Miten vedät painoja kisaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Venla
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Miten yleensä vedät painoja kisoihin? Vai oletko jatkuvasti just sopivan painoinen omaan sarjaasi, vai vältteletkö koko painon vetämistä yleensäkin? Kuinka paljon olet rankimmillaan vetänyt painoja? Missä vaiheessa alat vetään nesteistä?

Joku sanoi joskus sen prosenttimääränkin, että kuinka paljon painosta voi vetää ilman että suorituskyky kärsii (ja tankkaukseenkin on aina toki aikaa). Tais olla Mentula. Mutta enpä nyt muista prosenttilukuja...

Itselläni kroppa kerää stressin ja treenin tai ties minkä vuoksi helposti nestettä. Aina pitäs kekkasta joku vippaskonsti et sais ne liikkeelle. Ja joskus ne ei vain lähde. Mihkään ulostuslääkkeisiin ei oo onneksi tarvinnut kajota, aamulenkki ja tyhjään vattaan vaikka finrexiniä, siinä yksi konsti. Kertokaa lisää! Aloitatteko muuten yleensä AJOISSA painon vetämisen..?

Naisilla on varmaan eri asia vielä tuo painon vetäminen kun kuukautiskierto vaikuttaa asiaan. Nainen on mysteeri.:rolleyes:

Kofeiinihan poistaa nestettä myös (ja viina!), sisko nykäs yksiin kisoihin diabeetikkojen nesteenpoistolääkettä huonoilla lopputuloksilla :P.
Kramppiahan se pukkaa kun nestettä ei oo lihaksissa.

Kaminari sanoi:
Kofeiinihan poistaa nestettä myös (ja viina!), sisko nykäs yksiin kisoihin diabeetikkojen nesteenpoistolääkettä huonoilla lopputuloksilla :P.
Kramppiahan se pukkaa kun nestettä ei oo lihaksissa.

Joo, viina poistaa, mutteipä tee kovinkaan hyvää kyllä suoritukselle;) Kofeiini toimii joten kuten, oon just sitä koettanut ennen aamulenkkiä. Muttei se aina pelitä.

Tankkaus puntarin jälkeen on olennainen asia! Välttäis ne krampit.

Eiks nesteenpoistolääkkeet oo muuten kiellettyjä aineita?

Niinjoo, paljonkos siinä finrexinissä on sitä kofeiiniä jäykkään kahvikupilliseen nähden?

edit:

Niinjoo tuntuikin että jokin unohtui: luonnon oma diureetti (nesteenpoistaja).... ANANAS!

http://www.voimaharjoittelu.net/painonpudotus-a-222.html

Diureetit

kahvi, tee, guarana kofeiini poistavat elimistöstä nestettä. Ne ovat sallittuja diureetteja. Suola ja hiilihydraatit sitovat nestettä elimistöön. Kun jätät ne pois ja juot vettä, kahvia, vesiliukoisia vitamiineja ja otat kofeiini tabletteja niin virtsaa ja hikeä pukkaa läpi kuin saunassa. Jotkut suosittelevat vielä curry-maustetta sekaan. Itse en suosittele, koska jos et kyseistä maustetta käytä, niin elimistö voi reakoida liian voimakkaasti esim. pahoinvoinnilla tai ripulilla. Mieluimmin esim. kultapiisku-teetä, joka stimuloi munuaisten toimintaa.

Mä oon tainnu vetää sen 4kg enimmillään kolmessa päivässä. Mutta suorituskyky kärsii niin paljon että en todellakaan suosittele. Siihen kuulu siis paljon saunaa ja kahvia. Ei mitään sen suurempia vippaskonsteja.

Tosin tämä oli Summer fightiin, ja sillon oli aika hemmetin kuuma ulkona. Tuli kyllä vähä helvetin huono olo matsien jälkeen vaikka sitä vettä ja mehua kittas. Ja ei ollu vaakaa käytettävissä ku tulin Ruotisista, joten meni paino muuten 2,9kg liian alas :hyper: :david: Kyllä se painon tiputtaminen kannattaa alottaa hyvissä ajoin. Ja en suosittele mitään kauheita 10kg pudotuksia parissa viikossa. Ite oon kyllä päättäny pitää sen painon kilon päässä kisapainosta tulevaisuudessa.

Paino on tiputettu useasti, joskus rasvoista, joskus nesteistä mutta lähes aina turhaan kun näiden lajien kisoissa kaksi ylintä painoluokkaa tupataan lähes aina yhdistämään :)

Omalla kohdallani ideaalitilanne on se, että normipaino on noin 2 kg enemmän, kuin painoluokka. Tosin harvemmin valitettavasti pääsee lähtemään tilanteesta, jos tarvitsee pudottaa vain pari kiloa.
Parhaimmillani olen tiputtanut 6 kg kuudessa päivässä. Sinänsä määrä ei ole kummoinen, mutta toisaalta taas omaan painooni suhteutettuna se on kuitenkin n. 10 % painonpudotus.

Painon veto on aina yksilöllistä, mutta ei mulla siinä mitään vippaskonsteja ole. Vähennän vain syömistä määrällisesti, ja korvaan aterioita ravintolisillä. Pyrin myös pitämään ruokavalioni sellaisena, että vähennän hiilareiden määrää ja lisään proteiniin osuutta. Sekä tietysti 6 pientä ateriaa päivässä 2-3 tunnin välein. Luonnollisesti rasva ja suola jää pois, rasvan käytön vähentämisessä omalla kohdalla ainakin omega-3:set on aika tärkeitä. Muutaman kerran on rasva-aineenvaihdunta jumittunut aika veemäisesti.
Painon vedossa muutenkin on aika tärkeää pitää elimistön aineenvaihdunta koko ajan käynnissä.
Tosin tuskin tässä mitään uutta, lähinnä vain oma tapani vetää painoa.

Joo, kyllä tollanen pari kiloa yli oman sarjan ois ihanne, ei tarttis paljon vedellä mutta sen verran että tulee sopiva nälkä matsiin.

Miten se ilmenee jos rasva-aineenvaihdunta on jumissa?

Onko kukaan tehny sellasta painonvetoa että juo ensin tosi paljon ja sit vetää nesteistä? Eli siis tämän ylimääräisen nesteen poistuessa poistuisi sitten myös entisiä? Itse en ole uskaltanut kokeilla, jos ei nesteet lähtiskään liikkeelle.

Joskus oon koettanut paitsi hikoilua myös kylmän ja kuuman vaihtelua, että jos se laittais aineenvaihdunnan liikkeelle... kaikkia kikkoja vaikka perustyylillä se aina menee, Lumberjackin ohjeet ja oma tyyli vaikuttivat varsin fiksuilta kyllä.

Itse pyrin aloittamaan hyvissä ajoin pudotuksen, vähintään 1kk ennen kisoja jos mahdollista. Normaali paino kekkuloi siinä 5-8 kg yli kisapainon, ja mitä enemmän saan ennen loppurutistusta tippumaan, sitä parempi. Syön vaan vähemmän kuin normaalisti ja mitä tätä selittämään, pakkis on pullollaan dietti-asioita!

Loppurutistus tarkoittaa kohdallani lähinnä saunomista, on tullut myös jumpattua vielä punnitustilaisuudessa kun on joku sata grammaa ollut ylimääräistä. Viime kisoihin tiputin n.4,5 kg vielä saunomisella muutamassa tunnissa, mikä otti aika koville! Tankkaaminen vaan sitten järkevästi tommosen jälkeen, niin matsissa on sitten voimissaan taas. Ekoihin kisoihin tiputin 7,5 kg, huomaa kyllä että helpottuu toi tiputtaminen kerta kerran jälkeen.

Kaiken kaikkiaan kannattaa aina nauttia runsaasti vettä. Jos on kovempi painon veto tulossa, niin jätän suosiolla viimeiset vajaat pari kiloa nesteistä vedettäväksi.
Normaalisti juon vettä noin 3-4 litraa päivässä, riippuen toki hieman harjoittelun määrästä ja harjoitusten kovuudesta ja kestosta.
Punnitusta edeltävänä päivänä juon vain noin litran. Viimeistelyharjoitukseen saunapuku päälle ja terävä noin tunnin harjoitus ja puntarille. Jos paino on yli vain 0.5-1.0 kg, niin 2-3 dl palkkaria ja saunaan.

Jos rasva-aineenavaihdunta jumittaa, niin kroppa ei ota energiaa kehon rasvoista vaan sieltä mistä sitä irtoaa, eli yleensä lihaksista. Ja kun kroppa ei ota energiaa rasvoista, niin rasvan "palaminen" hidastuu ja lihakset "kuihtuu".

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mantu sanoi:
Itse pyrin aloittamaan hyvissä ajoin pudotuksen, vähintään 1kk ennen kisoja jos mahdollista. Normaali paino kekkuloi siinä 5-8 kg yli kisapainon, ja mitä enemmän saan ennen loppurutistusta tippumaan, sitä parempi. Syön vaan vähemmän kuin normaalisti ja mitä tätä selittämään, pakkis on pullollaan dietti-asioita!

Niin. Siis kyllä tietysti kisakausi ja peruskuntokausi on erikseen, peruskuntoa tehdessä painokin saa nousta. PainonVEDON näen itse eri asiana kuin painonpudotuksen sinänsä.

Itse aloitin painon tiputuksen 4-6 viikkoa ennen h-hetkeä. Ylipainoa oli silloin about 3-6 kiloa. Ruokavaljo muuttuu vähärasvaiseksi. Paljon vihanneksia, hedelmiä ja keittoja. En syö mitään missä on yli 10% rasvaa. Juon paljon vettä ja jätän suolan pois.
Punnitus päivänä, kun joka tapauksessa pitää hoitaa `herättelytreeni`pistän paljon vaatetta päälle ja hikoilen pois sen ylimääräisen 0,5-1 kg ylipainon. Sen jälkeen suoraan puntarille ja aloitan tankkauksen.
Punnituksen jälkeinen tankkaus on sitten taiteenlaji erikseen. Jos on lyhyt aika itse matsiin niin sen vähemmän kannattaa pelleilä sen nesteen kanssa. On se vaara ettei kerkee palautumaan nestevajauksesta. Tärkeää on että nestevajaus on mahdollisimman lyhytaikainen.
Ammattilaisena otellessani oli vuorokausi punnituksen ja ottelun välissä, mikä sallii tietenkin kovemmat vedot ja paremmat mahdollisuudet palautua. On hyvä aloittaa tankkaus laimealla palautusjuomalla (esim. reco2)ja urheilujuomalla mutta alle kannattaa ottaa osmosalia (suoloja ja sokeria) jotta pysyy nesteet sisällä. Kannattaa muistaa että ottelupäivänä ruuansulatus hidastuu jännityksen johdosta, eli kannattaa syödä ajoissa ettei safka jää pakkiin pyörimään.

venla sanoi:
Niin. Siis kyllä tietysti kisakausi ja peruskuntokausi on erikseen, peruskuntoa tehdessä painokin saa nousta. PainonVEDON näen itse eri asiana kuin painonpudotuksen sinänsä.

Niin no mulla ei oikeastaan ole sen kummempia kausia, tai toisaalta voihan ton pudottamisjakson lukea sellaiseksi. Mutta mulle tuo painonpudotus loppusaunoineen on yhtä kuin painonveto, eli kuuluu samaan syssyyn. Tietenkin tarkemmin voi eritellä nuo käsitteet jos siltä tuntuu. Pääasia että on painot kohdallaan!

Mantu sanoi:
Niin no mulla ei oikeastaan ole sen kummempia kausia, tai toisaalta voihan ton pudottamisjakson lukea sellaiseksi. Mutta mulle tuo painonpudotus loppusaunoineen on yhtä kuin painonveto, eli kuuluu samaan syssyyn. Tietenkin tarkemmin voi eritellä nuo käsitteet jos siltä tuntuu. Pääasia että on painot kohdallaan!

Niinpä..! Eipä ne käsitteet varmaan hirveesti auta taikka selvennä, kukin tyylillään. Ja sekin on tärkeää että löytää itselleen sopivan sarjan ja siihen sopoivan ottelutyylin.

Mietin täsä itse että koettasko vetää nelisen kiloa viikossa omaan sarjaan vai meniskö ylempään... mutta tosiaan meillä naisilla tähän nesteen kerääntymiseen on sit muitakin syitä. Tarvii katsoa miten menee, pääasia et pääsee kehiin:D

Mulla ois nyt 27 päivää aikaa tiputtaa 4,5kg...Jospa aloittaisi vaikka huomenna tahi kohta...:rolleyes:

mölliskö sanoi:
Mulla ois nyt 27 päivää aikaa tiputtaa 4,5kg...Jospa aloittaisi vaikka huomenna tahi kohta...:rolleyes:

Heh, meinaatko oikeesti?;) Ehtiihän sitä myöhemminkin.:rolleyes:

venla sanoi:
Heh, meinaatko oikeesti?;) Ehtiihän sitä myöhemminkin.:rolleyes:
Kyllä se on tänään aloittetava muuten se jää haaveeksi...jospa sen nyt sais pysymäänkin niin ei aina tarvis repiä....ja tuskailla peilin edessä...;)

Kannattaa tsiigata jotain perusvinkkiä myynnissä olevasta suomalaisesta Fighter Magazinesta. Siellä on loppupuolella kolumni jossa kerrotaan hyvää faktaa ja vinkkiä nesteiden nauttimisesta, nestevajauksesta ja punnituksen jälkeisestö tankkaamisesta...

Läkerol sanoi:
Kannattaa tsiigata jotain perusvinkkiä myynnissä olevasta suomalaisesta Fighter Magazinesta. Siellä on loppupuolella kolumni jossa kerrotaan hyvää faktaa ja vinkkiä nesteiden nauttimisesta, nestevajauksesta ja punnituksen jälkeisestö tankkaamisesta...

Kiitti vinkistä! Siis uusimmassako numerossa? Kukas siinä on kannessa..? Mulla oli joku lehti nimittäin, melko uus numero, enkä huomannut tollasta juttua. Vaikuttais aika hyödylliseltä.

Suositut

Back
Ylös Bottom