Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Tyhmä kysymys: Sanokaas joku viisas mikä on Mazda 6 vm 2006 2.0 bensa öljynvaihtoväli ?? En löydä netistä, eikä ole juuri tähän hätään manuaalia lähellä :D
Voiko olla jopa niinkin paljon kuin 20 000km / vuosi?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miksi auton keulan pitää umpion takana olla niin helvetin ahdas nykyautossa että polttimon vaihtaminen on todella vaikeaa? Muutamankin sentin pystyis helposti varmaan saada sinne tilaa että se helpottais maallikon pieniä huoltotöitä (polttimon vaihto).
 
Miksi auton keulan pitää umpion takana olla niin helvetin ahdas nykyautossa että polttimon vaihtaminen on todella vaikeaa? Muutamankin sentin pystyis helposti varmaan saada sinne tilaa että se helpottais maallikon pieniä huoltotöitä (polttimon vaihto).

Miksi maallikon pitää pystyä vaihtamaan polttimot itse, mitä autovalmistajat / merkkihuollot siitä hyötyvät?

- - - Updated - - -

Tyhmä kysymys: Sanokaas joku viisas mikä on Mazda 6 vm 2006 2.0 bensa öljynvaihtoväli ?? En löydä netistä, eikä ole juuri tähän hätään manuaalia lähellä :D
Voiko olla jopa niinkin paljon kuin 20 000km / vuosi?

Löytyy huoltokirjasta.
 
Miksi maallikon pitää pystyä vaihtamaan polttimot itse, mitä autovalmistajat / merkkihuollot siitä hyötyvät?
Jotenkin outo kommentti. Melkein minkä tahansa laitteen valmistaja miettii laitteen huollettavuutta vaikka käyttäjä ei edes koskaan olisi se joka laitetta huoltaa tai korjaa. Monia laitteita ei ole tarkoitettu käyttäjän korjattavaksi mutta silti ne on helppo huoltaa. Ihan kaikkea ei sentään mitata rahassa. Polttimonvaihto on sellainen asia mikä pitäisi pystyä itse tekemään, mutta harmillisesti se ei joissakin autoissa onnistu ollenkaan. Jotkin autovalmistajat taas ovat panostaneet siihen asiaan, kuten vaikka Volvo, joista saa ilman työkaluja umpion käteen parissa sekunnissa ja voit mennä vaikka keittiön pöydän ääreen näpräämään niitä polttimoita jos ulkona on kylmä. Miksi huolehtia sellaisesta asiasta jos sillä ei kerran ole väliä? Asiakastyytyväisyys on kiinni monesta pienestä asiasta ja tuo on yksi keino parantaa sitä.
 
Jotenkin outo kommentti. Melkein minkä tahansa laitteen valmistaja miettii laitteen huollettavuutta vaikka käyttäjä ei edes koskaan olisi se joka laitetta huoltaa tai korjaa. Monia laitteita ei ole tarkoitettu käyttäjän korjattavaksi mutta silti ne on helppo huoltaa. Ihan kaikkea ei sentään mitata rahassa. Polttimonvaihto on sellainen asia mikä pitäisi pystyä itse tekemään, mutta harmillisesti se ei joissakin autoissa onnistu ollenkaan. Jotkin autovalmistajat taas ovat panostaneet siihen asiaan, kuten vaikka Volvo, joista saa ilman työkaluja umpion käteen parissa sekunnissa ja voit mennä vaikka keittiön pöydän ääreen näpräämään niitä polttimoita jos ulkona on kylmä. Miksi huolehtia sellaisesta asiasta jos sillä ei kerran ole väliä? Asiakastyytyväisyys on kiinni monesta pienestä asiasta ja tuo on yksi keino parantaa sitä.
Ei se mikään outo ole. Maailmassa ei raha pyöri, jos kaiken voi tehdä itse ja tuotteet kestää loputtomiin. Tuotteita tehdää niin, että ne hajoaa. Joko ostat uuden tai jos korjautat, vika laitteessa käytännössä aina sama ja parhaillaan selviät vaihtamalla sulakkeen kojeen sisään.

Tässä nyt ei taidettu käsitellä Volvoa sekä juuri sen polttimon vaihtoa. Jos enemmänkin pysyy työkalut kädessä niin kyllä sen näkee, että minkä helvetin takia joku asia tehdään vaikeammaksi tai heikommaksi, kun halvemmalla tai helpommalla jopa saat paremman.

- - - Updated - - -

Kun jokin homma on vaikea tehdä itse --> tuote viedään huoltoon. Raha liikkuu.

Kun jokin homma on helppo tehdä itse --> ostetaan pahimmassa tapauksessa tarvike ja raha menee naapurin pussiin.
 
Eikö muutama vuosi sitten tullut EU-direktiivi voimaan, jonka mukaan auton omistajan pitää pystyä vaihtamaan ajovalot 15 minuutissa ilman työkaluja? Onnistuukohan viime vuodenkaan malleissa?
 
En olekkaan moisesta kuullut. Huvittava direktiivi vaikka hyvää sillä varmana haetaan. Hyvä näin!

Ei taida onneksi xenonit palaa kauhean usein, jos ne sattuu autossa oleen. Vaikka suunnittelustahan nuo on kaikki kiinni. Mm. Fiat Ducatoon sanottiin. että laittaa johtokieppiä polttimonpiuhojen jatkoksi, niin alkaa polttimo kestään. Muuten palo kerran kuukaudessa, ellei useemmin.
 
Parempaan en jaksa nyt kyetä, mutta olisiko postin päiväyksen perusteella 1.1.2012 astunut voimaan?

Missä liikenneturvallisuus uusissa autoissa ? | Kotimaa | Juttutupa | Kaleva.fi

MAHAMIES 23.3.2012 16:27
EU-direktiivin mukaan uusissa autoissa polttimon vaihdon tulee onnistua auton mukana tulevilla työkaluilla. Poikkeuksena ovat kaasupurkausvalaisimet, mutta niitä ei tarvitse vaihtaa välttämättä kertaakaan auton käyttöiän aikana (Suomi voi olla tässäkin asiassa poikkeus). Joko "uutuutta hohtava" auto oli useamman vuoden ikäinen tai huoltamotyöntekijä oli joko laiska tai osaamaton.
 
Ei se mikään outo ole. Maailmassa ei raha pyöri, jos kaiken voi tehdä itse ja tuotteet kestää loputtomiin. Tuotteita tehdää niin, että ne hajoaa.
On se silti outo vaikka tuotteita tehdään hajoamaan. Tapaus hehkulamppu ja hajoamaan ohjelmoidut tulostimet on ihan eri asioita kuin auton polttimonvaihto. Ne polttimot on todennäköisesti suunniteltu hajoamaan, mutta taas se, jos ne joutuisi joka kerta vaihdattamaan merlkiliikkeessä, tekisi asiakastyytyväisyydelle ja merkin maineelle aika huonoa. Se että niinkin tavanomainen asia kuin lampunvaihto onnistuu helposti ilman mitään työkaluja, voi lopulta tuoda sinne kassaan jopa enemmän kilisevää. Ostaisitko itse auton jos tietäisit sitä ostaessasi, että lsmpunvaihto on sitten merkkiliikkeessä kahden tunnin homma, tai että renkaita ei voi vaihtaa itse tai tätä ei voi tankata kuin (kuvitteellisella) Shellin erikoispistoolilla? Ihmiset on hyvin päteviä äänestämään jaloillaan ja mulla on listalla montakin tuotetta mitä en osta enää ikinä. Esim. Pioneer jonka autosoittimissa on hajoamaan suunnitellut maafoliot tai Epson joka osaa rakentaa kusisimman tulostimen mitä maa päällään kantaa.

Jotkin asiat pitää olla käyttäjän helposti korjattavissa tai homma potkaisee omaan nilkkaan aika äkkiä. Vai ajattelenko jotenkin eri tavalla kun suunnittelen työkseni tuotteita joiden huollettavuus on yksi suunnittelun tärkeistä lähtökohdista? Niin sen pitäisi mielestäni aina olla. Eikä tuossa direktiivissä ole mitään muuta huvittavaa kuin se, että noin päivänselvää asiaa pitää direktiivillä säädellä.

E: Ja onhan noita xenoneita joita ei paljoa tarvitse vaihdella ja led-valojen kimpussa autovalmistajat touhuaa vaikka ne sun mukaan vain huonontaa firman tulosta kun niitä ei tarvitse ikinä huoltaa tai korjata. Nämä asiat ei ole niin mustavalkoisia ikinä.
 
Ymmärrän pointtisi kyllä. Ja tottakai asiakkaat äänestää jaloillaan. Mutta äkkiä asiakas myös unohtaa. Esim. Audi b7:aan ajovalojen polttimonvaihto. Irroita puskuri. Ja silti sitä myydään.

Oma pointti olikin se, että tuotesuunnittelussa ei usein mietitä, miten se loppukäyttäjä tämän saa omin käätösin korjattua. Tai ei ainakaan itsellä ole tullut vielä niitä liiemmin vastaan. Toki, jokin volvo ja siihen polttimon vaihto on yksi hyvä esimerkki, mutta harvinainen silti.
 
Onko liikkeellä korvausvastuu, kun autoa myydessä ilmoitetaan siinä olevan "aktiiviset ajovalot" ja kauppojen jälkeen huomaan että valot eivät säädy ollenkaan missään tilanteessa, eli mekanismi on jostain kohti rikki? Eikös nuo kuitenkin ole katsastuksessakin pakolliset, kun erillistä korkeussäätöä lampuille ei ole. n.15k e autosta kyse.
 
Eikös se ole niin, että myyjäliikkeen tulisi ainakin mainita mahdollisista ostopäätökseen vaikuttavista vioista/puutteista? Jos olet sen juuri ostanut, niin sinun tilanteessasi pyytäisin myyjäliikettä korjauttamaan valot.
 
Autoliike on korvausvelvollinen 100% sesti jos olet juuri ostanut auton. Ja tämä on fakta. Ainut asia jolla tuo pystytään kumoamaan on se että he pystyvät todistamaan sinun tienneen viasta.
 
. Ainut asia jolla tuo pystytään kumoamaan on se että he pystyvät todistamaan sinun tienneen viasta.
Tai kuulemani mukaan sillä, että kauppakirjassa lukee, että auto on myyty varaosiksi. Jotkut koijarit on tuota vanhojen ritsojen kanssa harrastaneet. En tiedä pitääkö paikkansa.
 
Joo sovittiin myyjän kanssa että palataan noiden valojen korjaukseen kun olen autoa käyttänyt leimalla. Korjataan sitten muutkin viat mitä katsastussetä kertoo.
 
Tai kuulemani mukaan sillä, että kauppakirjassa lukee, että auto on myyty varaosiksi. Jotkut koijarit on tuota vanhojen ritsojen kanssa harrastaneet. En tiedä pitääkö paikkansa.

Juu pitää paikkaansa.. Mutta en usko että kukaan täysijärkinen tähän suostuisi :) varsinkaan jos auto tulee ajoon.
 
Liikennevakuutuksen bonarit mietityttää. Eli otetaan tällainen esimerkkiskenaario:
Sam Earch on ottanut ensimmäiseen autoonsa liikennevakuutuksen 15.5.2010 eikä ole kolaroinut, joten bonuksensa on nyt 25% ja se nousisi 15.5.2015 30%:iin.
Sam Earch päättää vaihtaa vakuutusyhtiötä 15.4. Tuleeko soppariin tuo 25%:n bonus koko 'sopimuskaudeksi' (15.4.2015-15.4.2016)? Vai eka olisiko sopparikausi kenties vain 1kk mittainen (15.4-14.5.2015) ja sen jälkeen alkaisi taas uusi 'vakuutuskausi', jolta bonus olisi 30%?
 
Jerrykannussa on säilytetty polttoöljyä, on tälläkin hetkellä. Aattelin kaataa pohjat traktoriin ja hakea 98 bensaa veneeseen. Onko tuo ok, vai pitäisikö jerrykannu puhdistaa polttoöljyn jämistä ennen kuin siihen laittaa bensaa ja tankkaa veneeseen?
 
^Eipä tuolla pitäisi olla mitään merkitystä, jos nyt pikkusen normaalia jykevämmät savut päästää mutta tuskin sitäkään.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom