Miten tehdään selkiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vitvall
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
useissa (jokaisessa?) treniohjelmassa törmään siihen että yksi päivä on kokonaan omistettu 'selälle'. nyt haluaisin tietää miten te näitä selkiä teette? ja mikä kaikki kuuluu 'selkiin' (esim. hartiat)?

koitin etsiä exrx.netistä kun siellä on niitä valistavia animaatio pätkiä mutta en löytänyt mitään mikä vaikuttaisi fiksulta, myös search toimintoa testasin huonolla onnella.

toivottavasti joku viitsii vastata ja löytää vielä jostain sellaisen animaation missä näen miten liike tehdään, minun on vaikea ottaa selvää jos joku selittää :)

samaan huutoon voisin vielä kysyä että mihin kaikkiin lihasryhmiin maastaveto ja kyykky vaikuttaa?

kiitos kaikista vastauksista ja anteeksi jos olen yksinkertainen!

Selkäliikkeitä on lähes kaikki vetävät liikkeet, kuten ala- ja ylätalja, leuanveto, kulmasoutu ja sen eri variaatiot, maastanosto ja sitten toki nämä monet erilaiset vipuvarsivetokoneet, joilla saa myös hyvin selkälihaksia kiusattua.

samaan huutoon voisin vielä kysyä että mihin kaikkiin lihasryhmiin maastaveto ja kyykky vaikuttaa?

Ne ovat ns.yleisliikkeitä,jotka vaikuttavat kaikkiin lihasryhmiin.
Maastaveto enemmän selkään ja takareisiin.
Kyykky jalkoihin ja vatsaan.
Mutta korostan,että kaikki lihakset ovat pelissä,kun teet
näitä liikkeita siksi ne ovat erinomaisia yleisvoiman lisääjiä.

..

nuo vastaukset (kiitos tomi ja onepack!) vähän valottivat asiaa mutta tuli sitten muutama kysymys lisää mieleen...

kannattaako samana päivänä tehdä maastaveto ja kyykky? vai pitäisikö maastaveto siirtä selkäpäivälle ja jalkapäivänä tehdä kyykky + muut?

miten siis jaan liikkeet jotka voitaisiin tehdä kahtena eri päivänä? koitetaanko yleensä suunnitella ohjelma niin että esim. yksi päivä on hauis + selkä jolloin leuanvedoilla teet kumpaakin ryhmää?

lisää vastauksia ja mielipiteitä kiitos!

Näistä ohjelma asioista on varmasti yhtä paljon mielipiteitä, kuin on kirjoittajiakin, mutta itse teen seuraavalla jaolla:

1. rinta, hauis
2. välipäivä
3. selkä, kyynärvarret
4. välipäivä
5. olkapäät, ojentajat
6. välipäivä
7. jalat

Maastavetoa teen selkäpäivänä ja kyykky on vuorossa luonnollisesti aina jalkapäivänä, maastavedon ja kyykyn välillä joudun pitämään useamman päivän taukoa, koska kyllähän se kyykky myös jollain tavalla rasittaa selkää.

Oho Gunner ehti ensin :D

Näistä ohjelma asioista on varmasti yhtä paljon mielipiteitä, kuin on kirjoittajiakin

Näin on varmastikkin asia. Itse teen maastavedon jalkapäivänä
viimmeisenä liikkeenä ei niin kovilla raudoilla.
Maastaveto ottaa niin hyvin takareisiin,että jos tekisin sen
selkäpäivänä niin se verottais kyykkyä johon itse tällä
hetkellä satsaan.

miten siis jaan liikkeet jotka voitaisiin tehdä kahtena eri päivänä? koitetaanko yleensä suunnitella ohjelma niin että esim. yksi päivä on hauis + selkä jolloin leuanvedoilla teet kumpaakin ryhmää?

Itse teen näin, "vetävät" lihakset samana päivänä eli
selkä+hauis+trapetziukset (menikö oikein?)
Toisena päivänä "työntävät" rinta+olkapäät+ojentajat.

Jalat omana päivänä.

Originally posted by Onepack
Näin on varmastikkin asia. Itse teen maastavedon jalkapäivänä
viimmeisenä liikkeenä ei niin kovilla raudoilla.
Maastaveto ottaa niin hyvin takareisiin,että jos tekisin sen
selkäpäivänä niin se verottais kyykkyä johon itse tällä
hetkellä satsaan.

Tässä varmaan kannattaa vitvallille huomauttaa että Onepack puhuu siis suorin jaloin maastavedosta joka on vähän eri liike kuin "varsinainen" maastaveto.

Suorinjaloin maastaveto on tosiaan enempi takareisiliike, kun taas syvemmästä asennosta lähtevä varsinainen maastaveto ottaa ensisijaisesti alaselkään ja vähän jalkoihin (siis etureisiin). Tässä suhteessa hyvin samankaltainen kun kyykky, joka ottaa ensisijaisesti jalkoihin ja vähän alaselkään.

Ite teen myös suorinjaloin maastavetoa takareisille jalkapäivän yhteydessä, ja perinteisen maastavedon ensimmäiseksi selkäpäivänä huomattavasti isommilla raudoilla kun suorinjaloin maven.

kehtaisko joku laittaa tähän videot "normaalista" ja suorinjaloin maastavedosta? en ite muista sitä osotetta mistä on useasti viedoita tänne laitettu...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by vitvall
mikä kaikki kuuluu 'selkiin' (esim. hartiat)?
Yläselän lisäksi selkätreeneihin sisällytetään treenaajasta riippuen alaselkä, epäkkäät, takaolkapäät ja mahdollisesti takareidetkin.

Musta selkäliikkeiden kunkku on kulmasoutu pitkällä tangolla. Se pitäs jokasen sovittaa treeniohjelmaansa. Liike ei ole helpoin mahdollinen mutta kun sen oppii sillä saa itsensä tosi puhki!

T-kulmasoutu Daavidin koneessa vetoremmejä käyttäen. Tuntuma selkään on loistava! Saa tosi hyvän venytyksen lapoihin, ja pysätyksellä "yläasennossa" helvetillisen poltteen. :evil:

Voi herregud kun oikeen kylmää kun katsoo noita suorinjaloin maastavetoja, kun aina on pienestä asti opetettu että jos tarvii maasta jotain painavaa nostaa niin kyykkyyn ja selkä suorana, ja jaloilla nostetaan ettei selkä hajoo. Voiko toi oikeesti olla terveellistä tuo suorinjaloin nostelu, siinähän tulee kauhea paine tuonne selkärankaan, vai olenko nyt aloittelijana aivan väärässä ?) Ja samaten hyvää huomenta liikkeet, voiko olla terveellistä jos painoja on enemmän millä voi semmoset 20-30 toistoa tehdä.

Originally posted by ressukka
Voi herregud kun oikeen kylmää kun katsoo noita suorinjaloin maastavetoja, kun aina on pienestä asti opetettu että jos tarvii maasta jotain painavaa nostaa niin kyykkyyn ja selkä suorana, ja jaloilla nostetaan ettei selkä hajoo. Voiko toi oikeesti olla terveellistä tuo suorinjaloin nostelu, siinähän tulee kauhea paine tuonne selkärankaan, vai olenko nyt aloittelijana aivan väärässä ?) Ja samaten hyvää huomenta liikkeet, voiko olla terveellistä jos painoja on enemmän millä voi semmoset 20-30 toistoa tehdä.

Opettelet pienillä painoilla oikean tekniikan, et päästä selkää pyöristymään ja lasket tangon vaan puoleenväliin säärtä ---> ei selkäongelmia ja takareidet paahtoleipänä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom