Miten venyttelette?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SDF
  • Aloitettu Aloitettu

SDF

Haluisin venytellä, mutta miten helvetissä ja milloin? Kylmää lihasta ei saisi venyttää eikä se edes veny kunnolla. Treenin yhteydessä ei venytellä. Ennen treeniä pitkät venytykset haittaavat suoritusta. Treenattua lihasta ei saa venyttää. Venytys tulisi suorittaa joku 4h treenin jälkeen, koska silloin lihas on lyhimmillään. Kuka vittu jaksaa hikoilla ja lämmitellä neljä tuntia treenin jälkeen ne lihakset uudestaan? Ja MITEN ja MILLÄ ne edes saisi lämpimiksi kotosalla?

Ennen treeniä voi hyvin tehdä dynaamisia venytyksiä (itsellä kuuluvat rutiineihin). Toi 4h on just sitä varten ettei se lihas ole vielä siirtynyt "lepotilaan" eli voit hyvin venytellä ilman erillisiä lämmittelyjä. Se miten kannattaa venytellä riippuu sitten siitä, mitä varten haluat venytellä...

En tiedä onko mitenkään oikeaoppista, mutta mä ainakin:
- pyörittelen jalkojen ja käsien liikeradat auki ennen treeniä, joskus teen myös ihanlyhyitä venytyksiä jos tuntuu, että joku paikka on jumissa
- treenin jälkeen heti siinä salilla venyttelen koko kropan läpi lyhyehköillä (30s?) venytyksillä
- välipäivinä teen kerran-pari viikkoon joogaa, putkirullausta, venyttelyä ihan omana harjoituksenaan tms.

Itse venyttelen salilla heti treenin jälkeen. Tiedän että jos ajattelen venytellä kotona muutama tunti treenin jälkeen niin varmasti jää tekemättä. Satunnaisesti lepopäivinä pidempiä venyttelysessioita ja putkirullailua. Toki useammin jos tuntuu että jokin paikka on jumissa.

Haluisin venytellä, mutta miten helvetissä ja milloin? Kylmää lihasta ei saisi venyttää eikä se edes veny kunnolla. Treenin yhteydessä ei venytellä. Ennen treeniä pitkät venytykset haittaavat suoritusta. Treenattua lihasta ei saa venyttää. Venytys tulisi suorittaa joku 4h treenin jälkeen, koska silloin lihas on lyhimmillään. Kuka vittu jaksaa hikoilla ja lämmitellä neljä tuntia treenin jälkeen ne lihakset uudestaan? Ja MITEN ja MILLÄ ne edes saisi lämpimiksi kotosalla?
Kannattaa lukea https://pakkotoisto.com/threads/pakkotoiston-kehonhuolto-opas-2012.108173/ mistä löytyy linkki myös venyttelyoppaaseen.

Itse teen ennen treeniä lämmittelyn yhteydessä pienet ja lyhyet venytykset. Treenien jälkeen myös lyhyet venytykset palauttamaan liikerataa. Kamppailutreenien jälkeen venytystä on enemmän kuin puntin jälkeen. Ainakin yhtenä päivänä viikossa on sitten venyttelyyn keskittyvä treeni ja kyllä venyttelen silloin tällöin myös ilman suurempia lämmittelyjä.

Putkirullailu on tullut ohjelmaan aivan viime aikoina, mutta sitä on melko vähän edelleen. Omasta kokemuksesta väitän, että venyttelyä kannattaa tehdä ennen kuin ollaan pakon edessä. Se ehkäisee vammojen syntymistä ja jumittamista. Jos käy puntilla 3-4 päivänä viikossa, jää venyttelyn käyttöön useita päiviä viikossa. Lämmittelyn ei tarvitse olla kovin kummallista ennen venyttelyä, 10 minuuttia riittää varmasti lämmön tarpeelliseen nostamiseen.

Jos lihaksia rullaa ennen venyttelyä, ne venyvät selvästi paremmin mielestäni ja vetreytyvät rullatessa. Samoin kuuman suihkun tai saunan jälkeen ne ovat aika lämpimät valmiiksi. Muutenkin, kyllä ne siinä venytellessä alkavat venyä, kun aloittaa rauhallisesti ja syventää ja pidentää venytyksiä vähitellen. Mä en koskaan erikseen lämmittele ennen venyttelyä, jäisi tekemättä jos pitäisi siihenkin vielä alkaa. Ainoastaan juuri ennen treeniä en tee pitkiä venytyksiä, muuten en kyllä katso niille aikaa enkä paikkaa. Mulle myös aikanaan oli paha virhe lopettaa välitön treenin jälkeinen venyttely, koska se johti siihen, että se jäi kokonaan tekemättä lopulta ja siitä alkoi mulla jumiongelmat. Jotenkin luulisi terveellä järjellä selviävän tässä, jos menee sen mukaan mikä tuntuu hyvältä eikä revi väkisin, niin aika lailla sama missä raossa sen venymisen hoitaa ja joka tapauksessa se on parempi kuin jättää tekemättä.

Otsikosta huolimatta huomannut järkeväksi tehdä ennen jokaista treeniä

Sekä trifecta(kolme isometristä pitoa), alla videot helpoimmista variaatioista.

Posterior chain. Tässä pointtina keskittyä siihen, että vetää mm. takareisillä eikä vain nosta persettä. Tavoitepito full bridge hold aikanaan.

Anterior chain. Tavoitepitona L-Sit lattialla

Lateral chain. Tavoitepito full twist hold.

Edellämainituissa yht n. 20 sec pito riittänee, ajan voi jakaa esim 5 tai 10 sekunnin pitoihin.

Lisäksi satunnaisesti perus käsien ja jalkojen (myös nilkat) pyörittely.

Tuosta kylmien lihojen venyttelystä:

Onko jollain mennyt kyseisellä tavalla venytellessä joku paikka rikki, tai tunteeko joku edes jonkun jolla olis näin käynyt? Mietinpähän vaan, että kuinka todennäköistä moinen mahtaa lopulta olla kun en ole itse ikinä kuullut keltään, että jotain olisi sattunut.

Itse venyttelen omat ongelmakohdat (lonkankoukistajat, rinta, trapsit ja niska) 1-3 kertaa päivässä. Lisäksi muita vähemmän ongelmallisia paikkoja satunnaisesti.

En lämmittele ikinä ennen venyttelyä. Tai no venyttelen kyllä lihasta aktivoiden aina. ilmeisesti ollu olkapäät ja yläselkä ihan vitun jumissa pitemmän aikaa. Nyt venyttelin niitä jatkuvasti about viikon ajan ja vihdoin aukes. Oli ihan vitullinen päänsärky ja känninen olo töissä jonkun 2 tuntia huhhuh. Venyttelen siis yleensä lihaksen läpi sellaisena päivänä, kun sitä käytän. Selkää venyttelen useammikin.

Tässä itsekin alkanut ottamaan kunnolla venytyksiä treenien jälkeen. Elikkä venytellään niitä lihaksia, mitä on treenattu. Kerran viikossa ainakin yksi lepopäivä tarkoitus pyhittää venyttelylle ja lihashuollolle :)

Back
Ylös Bottom