Moottoripyörä?

Nyt on sitten kesän ensimmäinen vähän pidempi pyörähtäminen tehty. Kolmen muun jampan kanssa lähdettiin ajelemaan täältä Turun seudulta kohti Hankoa. Reitiksi päätettiin seuraava: Motaria pitkin Paimioon, josta käännytään Kemiöön päin. Kemiössä kohti Perniötä, sieltä Tammisaareen ja edelleen Hankoon. Takaisin tullessa jatkettiin Perniöstä suoraan Saloon, josta motaria pitkin kotiin.

Pyörinä olivat siis minun Thundercat, CBR 600 RR, R6 ja Fireblade. Bladekuski johtikin meitä pieniä poikia miltei koko matkan. Ei siksi että emme olisi perässä pysyneet, se vaan oli niin kova jätkä ku sillä oli tonninen.

Ajelu sujui nätisti, tyhmyyksiä emme juurikaan tehneet ja aurinko paistoi. Hangossa kävimme kaupasta ostamassa evästä ja nautimme ne rantakallioilla. Parin tunnin hengailun jälkeen lähdimmekin sitten jo pärräilemään takaisin kohti kotia.

Paluumatkalla stressasimme jostain syystä poliiseista, joten nopeudet pysyivät jotakuinkin kurissa. Tammisaaressa muut pojat tankkasivat elämänsä kalleinta bensaa, ysivitonen taisi olla 1,56€/l (98-oktaanista en uskalla edes muistella). Minä päätin yrittää selvitä reissusta tankillisella ja bensavalo syttyikin vasta pari kilometriä ennen kotia. Salon jälkeen kuumotukset poliiseista kaikkosivat ja moottoritiellä tulikin sitten taas päästeltyä. Mittariini tallentui reissun omaksi huipuksi 183km/h.

Ajoaika oli yhteensä noin 3h 10min, keskinopeuden ollessa vähän päälle 90. Reitti oli sanoinkuvaamattoman kaunis! Kuten myös sää. Pilviä ei menomatkalla ollut yhtään, ja paluumatkallakin vain satunnaisia. Aurinkoinen sää, mukava pyörä, mukava ajoseura ja uskomattoman upea saaristomaisema. Ei juurikaan paremmaksi voi laittaa!
 
Ette muuten saattaneet pysähtyä Paimiossa Teboililla? Näytti vaan olevan joku kolmen pyörän kopla josta bongasin ainakin cebarin.
 
Juu, reissun ainoa vastoinkäymisen takia tehty pysähtyminen suoritettiin siinä, joskus yhden ja kahden välillä. Cebarikuskin visiiriin pamahti ötökkä jonka kokoluokka oli jotain variksen ja merikotkan väliltä. Minä ja Bladeisti katsottiin rengaspaineet siinä samalla kuntoon ja pääsimme kunnolla aloittamaan matkan.
 
Tänään ajeltiin ekaa kertaa liikenteessä, 2 tuntia painettiin menemään ja kivaa oli. Ensi viikolla inssi.
 
Ruuvasin busaa hieman matalammaksi, lähinnä kiihdytys/nopeusajot mielessä. Reilun viikon kuluttua varttimailia kokeilemaan kauhajoelle, parin viikon kuluttua (14.6)nopeusajelut lappeenrannassa, siellä on nippu nopeahkoja busia esillä, tulkaahan kattomaan ja ajamaan.

Mulla edelleen sihdissä se 300km/h puhkaisu, muutamista virheistä on opittu ja toivotaan parasta.

Ai niin.. Huomenna sukisukin koeajopäivä vieressä, sinne...:)
 

Liitteet

  • matala-2.webp
    matala-2.webp
    83,5 KB · Katsottu: 418
Nonih. Suzukeja koeajettiin. Iso rosmo oli ensin. Ihan kiva, kone väänsi ihan kivasti isollakin vaihteella heti alhaalta. Jarrujen tuntuma vähän nihkeä. Ajoasento leppoisa. Hyvä peruspuurtaja, "nopeahkossa" ajossakin yllättävän siedettävä vaikka mitään selkeää katetta ei ollut tässä yksilössä.

Sitten B-King. Järkyttävän leveäksi saa perse levitä, ennenkuin penkiltä tippuu. Tankki myös törkeän leveä. Moottori...:kuola: Etujarrut...:kuola: Vaihteisto...hmm.. 6. vaihde välitetty törkeän pitkäksi, muilla vaihteilla B-King lähtee kuin rakettin, mutta 6. vaihteella on ohitukseen lähtö selvästi nihkeämpää. Melko iso, mutta ketterä pyörä. Letkeä ajoasento, "kate" toimii yllättävän hyvin. Varsin kiva pyörä kaikin puolin, perseenlämmitinkin vakiona..

B-Kingin päältä suoraan uuden busan päälle. Ajoasento ei oikein täsmää, tuntuu vähän hassulta. Tyhjäkäynnillä pienikin kaasun vääntö saa aikaa hirveän kiljaisun. Liikkeelle lähtö kumminkin hyvin rauhallinen, samoin kaupunkiajo. Moottori alakierroksilla hieman laiskempi kuin B-Kingissä, vanhan busan tyyliin aivan matalimmilla kierroksilla ei mitään hirveitä tehopotkuja tule, mutta kun lähdetään ajamaan hieman isompaa kovaa, niin löylyä löytyy varsin sujuvasti. Tasaisesti ranteet lähtee venymään aina vain pidemmiksi kun kaasua kääntää. Kiva pyörä, ajoasento ei täsmää mulle, onneksi ei tullut himoa vaihtaa busaa uudempaan.

B-King oli varsin positiivinen kokemus, uuelta pusalta odotin hieman enemmän, nyt vertaisin sitä lähinnä putkiviritettyyn vanhaan busaan.
 
Nyt on viimisetkin ajot ajettu ja huomen aamulla inssi. Käsittelytehtävät tuntuu helpoilta ja myös liikenteessä ajaminen. Oiskohan silti jotain vinkkejä vielä ennen inssiä?
 
Nyt on viimisetkin ajot ajettu ja huomen aamulla inssi. Käsittelytehtävät tuntuu helpoilta ja myös liikenteessä ajaminen. Oiskohan silti jotain vinkkejä vielä ennen inssiä?
Heiluttele päätä kunnolla risteyksissä niin ei jää tarkastajalle epäselväksi oletko messissä muun liikenteen suhteen. Itsellä tarkastaja aikanaan mussutti tuosta vaikka mielestäni ihan riittävästi katselinkin ympärille. Se ei vain välttämättä käy selväksi sille takana katsovalle jos ei tarpeeksi anna niskan kiertää.
 
Heiluttele päätä kunnolla risteyksissä niin ei jää tarkastajalle epäselväksi oletko messissä muun liikenteen suhteen. Itsellä tarkastaja aikanaan mussutti tuosta vaikka mielestäni ihan riittävästi katselinkin ympärille. Se ei vain välttämättä käy selväksi sille takana katsovalle jos ei tarpeeksi anna niskan kiertää.

Sama juttu peileihin katsomisen kanssa..

Niin ja käsittelykokeissa rauhallisesti, katse oikeaan paikkaan ja rento meininki.
 
Eipä siinä inssissä mitään, koittaa vaan ajaa määrätietoisesti ja sujuvasti. Mulla motkotti siitä että ryhmityn liian laitaan kaistalla. Tää ryhmittyminen johtu siitä että autokoulun opettaja oli sitä mieltä että niin laitaan ku vaan pääsee aina. Niin tein mutta toiselle ei kelvannu. :D
 
Noni, 1998-vuosimallin Hornet 600 tulee tänään illalla kämpille. Vakuutukset sain If:stä 680 €/vuosi (liikenne + täyskasko). Vroom vroom. :)
 
Helppo oli inssi ajaa läpi, nyt on sitten kortti ajolupa hallussa. Enää puuttuu se olennaisin...oma 6R :kuola:
 
Ensimmäinen ajotunti takana ja oli kyllä kivaa. :D Ensi viikolla sitten muutama tunti taas lisää ajoa ja kohta inssiäkin.. :)

Yksi vamma vaan sattui harjoittelussa. Pyörä sammui minkä takia mies liikahti tankkia vasten niin että munat jäi väliin. Hetken aikaa sai puhallella mutta kyllä se siitä uudelleen lähti. Yhtään kaatoa ei kuitenkaan tullut ja vaihteet, jarrut jne alkoi tuntumaan jo tutuilta.
 
Yksi vamma vaan sattui harjoittelussa. Pyörä sammui minkä takia mies liikahti tankkia vasten niin että munat jäi väliin.
Hmmm... jos ens kerralla istut munat kiinni siinä tankissa, niin ku kuuluu, niin ei satu tommosia enää :D
 
Eipä siinä inssissä mitään, koittaa vaan ajaa määrätietoisesti ja sujuvasti. Mulla motkotti siitä että ryhmityn liian laitaan kaistalla. Tää ryhmittyminen johtu siitä että autokoulun opettaja oli sitä mieltä että niin laitaan ku vaan pääsee aina. Niin tein mutta toiselle ei kelvannu. :D
millon ajoit kortin?

ite ajoin joskus 200x ja sillon kovasti toitottivat että pitää ajaa keskellä kaistaa niin ei tule autoilijoille väärää tunnetta siitä että "mahtuuhan toi motoristi ajamaan mun kanssa vierekkäin tässä kaistalla"

toimiihan toi tieten siihen asti kun pitäis kallistaa pyörää kurviin....
 
millon ajoit kortin?

ite ajoin joskus 200x ja sillon kovasti toitottivat että pitää ajaa keskellä kaistaa niin ei tule autoilijoille väärää tunnetta siitä että "mahtuuhan toi motoristi ajamaan mun kanssa vierekkäin tässä kaistalla"

toimiihan toi tieten siihen asti kun pitäis kallistaa pyörää kurviin....
Ajoin nyt 2008 kortin.
 
Jotkut opettavat ajamaan keskellä, että ei mahdu autoilija samaa kaistaa ohi, kuten tuossa aiemmin mainittiinkin. Laidassa ajamisessa (käytännössä auton rengaslinjan mukaisesti) on se etu, että jos on keskellä tietä rojua jota autoilijan ei tarvitse väistää (esim lankunpätkä), ei sitä tarvitse myöskään mopolla ajaessa väistää. Tulee aika yllättäen joku lankunpätkä/kivi ihan normaali turvavälilläkin jos ei nyt edelläajavan pakoputkea satu työkseen vahtaamaan.
 
Juu siis kyllä normaali kaista-ajossa meilläkin opetettiin ajamaan keskellä(maantiekurveissa sitten ulkoa sisälle), mutta nuo aikasemmat juttuni liittyivät taajamien risteysalueella ryhmittymisiin kun ollaan kääntymässä.
 
Back
Ylös Bottom