Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin tällaisen väsätä, kun muillakin osioilla on vastaavanlaisia triidejä.

Oma tyhmä kysymys:

Minkä takia joissain ruiskulla varustetuissa prätkissä on rikastin?
Eikös sen pitäs ihan itte säädellä sitä seosta... :eek:

EDIT: Tai siis ainaskii se on siinä ihan samassa kohdassa kuin kaasaripelien rikastinvipstaaki ja siinä on vielä sama symbolikin...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ajattelin tällaisen väsätä, kun muillakin osioilla on vastaavanlaisia triidejä.

Oma tyhmä kysymys:

Minkä takia joissain ruiskulla varustetuissa prätkissä on rikastin?
Eikös sen pitäs ihan itte säädellä sitä seosta... :eek:

EDIT: Tai siis ainaskii se on siinä ihan samassa kohdassa kuin kaasaripelien rikastinvipstaaki ja siinä on vielä sama symbolikin...
Olet varmaan törmännyt sellaisiin moottoripyöriin joissa tuo seoksen säätö ei ole automaattinen. Silloin niissä on ryyppy ihan niin kuin kaasarivehkeissäkin. Kylmä moottori tarvii enemmän bensaa kuin lämmin. Autoissa sama juttu, mutta niihin on aika paljon helpompaa saada mahtumaan oma purkki joka säätää seoksen.
 
Olet varmaan törmännyt sellaisiin moottoripyöriin joissa tuo seoksen säätö ei ole automaattinen. Silloin niissä on ryyppy ihan niin kuin kaasarivehkeissäkin. Kylmä moottori tarvii enemmän bensaa kuin lämmin. Autoissa sama juttu, mutta niihin on aika paljon helpompaa saada mahtumaan oma purkki joka säätää seoksen.

Ok, kiitoksia! Kyseessä oli Kwaakun Z750.
 
Ok, kiitoksia! Kyseessä oli Kwaakun Z750.

Tossa mopossa toi "ryyppyvipu" avaa kaasuläppiä vähäsen. Eli sillä ei ole mitään tekemistä seoksen säädön kanssa. Ilmeisesti tarkoituksena on saada kone lämpeämään nopeammin ton fast idle -nupikan avulla.

Mikäli tossa näkee siihen kohtaan, mihin kaasuvaijerit tulevat ruiskurungoissa kiinni, niin siinä vieressä näkyy kolmas vaijeri. Se vaijeri on juurikin ton fast idle -nupikan vaijeri.
 
mitä tarkoittaa jos auton tekinissä tiedoissa mainitaan näin:

"jarrut: ELLT" tai
"jarrut: TLLT" jne. ?
Nopea googletus antaisi seuraavia vastauksia:

ELLT: jarruissa tämä olisi Equal Length Long Tube. Eli ilmeisesti tarkoittaa, että jarruputket on kaikki samanmittaisia. Edit 3: tai sitten se on Electronic Lateral Load Transfer.

TLLT:llä löysin foorumin, jossa puhutaan termistä Total Lateral Load Transfer.
Edit: Sain sellaisen kuvan, että tämä on mahdollisesti ajonvakautukseen liittyvä tekijä, sillä autot nykyään kontrolloi jarrubalanssia, jotta jarrutuksessa auto pysyy paremmin hallussa.

Edit 2: Jos kaikki renkaat jarruttavat yhtä paljon, käyttäytyy auto eri tavoin riippuen tienpinnasta ja auton painopisteestä. Tämä pyritään poistamaan ja saamaan autosta helposti "ennakoitava."

Viisaammat saa auttaa.
 
Mistä löydän tietoa Yamaha YG1-F (FD) merkkisestä pyörästä? Vuosimalli ilmeisesti 1986 mutta ei varma. Mulla lojuu tommonen jossain mummon ladossa ja nyt muutamasta suunnasta kysellään haluanko myydä. Maksettu 200 markkaa joskus vuoden 2000 tienoilla.
 
Tossa mopossa toi "ryyppyvipu" avaa kaasuläppiä vähäsen. Eli sillä ei ole mitään tekemistä seoksen säädön kanssa. Ilmeisesti tarkoituksena on saada kone lämpeämään nopeammin ton fast idle -nupikan avulla.

Mikäli tossa näkee siihen kohtaan, mihin kaasuvaijerit tulevat ruiskurungoissa kiinni, niin siinä vieressä näkyy kolmas vaijeri. Se vaijeri on juurikin ton fast idle -nupikan vaijeri.

Ok, kiitos selvennyksestä. Ihmettelinkin jo, että miksi helvetissä siinä ois ryyppy, kun toisaalta jengi asentelee noihin power commandereitakin, ettei kone kävisi laihalla/rikkaalla esim. sliparin vaihdon jälkeen. Tai siis jotta sitä voi säätää, ettei se käy laihalla/rikkaalla.

Jonkun mukaan kwaakussa säätyisi itsestään ruisku, eikä pc:tä tarvitsisi, mutta varmaan parempi katsoo kuin katua.
 
Mistä löydän tietoa Yamaha YG1-F (FD) merkkisestä pyörästä? Vuosimalli ilmeisesti 1986 mutta ei varma. Mulla lojuu tommonen jossain mummon ladossa ja nyt muutamasta suunnasta kysellään haluanko myydä. Maksettu 200 markkaa joskus vuoden 2000 tienoilla.
Kysele prätkäaiheisilta foorumeilta ja käy valokuvien kera paikallisissa moottoripyöräliikkeissä. Eiköhän sieltä jotain apua löydy.
 
Laitetaan nyt sitten pari mieltä askarruttanutta kysymystä...

Mitä moottoreita varten se Shellin V-Power on? Onko se totta kun kaveri väittää että se olisi nimenomaan V-moottoreille (ie. V8, V6, V12) tehty? Voiko sitä tankata autoon, mikä kulkee 98-oktaanisella?

Niin ja tunnistaako kukaan merkkiä ja mallia siitä mustasta isosta avoautosta, millä ne ajelee Häjyissä?
 
Mitä moottoreita varten se Shellin V-Power on? Onko se totta kun kaveri väittää että se olisi nimenomaan V-moottoreille (ie. V8, V6, V12) tehty? Voiko sitä tankata autoon, mikä kulkee 98-oktaanisella?

Kaverisi puhuu kyllä ihan omiaa, se on tarkotettu ihan kaikkiin tavallisiin bensalla kulkeviin autoihin. Kyllä voi tankata 98:ia syövää autoon.
 
tunnistaako kukaan merkkiä ja mallia siitä mustasta isosta avoautosta, millä ne ajelee Häjyissä?
Chevrolet Bel air tais muistaakseni olla se auto. Jossain veekasissa sekin tieto olis mutta en jaksa alkaa pläräämään kaikkia kaseja läpi.. Alunperin se tais kuitenkin olla ihan tavallinen neliovinen tolppamalli mistä joku sitten on tehnyt laikalla avomallin.
 
V-Power

Laitetaan nyt sitten pari mieltä askarruttanutta kysymystä...

Mitä moottoreita varten se Shellin V-Power on? Onko se totta kun kaveri väittää että se olisi nimenomaan V-moottoreille (ie. V8, V6, V12) tehty? Voiko sitä tankata autoon, mikä kulkee 98-oktaanisella?

Näille moottoreille saattaa olla hyötyä tankata v-poweria (på svenska) http://www.shell.com/home/Framework...ster/produkter/branslen/bensinrek_050826.html

Joku Adacin testi aiheesta.(Saksaksi)
http://www.adac.de/Auto_Motorrad/Kr...D9479650D2C3273A7DD6F3AAF72C10E6F548F5FF9CB9A
 
Chevrolet Bel air tais muistaakseni olla se auto. Jossain veekasissa sekin tieto olis mutta en jaksa alkaa pläräämään kaikkia kaseja läpi.. Alunperin se tais kuitenkin olla ihan tavallinen neliovinen tolppamalli mistä joku sitten on tehnyt laikalla avomallin.

ja vuosimalli tais olla 64.
 
Huonoa tarkottaa joo; 2-kilpisten korjauksista on kuullu/lukenu niin paljon kauhutarinoita, etten ite ostais ollenkaan, vaikka hinta oliskin näennäisesti kohdallaan.
 
Huonoa tarkottaa joo; 2-kilpisten korjauksista on kuullu/lukenu niin paljon kauhutarinoita, etten ite ostais ollenkaan, vaikka hinta oliskin näennäisesti kohdallaan.

samoin, tekniikan maailmassa muutaman kerran ollut juttua näistä kun ovat tutkineet näitä autoja. korjaukset 90% autoissa tehty ihan nimellisesti ja tarkoituksena saada auto myyntikuntoon eikä siihen kuntoon mitä se alunperin oli.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom