Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Fiat :haart: Suomen talvi. Tai sit ei. Takaluukku ja kuskinpuoleinen ovi jäätyneet jo pari kertaa kiinni, nyt vinkkiä kaivataan millä saan ne auki, jos ei satu olemaan lukkosulaa mukana... Tai millä tota vois ehkäistä? Apparin ovi ollut näillä kerroilla onneksi sula, niin sitä kautta olen päässyt sisälle. Olis varmaan sittenkin pitänyt ostaa Brava, että olis enemmän noita luukkuja mistä pyrkiä sisälle:D.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Fiat :haart: Suomen talvi. Tai sit ei. Takaluukku ja kuskinpuoleinen ovi jäätyneet jo pari kertaa kiinni, nyt vinkkiä kaivataan millä saan ne auki, jos ei satu olemaan lukkosulaa mukana... Tai millä tota vois ehkäistä? Apparin ovi ollut näillä kerroilla onneksi sula, niin sitä kautta olen päässyt sisälle. Olis varmaan sittenkin pitänyt ostaa Brava, että olis enemmän noita luukkuja mistä pyrkiä sisälle:D.

Onko siis lukot jäässä vai koko ovi? Voin hyvin kuvitella tuon tapahtuvan myös omalle autolle nyt kun vettä sataa päivisin ja yöllä on pakkasta. Talvipakkasilla (koko ajan pakkasta) ei tuota ongelmaa ole pahemmin esiintynyt.

Lukkosulaa kannattaa ehdottomasti hankkia. Säästyy auto turhilta tunteenpurkauksilta. :D

Edit. Autopeite voisi myös toimia. Ja vaikka ei toimisikaan, säästyy ainakin krapaamiselta! Autotalli on tietenkin se paras vaihtoehto, kuten Prayer mainitsi.
 
voi tindra tindra tindra... ostaisit tyttöhyvä avoauton:D

onhan noita patentteja. sytkäri esimerkiksi on minulle kehuttu vaihtoehto mutta mitenpä sitä lämmität jos lukko oven muovikahvassa tai täysin vasten peltiä (ei siis ns. ulkoneva lukko).
et voi ehkäistä sitä oikein muuten kuin ajamalla auton talliin (jos sellaista on?) tai laittamalla auton lämpiämään aina aamulla. tämä toimii ihmeen tehokkaasti JOPA niihin jäätyneisiin lukkoihin/ovenreunoihin.tai sitten se legendaarinen lukkosula mikä ei edes aina auta sekään..
 
onhan noita patentteja. sytkäri esimerkiksi on minulle kehuttu vaihtoehto mutta mitenpä sitä lämmität jos lukko oven muovikahvassa tai täysin vasten peltiä (ei siis ns. ulkoneva lukko).

Ei sitä lukkoa kannata ulkopäin lämmittää, vaan sisältä, siellä ne liikkuvat osat on. Päältäpäin sohimalla tuhoaa vaan maalipinnan. Eli sytkärillä pitää lämmittää avainta, ei lukkoa.

Nopein tapa saada jäätynyt lukko auki on juotoskolvi jossa on kapea ja pitkä terä. Toimii tosin lähinnä vaan kotipihassa.
 
Älä Tindra ainakaan tee sitä virhettä että revit kiukuspäissään niitä kahvoja liian reilulla otteella. Viime talvena jäi 2 kertaa kahva käteen ja niitä oli sitten mukava talvella ulkona vaihtaa uusiin..
Pösö näytti mullekin eilen talvivalmiutensa: Keskuslukko pelas ihan normaalisti, kahvaki liikkui, mutta silti oven sisällä joku nippeli oli jäässä ettei itse ovea saanu auki :lol2:
Eikä auttanu apukuskin puoleltakaan mennä sisäpuolelta tuota puskemaan. Ainoa apu että puhaltimet täysille ja ajoa joko 10-15min niin johan aukes.

Noh, mikäli kaikki menee niin kuin pitää niin keväällä auto vaihtuu.
Sitten tyhmänä kysymyksenä että onko toi pelkkä ranskalaisten ominaisuus vai onko samaa ongelmia esim 10-vuotiaissa japseissa?
 
Fiat :haart: Suomen talvi. Tai sit ei. Takaluukku ja kuskinpuoleinen ovi jäätyneet jo pari kertaa kiinni, nyt vinkkiä kaivataan millä saan ne auki, jos ei satu olemaan lukkosulaa mukana... Tai millä tota vois ehkäistä? Apparin ovi ollut näillä kerroilla onneksi sula, niin sitä kautta olen päässyt sisälle. Olis varmaan sittenkin pitänyt ostaa Brava, että olis enemmän noita luukkuja mistä pyrkiä sisälle:D.


Unohda alkuuna nuo markettien lukkosulat ja käy ostamassa aseöljyä. Aseöljyä löytyy varmaan kaikista marketeista ja esim. HongKongeista yms..

Kyseinen tökötti kestää _oikeasti_ jäätymättä -50C lukemiin ja on helppo levittää sumupurkin avulla. Ei muuta kuin auto esim. parkkihalliin kuivumaan tai vaihtoehtoisesti vaikka renkaiden täyttöpaikalla puhaltelet paineilmalla kaikki lukot kuiviksi ja sumuttelet huolellisesti aseöljyllä läpi.

Jos tuokaan ei auta, niin sitten lukot on jo tehtaalla voideltu jollakin vesipohjaisella rasvalla joka jäätyy pakkasella, eikä ongelmaan auta kuin purkaminen ja puhdistaminen
 
Pösö näytti mullekin eilen talvivalmiutensa: Keskuslukko pelas ihan normaalisti, kahvaki liikkui, mutta silti oven sisällä joku nippeli oli jäässä ettei itse ovea saanu auki :lol2:
Eikä auttanu apukuskin puoleltakaan mennä sisäpuolelta tuota puskemaan. Ainoa apu että puhaltimet täysille ja ajoa joko 10-15min niin johan aukes.

Noh, mikäli kaikki menee niin kuin pitää niin keväällä auto vaihtuu.
Sitten tyhmänä kysymyksenä että onko toi pelkkä ranskalaisten ominaisuus vai onko samaa ongelmia esim 10-vuotiaissa japseissa?

Ettei vaan ollut tiiviste jäässä? Silikonia tiivisteisiin niin jäätyminen vähenee. Ja kyllä pakkanen jäädyttää japsienkin ovet aivan samalla tavalla.
 
sytkäri esimerkiksi on minulle kehuttu vaihtoehto mutta mitenpä sitä lämmität jos lukko oven muovikahvassa tai täysin vasten peltiä (ei siis ns. ulkoneva lukko).

Kuumaa vettä muovipussiin ja pussi hetkeksi lukon päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen kuullut noihin oven tiivisteiden jäätymisen sellasen konstin, että levittää silicon sprayta rätin avulla niihin tiivisteisiin. Ja lukkosulaa lukkoon tietenki:)
 
Joo lukot siinä nimenomaan oli jäässä, avain ei mennyt kun puoliksi sisälle, mutta sisäpuolelta sai auki. Mutta kiitos vinkeistä, eiköhän näillä pärjätä:). Tai sitten mä ostan sen avoauton, eiköhän silläki täällä etelässä pärjää talvella kun pistää vaan karvalakin päähän aina kun lähtee ajelemaan. Tallia ei ole, mutta vois varmaan töissä vinkua, jos sais jättää auton lämpimälle puolelle niin ei tarvis ovien kanssa alkaa siellä illalla tapella. Täytyy tosiaan varoa sitä ovenkahvojen liian väkivaltaista kohtelua, Bravoissa kun muutenkin tuppaa halkeilemaan kahvat ym. muoviosat, niin ei olis ihmekään jos jäis joku kerta koko kahva käteen...:D
 
Unohda alkuuna nuo markettien lukkosulat ja käy ostamassa aseöljyä. Aseöljyä löytyy varmaan kaikista marketeista ja esim. HongKongeista yms..

Kyseinen tökötti kestää _oikeasti_ jäätymättä -50C lukemiin ja on helppo levittää sumupurkin avulla. Ei muuta kuin auto esim. parkkihalliin kuivumaan tai vaihtoehtoisesti vaikka renkaiden täyttöpaikalla puhaltelet paineilmalla kaikki lukot kuiviksi ja sumuttelet huolellisesti aseöljyllä läpi.

Jos tuokaan ei auta, niin sitten lukot on jo tehtaalla voideltu jollakin vesipohjaisella rasvalla joka jäätyy pakkasella, eikä ongelmaan auta kuin purkaminen ja puhdistaminen

Juurikin näin. Noi lukkosulat tuppaa "kuivattamaan" lukkomekanismia. Kunnon voitelu tolla aseöljyllä pitää talven lukko-ongelmat loitolla.
 
Onko joku syy siihen, että kun otin takaturvavyöt irti(tarpeeseen) väliaikaisesti, niin tuntuu että se kelaa vain sisäänpäin, eikä sieltä tule ulos hihnaa?
 
Onko joku syy siihen, että kun otin takaturvavyöt irti(tarpeeseen) väliaikaisesti, niin tuntuu että se kelaa vain sisäänpäin, eikä sieltä tule ulos hihnaa?

Heitäpä vähän auton merkkiä ja (vuosi)mallia. Äkkiseltään tulee mieleen, että oisko joku turvamekanismi lauennut, mutta jos on vanhempi auto tuskin tästä on kyse. Onko takavöissä ylipäätänsä miten noita kiristyspanoksia tms.?
 
Onko joku syy siihen, että kun otin takaturvavyöt irti(tarpeeseen) väliaikaisesti, niin tuntuu että se kelaa vain sisäänpäin, eikä sieltä tule ulos hihnaa?
Turvamekanismi kanittaa. Eli siellä on heiluri, joka voimakkaassa jarrutuksessa (tai jyrkässä alamäessä) lukitsee vyön. Nyt kun sulla on vyö irti, niin se kela on varmaan semmoisessa asennossa että tuo heiluri on lukinnut sen. Koita kääntää kela samaan asentoon kuin se on autossa ollut, niin silloin pitäisi taas toimia.

Eurooppalaisissa ja japanialaisissa autoissa taitaa yleensä olla sekä tuo heilurimekanismi, että nykäisystä vyön lukitseva mekanismi. Ameriikan ihmemaan autoissa taitaa yleensä olla vain tuo heiluri. Eli jenkin vöitä ei saa lukkoon vaikka kuinka nykisi.
 
Jos kerta nelitahtimoottori toimii siten että ilma/bensa seos sytytetään ja se palaa nopeasti ("räjähtää") kai useita kertoja sekunnissa, niin minkä takia moottori kuullostaa kuin se vain hyrisisi tasaisesti?

Ja siis kuinka monta kertaa sekunnissa tuo sytytys tapahtuu?
 
Jos kerta nelitahtimoottori toimii siten että ilma/bensa seos sytytetään ja se palaa nopeasti ("räjähtää") kai useita kertoja sekunnissa, niin minkä takia moottori kuullostaa kuin se vain hyrisisi tasaisesti?

Ja siis kuinka monta kertaa sekunnissa tuo sytytys tapahtuu?

Normaalissa rivi-4 -moottorissa tapahtuu yhden kampiakselin kierroksen aikana kaksi työtahtia, eli ilma-polttoaineseoksen polttoa. Jos oletetaan tyhjäkäyntinopeudeksi noin 1000 1/min, kiertää moottori noin 16 kierrosta sekunnissa, jolloin työtahteja on sekunnin aikana 32 kappaletta. Juurikin tästä suurehkosta työtahtien määrästä johtuu se, että moottori kuullostaa hyrisevän tasaisesti. Ihmiskorva ei ehdi erottamaan erillisiä "räjädyksiä".
 
Jos kerta nelitahtimoottori toimii siten että ilma/bensa seos sytytetään ja se palaa nopeasti ("räjähtää") kai useita kertoja sekunnissa, niin minkä takia moottori kuullostaa kuin se vain hyrisisi tasaisesti?

Ei suinkaan? Et ole tainnut kuunnella vaikka yksimukisen moottoripyörän tyhjäkäyntiä? Tai harrikan?

Ja siis kuinka monta kertaa sekunnissa tuo sytytys tapahtuu?

Jupii, laskemaan: nelisylinterinen perusmoottori, 2 työtahtia kierrokselle. Tyhjäkäyntikierrokset 800-1000 -> 1600-2000 pamausta minuutissa -> kolmisenkymmentä nasautusta sekunnissa.

30 Hz:n ääni jo sinällään on matalaa hurinaa, mutta kun pakoputki on pitkä ja tilava, ääni (paineaallot) tasoittuu matkalla aika mukavasti. Jos putki olisi tosi lyhyt, ääni kuulostaisi ihan erilaiselta, vrt kiihdytysauton ääni tyhjäkäynnillä.

-k
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom