Moottoripyörä?

Musta taas on outoa, että jotain kismittää toisten preferenssit jossain asiassa siihen malliin että on valmis leimaamaan ne vääriksi tai huonoiksi ilman mitään näyttöä. Itsestäni taas on helkkarin outoa ostaa metsäteille ja poluille tehty peli ja ajella sillä asfaltilla (?)

Tein jo sen kun menin ilmiselvään provoon.

Mun keskusteluni alkoi siitä, että er6:sta haukuttiin käytännössä huonoksi moottoripyöräksi koska siinä on vain reilu 70 hepoa. Se oli mielestäni huonosti perusteltu... Anteeksi etten kertonut tarkemmin omistamastani moottoripyörästä: se on matkaenduro ja se on tehty ajettavaksi asfaltilla ja hiekalla (saa sillä niiltäkin poiketa). Mutta jatka sä moottoriteillä nautiskelua!

En kyllä tajua ihmisiä, jotka haluaa 1000+ sporttipyörän pelkästään kadulle, lain puolesta ei saa kuitenkaan tehdä mitään kivaa. Sitten halutaan vielä lisää tehoa, kun ollaan väännetty kahva tappiin moottoritie liittymällä, eikä edes pelota enää. Pari tälläistä olen kaveripiiristä vetänyt radalle ja kummasta palautuu maanpinnalle, kun teinit ajaa kaksipuolikkailla heittämällä ohitse ja kierrosajoissa ollaan reilusti 20 sekunttia jäljessä.

En kyllä tajua ihmisiä, jotka haluaa 1000+ sporttipyörän pelkästään kadulle, lain puolesta ei saa kuitenkaan tehdä mitään kivaa. Sitten halutaan vielä lisää tehoa, kun ollaan väännetty kahva tappiin moottoritie liittymällä, eikä edes pelota enää. Pari tälläistä olen kaveripiiristä vetänyt radalle ja kummasta palautuu maanpinnalle, kun teinit ajaa kaksipuolikkailla heittämällä ohitse ja kierrosajoissa ollaan reilusti 20 sekunttia jäljessä.

Tätä pointtia minäkin yritin ilmaista.

Mussa on varmaan oikeasti jotain vikaa motoristina.

Pyörä on mitä on. Pyrin välttää keulimista, vahingossa joskus tapahtuu vartilla tai kentällä. En ole saanut ylinopeussakkoja. Sudittelukin tapahtuu lähinnä vahingossa. Arkiajoissa menisi hyvin joku 600cc naku, itseasiassa Yamahan XJ6 oli varsin mukava pärrä ja ihan riittävän tehokas siviiliajoon.

Perustan MC Nössömotoristit kerhon. :D

Keskustelun sävyn huomioon ottaen voisin liittyä kerhoon.

Tuo on naurettava väite että tavallinen ihminen ei pystyisi käyttämään pyörän kaikkia tehoja :D Kyllä ne on kaikki tehot käyttössä kun tuppi on nurin ja varvikello oikealla alueella ja vastoin ennakko luuloja ainakin itse haluaisin nimenomaan kadulle paljon tehoa radalla riittäisi ihan hyvin kuussatkukin mutta kadulla on mukavaa kun voi napata keulan motarilla ylös tai jauhaa sitä lakua tonttiin muutenkin kuin paikallaan :D Kaikki eivät toki halua tykittää keulaa motarilla tai jauhaa mustia viivoja asfalttiin mutta todella moni haluaa ja siihen tarvitaan tehoa enemmän kuin 100hv

Kerropas mulle miten käytät +tonnisen superpyörän kaikkia tehoja kadulla laillisesti? Jotain 10ärrää liki punarajalle kierrätettäessä,eli sinne missä suurin teho löytyy,on todellista nopeuttakin yli 150km/h jo YKKÖSELLÄ! Mitä se on sitten suuremmilla vaihteilla, parhaimmillaan 300km/h. Okei kyllähän noi ampuu pienemmilläkin kierroksilla kohtalaisesti,mutta todellakin +150 heppaisen kyykkypyörän koko tehopotentiaalia on mahdotonta käyttää Suomessa ilman,että syyllistyy törkeään liikenteen vaarantamiseen ja räikeästi.

Jos sportti pitää olla, niin onhan tonninen parempi vaihtoehto kadulle. Alavääntö ei ole niin ohutta ja esimerkiksi vanha kuussatkuni kiersi moottoritienopeuksissa kutosella +7000, joka ei ainakaan lisännyt matkustusmukavuutta. Sitten voidaan tietysti pohtia mitä järkeä missään sporttipyörässä on katukäytössä, josta voidaan kätevästi siirtyä pohdintaan mitä helkkarin järkeä koko prätkäilyssä on.

Lisäksi se ettei radalla pysty käyttämään koko pyörän potentiaalia on tuskin mikään hirveä yllätys/ongelma normaalimotoristille.

Jos sportti pitää olla, niin onhan tonninen parempi vaihtoehto kadulle. Alavääntö ei ole niin ohutta ja esimerkiksi vanha kuussatkuni kiersi moottoritienopeuksissa kutosella +7000, joka ei ainakaan lisännyt matkustusmukavuutta. Sitten voidaan tietysti pohtia mitä järkeä missään sporttipyörässä on katukäytössä, josta voidaan kätevästi siirtyä pohdintaan mitä helkkarin järkeä koko prätkäilyssä on.

Lisäksi se ettei radalla pysty käyttämään koko pyörän potentiaalia on tuskin mikään hirveä yllätys/ongelma normaalimotoristille.

Onneksi on yksi paikka, missä voi käyttää kaikki mitä pyörästä lähtee.. Lentokenttäajot, jossain määrin varttimaili.

Sitten voidaan tietysti pohtia mitä järkeä missään sporttipyörässä on katukäytössä, josta voidaan kätevästi siirtyä pohdintaan mitä helkkarin järkeä koko prätkäilyssä on.
Monet ns. peruspyörät ja jotkut customitkin ovatkin katuajossa paljon kyykkyjä vakaampi, helpompia ja mukavampia. Sporttipyörän jousituskin herää eloon vasta kun se on tarpeeksi suuren rasituksen alainen, tarkoittaen kovia jarrutuksia ja kaarreajoa. Itselläni (katu)pyörä on nimenomaan liikkumaväline sen takia, että hauskaa ei yleisiltä teiltä enää irtoa.

Nämä kaverit olivat sitä porukkaa, jotka luulivat olevan sen parempia kuskeja, mitä kalliimpi pyörä ja mitä enempi tehoja.

e. On kyllä lyhyet välit sun kuusisatasessa, muistan että oma kevari kiersi vähän reilu 6000 satasen vauhdissa.

Kerropas mulle miten käytät +tonnisen superpyörän kaikkia tehoja kadulla laillisesti? Jotain 10ärrää liki punarajalle kierrätettäessä,eli sinne missä suurin teho löytyy,on todellista nopeuttakin yli 150km/h jo YKKÖSELLÄ! Mitä se on sitten suuremmilla vaihteilla, parhaimmillaan 300km/h. Okei kyllähän noi ampuu pienemmilläkin kierroksilla kohtalaisesti,mutta todellakin +150 heppaisen kyykkypyörän koko tehopotentiaalia on mahdotonta käyttää Suomessa ilman,että syyllistyy törkeään liikenteen vaarantamiseen ja räikeästi.

En mitenkään mutta en kyllä myöskään muista koska olisin ajanut edes yhtä päivää moottoripyörällä ilman että liikennettä (omaa itseäni) en olisi vaarantanut :D Kyllä melkein kaikki ketkä tonnista kyykkyä ovat joskus ajaneet myöntävät että kyllä se ylenpalttinen teho vaan tekee monesta asiasta helpompaa ja hauskempaa, jopa tai varsinkin sielä kadulla ;)

Mun keskusteluni alkoi siitä, että er6:sta haukuttiin käytännössä huonoksi moottoripyöräksi koska siinä on vain reilu 70 hepoa. Se oli mielestäni huonosti perusteltu... Anteeksi etten kertonut tarkemmin omistamastani moottoripyörästä: se on matkaenduro ja se on tehty ajettavaksi asfaltilla ja hiekalla (saa sillä niiltäkin poiketa). Mutta jatka sä moottoriteillä nautiskelua!
ok, rauha mun puolesta.

Suosikkibaana on kyllä tällä hetkellä suora varttimaili tai rata, mutta hiljainen hyväpintainen mutkatie 50km sivistyksestä kelpaa myös.

Nämä kaverit olivat sitä porukkaa, jotka luulivat olevan sen parempia kuskeja, mitä kalliimpi pyörä ja mitä enempi tehoja.

Tuossa on sama logiikka kuin jos sanoisi että tavallinen peruspentti ei voi pitää Ferrarilla ajamista hauskempana kuin Avensiksella lussuttelua, koska ei kuitenkaan osaa ajaa yhtä hyvin kuin Schumacher.

Onko se niin vaikeaa uskoa että tehorassin omistaja on hankkinut sen omaksi ilokseen? Ei siksi että voisi kavereille kehua tai siksi että pyörä jotenkin taikaiskunomaisesti upgreidaisi omat ajotaidot. Lussupyörästä on riemua yhtä paljon kuin perhefarkusta tai mummon vanhoista villahousuista. Siinä vaiheessa kun moisen hankin niin tiedän että sieluni on kuollut enkä osaa nauttia enää mistään.
:D

Eikä sen kilokyykyn kaikkia ominaisuuksia tarvitse hyödyntää riittää kun peruspyörän ominaisuudet eivät riitä mihin ei paljoa vaadita ;)

Tuossa on sama logiikka kuin jos sanoisi että tavallinen peruspentti ei voi pitää Ferrarilla ajamista hauskempana kuin Avensiksella lussuttelua, koska ei kuitenkaan osaa ajaa yhtä hyvin kuin Schumacher.

Onko se niin vaikeaa uskoa että tehorassin omistaja on hankkinut sen omaksi ilokseen? Ei siksi että voisi kavereille kehua tai siksi että pyörä jotenkin taikaiskunomaisesti upgreidaisi omat ajotaidot. Lussupyörästä on riemua yhtä paljon kuin perhefarkusta tai mummon vanhoista villahousuista. Siinä vaiheessa kun moisen hankin niin tiedän että sieluni on kuollut enkä osaa nauttia enää mistään.
:D
Ostakoot sunnuntaimoottoripyöräilijät minun puolerta vaikka gp-pärriä, kunhan vain eivät tule valittamaan/kehumaan, että tarvii turbosarjaa, kun suorituskyky ei riitä.

Ostakoot sunnuntaimoottoripyöräilijät minun puolerta vaikka gp-pärriä, kunhan vain eivät tule valittamaan/kehumaan, että tarvii turbosarjaa, kun suorituskyky ei riitä.

Itse asiassa kerran kun koittaa turbo pyörää niin se rupeaa tuntumaan täysin järkevältä peliltä katukäyttöön ja alkaa laskemaan vähiä roposiaan samantien että jos nyt jotenkin vain saisi hankittua :D Voimaa on niin järjetön määrä ja ne äänet :rock: Sääli vaan että nykyinen katsastussäännöstö estää aika tehokkaasti uudempien pyörien turbottelun tai jos sen puhaltimen tahtoo otteeseenkin, ja ainakaan itse en pidä vanhaa tonnisatku kikseriä kolmellasadalla hevosvoimalla kovin turvallisena ajonautintona :D

Itse asiassa kerran kun koittaa turbo pyörää niin se rupeaa tuntumaan täysin järkevältä peliltä katukäyttöön ja alkaa laskemaan vähiä roposiaan samantien että jos nyt jotenkin vain saisi hankittua :D Voimaa on niin järjetön määrä ja ne äänet :rock: Sääli vaan että nykyinen katsastussäännöstö estää aika tehokkaasti uudempien pyörien turbottelun tai jos sen puhaltimen tahtoo otteeseenkin, ja ainakaan itse en pidä vanhaa tonnisatku kikseriä kolmellasadalla hevosvoimalla kovin turvallisena ajonautintona :D

Vuodenvaihteessa turbojen katsastus helpottui selvästi. Enää ei tarvitse tehdä lähes 4000Euroa(!!) maksavaa päästötestiä Ruotsissa vaan tehot mitataan ja päästöt konttorilla ja päästörajat riippuu siitä mikä Euro-luokka on pyörässä kyseessä. 2003 vuoteen saakka on aikas helppo saada leima kut uudempien päästörajat ovat jo selvästi vaikemmat alittaa.

Vuodenvaihteessa turbojen katsastus helpottui selvästi. Enää ei tarvitse tehdä lähes 4000Euroa(!!) maksavaa päästötestiä Ruotsissa vaan tehot mitataan ja päästöt konttorilla ja päästörajat riippuu siitä mikä Euro-luokka on pyörässä kyseessä. 2003 vuoteen saakka on aikas helppo saada leima kut uudempien päästörajat ovat jo selvästi vaikemmat alittaa.

Onks tosi? Olen lukenut sekä-että tietoa.. Onko kellään muuten tietoa miten vaparien katsastus nykyään?

Tuolta lisää tietoa==> http://www.mmaf.fi/forum/index.php

Konttorilla eivät toisaalta osanneet kertoa vielä miten uusia säännöksiä tullaan käytännössä toteuttamaan vaan pyysivät odottamaan Helmikuuhun jolloin AKE:lta saavat tarkemmat ohjeet.

Eli edelleen e-leimaa "kytätään". Eipä tosin ole kertaakaan putki poliisia kiinnostanut, kun stopatuksi on joutunut, varmaan ajotavalla on jotain vaikutusta.

.... tehot mitataan ja päästöt konttorilla ja päästörajat riippuu siitä mikä Euro-luokka on pyörässä kyseessä....

Korjataan omaa kirjoitusta että tehoja ei tietenkään mitata konttorilla vaan jossain muualla dynamometrissä. Tehot kirjataan paperille eikä tehot saa nousta yli 20 % alkupeärisestä. Vaihdetut osat myös kirjatan otteeseen. Käryt sitten otetaan konttorilla

Back
Ylös Bottom