Moottoripyörä?

Pari päivää sitten olin taas Alastarolla kokeilemassa rata-ajoa. Hienolta keli näytti kun mentiin sinne ja 10 km ennen kun saavuttiin paikalle niin alkoi satamaan :jahas: Loppu kyllä sitten kun oltiin vähän aikaa odoteltu, mutta rata ei kuivunu koko päivänä. Paikoittain oli liukasta ja vähän lätäköitäkin. En kuitenkaan kaatunu yllätykseni ja uskaltauduin ajaan vähän lujempaa märälläkin kelillä. Yllätyin kyllä miten lujaa pysty ajaan noilla ihan normi katurenkailla (Pilot Power 2ct) siellä märällä.
Kaverilla oli takana joku 2 vuotta vanha matka rengas ja se ei päässy taas yhtään ajaan lujempaa, meinas lähteä rengas alta kokoajan. Oliskohan se kovettunut jo sitten niin paljon kahdessa vuodessa, että se ei pidä enään märällä :confused:
 
Itel on kans Misukan Pilot Power kummit alla, täytyy kyl sanoa et on ehkä parhaat kumit mitä on pyörässä koskaan ollu :)
 
Yllätyin kyllä miten lujaa pysty ajaan noilla ihan normi katurenkailla (Pilot Power 2ct) siellä märällä.
Kaverilla oli takana joku 2 vuotta vanha matka rengas ja se ei päässy taas yhtään ajaan lujempaa, meinas lähteä rengas alta kokoajan. Oliskohan se kovettunut jo sitten niin paljon kahdessa vuodessa, että se ei pidä enään märällä :confused:
Nykyaikaiset katugummit toimii märällä siten, että ne pitää ok kunnes varoittamatta kaadut. Motoparkin omistaja (ex SM-kärkipään kisakuski Tuulen Jonne) jutteli pari vuotta sitten, että noissa ajotapahtumissa katurenkailla ei pitäisi ajaa märällä lainkaan. Kaadot on harvemmin pahoja, mutta niitä tulee paljon suhteessa kuivan kelin ajoihin. Jonne on tainnut jokusen ajoharjoittelutapahtuman nähdä.

Itse en ole moneen vuoteen katugummeilla kostealla radalla ollut, lämmittimillä + DOT (eli urilla varustetuilla) kisakumeilla sai jotenkuten rauhallisesti ajeltua kostealla lähinnä siksi että ne varoittelevat pikkuluisuilla ennenkuin ollaan nutullaan.
 
Oon just käyny tuolla maakunnassa mutkateitä ajamassa, mutta kun vastaantulevat autot ajaa keskellä tietä ja pelottaa, että säikähtäessäni teen jonkun ajovirheen ja löydän itseni männyn ympärille kääriytyneenä.

Noinhan se just tapahtuu, jos on tapahtuakseen: vähällä kokemuksella, nopea/outo mopo alla, ajovirhe ja mänty. Mikset vaan pyöri rennosti kotilomeiningeissä, ja käännät kahvaa vasta sitten ku tuntuu hyvälle. Ei se nyt mikään pakko ole pyörää lähteä heti sovittelemaan valotolpan ympärille vaikka "tämmösellä pyörällä ajetaan kovaa".
 
Tuossa hommassa ei tarvitse kummoista taitoa! Ja varmasti täältä löytyy kavereita/muilta mopo-foorumeilta.
Etu- ja taka-akselin irroitus ei ole kummoinen. Muistaa vain löysätä takaa ketjuja hieman niin renkaat tulee itsestään syliin..

Sainpas homman onnistumaan... Storm-motorin varikkoteltasta sain tilat ja työkalut ja myyjä jeesas sen verran, että homma sujui ja opin niksit. Sit uus kumi vanteelle ja rengas takasin pyörään. Taisivat saada musta vakioasiakkaan, ihan huippupalvelua.

Ja lauantaisin ei taida mikään huolto olla auki pk-seudulla? Pitkään googlasin ja kyselin kavereilta enkä saanut yhtään vinkkiä minne mennä. Ja järjestäen muuten huoltoliikkeillä paskat nettisivut...
 
Noinhan se just tapahtuu, jos on tapahtuakseen: vähällä kokemuksella, nopea/outo mopo alla, ajovirhe ja mänty. Mikset vaan pyöri rennosti kotilomeiningeissä, ja käännät kahvaa vasta sitten ku tuntuu hyvälle. Ei se nyt mikään pakko ole pyörää lähteä heti sovittelemaan valotolpan ympärille vaikka "tämmösellä pyörällä ajetaan kovaa".

Nyt alkaa jo sujumaan paremmin, kun tuntee pyörää ja ajovarmuutta on tullut roimasti lisää. En edelleenkään tykkää ajaa motarilla, mutta parilla kivalla suoralla hyvällä näkyvyydellä ja ilman autoja tai muita tielläliikkujia on tullut kokeiltua vähän miten mopotin liikkuu :rolleyes: Yes! Mutkapätkät 80-100 vauhdilla on silti parhautta.

Kokeilin kaverin Ducati 996S:ää ja vitsi mikä ääniero on tollasessa kakspyttysessä :D Ihan ku traktorilla ajais (siis äänten perusteella), tottunu tohon Hondan kehräykseen. Siin oli kyl joku säätövirhe, kun saa liikaa bensaa ja oli tosi vaikee startata, eikä oikein liikkunu pienillä kierroksilla..


Musta tuntuu, että tossa Hondassa on jotain pielessä, kun kone käy niin kuumana.. Digitaalinen mittari ja maantienopeuksissa lämpöä 79-84 ja kaupungissa käy koko ajan yli 98 asteisena. Automaattinen tuuletus lähtee kyllä päälle 96:sta, mutta silti... Mikähän siinä sit on? Valoissa kun seisoo minuutin, niin heti on 105 lämpötila :eek:

edit. typoo
 
Kyllä noi lämmöt ihan normaalit on. Maantieajossa toki pysyy alempana (n. 80), mutta kyllähän ne valoissa seisomalla helposti yli satasen nousee eli ei syytä huoleen :-)

Ah no hyvä tietää :) Koska pari kaveria on jo ihmetellyt, että miks se käy niin kuumana ja heillä itellään mopoja kans, ett luulin tietävän :D Ajetaan sit reidet tulessa, tai siis vältellään keskustassa ajamista ;)
 
Ihan normaalia tollaset lämmöt imo. R1 -05 käy kaupunkipörräilyssä koko ajan välillä 99-105 (flekti pyörähtää 105 asteessa ja stoppaa alle satasessa). Maantieajossa lämmöt 77 - 83.
 
Nyt alkaa jo sujumaan paremmin, kun tuntee pyörää ja ajovarmuutta on tullut roimasti lisää. En edelleenkään tykkää ajaa motarilla, mutta parilla kivalla suoralla hyvällä näkyvyydellä ja ilman autoja tai muita tielläliikkujia on tullut kokeiltua vähän miten mopotin liikkuu :rolleyes: Yes! Mutkapätkät 80-100 vauhdilla on silti parhautta.

No niin varmuutta on tullut lisää mikä on hieno asia. Kyllä mä sinuna edelleen hakeutuisin tarkoituksella niihin paikkoihin missä et tunne oloasi hyväksi pyörän kanssa. Siinä se pelko häviää parhaiten.

Joo totta on tuo mitä moni jo tuossa sanoikin et noi lämmöt on ihan normaalit. Lämmöt kaupunki ajelussa pyörii koko ajan 95-105 asteessa, mutkapätkällä sitten 78-82 asteessa ;)
 


Tullu nyt mehusteltua näitä katselemalla. Hitto on uskomattomia (ja hulluja) kuskeja. Olis aivan mahtavaa päästä seuraamaan tapahtumaa paikanpäälle. Ja miksei saarella olis kiva päästä vähän itekkin ajamaan nopeusrajoituksettomia teitä :D
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tullu nyt mehusteltua näitä katselemalla. Hitto on uskomattomia (ja hulluja) kuskeja. Olis aivan mahtavaa päästä seuraamaan tapahtumaa paikanpäälle. Ja miksei saarella olis kiva päästä vähän itekkin ajamaan nopeusrajoituksettomia teitä :D


Tää 2009 highlightti pätkä on vielä paljon kovempi
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tää 2009 highlightti pätkä on vielä paljon kovempi
Nää IOM pätkät saa kyllä ihon kananlihalle; nää jätkät on kyllä helvetin rohkeita ja hulluja yhtäaikaa. Kisa on historiansa aikana lähettänyt yli 230 kuskia Valhallaan tai mihin sitten helvetin kovat jätkät kuoltuaan menevätkin :worship: x 1000

RR GOAT-titteliä vähintään jakava The Doctorkin kommentoi TT:tä

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/8090114.stm
 
Onhan tuo vähän helvetin kovaa touhua. Ei totakaan voi järjellä selittää niinku ei montaa muutakaan pyöräjuttua. Kovia heeboja ovat kyllä. Joko jengi on laittanu mopot seisomaan talveksi. Meinasin lokakuun eka päivä pistää mopon parkkiin, mites muut?
 
sattuman kautta tuli Customi takas; 1800MR2...en muistanutkaan kuin kiva kurvailla isolla M:llä.....
customiksi yllättävän säpäkkä pyörä...mikä parasta, "ei oo pakko kokoaikaa ajaa sinkki suorana"
 
customiksi yllättävän säpäkkä pyörä...mikä parasta, "ei oo pakko kokoaikaa ajaa sinkki suorana"

Toihan kuulostaa vähän samalta kuin "ei oo pakko aina nussia seisovalla kullilla".
;)

Mutta tosissaan, on siinä oma mukavuutensa kurvailla tarkoituksella primitiivisellä laitteella. Kun pyörä on tarpeeksi huono niin asteikko menee jo ympäri ja paska onkin melko hauskaa. Itse mieluiten hoidan nämä hommat mahdollisimman vanhoilla häksättimillä, niissä on vielä enemmän teho- ja alustapuutteita. Ja parhaissa vielä hallintalaitteet ihan eri paikoilla kuin normaalisti.
 
mg0390.jpg


Ostakkee..!
 
Onhan tuo vähän helvetin kovaa touhua. Ei totakaan voi järjellä selittää niinku ei montaa muutakaan pyöräjuttua. Kovia heeboja ovat kyllä. Joko jengi on laittanu mopot seisomaan talveksi. Meinasin lokakuun eka päivä pistää mopon parkkiin, mites muut?

Mulla loppu tän kesän ajelut tähän viikonloppuun.
 
Back
Ylös Bottom