaikkei tuo omaa menoa millään tavoin hidastaisikaan.

Ei ollu provoa, mutta olkaa tarkkana liikenneasioissa. Nimittäin liikenne kaikkine koukeroineen on sen verran monimutkainen ja laaja, jotta ylimääräiset kikkailut kannattanee jättää väliin, niin säästyy enemmän bensarahaa..:D
 
RIP

Kyllä pyörä näköjään tekee autollekkin pahannäköistä jälkeä. Tämä niille apinoille, jotka väittävät vaarantavansa vain oman henkensä ajaessaaan reikä päässä (Sportman81?) :down:

Kuski ilmeisesti kuoli [R.I.P]

jos jätkä painaa 230km/h auton kylkeen niin palakoot helvetissä ja kusta haudalle. yks reikäpää vähemmän liikenteessä ja hyvä niin.
 
Rata-ajo kiinnostaisi kyllä, mutta kun ei ole rataa lähellä! Pitäis sitten kikkailla kunnolla, että vois käydä parituntia ajamassa. Ja tuohon suoralla kovaa ajamiseen, niin ei siinä kyllä mitään hienoa ole! Kerran olen kelannut 264 mittariin ja se riitti! Lentokentällä sitten asia erikseen. Kuten vässy74 asian ilmaisi, niin radallahan se nähdään kuka sitä pyörää vie! Busakuski ja kusiainen samalle viivalle, niin lopputulos taitaa olla ihan kuskista kiinni?! Vai..?

EDIT: mites vakuutusyhtiö suhtautuu radalla heitettyihin lippoihin?
 
Ei busa taivu ollenkaan samallalailla kuiin 600:en kyykky, joten jos kuskit on samaa "tasoa" niin kusiainen vie...

Itse ajan toista kautta kilvettömällä ja nyt tarkoitus mennä kisailemaan.

Ratalippojen korvaus riippuu täysin vakuutusyhtiöstä...
ORG!:n sivuilla on enemmän tietoa ja soittamalla vakuutusyhtiöön
saa myös "yleensä" tietoa.

Turva taitaa korvata, mutta 4x omavastuulla.
 
VAi reikäpää,joopa joo..Mulla on pyörän kanssa sama asia kuin laskuvarjohypyissä, en lähde yrittää mitään basehyppyä,kun en siinä onnistuis. Ja radalle lähtisin koska vaan,mutta en omalla pyörällä joka on maksanut pienen omaisuuden ni lähde minnekkään ahvenistolle. Kemora nyt on vaan turhan kaukana..2008 etelä-suomeen ois tulossa huippuluokan rata,joten sitä odotellessa..
 
Back
Ylös Bottom