Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikö niillä nastoilla muutenkin ajeta suurin osa talvesta paljaalla asfaltilla? Turhaa spedeilyä omasta mielestä pitää kulutustavaraa autotallissa ja luistella kesärenkailla.
 
Suurimman osan talvesta pärjää ihan ok kesärenkailla. Ne on vain ne pari 5 sekunnin hetkeä, kun nastat pitäisi olla alla. Tosin ilman nastoja, noita hetkiä saattaa olla vain yksi. Sitten ei tarvitse enää renkaita vaihdella.

Talvi yllätti nytkin autoilijat. Osa varasikin ajan renkaanvaihtoon. Mutta sitten lumet sulivat ja jotkut peruivat aikansa. Kohta rytisee taas.
 
Ei ne nastarenkaat sen suuremmin paljaalla asfaltilla ajamisesta edes kulu, ellet sitten kanttaile rajusti. Jeesustelua tai ei, mutta omasta mielestä nastarenkaat kuuluu tähän aikaa vuodesta autoon. Kesärenkailla yöpakkasten jälkeen aamulla ajamisella vaarannat sekä itsesi sekä muiden turvallisuuden.
 
Epäilen jäähdytysjärjestelmän vuotoa riisikupissani (pikku-Avensis).

Pohjapanssarin päällä apukuskin puoleisessa etukulmassa majailee epäilyttävä lammikko. Muista kohdista pohjapanssari on kuiva. Uitin lammikossa talouspaperinpalaa, ja siihen imeytynyt neste oli kirkasta (säiliössä oleva jäähdytinneste on rusehtavaa). Neste ei myöskään haise miltään. Katselin moottorissa kulkevia letkuja, enkä löytänyt niistä merkkejä vuodoista. Päältäpäin katsoen jäähdytinkin näytti olevan kunnossa. Kaikkia kohtia ei kylläkään näe yläpuolelta käsin.

Jäähdytinnestesäiliön pinta on ylä- ja alarajan puolessa välissä. Käytin auton huollossa 1500 km sitten, enkä ole varma, laittoivatko säiliön silloin täyteen.

Mitä mieltä olette? Voiko jäähdytinneste vaihtaa väriä valuttuaan jäähdyttimestä tai letkusta pihalle? Lammikkohan voisi kai olla vettäkin, jos sitä pääsee sateella moottoritilaan.
 
Epäilen jäähdytysjärjestelmän vuotoa riisikupissani (pikku-Avensis).

Pohjapanssarin päällä apukuskin puoleisessa etukulmassa majailee epäilyttävä lammikko. Muista kohdista pohjapanssari on kuiva. Uitin lammikossa talouspaperinpalaa, ja siihen imeytynyt neste oli kirkasta (säiliössä oleva jäähdytinneste on rusehtavaa). Neste ei myöskään haise miltään. Katselin moottorissa kulkevia letkuja, enkä löytänyt niistä merkkejä vuodoista. Päältäpäin katsoen jäähdytinkin näytti olevan kunnossa. Kaikkia kohtia ei kylläkään näe yläpuolelta käsin.

Jäähdytinnestesäiliön pinta on ylä- ja alarajan puolessa välissä. Käytin auton huollossa 1500 km sitten, enkä ole varma, laittoivatko säiliön silloin täyteen.

Mitä mieltä olette? Voiko jäähdytinneste vaihtaa väriä valuttuaan jäähdyttimestä tai letkusta pihalle? Lammikkohan voisi kai olla vettäkin, jos sitä pääsee sateella moottoritilaan.

Jos se ei haise millekään niin jäähdytysnestettä se ei ole, eli vettähän siinä vain mitä luultavimmin on.
 
Sisätilanlämmittimistä puheen ollen. Yritin haulla jo etsiä mutten löytäny... Eli millainen operaatio olisi asentaa Defan sisähaaroitussarja Ford Focukseen 06vm farkku tai autoon yleensäkin. Onnistuuko ilman nosturia? Ja mitähän korjaamot mahtavat moisesta veloittaa, mikäli en sitä itse päädy asentamaan..
 
Epäilen jäähdytysjärjestelmän vuotoa riisikupissani (pikku-Avensis).

Pohjapanssarin päällä apukuskin puoleisessa etukulmassa majailee epäilyttävä lammikko. Muista kohdista pohjapanssari on kuiva. Uitin lammikossa talouspaperinpalaa, ja siihen imeytynyt neste oli kirkasta (säiliössä oleva jäähdytinneste on rusehtavaa). Neste ei myöskään haise miltään. Katselin moottorissa kulkevia letkuja, enkä löytänyt niistä merkkejä vuodoista. Päältäpäin katsoen jäähdytinkin näytti olevan kunnossa. Kaikkia kohtia ei kylläkään näe yläpuolelta käsin.

Jäähdytinnestesäiliön pinta on ylä- ja alarajan puolessa välissä. Käytin auton huollossa 1500 km sitten, enkä ole varma, laittoivatko säiliön silloin täyteen.

Mitä mieltä olette? Voiko jäähdytinneste vaihtaa väriä valuttuaan jäähdyttimestä tai letkusta pihalle? Lammikkohan voisi kai olla vettäkin, jos sitä pääsee sateella moottoritilaan.

Dippaa sormi lammikkoon ja maista. Ei glykoli mun nokkaan pieninä määrinä haise, mut mausta sen kyllä tunnistaa. Apukuskin puolelta tuli mieleen vesipumppu, se saattaa alkaa vuotamaan käyttöikänsä päässä.
 
Jos se ei haise millekään niin jäähdytysnestettä se ei ole, eli vettähän siinä vain mitä luultavimmin on.

Dippaa sormi lammikkoon ja maista. Ei glykoli mun nokkaan pieninä määrinä haise, mut mausta sen kyllä tunnistaa. Apukuskin puolelta tuli mieleen vesipumppu, se saattaa alkaa vuotamaan käyttöikänsä päässä.

Nyt olen kyllä aika :confused:

Lammikko on sen verran vaikeassa paikassa, että päädyin taas uittamaan talouspaperia siellä. Maistoin sitten siitä, enkä tunnistanut (a) makeaa (b) alkoholin makua (samassa nurkassahan majailee myös lasinpesunestesäiliö). Neste maistui lähinnä pahalta ja muistutti mielestäni ihan vettä.

Tänään päätin kokeilla, miten lammikko syntyy (oli kuivunut pois). Ruiskin ensin lasinpesunestettä urakalla, eikä lammikkoa tullut. Huudatin myös moottoria parkkiruudussa (käsittääkseni tämä lisää myös vesipumpun kierroksia). Edelleenkään ei lammikkoa. Kun sitten ajoin pienen koelenkin, sellainen lammikko tuli. Moottoritilasta löytyi vesivana, jonka alkulähde oli tuulilasi. Ehkäpä auto yksinkertaisesti lorottaa sadevettä pohjapanssarin päälle? Harmi, ettei nyt pääse oikein kokeilemaan kuivalla kelillä.
 
Nyt olen kyllä aika :confused:

Lammikko on sen verran vaikeassa paikassa, että päädyin taas uittamaan talouspaperia siellä. Maistoin sitten siitä, enkä tunnistanut (a) makeaa (b) alkoholin makua (samassa nurkassahan majailee myös lasinpesunestesäiliö). Neste maistui lähinnä pahalta ja muistutti mielestäni ihan vettä.

Tänään päätin kokeilla, miten lammikko syntyy (oli kuivunut pois). Ruiskin ensin lasinpesunestettä urakalla, eikä lammikkoa tullut. Huudatin myös moottoria parkkiruudussa (käsittääkseni tämä lisää myös vesipumpun kierroksia). Edelleenkään ei lammikkoa. Kun sitten ajoin pienen koelenkin, sellainen lammikko tuli. Moottoritilasta löytyi vesivana, jonka alkulähde oli tuulilasi. Ehkäpä auto yksinkertaisesti lorottaa sadevettä pohjapanssarin päälle? Harmi, ettei nyt pääse oikein kokeilemaan kuivalla kelillä.

Vahva veikkaus että se on ihan vaan vettä.
 
Miltä pitäisi Toyota Yaris Verson normi ajovalojen näyttää? Onko ne oikeasti nuo vitun pienet "kolmiot", vai onko nuo vaan jotkut xxxvalot? Mistään en mitään muita valoja saa päälle (paitsi tietysti pitkät). Tuurilla ehkä puolen metrin päähän näyttää.
 
No ekana tulee mieleen että ne vaan on säädetty alimpaan asentoon, nappulasta säädät ylemmäs? Noissa on hyvin yleistä tosin että umpiossa oleva korkeudensäätömoottori hajoaa jolloin se on joko uuden umpion osto tai askartelua umpion kanssa ja moottorin/moottorien vaihto.
 
Epäilen jäähdytysjärjestelmän vuotoa riisikupissani (pikku-Avensis).

Pohjapanssarin päällä apukuskin puoleisessa etukulmassa majailee epäilyttävä lammikko. Muista kohdista pohjapanssari on kuiva.
Vähän myöhässä tulee, mutta onko siinä ilmastointi? Jos on, niin hyvin vahva veikkaus on, että se on ilmastoinnin kondensiovettä.
 
Vähän myöhässä tulee, mutta onko siinä ilmastointi? Jos on, niin hyvin vahva veikkaus on, että se on ilmastoinnin kondensiovettä.
Ilmastointi on, mutta kompura kytketään manuaalisesti, enkä ole sitä oikein näillä keleillä tarvinnut. Löydettyäni tuulilasilta pohjapanssarille johtavan vesivanan olen aika vakuuttunut sen olevan syyllinen. Täytyy vielä tarkkailla jäähdytysnesteen tasoa varmuuden vuoksi.
 
Mikähän mahtaa olla vikana...? Auto V40 Volvo ja tyhjäkäynnillä kuuluu konehuoneesta pientä nakutusta... Mutta kun painaa kytkimen pohjaan niin nakutus lakkaa. Myöskään nakutusta ei kuulu jos kytkimen päästää oikeen hiljaa ylös.
 
Autojen valojen säädöstä...Jos polttimo on sellaista mallia että sen päälle tulee klemmari,ni kannattaa kattoa että laittaa sen klemmarin oikein päin vaihdon jälkeen nimim. kokemusta on.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom