Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Vaihtelin kesärenkaat alle ja pultti meni poikki iha tyvestä. Onko kovin kallis operaatio kyseessä jos käyttäs rengasliikkeessä vaihtamassa?
http://www.netikka.net/tjjj/pic/ave.jpg Eli linkin mukanen pultti (vai mikä lie oikeesti) katkes.
Itsellä kävi pari vuotta takaperin samalla tavalla, rengasliike ei ottanut hoitaakseen, joten korjaamokeikka. Kaikenkaikkiaan työhön meni muistaakseni noin 1,5h aikaa, koska pultti katkesi niin, ettei jääny juuri tynkää mistä kääntää. Itse taisin maksaa noin 150€, tosin laittoivat samalla loppuunkuluneen jarrupalan tilalle uutta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei noi lyötävät pinnapultit paljoa maksa esim.http://verkkokauppa.harline.com/fi/VanteetRenkaat/Vanteen+kiinnitys/Pyöränpultit/731
asennuksen hintaa paha sanoa kun ei tiedä auton merkkiä, mallia ja etu vai takarengas ,että kuinka paljon joutuu purkamaan että saa vaihdettua. kannattaa varmaan vaihtaa ainakin kyseiseen napaan kaikki pultit.
suosittelen momentin ostamista ja käyttämistä.
Joo siis, en edes ollu kerenny kiristämää kovin tiukkaa enneku napsahti poikki. Eli jostai ihan muusta syystä meni poikki.
Autona siis Toytota Corolla -97(vanhempi) ja kuskin puolen etunavasta katkes se pultti. Pitää huomen kummiski viiä se korjaamolle ku vkl on pitkä ajo edessä.
 
Corollassa saa muistaakseni vaihdettua pinnapultin kun ottaa jarrusatulan ja levyn pois niin yhdessä kohdassa on sen verran tilaa että saa hakattua vanhan irti ja uuden sisään (uusi hollille pyöränmutteri väärin päin ja prikka väliin ja vetää pulttipyssyllä uuden kiinni) ja jos en ihan väärin muista niin satulan kohdalla navassa on sen verran tilaa että saa vaihdettua.
 
Joo siis, en edes ollu kerenny kiristämää kovin tiukkaa enneku napsahti poikki. Eli jostai ihan muusta syystä meni poikki.
Aiemmin todennäköisesti vedetty usein jeesusmomenttiin, sen seurauksena pultti on venynyt yli myötörajan ja nyt sitten napsahti poikki. Jos toi on syynä, niin muutkin pinnapultit lienee aika rajoilla, eli lienee ihan fiksua paneutua pinnapulttien kondikseen enemmänkin.
 
Onko autovahvistimissa mitenkään tavatonta, että vahvistimen "ON"-merkkivalo jää palamaan vaikka virrat ovat pois päältä? Herätevirta on erikseen kytketty soittimen herätevirtaliittimeen. Pelottaa vaan että tuo tyhjentää akun yön aikana.
 
Onko autovahvistimissa mitenkään tavatonta, että vahvistimen "ON"-merkkivalo jää palamaan vaikka virrat ovat pois päältä? Herätevirta on erikseen kytketty soittimen herätevirtaliittimeen. Pelottaa vaan että tuo tyhjentää akun yön aikana.
Jos jännittää, et vahvistin purkaa akun yössä niin ainahan sen herätevirran paikkaa saa muutettua.
 
Jos jännittää, et vahvistin purkaa akun yössä niin ainahan sen herätevirran paikkaa saa muutettua.
Mitä tarkoitat, oon uusi näissä hommissa?
Otin vahvarista herätejohdon irti ja se näyttää toimivan ihan samalla tavalla kuin johdon kanssakin, tai ainakaan se punainen valo ei sammunut silloinkaan ja vahvistin taisi muutenkin toimia ihan normaalisti.
Mistäs tuo nyt sitten johtuu?
Liitokset on varmasti ihan oikein eivätkä koske toisiinsa tms.
Vahvarissa häikkää sisällä?

Otin virtajohdon nyt yöksi irti.
 
Meikäl on vuoden 96 lanceri ja ostin siihen uudet vanteet kun halvalla sai. Merkki on muistaakeni Mangels, mallista ei mitään hajua kun ei noista oikein tietoa löydy. Vanhat vanteet/renkaat on nyt 175/65/14 (profiili saatto olla myös 60), ET 49. Uudet ois 205/55/16 ja ET 35. Kokeilin alle, niin kyllä nuo siihen menee, tulee vaan hieman ulommas et:n takia kuin vanhat. Täytyy myös ostaa ehkä pienemmällä profiililla olevat kumit, tulee muuten aikamoinen traktorilookki.

Kysymys tässä on nyt se, että saako noi uudet vanteet laittaa tohon alle? Mahtuu ihan hyvin rengas pyörii ja kääntymään, mutta rikkooko noin iso et-muutos jotain auton osia normaalia nopeammin? Ja onko noi vielä lailliset vanteet (auto on kyllä katsastettu 16-tuumasille vanteille)?

Hätä ei ole suuri kun saa noi myytyä poiskin jos ei mene:)
 
hmm.. rekisteriotteessa pitäs olla merkintä mitkä vanteet saa olla maksimissaa alla.. tekis mieli sanoa että tossa tapauksessa yli tuuman muutos aiheuttanee muutoskatsastuksen. tohon raapimis asiaan en osaa sanoa muuta ku että kokeilemalla selviää :D
 
hmm.. rekisteriotteessa pitäs olla merkintä mitkä vanteet saa olla maksimissaa alla.. tekis mieli sanoa että tossa tapauksessa yli tuuman muutos aiheuttanee muutoskatsastuksen. tohon raapimis asiaan en osaa sanoa muuta ku että kokeilemalla selviää :D

En tiedä mainitsinko tarpeeksi selvästi "(auto on kyllä katsastettu 16-tuumasille vanteille)" eli on kyllä katsastettu ton kokosille vanteille, mutta ei noille kyseisille :D eli tota ET-muutosta lähinnä hain :)
 
Ei tommonen muutos ET:ssä aiheuta toimenpiteitä, raideväli saa muuttua 30mm alkuperäisestä vanteita vaihtamalla. Eli 2 milliä jäi vielä varaa. Virkamies voi puuttua rengaskokoon mikäli se ei ole vaihtoehtoisena kokona, muutoskatsastuksessa kun katsastetaan renkaiden koon muutos, ei niinkään vanteiden. Eli jos toi 205/55 lukee vaihtoehtoisena kokona niin anna palaa vaan. Jos ei, niin muutoskatsastuksen kautta, mikäli lain kirjainta tahdot pilkulleen noudattaa.
 
Ei tommonen muutos ET:ssä aiheuta toimenpiteitä, raideväli saa muuttua 30mm alkuperäisestä vanteita vaihtamalla. Eli 2 milliä jäi vielä varaa. Virkamies voi puuttua rengaskokoon mikäli se ei ole vaihtoehtoisena kokona, muutoskatsastuksessa kun katsastetaan renkaiden koon muutos, ei niinkään vanteiden. Eli jos toi 205/55 lukee vaihtoehtoisena kokona niin anna palaa vaan. Jos ei, niin muutoskatsastuksen kautta, mikäli lain kirjainta tahdot pilkulleen noudattaa.

Kiitos kattavasta vastauksesta, tämmöstä hain takaa :)
 
Muistaa vaan että 175-65/14 muutos 205-55/16 vääristää nopeusmittarin lukemaa -8km/h 205-45/16 renkaalla renkaan ympärys pysyisi samana.
 
Miten saan almera n15:sta vietyä virtapiuhan akulta sisälle autoon?

Yli tunnin etsittiin reikää, mistä sais piuhan vedettyä, mutta ei löydetty mitään perkele :D.
 
^Jos siellä ei oikeasti ole minkäänlaista läpivientiä niin poralla sitten reikä johonkin järkevään kohtaan.
 
Onko kellään ideoita, minkä merkkiset/tyyppiset H4-polttimot kestäisivät edes jotenkin kohtuullisen käyttöiän? Vituttaa vaihdella niitä jatkuvasti kun kaikki tuntuu nykyään olevan paskaa, vaikka ei edes ostaisi halvinta.
 
Onko kellään ideoita, minkä merkkiset/tyyppiset H4-polttimot kestäisivät edes jotenkin kohtuullisen käyttöiän? Vituttaa vaihdella niitä jatkuvasti kun kaikki tuntuu nykyään olevan paskaa, vaikka ei edes ostaisi halvinta.

Ethän vaan säilyttele niitä varapolttimoita autossa? jatkuvassa tärinässä ja heilutuksessa niissä jostain syystä käyttöikä lyhenee... oon ainakin ite tälläsen todennut... tai sit vaan luulen.
 
Mistäköhän saisi pakoputkiteippiä/wräppiä? Tällaista siis:
h_wrap_img.jpg
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom