Monotoninen ruokavalio haitallista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sumo
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
42
Tuli mieleen kun jälleen on dieetin aika, että onko kalori aina kalori vai voiko elimistö tottua tietyistä ruoka-aineista saatuihin kaloreihin niin, että se ottais niistä jotenkin energiaa kustannustehokkaammin ja pitäis rasvavarastoja paremmin tallessa?

Itsellä on dieetti helpompi pitää aisoissa kun syön joka päivä perussetit eli:

Aamulla:
0,5dl kaurahiutaleita
0,5-1dl vehnäleseitä
maitorahka 250g

Lounas:
Kevyt, proteiinipitoinen-salaatti tai joku einesruoka (esim. maksalaatikosta puolet rasiasta)

Maitorahka välipalana

Päivällinen:
Täyspainosta kotiruokaa + raejuustoa ennen tai jälkeen puntin, riippuen ajankohdasta

Iltapala:
Maitorahka + 1rkl rypsiöljyä

Eli ainoat vaihtuvat asiat on lounas ja päivällinen.

Voiko tästä olla jotain haittaa? Itseä ei ruoan yksipuolisuus haittaa, sopivasti tulee vaihtelua kuitenkin noilla kahdella pääruoalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhän aika monilla muillakin (ainakin itselläni) ole aamu- ja iltapalat ja palkkarit lähestulkoon vakioita ja se helpottaa huomattavasti ruokasuunnittelua kun ei tarvitse kaupassa arpoa mitä söisi. Sikäli kuin syö kuitenkin vihanneksia, hedelmiä ym. terveyden kannalta tärkeitä juttuja säännöllisesti ja makroravinnejakauma on järkevä, samoin kuin hiilareitten ja rasvojen laatu niin en itse näkisi mitään ongelmaa :kippis1:

Mä oon ainakin syönyt lähes samoja ruokia jo muutaman vuoden. Aterioiden paikat ja koostumukset vaihtelee, mutta aina lähes samat elintarvikkeet päivästä toiseen. Esim. kanaa on syöty jo yli 2 vuotta väh. neljä kertaa viikossa. :D Helpottaa tosiaan huomattavasti esim. kaloreiden laskeskelua. Tosin nyt täällä Espanjassa on joutunut hiukan normaaleista ruuista poikkeamaan, mutta taas ensi viikolla palataan vanhaan tuttuun ruokavalioon :)

En usko, että siinä mitään ongelmia tulee kunhan vaan pitää huolen että se ruokavalio on monipuolinen.

prkl, ei pystynyt enää editoimaan.

Mutta rupesin oikein katselemaan ruokapäiväkirjaa viimevuodelta ja aika paljon tuntuu tiettyjä elintarvikkeita menevän. Tuskinpa ketään kiinnostaa, mutta kirjoitan kummiskin. :D
Eli 120 eri lasketun päivän ruokailujen saldona oli mm. ~22kg kanaa (~185g/päivä), 9kg riisiä ja 376 purkkia ehrmannia. Mutta ei kai tuosta mitään haittaakaan ole (toivottavasti) vaikka samoja ruokia syökin päivästä toiseen. :)

Itekin syön yleensä about samoja safkoja päivästä toiseen... proteiinin lähteenä paistijauhelihaa, kanaa, lohta, rahkaa, tonnikalaa, raejuustoa. Hiilarit otan yleensä ruisleivästä, tummasta riisistä tai pastasta ja lisäksi syön banaaneita. Rasvoja erikseen sitten rypsiöljystä ja lisäksi joskus kalanmaksaöljykapseleita. Syön myös magnesiumia ja erilaisia vitamiineja lisänä. Tuoreita vihanneksia syön myös. Silti näistä safkoista avokki jaksaa aina valittaa etten syö muka tarpeeksi monipuolisesti eli en syö siis mukamas terveellisesti. Mun mielestä se on kyllä täyttä paskaa, koska jos kaikkia tarpeellisia ravintoaineita ja vitamiineja, mineraaleja, hivenaineita saadaan ja vielä hyvistä lähteistä niin se on juurikin monipuolisesti ja terveellisesti syömistä. Sori, pieni avautuminen. :D

Jostain olen kuullut, että kovin yksipuolinen ruokavalio saattaa herkistää kehoa joillekin ruoka-aineille, joten allergian riski lisääntyy. En kyllä itse usko, että tuo on kovin todennäköistä. Tai sanotaanko niin, että en ole antanut tuon häiritä.

Nimim. pähkinäallergiaa odotellessa

Mielestäni yksipuoleisesta ruokavaliosta puhutaan silloin, kun syöt esim. annamannaa jokaisella aterialla päivästä toiseen.

Joten, vaikka ruokailun rakenne ja käytettävät ruoka-aineet ovat samanlaisia päivästä toiseen, niin jokaisen perus-potarin ruokavalio sisältää kymmenkertaisesti monipuolisemmin ruoka-aineita kuin pepsiä litkivän koulupojan ruokavalio. Eli no worries! :)

Hyvähän se on samaa ruokaa vedellä päivästä toiseen. Tietty satunnainen vaihtelu ruokavaliossa voi tehdä hyvää motivaatiolle. Kyllä mä ainakin oon ihan hyvillä mielin vedellyt 2x 200g päivässä kanaa ja 1,5kg rahkaa jo muutaman vuoden. Tietty joskus iskee kunnon stoppi, mut sitku taas pitää pari päivää lepoa noista niin alkaa maistumaan taas kunnolla. Ite vaan aattelen et sitä ruokaa ei syödä maun takia vaan hyvien ravintoarvojen takia, ni se menee alas joustavammin. :D

Ite vaan aattelen et sitä ruokaa ei syödä maun takia vaan hyvien ravintoarvojen takia, ni se menee alas joustavammin. :D

Näin juuri! Emäntä taas ei voi käsittää moista ollenkaan vaan katsoo oksennus kurkussa kun mätän rahkaa raakana suuhun ihan tyytyväisenä :D

Kiitos hyvistä vastauksistanne, jatkan siis samaan tyyliin. :kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom