Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Autosanastosta tyhmäkysymys, eli mitä tarkoittaa kun huoltovihkossa on merkintä "kynttilät vaihdettu"?

Tulpat. Hehku- tai tavalliset. Ollut "vanhan liiton" asentaja töissä.

-k

PS: Polttimot on ihan hyvä veikkaus myös, mutta olisin lähes satavarma, että tässä ei niitä tarkoiteta.
 
Kuinka usein kannattaa pestä auto näin talvisin? Teitä suolataan aika rankasti että kai se olisi hyvä ainakin kerran kuukaudessa? Entäs pesun jälkeen auton kuumavahaus... onko kannattavaa ja antaako se suojaa talvea vastaan?
 
Ford Mondeo vm.99.
Rengaspaineet kunnossa ja ohjauskulmat käyty säätämässä liikkeessä. Ratti silti hieman vinossa oikealle ja auto vetää ihan pikkusen vasemmalle. Ei iso pulma mut häiritsee:( Mitä ois tehtävissä?
 
Ford Mondeo vm.99.
Rengaspaineet kunnossa ja ohjauskulmat käyty säätämässä liikkeessä. Ratti silti hieman vinossa oikealle ja auto vetää ihan pikkusen vasemmalle. Ei iso pulma mut häiritsee:( Mitä ois tehtävissä?

Kannattaa käydä kunnon korjaamolla säädättämässä ne kulmat. Joko jotain on alustassa viturallaan/vaihdon tarpeessa tai kulmat on säädetty miten sattuu. "Oikeassa" pyöränkulmien säädössä säädetään myös auton kokonaisauraus siten, että ratti keskellä auto kulkee suoraan.
 
Miksi auto on niin kallis korjata, että se menee lunastukseen, mikäli airbag laukeaa?
Auto ei suinkaan mene automaattisesti lunastukseen turvavarusteiden lauettua, vain jos korjauksen hinta ylittää tietyn prosenttiosuuden lunastusarvosta. Turvavarusteiden korjaaminen on aina aika kallista, menee bägit antureineen ja ohjaimineen, turvavöiden kiristimet, mahdollisesti verhoilupaneeleita ym. ym. joten pahoissa mälleissä tuo lunastusraja ylittyy auton muiden korjausten kanssa helpostikin. Itse kerran hieraisin leukaa vähän bägiin, pelkkien uusittavien turvallisuusvarusteiden (kaksi etubägiä ja -turvavyötä kiristimineen, anturit ja muu elektroniikka) hinta oli 4000e luokkaa.
 
jos korjauksen hinta ylittää tietyn prosenttiosuuden lunastusarvosta.

Lunastusherkkyyteen vaikuttaa myös romun jälleenmyyntiarvo, toiset merkit menevät romuna paremmin kaupaksi kuin toiset. Vakuutusyhtiöillä on yleensä oikeus lunastaa auto jos korjauskustannukset ylittävät 60% vahinkohetken käyvästä arvosta.
 
1. Milläs tavoin kannattaisi piristää oman auton suorituskykyä?
Tarkoituksena ei ole vaihtaa konetta eikä asentaa turboa jne.
Onko esim. vapaavirtaussuodattimen vaihdolla mitään iloa vai onko se vain piste i:n päälle näissä viritushommissa?
Oletetaan että on kyse 4-syl. vapaasti hengittävästä koneesta.

2. Millä moottori kannattaa pestä? lika on aika tiukassa eikä bensallakaan lähde veke

3. kuinka auton koria öljytään? katsastusaseman jeppe suositteli jousien yläpäiden öljyämistä ettei lähde ruostumaan/ruostuminen saataisiin pysähtymään
 
1. Milläs tavoin kannattaisi piristää oman auton suorituskykyä?
Tarkoituksena ei ole vaihtaa konetta eikä asentaa turboa jne.
Onko esim. vapaavirtaussuodattimen vaihdolla mitään iloa vai onko se vain piste i:n päälle näissä viritushommissa?
Oletetaan että on kyse 4-syl. vapaasti hengittävästä koneesta.

2. Millä moottori kannattaa pestä? lika on aika tiukassa eikä bensallakaan lähde veke

3. kuinka auton koria öljytään? katsastusaseman jeppe suositteli jousien yläpäiden öljyämistä ettei lähde ruostumaan/ruostuminen saataisiin pysähtymään

Pelkän vapaavirtaussuodattimen asennuksesta saatu hyöty on käytännössä aina minimaalista. Joissain Hondissa tosin on mitattu jopa 15hv tehonnousua kierrosalueen yläpäässä, siinä saa jo imupuoli ahdistaa vakiona aika pirusti. Mutta suurimmassa osassa autoista hyöty +-0 luokkaa.
 
1. Milläs tavoin kannattaisi piristää oman auton suorituskykyä?
Tarkoituksena ei ole vaihtaa konetta eikä asentaa turboa jne.
Onko esim. vapaavirtaussuodattimen vaihdolla mitään iloa vai onko se vain piste i:n päälle näissä viritushommissa?
Oletetaan että on kyse 4-syl. vapaasti hengittävästä koneesta.

2. Millä moottori kannattaa pestä? lika on aika tiukassa eikä bensallakaan lähde veke

3. kuinka auton koria öljytään? katsastusaseman jeppe suositteli jousien yläpäiden öljyämistä ettei lähde ruostumaan/ruostuminen saataisiin pysähtymään

1. Yleensä siitä ei ole mitään hyötyä kuin paremmat imuäänet. Toisinaan teho saattaa pudotakin, ei siellä autotehtaalla ihan päästä ole keksitty vakiosuodattimen mitoitusta. Normaalisti vapaastihengittävän auton virityksessä pikkubudjetilla ei ole mitään järkeä, tulokset ovat luokkaa muutama heppa ja hinta/teho suhde on aivan järjetön.

2. Kysymys on enemmänkin, kannattaako edes pestä? tekee siistimmän näköisen mutta usein se hyöty jääkin siihen, vastapainona voi huonossa tapauksessa saada lisää sähköongelmia.

3. Vanhaan aikaan kun ei ollut kunnon ruosteenestoaineita niin laitettiin öljyä, nykyään on sitten tectyl ja muut vastaavat aineet. Oikeaa ainetta oikeaan kohtaan niin ruosteen eteneminen saattaa pysähtyä, tai ainakin hidastua.
 
2. Kysymys on enemmänkin, kannattaako edes pestä? tekee siistimmän näköisen mutta usein se hyöty jääkin siihen, vastapainona voi huonossa tapauksessa saada lisää sähköongelmia.

3. Vanhaan aikaan kun ei ollut kunnon ruosteenestoaineita niin laitettiin öljyä, nykyään on sitten tectyl ja muut vastaavat aineet. Oikeaa ainetta oikeaan kohtaan niin ruosteen eteneminen saattaa pysähtyä, tai ainakin hidastua.

2. Itseä ainakin vituttaa että jos haluaa vilkaista vain jäähyveden määrän tai vaihtaa polttimon niin on kädet aivan kurassa ku vähänki sattuu. Mä oon siivousintoilija :hyvä:

3. mitäs tuo tectyl on? Mikä se oikea aine olis sitte?

4. kuinkas auton kiillotus, kantsiiko hommata sellanen kiillotuskone (halpiksesta 15€) vai onko ihan paska?
 
2. Itseä ainakin vituttaa että jos haluaa vilkaista vain jäähyveden määrän tai vaihtaa polttimon niin on kädet aivan kurassa ku vähänki sattuu. Mä oon siivousintoilija :hyvä:

3. mitäs tuo tectyl on? Mikä se oikea aine olis sitte?

4. kuinkas auton kiillotus, kantsiiko hommata sellanen kiillotuskone (halpiksesta 15€) vai onko ihan paska?

Kohtuullisesti ainekin meillä toiminut tuollainen honkkarin kiilotusvehje. Jos auton väri on ihan tummimasta päästä kannattaa miettiä 2 kertaa ennen kuin itse aloittaa myllytyksen(esim. mustaan jää helposti paljon hologrammijälkiä)
 
Kohtuullisesti ainekin meillä toiminut tuollainen honkkarin kiilotusvehje. Jos auton väri on ihan tummimasta päästä kannattaa miettiä 2 kertaa ennen kuin itse aloittaa myllytyksen(esim. mustaan jää helposti paljon hologrammijälkiä)

Jep, ja muutenkin kannattaa ensin harjoitella johonkin muuhun kuin siihen ykkösautoon, ettei esim. polta maalipintaa puhki.
 
Vielä yksi tärkeä kysymys:

Nyt kun on talvinakit alla niin voisi tarkemmin katsoa noita aluvanteita kun niissä on edellisen omistajan jättämiä mustia maalipilkkuja/alustamassatahroja siellä täällä.
Miten nuo maalitahrat saa pois? Onko alumiinivanteissa jonkinlainen pinnoite jotta sitä ei saisi hioa tjsp?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom