Moottoripyörä?

Otetaas iisisti. Sanosin, et maailman pellein tyyppi, joka kortin saatuaan kaahaa kortin hyllylle. mua ei kiinnosta se kortti vaa kertoo täydellisestä idiotismista. kortillahan ei ajeta, mutta lukekaa viimekesältä mun viestit ku sain kortin. Oikeesti ajatusmaailman pitää olla sellanen ,että "olen aloittelija, tyhmä ja muut motoristit nauraa mulle". Tuolle ei mahda minkään, mut toivon ettet keilaa ketää mopos kaa ku pääset kääntää sitä tuppee nurin. koitas olla kääntämättä muuten :). Jos korttia ajat ni et sä osaa ajaa kuitenkaan seuraavaan 5 vuoteen, joten turha valehdella itelle ja muille tiellä liikkujille.

Kai mä oon vähän jäykkis, mut realisti sentään näiden juttujen kaa. Terveisin tokan vuosikurssin motoristi, jolla apupyörät vielä mopossa kiinni.

Nii vkl aukee kausi!!!! Mopo vahattu ja puunattu eiku banaalle. Varokaa mua (siis älkää ajako mua kumoon ku hissuttelen tuolla)...se ei oo mopo vaa alotteleva motoristi siellä edessä!

Oon osittain samaa mieltä Massen kanssa, mut en lähtis tohon "muut motoristit nauraa mulle"-ajatusmaailmaan ollenkaan. Se pitää ymmärtää, että on aloittelija, eikä käsittelytaidot ole viellä lähimainkaan siellä, missä niiden kuuluisi olla. Kun tämän tosiasian ymmärtää ja jatkuvasti pyrkii kehittämään itseään, tulee kaikki menemään melko hyvin :) Miulla ensipyöränä oli 1100cc kyykky. Pelkäsin kuollakseni sen tehoja, enkä ensimmäisellä ajokaudella uskaltanut edes tehdä ohituksia tehoalueella. Ajelin nätisti, vaikka tehoja olisi riittänyt yli kaiken tarpeen. Harjoittelin hidasajoa, jarrutuksia jne lähes päivittäin. Vaijerin kiristämistä uskalsin kokeilla vasta toisella ajokaudella ja silloinkin hyvin valituissa paikoissa, kaukana muusta liikenteestä, suoralla tiellä, jossa oli hyvä näkyvyys. En nyt välttämättä sano, että tommonen paskanjäykkä kuolemanpelko olis hyvä asenne, mut sitä pyörää pitää kunnioittaa ja olla realistinen omista taidoista. Oikeestaan mitä enemmän kilometrejä kertyy, sitä enemmän huomaa puutteita omista taidoista, vaikkakin ne kokoajan kehittyy.

Vitsit vitsinä, ei kaikkea netissä kirjoitettua kannata ottaa niin vakavasti (vaikka välillä sarkasmin tunnistaminen vaikeaa onkin). En todellakaan osaa viedä vielä isoa kyykkyä niinkuin sitä oikeasti viedään, joten aion kyllä ajaa rauhassa. :D Aikaisemmat kokemukset kyykyllä ajamisesta rajoittuu piikkeihin, joten typeräähän se olisi lähteä tykittämään heti täysiä.

Oikeesti ajatusmaailman pitää olla sellanen ,että "olen aloittelija, tyhmä ja muut motoristit nauraa mulle"...

Ei tosiaan tarvii olla. Heti vaan muitten mukaan ja jos muut "hölmöilee" (lue: "kaahailee") ni antaa niitten touhuta niiku ovat tottuneet. Tolla menolla ihmisestähän tulee vielä oikeesti tyhmä ja sählä motoristi ku hyväksyy sen että on "huono", vaikka pitäis päinvastoin pyrkiä vaa jatkuvasti käsittelemään paremmin ja paremmin sitä prätkäänsä ja ottaa opiksee joka "virheestä" minkä tekee ja pitää mielessään seuraavassa vastaavassa tilanteessa se ja sitä kautta jättää virheet tekemättä.

Jos korttia ajat ni et sä osaa ajaa kuitenkaan seuraavaan 5 vuoteen, joten turha valehdella itelle ja muille tiellä liikkujille.

Kyllä ne sielä ajokoulussa sen verran hyvin osaa opettaa asiat teoriassa ja käytännössä että ainoastaan oikeesti huono ja moottoripyörilyyn soveltumaton, tai muutenkin liikenteessä esim. autolla keskitasoa huonommin asiat hallitseva, ihminen tekee jatkuvasti alottelijan virheitä vielä esim neljän vuoden jälkeen. Tai mitä ikinä tarkotatkaan "et osaa ajaa kuitenkaan seuraavaan 5 vuoteen" lauseellas. Ärsyttävän provosoivasti sanoit niin takerruin.

Kai mä oon vähän jäykkis

nojuu... olet.

Oon osittain samaa mieltä Massen kanssa, mut en lähtis tohon "muut motoristit nauraa mulle"-ajatusmaailmaan ollenkaan. Se pitää ymmärtää, että on aloittelija, eikä käsittelytaidot ole viellä lähimainkaan siellä, missä niiden kuuluisi olla. Kun tämän tosiasian ymmärtää ja jatkuvasti pyrkii kehittämään itseään, tulee kaikki menemään melko hyvin :) Miulla ensipyöränä oli 1100cc kyykky. Pelkäsin kuollakseni sen tehoja, enkä ensimmäisellä ajokaudella uskaltanut edes tehdä ohituksia tehoalueella. Ajelin nätisti, vaikka tehoja olisi riittänyt yli kaiken tarpeen. Harjoittelin hidasajoa, jarrutuksia jne lähes päivittäin. Vaijerin kiristämistä uskalsin kokeilla vasta toisella ajokaudella ja silloinkin hyvin valituissa paikoissa, kaukana muusta liikenteestä, suoralla tiellä, jossa oli hyvä näkyvyys. En nyt välttämättä sano, että tommonen paskanjäykkä kuolemanpelko olis hyvä asenne, mut sitä pyörää pitää kunnioittaa ja olla realistinen omista taidoista. Oikeestaan mitä enemmän kilometrejä kertyy, sitä enemmän huomaa puutteita omista taidoista, vaikkakin ne kokoajan kehittyy.

Mulla tuli heti reipasta ajoa osaavan kaverin perässä ja tuli paljon kokeiltua mitä edessä kulkeva tekee esim. reippaanpuoleisessa mutkateitä ajaessa, ni siinä sen oppi käytännössä kaikkein nopeiten. Maantieajo nyt muutenkin alottelijallekin helpompaa kun kaupunkiajo. Hidasajoa ja jarrutuksia jne. nyt ei voi niin paljon katsoa toiselta mallia vaan pitää kokeilla käytännössä ja keskittyä tekemiseensä ja joka kerta miettiä että "miten seuraavalla kerralla teen tämänkin paremmin kun äsken". Joko mä oon ollu nopee oppimaan tai sit muuten vaa reikä päässä + kokemusta kaikenlaisista moottorivehkeistä enemmän kuin keskimäärin, mukamas. Se on kuitenkin ollu selvä että omat äärirajat alottelijalla tulee vastaan ennenkun pyörän äärirajat, ainakin jos nyt puhutaan ihan suoralla tyhjällä tiellä päästelemisestä, ja niiden omien rajojen ylittäminen tuo kaikenlaiseen ajamiseen varmuutta ja omiin taitoihin luottamista enemmän kun jatkuva 5 vuotta kestävä hissuttelu ja hyssyttely. Tuskimpa cartmanninkaa pyörässä ajo-ominaisuudet loppuu kesken, eli rohkeesti vaa kilometrejä alle niin paljon ku vaa aikaa ja intoo on ni hyvä tulee :thumbs: En usko että kestää viittä vuotta saada keltasta nokkaansa normaalin väriseks.

E:voisinhan tänne vaikka lisätä että typerää tai ei(olet siis jäykkis tai et), oli mulla ensimmäisenä kortillisena viikonloppuna 200kmh vauhtia ja nautintoa oli kuin orgasmin olisi saanut. Orgasmin jälkeen tosin tekee mieli ruveta vaikka wikipediaa selailemaan tai mesettämään tai jotain ihan muuta mutta ajamista halusin vaan lisää ja lisää ja lisää...

Kyllä. En mäkää noin paskanjäykkä jätkä oo oikeesti :). mut toi on hyvä kirjottaa jopa vähän provosoiden, koska ei toi mopo oo leikkikalu. Tai on mitä parhain, mut henki sillä lähtee :D . Ihan huippua itestä on opetella jippoja ja katsoa ajon jälkeen takarenkaasta montako milliä sitä sai kantattua syvemmälle reissun aikana kun viimeksi. ja nyt on kyse hiljaisista vauhdeista. Kun saisi koko kulutuspinnan edes käyttöön ensiksi renkaasta. Tupen osaa jokainen kääntää nurin parin ajokerran jälkeen.

Onhan se kyl itestääkii huvittavaa kävellä jossain moottorikahvilan edessä hienoissa ajovermeissä ja kilsoja on mopolla takana niin vähän, et ihan naurattaa. siellä isojen poikien kanssa jutustelee. Mut hieno harrastus ja joka huoltsikalla voi ruveta juttelee mopoilijoiden kanssa. Kuuluu melkein asiaan. Hienoa sakkia!

Miuta ei kyllä naurata pätkääkään, jos joku alottelija tulee puhumaan jossain parkissa :) Täysin saman verran naurattaa ku samallainen kohtaaminen wanhanliiton fillaristin kanssa. Oon myös niitä motoristeja, ketkä morottaa jopa piikeille, vaikka niillä nyt sattuu olemaan vähemmän kilsoja alla tai 900cc vähemmän ku miulla.

Ja vaikka nyt nää miun jutut on tämmösiä kukkahattutätijuttuja, ni oon mieki kokeillu mitä se 1100cc kyykky kulkee ja miten kivasti se trumppa kulkee takarenkaalla. Eikä nää oo yksittäistapauksia. Lähinnä puheillani haen sitä, että alkuun rauhassa. Vaikka tuntuuki siltä, että kyllä se pyörä jo tottelee, niin näin todennäkösesti ei ole äkkinäisessä tilanteessa. Sitä yksinkertasesti ei vaan toimi kuten pitäs.

Mä oon joskus miettiny että miksei noitten piikkimiesten kans morjestella enemmän ku ei ne nyt ihan mopoja enää oo ja niistähän saattaa tulla oikeitakin motöristeja joskus... Kai se on vaa ku niil on nii pienet koneet ja ne nyt vaa on 16vee teinejä :rolleyes: Sillon tulee morjestettua jos niillä käsi heilahtaa ensin...

Mä oon joskus miettiny että miksei noitten piikkimiesten kans morjestella enemmän ku ei ne nyt ihan mopoja enää oo ja niistähän saattaa tulla oikeitakin motöristeja joskus... Kai se on vaa ku niil on nii pienet koneet ja ne nyt vaa on 16vee teinejä :rolleyes: Sillon tulee morjestettua jos niillä käsi heilahtaa ensin...
Kai se liittyy jotenkin siihen, kun suurimmalle osalle ton ikäisistä se piikki on vain "välivaihe" mopo- ja autokortin välillä, eikä niitä siksi pidetä "motoristeina"?

WTF, autoillakin varmaan saa sitte sakot jos on peili sulkuviivan päällä jos tolle linjalle lähetään?
Splittasitko paikallaan olevaa vai liikkeessä olevaa jonoa/autoa/jotain?

Ajoin jonon kärkeen kahden autojonon välistä liikennevaloissa. Pollarit olivat pitämässä bussikaistaratsiaa (itse en siis ajanut bussikaistalla) samassa kohdassa ja liputtivat sitten meikäläisenkin.

Parhaita on viidenkympin kriiseissä hd:n ostaneet, jotka ei voi morottaa muille kun toisille hoodeemiehille. Näillä on luonnollisesti kaikki kledjut hoodee-kamaa ja uimaankin mennään hd-speedoissa.

Itellä samat eli moikkaan aina takas jos joku heiluttelee. Kertaakaan ei oo tässä vuosien saatossa mopo heilutellu niin ei oo tarvinnu alkaa miettiä, että tervehtiikö takasin. Itekin tulee aloitteellisesti heiluteltua jos prätkätiheys on pienempää, mutta eipä jossain länärillä välttämättä jaksa käsi ojossa heilua koko ajan.

Ajoin jonon kärkeen kahden autojonon välistä liikennevaloissa. Pollarit olivat pitämässä bussikaistaratsiaa (itse en siis ajanut bussikaistalla) samassa kohdassa ja liputtivat sitten meikäläisenkin.

Ajattelivat sitten ottaa sutkin kaupan päällisiksi. Varmaan sitten just tota sulkuviivajuttua hierottu, ei varmaan olisi sakotusperusteita jos olisit jäänyt jonoon kohtaan jossa sulkuviiva ei vielä alkanut. :\

Ite käynyt 3 kertaa radalla eli kerrran kesässä, ekoina vuosina alla oli 600 Hornet ja en saanut siitä muuta ku takarenkaan kokonaan reunoille asti ruvelle, mutta eturenkaassa olis vielä varaa, onko kaikissa pyörissä näin jos ei kallista tarpeeksi niin eturengas ei kulu reunoille asti samaan tyyliin ku takarengas? Profiilit tietenkin vaikuttaa.

Takanen kyllä kuluu enemmän.
Rataa suosittelen kyllä aloittelijoille. Ja kaikille. Sanoisin että 100km radalla opettaa enemmän ajoneuvon hallintaa ku 10 000km liikenteen seassa. Ja oppii sen että kyllä sitä ite todella loppuu ennen kuin pyörän ominaisuudet. Nimenomaan siis joku ohjattu ajoharjoittelupäivä alkuun. Pitäis taas mennä, jääny muutama kesä motivaationpuutteessa väliin. :( Ja tosiaan alkaa toi 1000RR pikkuhiljaa tuntua melko pelottavalta kapistukselta kun sillä on tullu ajeltua viimeiset kesät niiiiin vähän, pienempikin piisaisi oikein iloisesti.

Rataa suosittelen kyllä aloittelijoille. Ja kaikille. Sanoisin että 100km radalla opettaa enemmän ajoneuvon hallintaa ku 10 000km liikenteen seassa. Ja oppii sen että kyllä sitä ite todella loppuu ennen kuin pyörän ominaisuudet.

Tämä. Radalle sieltä, hushus! esim: http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/256658-MotOrg-ry-n-ratapäivät-kesällä-2012 ;)

Edit: orgin päivillä kolme eri nopeusryhmää, ajetaan 20min vuoroissa, ei tarvi pelätä että joutuu heti kilvettömien kisapelien pujottelukepiksi.

Tuolla sivuilla luki että liput ensin myynnissä .Orgin jäsenille viikon ajan. Onko niitä yleensä jääny paljon ylimääräisiä sen jälkeen myyntiin vielä? Vähän arpapeliä muutenkin ostaa etukäteen noita ratapäiviä kun ei tiedä säästä mitään.

trumppa.webpkatso liitettä 78507
Tänään tuli iskettyä uudet vilkut eteen. Siinä ohessa tuli sitten vähä puunailtua, tais sitä tulla vahattua muutamaan kertaan pyöräkin :D

Tuolla sivuilla luki että liput ensin myynnissä .Orgin jäsenille viikon ajan. Onko niitä yleensä jääny paljon ylimääräisiä sen jälkeen myyntiin vielä? Vähän arpapeliä muutenkin ostaa etukäteen noita ratapäiviä kun ei tiedä säästä mitään.

Empä muista kuinka paljon niitä on riittänyt ei-jäsenille, loppujen lopuksi ovat kuitenkin käytännössä aina loppuunmyytyjä. On niitä joitain lippuja joskus myyty paikan päältäkin, hidas ja keskinopea ovat kuitenkin suosituimmat ryhmät. Kysyntää on niin paljon (ja liian vähän ratoja järkevän matkan päässä). Ja kerhojen on pakko myydä etukäteen, koska varaus pitää maksaa, vaikka sataisi kissoja ja koiria taivaalta.

Eipä tuo jäsenyyskään maksa kuin 25e/vuosi, se maksaa itsensä nopeasti takaisin muidenkin etujen muodossa.. Itellä tänä vuonna jo muutaman satasen edestä tullut jäsenetuja varusteostoksien ja laivamatkojen muodossa, siihen vielä halvemmat ratavuorot yms päälle.

Joskus jää, joskus ei. Kannattaa ennen sopivaa ratapäivää seurailla osto-myynti-puolta .orgissa. Tai laittaa oma ilmoitus että tahtoo ostaa lipun tiettyyn ryhmään. Monesti jollekin tulee este vaikka ois jo maksanut.
Tosin, orgin jäsenmaksu on pieni, muistaakseni 20€ tai 25€ (+liittyminen sen kerran 15€) ja tuon jäsenmaksun melkeen säästää jo yhen kahen ratapäivän hinnassa. Oli suurin syy miksi aikanaan jäseneksi liityin.

Juu Tarvii nyt katsoa jos jaksaa liittyä. Ite käyny ainakin trackdayn vuoroilla ja sillon voi ostaa liput paikanpäältä jos on hyvää keliä. Trackdaylla tais olla 40 €/ 3h joka on itselle ainakin ihan riittävä aika. Onhan noita työpaikan ja työkavereitten vuoroja joihin voi mennä sitten.
Sais nyt sen kyykyn vaan osteettua niin olis vähän parempi ajellakkin tuolla radoilla.

Onko porukka kellottanu kierrosaikoja Alastarolla. Itse taisin jäädä 20 s niistä rataennätyksistä :D Ei voi tajuta miten joku pääsee niin lujaa.

Back
Ylös Bottom