Miten venyttelette?

SDF

Liittynyt
26.9.2011
Viestejä
9
Haluisin venytellä, mutta miten helvetissä ja milloin? Kylmää lihasta ei saisi venyttää eikä se edes veny kunnolla. Treenin yhteydessä ei venytellä. Ennen treeniä pitkät venytykset haittaavat suoritusta. Treenattua lihasta ei saa venyttää. Venytys tulisi suorittaa joku 4h treenin jälkeen, koska silloin lihas on lyhimmillään. Kuka vittu jaksaa hikoilla ja lämmitellä neljä tuntia treenin jälkeen ne lihakset uudestaan? Ja MITEN ja MILLÄ ne edes saisi lämpimiksi kotosalla?
 
Liittynyt
12.7.2012
Viestejä
105
Ennen treeniä voi hyvin tehdä dynaamisia venytyksiä (itsellä kuuluvat rutiineihin). Toi 4h on just sitä varten ettei se lihas ole vielä siirtynyt "lepotilaan" eli voit hyvin venytellä ilman erillisiä lämmittelyjä. Se miten kannattaa venytellä riippuu sitten siitä, mitä varten haluat venytellä...
 
Liittynyt
4.1.2014
Viestejä
2 137
En tiedä onko mitenkään oikeaoppista, mutta mä ainakin:
- pyörittelen jalkojen ja käsien liikeradat auki ennen treeniä, joskus teen myös ihanlyhyitä venytyksiä jos tuntuu, että joku paikka on jumissa
- treenin jälkeen heti siinä salilla venyttelen koko kropan läpi lyhyehköillä (30s?) venytyksillä
- välipäivinä teen kerran-pari viikkoon joogaa, putkirullausta, venyttelyä ihan omana harjoituksenaan tms.
 
Liittynyt
21.7.2012
Viestejä
431
Itse venyttelen salilla heti treenin jälkeen. Tiedän että jos ajattelen venytellä kotona muutama tunti treenin jälkeen niin varmasti jää tekemättä. Satunnaisesti lepopäivinä pidempiä venyttelysessioita ja putkirullailua. Toki useammin jos tuntuu että jokin paikka on jumissa.
 

JohnnyB

Mode
Liittynyt
17.4.2002
Viestejä
3 960
Haluisin venytellä, mutta miten helvetissä ja milloin? Kylmää lihasta ei saisi venyttää eikä se edes veny kunnolla. Treenin yhteydessä ei venytellä. Ennen treeniä pitkät venytykset haittaavat suoritusta. Treenattua lihasta ei saa venyttää. Venytys tulisi suorittaa joku 4h treenin jälkeen, koska silloin lihas on lyhimmillään. Kuka vittu jaksaa hikoilla ja lämmitellä neljä tuntia treenin jälkeen ne lihakset uudestaan? Ja MITEN ja MILLÄ ne edes saisi lämpimiksi kotosalla?
Kannattaa lukea https://pakkotoisto.com/threads/pakkotoiston-kehonhuolto-opas-2012.108173/ mistä löytyy linkki myös venyttelyoppaaseen.
 
Liittynyt
27.7.2011
Viestejä
308
Itse teen ennen treeniä lämmittelyn yhteydessä pienet ja lyhyet venytykset. Treenien jälkeen myös lyhyet venytykset palauttamaan liikerataa. Kamppailutreenien jälkeen venytystä on enemmän kuin puntin jälkeen. Ainakin yhtenä päivänä viikossa on sitten venyttelyyn keskittyvä treeni ja kyllä venyttelen silloin tällöin myös ilman suurempia lämmittelyjä.

Putkirullailu on tullut ohjelmaan aivan viime aikoina, mutta sitä on melko vähän edelleen. Omasta kokemuksesta väitän, että venyttelyä kannattaa tehdä ennen kuin ollaan pakon edessä. Se ehkäisee vammojen syntymistä ja jumittamista. Jos käy puntilla 3-4 päivänä viikossa, jää venyttelyn käyttöön useita päiviä viikossa. Lämmittelyn ei tarvitse olla kovin kummallista ennen venyttelyä, 10 minuuttia riittää varmasti lämmön tarpeelliseen nostamiseen.
 

Delgado

Base animal
Liittynyt
9.1.2010
Viestejä
13 128
Ikä
36
Jos lihaksia rullaa ennen venyttelyä, ne venyvät selvästi paremmin mielestäni ja vetreytyvät rullatessa. Samoin kuuman suihkun tai saunan jälkeen ne ovat aika lämpimät valmiiksi. Muutenkin, kyllä ne siinä venytellessä alkavat venyä, kun aloittaa rauhallisesti ja syventää ja pidentää venytyksiä vähitellen. Mä en koskaan erikseen lämmittele ennen venyttelyä, jäisi tekemättä jos pitäisi siihenkin vielä alkaa. Ainoastaan juuri ennen treeniä en tee pitkiä venytyksiä, muuten en kyllä katso niille aikaa enkä paikkaa. Mulle myös aikanaan oli paha virhe lopettaa välitön treenin jälkeinen venyttely, koska se johti siihen, että se jäi kokonaan tekemättä lopulta ja siitä alkoi mulla jumiongelmat. Jotenkin luulisi terveellä järjellä selviävän tässä, jos menee sen mukaan mikä tuntuu hyvältä eikä revi väkisin, niin aika lailla sama missä raossa sen venymisen hoitaa ja joka tapauksessa se on parempi kuin jättää tekemättä.
 
Liittynyt
17.4.2009
Viestejä
2 949
Kaupunki
Grani
Otsikosta huolimatta huomannut järkeväksi tehdä ennen jokaista treeniä


Sekä trifecta(kolme isometristä pitoa), alla videot helpoimmista variaatioista.

Posterior chain. Tässä pointtina keskittyä siihen, että vetää mm. takareisillä eikä vain nosta persettä. Tavoitepito full bridge hold aikanaan.

Anterior chain. Tavoitepitona L-Sit lattialla

Lateral chain. Tavoitepito full twist hold.

Edellämainituissa yht n. 20 sec pito riittänee, ajan voi jakaa esim 5 tai 10 sekunnin pitoihin.

Lisäksi satunnaisesti perus käsien ja jalkojen (myös nilkat) pyörittely.
 
Liittynyt
5.12.2007
Viestejä
1 629
Tuosta kylmien lihojen venyttelystä:

Onko jollain mennyt kyseisellä tavalla venytellessä joku paikka rikki, tai tunteeko joku edes jonkun jolla olis näin käynyt? Mietinpähän vaan, että kuinka todennäköistä moinen mahtaa lopulta olla kun en ole itse ikinä kuullut keltään, että jotain olisi sattunut.

Itse venyttelen omat ongelmakohdat (lonkankoukistajat, rinta, trapsit ja niska) 1-3 kertaa päivässä. Lisäksi muita vähemmän ongelmallisia paikkoja satunnaisesti.
 
Liittynyt
26.5.2012
Viestejä
2 013
En lämmittele ikinä ennen venyttelyä. Tai no venyttelen kyllä lihasta aktivoiden aina. ilmeisesti ollu olkapäät ja yläselkä ihan vitun jumissa pitemmän aikaa. Nyt venyttelin niitä jatkuvasti about viikon ajan ja vihdoin aukes. Oli ihan vitullinen päänsärky ja känninen olo töissä jonkun 2 tuntia huhhuh. Venyttelen siis yleensä lihaksen läpi sellaisena päivänä, kun sitä käytän. Selkää venyttelen useammikin.
 
Liittynyt
9.6.2014
Viestejä
2 418
Tässä itsekin alkanut ottamaan kunnolla venytyksiä treenien jälkeen. Elikkä venytellään niitä lihaksia, mitä on treenattu. Kerran viikossa ainakin yksi lepopäivä tarkoitus pyhittää venyttelylle ja lihashuollolle :)
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Miten kasvaa aamuvuorojen jälkeen? Treeni 8
Miten lähteä kehittämään kroppaa Treeni 5
Treeni tunnissa - miten toteuttaa järkevästi? Keskustelu nopeille treeneille Treeni 34
Miten päästä eroon pyörtymisen/oksentamisen tunteesta? Treeni 7
Miten toteutatte progressiota ja pyritte nousujohteisuuteen treeneissänne? Treeni 11
Erilaiset progressiomallit ja miten niitä käytätte? Treeni 2
Miten aloitan kisaamisen? Treeni 4
Miten treenata, kun tarkoituksena on polttaa rasvaa? Treeni 2
Olkapäiden oikea setuppi alavinopenkissä? Miten teette? Treeni 9
Miten pian haukkari 40 sentistä 45 senttiseksi? Treeni 32
Miten rakentaisit "gettopuntti" -ohjelman? Treeni 10
1kk ilman salia miten treenaan? Treeni 29
Miten saada painoa terveellisesti? Treeni 31
Miten toteuttaa kevyt treeni viikko? Treeni 2
Miten yhdistää bodaus, voima ja crossfit treeni Treeni 12
Miten treenata aamuisin 6xvko? Treeni 4
Miten dietata oikein? Treeni 15
Kyykyn tekniikka: Miten laskeutua kuoppaan "oikein"? Treeni 3
mitä liikkeitä ja miten saan selkälihakset kasvamaan nopeasti? Treeni 27
Miten jakaa treenit kun treenataan kaksi kertaa päivässä? Treeni 1
Miten määritellään glykogeeniä kuluttava harjoitus? Treeni 5
Kaks vuotta bulkilla, miten jatkaa? Treeni 13
Etukyykky ja täysipainoinen jalkatreeni. Miten? Treeni 32
tempausvala - onnistutteko ja miten olette kehittyneet Treeni 13
Miten käyttää aika mahdollisimman tehokkaasti?! Treeni 17
Miten treenata dieetillä? Treeni 5
Oranki Miten treenaat tällä hetkellä? Treeni 1061
Polvet kipeät, miten treenata jalat? Treeni 76
Miten "sisäpohkeisiin" kokoa/voimaa? Treeni 8
Miten käsivarsista pyöreämmät Treeni 13
2-jakoisella kroppa läpi 2 x viikossa - miten treenata? Treeni 1
Kyykky ja mave nousuun, miten? Treeni 6
Miten saada lihasta rintaan, jos penkkiä ei voi tehdä? Treeni 45
Trapetsius kuosiin, miten? Treeni 45
Kämmenluut murtuneet. Miten jatkaa treeniä? Treeni 6
Miten saada rasva pois nopeasti Treeni 19
Lisää massaa jalkoihin!! Miten? Treeni 45
Timba79 Pitkä treenitauko, miten järkevä paluu? Treeni 46
Miten saisin vatsan litteäksi, ja miten nopeasti? Treeni 20
Miten eroon löysyydestä ja ylimääräisestä nahkasta? Treeni 2
Miten treenata penkki 45kgx20+ Treeni 13
Miten saada ylimääräinen ''nahka'' eli allit pois käsistä? Treeni 12
Miten saada aikasemmin unta!? Treeni 46
Miten pysyt tiukkana ja samalla pyrit kasvattamaan lihaksia? Treeni 38
miten sali ohjelma pitää toteuttaa? Treeni 5
Miten harjoitella ennen pitkää taukoa? Treeni 2
Miten motivoitte itseänne ennen treeniä? Treeni 193
miten syltä levemmäksi? Treeni 6
Miten hankkia alavatsalihaksia?! Treeni 16
Miten jaksaa tehdä kaksi tai useamman lihasryhmän samassa treenissä? Treeni 19
Samankaltaiset keskustelut


















































Ylös