monipuolisuutta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja japa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Katselin täällä olevia treeni ohjelmia ja lähes kaikki ovat tyyliin 4*8 penkki jne. Kaikissa kuitenkii tahkotaan samaa liikettä 3-5 sarjaa.
Itse tuossa suunnittelin karkeesti että mitä jos tekis enää sarjan per liike/kulma
Treeni alussa kunnon lämmittelyt ja sit kerralla kovaan treenin.
Ja tässä esim. karkeesti rinnan ohjelma
Vinopenkki jyrkässä kulmassa
Vinopenkki loivempi
tasapenkki
alaviisto penkki
tähän päälle vois sit ottaa jonkun peck dekin tai vastaavan

tai esim jalat:
kyykky
prässi
jalkojen ojennus
jalkojen koukistus
pohjeliike vaihdellen

kaikilla lihas ryhmillä samalla periaatteella liikkeitä 5-2 ja ohjelma 2 tai 3 jaettuna

Kaikkia vaan yksi sarja ja kerralla KOVAA
Tässä tulis otettua aina lihas monipuolisesti ja intensiivisesti

Tämä on vasta karkeeta suunnittelua mutta miksi ei toimis?

Originally posted by japa
Tämä on vasta karkeeta suunnittelua mutta miksi ei toimis?
Mulle itselle on tärkeää ajaa jokainen liike vielä sisään 1-2:lla totuttelusarjalla, sen lisäksi että lihas on lämmitetty ennen ensimmäisen liikkeen kovaa sarjaa. Mulla treeniajat lyheni 25%, kun vähensin liikkeiden määrät kahteen per lihasryhmä ja lisäsin sarjojen määrän neljään. Jaloille ja selälle toki enemmän kuin 2 liikettä...

Voisi toimiakin, japa. Kannattaa kokeilla ja pistää tänne sitten kokemuksia.

Olen joskus treenannut itekin siten, että muutama liike, joilla yksi errittäinn tiukka, kova sarja, en tosin rintaa tai jalkoja. Lähinnä käsiä: hauista ja ojentajaa. Toisinaan olkapäitä, mutta niitä sarjoja en ole vienyt loppuun asti. Tosin, kuten Tomi huomautti, yksi totuttelu-verryttelysarja on hyvä ottaa alle. Tein esim. hauikselle niin, että verrytykseksi kohtalaisella painolla 5 - 6 toistoa ja sitten painoa lissää ja sitten se tiukka sarja, jolla tuli kymmenisen toistoa. Jos meni överiksi, tiesin, että painoa oli liian vähän, ja seuraavalla kerralla tein raskaammalla. Patti ja voima kasvoivat kummasti.

Nopeuttaa kummasti treenin läpivientiä. Lisännee intensiteettiä eikä tule salilla joutoaikaa notkuttua. Jos jaksat noinkin monta liikettä rinnalle viedä läpi tosikovin sarjoin, mikä estää? Aina pitää kokeilla jotain uutta, yllättää lihakset.

Siinä miun perusteluja. Sitten kenties toppuuttelijoiden vuoro. Vai mitä sanovat muut?

:confused: :kippis1:

Muutin just treenijakoa ja vaihdoin liikkeitäkin aika paljon. Lopputulos=tuntuu pahalta, painot ei nouse. Hyvä homma :p Merkki siitä, että liian vähän on ohjelmaa vaihdeltu. Joissain liikkeissä oli hermotukset ihan kateissa. Nyt aion pusertaa tulokset takaisin ylös ja sitten vaihdan takaisin. Palkinnot jaetaan biitsillä...

Ai niin, kyllä tulokset nousikin yhden lihasryhmän osalta kun nykyään teen sen treenin alkuun.

Japalle: miksei toimisi ? Kunhan muistat tehdä liikkeet puhtaasti.

Mä olen joskus aikanaa jo treenannut hieman edellä ehdottamalla tyylillä ja nyt sitten aloitan taas. Tässä oli melkein vuosi taukoa ja nyt olen treenaannut 3kk ihan perusliikkeillä ja perus systeemillä.(muuten kokemusta jo 12v harrastuksena)

Siitä lämmittelystä: Olen ottanut kunnon lämpimän ja ennen esim rintaa otan aina jollain pelkällä tangolla sellaisia keskittyneitä toistoja esim. penkkiä n.15 toistoa. Keskittymisellä tarkoitan hitaasti ja lihaksia jännittäen ihan kuin nostaisin enemmäkin rautaa. Ja sitten itse treeniin.
Kun on aikasempaa kokemusta omasta treenistä ja painoista niin laitan aina sellaiset painot joilla menee n. 8 toistoja ja sit vaan tarkasti tekemään ja teen niin monta kuin menee.(tarkoituksena eka treenissä 12) Ja sit seuraavaan liikkeeseen ja samalla tavalla jne.
Sitten noin 2 treenikerran jälkeen aina lisään painoja ja tiputan toistoja siten että tarkoituksena olis saada 10 menemään ja sitten taas 8 ja 6.

Joskus treenasin 2-jaetulla ohjelmalla siten että treeni ja 2 lepoa
Rinnalle,selälle ja jaloille oli 5 liikettä ja muille 2-3 riippuen treenistä. Ja aina kun meni uudet raudat 6 toistoilla läpi niin uusi treeniohjelma.
Perustan tämän sarja/liike ajatuksen siihen että silloin lihas saa samassa treenissä monipuolisesti sen ärsykkeen ja sellaisen kokonaisvaltaisen rasituksen.
Toivottavasti tästä selostuksestani saa nyt selvää mitä ajantakaa....

Nyt ensi ma aloitan kyseisellä tavalla treenaamaan ja katsotaan sit.... miten käy

Mun mielestä on ihan järjetön tahkota samaa liikettä montaa sarjaa. Kertoo ehkä vaan siitä että pari ekaa sarjaa ei oo ollu täystehoisia. Yksinkertaisuudessaan 2 kovaa sarjaa per liike on kaikista ideaalisin. Esimerkiksi kulmasoutu, penkki ym. kovista liikkeistä olen tiputtanut sarjat pääsääntöisesti kahteen kovaan. Aivan turhaa hinkata sitä kolmatta tai useampia sarjoja, jos kahdella ekalla on saanu lihakset täysin soosiksi. Vaihtaa vaan liikkeen, jotta sais eri kohdistuksen ja vielä tehoa muille saman lihasryhmän lihaksille.

Ja jos tekee esim. 3-4 liikettä/lihasryhmä, niin alkuun voi ottaa tosiaan ns. kevyempiä liikkeitä, jolloin saadaan samalla lihakset lämpimiksi ja ns. etukäteisväsytys. Sen jälkeen 2 kovaa sarjaa itse pääliikettä, ja bueno. Selkä/Reidet/Rinta ym. pitäis olla jo tässä vaiheessa niin soosina ettei tarvitse enää kuin viimeistelyliikkeet ja ns. hienosäätöä.

Mut ei kait olekaan yhtä oikeaa tapaa, vaan kannattaa kuunnella sitä omaa kroppaa, mihin se kykenee ja mihin ei. :cool:

Back
Ylös Bottom