Mites mimmit lämmittelee?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zelda
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Nelisen vuotta on tullut treenattua ja lämmittelyt on aina vähän jääneet.
Ainakin omasta mielestä. Eli treenin aluksi poljen pyörää ja lämmittelelen käsiä 10 - 15 minuuttia tai soutulaitteella suurinpiirtein saman verran. Pientä venyttelyä ja sitten painojen kimppuun.
Jos vuorossa on vaikka jalkapäivä;kyykky, prässi, sjmv .. niin teettekö jokaisessa lämmittelyt. Eli kyykyssä lämmittelyt ja sarjat, prässissä lämmittelyt ja sarjat jne.
Vai lämmittelettekö vaan ensimmäiselle koska kyllähän ne jalat on jo lämmenneet seuraavaan laitteeseen mennessä..:rolleyes:

Kertokaas..

Ehkäpä tyhmä kysymys mut jäi vaivaamaan..

Ja minkä kokoisia on lämmittelypainot?

:worship:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mä lämmittelen myös niin, että poljen joko kuntopyörää tai soudan kymmenisen minuuttia (+lyhyet venyttelyt) ja melkeinpä siinä ne lämmittelyt sitten onkin. No, joskus jalkapäivänä, kun teen kyykyt ekana, saatan aloittaa pienemmillä painoilla (20 kg?!) ja lämmitellä näin jalkoja vähän lisää.

Voisi kyllä joskus tuotakin kokeilla, että lämmittelis aina kun siirtyy uutta lihasryhmää treenaamaan. Kuinkahan vaikuttaa tuloksiin - voiskohan parantua!?:D

Mä lämmittelen ennen jokaista treeniä n. 5 minuuttia kuntopyörällä, soutulaitteella, crosstrainerilla tai juoksumatolla kävellen. Minulle riittää poikkeuksetta tuo viisi minuuttia, kun salille tulee pyöräiltyä n. 10-15 min. Pyrin siihen, että ennen selkäpäivää soudan ja jalkapäivänä sitten poljen kuntopyörää ja rintapäivänä crosstrainailen, jotta saan varmasti harjoitettavan lihasryhmän lämpimäksi.

Tämän jälkeen kevyet ja lyhyehköt venyttelyt harjoitettavalle lihasryhmälle ja sen jälkeen lämmittelysarjojen kimppuun. Lämmittelysarjoja tulee yleensä n. 3 isoille lihasryhmille (pienille voi riittää 2) ja ne tosiaan ovat kevyitä. Itse teen aina lämmittelysarjat myös ennen toiseen lihasryhmään siirtymistä, mutta silloin ihan tuntuman mukaan jätän ne usein vähemmälle kuin ensimmäisenä treenattavan lihasryhmän lämmittelysarjat.

Kyllä ne lämmittelysarjat kannattaa mielestäni aina tehdä, kun niillähän sitä juuri valmistellaan kroppa koviin sarjoihin. Loukkaantumisriskikin pienenee samalla. :)

Minä en juuri lämmittele aerobisilla laitteilla, toisinaan tulen kävellen salille. Mutta lämmittelysarja jokaiselle lihasryhmälle kuuluu mielestäni asiaan. Tosin lihasryhmälle saa mielestäni yksi sarja riittää, eli kun olen lämmitellyt ja kyykännyt, en enää ennen reidenojennusta mitään erillislämmittelyä puuhaile...

Minä kun en edelleenkään niin tosissani treenaa, on tuo lämmittelykin ehkä vähän vääräoppista. Aluksi poljen kuntopyörää yleensä n. 10 minuuttia. Lisäksi teen ennen varsinaisia sarjoja ns. lämmittelysarjan, eli pitkän sarjan pienillä painoilla tai ilman painoja.

Ennen salilta poistumista en tee koskaan suositeltua "viilentelyä" ;) , eli en tee mitään aerobista. Venyttelen lihakset ja joskus lyhyesti rentoudun. Sitten suihkuun ja syömään. :hyper:

Caitlynin kanssa samoilla linjoilla: koko kropan lämmittelyä en tee, vaan treenin aluksi lämmittelen niitä lihaksia jotka on reenivuorossa. Jalkapäivänä teen aika urakallakin lämmittelykyykkyjä (aloitan ylisyvillä kyykyillä ilman painoa, mun liikkuvuus on aika heikkoa...) ja lyhyitä venyttelyitä väliin (n.5s/venytys). Penkkipäivänä teen aluksi kevyesti ojentajia, rintaa ja olkapäitä ja pyörittelen käsiä plus tietysti lämmittelysarjat penkissä. Näiden pääliikkeiden (kyykky ja penkki) jälkeen en vaivaudu lämmittelemään, ihan tarpeeksi hiki muutenkin! Oon aika hidas lämpiämään, yleensä vasta toka työsarjassa alan olla parhaimmillani. Mut saapahan tehdä monta sarjaa lempiliikkeitä. :lol2:

Edit: Laskeskelin että teen varmaan vähintään viisi lämmittelysarjaa penkissä ja kyykyssä. Selälle teen yleensä yhden lämmittelysarjan per liike. Epäkkäitä en jostain syystä ikinä lämmittele.

voih, mä oon niin lusmu täs :O alkuun tein aina n.10min jollain aerobisella laiteella,nyt siitä on sitten hieman lipsuttu...meinaten sitä että sillontällön tulee esim käveltyy juoksumatol n.5min ja sit sen jälkee jos jalkapäivä ni ilmanpainoja teen kyykkyjä ja askelkyykkyjä,pompiskelen vähän ja ravistelen jalat lämpösiks..jos taas esim selkä päivä ni kepin kaa saatan jotain selkää keikutella ja tällein..pienet lämmittely sarjat lähinnä nolla painoilla (hauis kääntöä esim ilman mitään painoa,kyykkyä ilman tankookaan,tms) sit kovemmat tavarat kehiin ja irvistelemään..
loppu jäähyt taas haluun tehä varsinki jalkapäivänä,jotrain 10min ehkä kävelyä juoksumatolla tms..

Alakroppaa treenatessa yleensä poljen kuntopyörää sen 10 minuuttia. Vapailla painoilla tehtävissä liikkeissä (jotka teen ensiksi), teen aina lämmittelysarjat jokaista liikettä varten. On paikat lämpiminä varmasti ja vielä tärkeämpää, voi tekniikkaan kiinnittää taas huomiota enemmän lämppäsarjojen aikana. Yleensä pari sarjaa teen. Laitteilla sitten, prässeissä ja muissa, en enää kyykkyjen jälkeen mitään lämmittelyjä tee. Yläkroppapäivinä soudan. Selkää ja rintaa lämmittelen pikkupainoilla muutaman sarjan tekniikkaan keskittyen. Viimeisenä kun ojentajat ja hauikset teen, en niihin enää mitään lämmittelyjä tee kun ovat jo selkä- ja rintaliikkeissä hyvin lämmenneet.

Lämmittelen viisminsaa semmosel stepperin tapasel. Sit teen lämmittelysarjoja pienil painoil ja n. 20 toistol yhet aina ennen varsinaisia sarjoja. En mä sen kummemmin.

Zone-sarja -42%
Mä lämmittelen ennen jokaista treeniä n. 5 minuuttia kuntopyörällä, soutulaitteella, crosstrainerilla tai juoksumatolla kävellen. Minulle riittää poikkeuksetta tuo viisi minuuttia, kun salille tulee pyöräiltyä n. 10-15 min. Pyrin siihen, että ennen selkäpäivää soudan ja jalkapäivänä sitten poljen kuntopyörää ja rintapäivänä crosstrainailen, jotta saan varmasti harjoitettavan lihasryhmän lämpimäksi.

Tämän jälkeen kevyet ja lyhyehköt venyttelyt harjoitettavalle lihasryhmälle ja sen jälkeen lämmittelysarjojen kimppuun. Lämmittelysarjoja tulee yleensä n. 3 isoille lihasryhmille (pienille voi riittää 2) ja ne tosiaan ovat kevyitä. Itse teen aina lämmittelysarjat myös ennen toiseen lihasryhmään siirtymistä, mutta silloin ihan tuntuman mukaan jätän ne usein vähemmälle kuin ensimmäisenä treenattavan lihasryhmän lämmittelysarjat.

Kyllä ne lämmittelysarjat kannattaa mielestäni aina tehdä, kun niillähän sitä juuri valmistellaan kroppa koviin sarjoihin. Loukkaantumisriskikin pienenee samalla. :)

Pilkulleen sama meininki täällä :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mie lämmittelen yleensä aina koko kropan kuntopyörää polkien. Joskus kun se alkaa tympiä, kehittelen jotakin muuta, esim. jalkapäivänä viime aikoina olen kyykkäillyt tangolla, tehnyt sillä rinnallevetoja, tempausvalaa, tempausta, sjmv:a, hauiskääntöjä, ylöspukkauksia jne. Mielikuvitus kattona - tai päivän treeni määrää sen, mitä teen.

Yleensä penkkipäivänäkin polen kuntopyörää n. 5 min. Sitten penkillä pukin ekana tangolla pari tuntumasarjaa, pikkupainoilla sitten verrasarja, vielä vähän painoa lisää viimoseen verrasarjaan. Sen jälkeen työpainot ja vars. treeni. Ai niin, penkkipäivänä verrasarjojen väliin kiertäjäkalvosinten ja olkapäiden lämpät ja rintalihojen kevyt venytys. Ellen pole pyörää, teen e.m. sarjat tangolla ja päälle kässäreillä hauista, ylöspunnerrusta, flyesejä, kulmasoudun tapaista, kiertäjäkalvosimia jne.

Jalkapäivänä lähes aina kuntopyörä. Verrasarjat sitten tangolla, 50, 60 ja 70 kilolla. Pakara-, etureisi-, takareisi- sekä lonkanlähentäjävenyttelyt, ei pitkinä. Mavepäivänä suunnilleen samat. Paras verra aina ekalle eli päivän pääliikkeelle. Liikettä vaihtaessani teen aina yhen sarjan pienellä vastuksella ennen työsarjoja, vaikka olisi jalkapäivänä kyykyn perään prässi, siinäkin väh. tuntumanottosarja.:whip:

Mites on, merkkaatteko verryttelyt harjoituspäiväkirjaan? Mie olen ottanut tämän tavakseni, jopa VIP-osiolla. Joskus olen tsekannut vihostani, miten olen verrytellyt, ja voisinko parantaa sitä. Entä kuinka kauan teillä alkuverrassa menee? Mie en muuten laske verraa siihen treeniaikaan, jonka kirjaan harkkavihkoon, en liioin jälkiverraa. Kellosta vain olen katsonut, että melko säännöllisesti alkuverrassa miulla menee 10 - 15 min. Joku guru vain on joskus sanonut, että voimaharjoittelun lämmittelyyn "täytyy mennä" väh. 20 min.

Mua kans nuo lämmittelyt ei aina jaksais innostaa, mutta toisaalta loukkaantumisen riskiä en tietoisesti halua kasvattaa. Siksi aina kiltisti lämmittelyä niin kauan, että kroppa tuntee olevansa valmis rääkkiin! Nyt tuolla 'uudella' salilla homma on toiminut näin:

Jalkapäivänä spinningpyörällä n. 10-15min. Se on hauskaa touhua se ja siksi lämmitellä jaksaakin.

Ylävartalopäivinä soutulaitteessa n. 5 min ja loppuaika sitten kevyillä painoilla heilumista. Tai ilman painoja.

Treenin lopuksi sitten jotain aerobista edes vähäsen.

Uuden salin myötä tulee väkisinkin pitkät lämmittelyt.

Pyörällä salille 10-15min, kävellen 25-30. Bussia en käytä.

Aiemmin lämmittelin 5min pyöräilyä sekä jokaisen lihasryhmän alussa vielä jollain liikkeellä. Pienet venytykset kanssa.

Nyt täytyy tehdä jotenkin niin, että salimatkan jälkeen vetäsee jonkun drinksun, että jaksaa tehdä treenin kunnolla.

Hyvin pitkälle samalla kaavalla. Oikeestaa ainut, mikä tuli erona mieleen, et venytän kevyesti koko ropan:)

Hyvin pitkälle samalla kaavalla. Oikeestaa ainut, mikä tuli erona mieleen, et venytän kevyesti koko ropan:)

Hyvä kun muistutit; koko kropan venyttely tekisi mullekin hyvää ihan joka treenissä. :)

Mä oon pyrkiny tekeen 5min aerobista ennen treeniä, mut jotenkin se vaan on lyhentyny 3minuuttiin. mut teen sit kevyillä painoilla lämmittelyt ennen varsinaisia sarjoja. Tää on kummaa kun asiakkaille aina muistutan miten tärkeää on lämmitellä/venytellä yms. mut jotenkin itse aina luistan näistä.:nolo:

Lämmittely painot yleensä puolet tai vajaa puolet normaalipainoista ja sarjat pitempiä. käyn läpi kaikki treeniliikkeet tai osan niistä. vähän riippu miten jaksaa.

Voi että olenkin laiska.

Salille tulen käytännössä aina pyörällä, sellainen 5 min matka. Siellä 10 min kuntopyörää kunnon vastuksella. Kevyt hiki pntaan, sitten treenaamaan. Eka sarja tietysti aina pienemmällä painolla. Mikä tietysti on aika suhteellinen käsite, sillä eihän siinä puutu maksimipainosta kuin jokin 10-50kg liikkeestä riippuen (omituista kyllä tällainen...).

Mites on, merkkaatteko verryttelyt harjoituspäiväkirjaan?
En merkkaa, tämä kun on niin vakiojuttu. Ja vielä ihan toimiva sellainen. Toisaalta myös tämä 10 min sisältyy treeniaikaan, siinä missä mahdollinen loppupoljeskelu ja venyttelykin. Ilmankos treenipäiväkirjani onkin täynnä puolentoista-kahden tunnin harjoituksia.

Joku guru vain on joskus sanonut, että voimaharjoittelun lämmittelyyn "täytyy mennä" väh. 20 min
Tuollaista en olekaan kuullut. Taitaisi jo haitata tällaisen heiveröisen harjoittelua.

Reipas kävely salille menee hyvin alkulämmittelystä. Tähän vielä kevyt yleisvenyttely ja kiertäjäkalvosintreeni, jonka teen tätänykyä aina, oli päivän ohjelma sitten mikä tahansa.
Alkurutiini on tullut niin itsestäänselvyydeksi, etten kirjaa sitä mitenkään.

Hyvä kun muistutit; koko kropan venyttely tekisi mullekin hyvää ihan joka treenissä. :)

Oi, hitsi, kyl mä sit huomasinkin eron ts. oman laiskuuteni/mitä ny onkaan...
Mein perhe asustaa n. 6 kilsan päässä kaupungin vilinästä, ni mä kuljen käytännössä kaikki matkat autolla. Ja ns. offilla en tosiaa tee tota aerobista ku ne muutamat minuutit ennen reeniä, mut tietty kunnon lämpö on otettava. Se vaan tulee aikas helposti:D .

Latest posts

Back
Ylös Bottom