Miten syödä ennen salille menoa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Suba
  • Aloitettu Aloitettu
n. 30-45min ennen salille lähtöä vajaa purkki raejuustoa ja purkki ananasmurskaa. Ja 15min ennen puoli litraa vettä. :)

Jännä juttu, mutta raejuusto ei väännä yhtään mahassa, vaikka kaseiinia sisältääkin reilusti. Ehkä se rasvattomuus nopeuttaa imeytymistä.. Ton pystyy syömään ennen maastavetotreeniäkin ja virtaa riittää hyvin treenatessa.

Kannattaa kokeilla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heraa sekä vettä tai mehua. Aika usein nautin myös kahvia. Vois kai paremminkin syödä, mutta mulla tuppaa tulemaan huono olo jos syön kiinteää tuntia - paria ennen harjoitusta. :(

rafael sanoi:
Proteiinihan onkin ihan jees, mutta mites nuo palautumisjuoman nopeat hiilihydraatit? Ainakin uskoisin niiden tehokkaasti estävän tuota rasvan palamista ennen treeniä, sekä verensokerin nousun aiheuttavan väsymystä.

Itse polttoa ei juurikaan haittaa. Sitten voidaan miettiä että tarviiko liikunnan aikana ylensäkään polttaa rasvaa laihtuakseen. Rasvatasapainoon se vaikuttaa sen verran kuin syöminen muutenkin paitsi että ravinteiden partitiointi on hieman parempi.
Mua ei ainakaan väsytä jos ajoitan nopeat hiilarit oikein.

1 dl heraa, 1 dl kaurahiutalaite ja laktoositonta maitoa päälle. Sekotetaan lusikalla ainekset. Juodaan nesteet ja lopuksi lusikoidaan hiutaleet suuhun.
Tämä noin 30 minuuttia tai enemmän ennen salia.

Perustelkaa nyt perkeles sentään tuo hiilihydraattimättö ennen treeniä.

Tämä menee taas tällaiseksi "Mitä pitää syödä että kasvaa" "No mä syön vaseliinia ja kiwi-hedelmää" -setiksi, kun kaikki vain kertovat mitä itse tekevät, vaikka tekisivätkin asiat päin honkia.

rafael sanoi:
Perustelkaa nyt perkeles sentään tuo hiilihydraattimättö ennen treeniä.

No on sitten energiaa riehua siellä salilla. Pitkäkestosista hiilihydraateista sitä energiaa saa pitkäksi aikaan salille. Ei lopu puhti kesken kun syö hyvin pari tuntia ennen salia.

Edit: eli tarkoitan hitaita....

Pari tuntiahan on mainio aika, mutta kun täällä monet toitottavat tuollaisia 500 kilokalorin hiilihydraattisettejä puolta tuntia ennen treeniä perustelematta sitä mitenkään. Hiilihydraatit tietääkseni eivät ole lihasten käytettävissä olevana energiana puolen tunnin sisällä nauttimisestaan.

Triv tuossa pari postia aikaisemmin vielä oikein eritteli sen, että maidon tulisi olla laktoositonta, ja mulla meni ihan yli hilseen sekin.

rafael sanoi:
Pari tuntiahan on mainio aika, mutta kun täällä monet toitottavat tuollaisia 500 kilokalorin hiilihydraattisettejä puolta tuntia ennen treeniä perustelematta sitä mitenkään. Hiilihydraatit tietääkseni eivät ole lihasten käytettävissä olevana energiana puolen tunnin sisällä nauttimisestaan.

No sillä haetaan sitten sitä palautumista nopeuttaavaa vaikutusta, jos juuri ennen treeniä otetaan hiilihydraatteja.

-edit. En vastaakaan omin sanoin, koska näemmä minua isompi ja tietävämpi mies on asiasta tyhjentävästi jo kertonut.

Sakkeus sanoi:
Joo, perke*e nyt pistetään tähän oikeen ranskalaisilla viivoilla kaikki syyt miksi ennen treeniä ei pidä tankata hiilaria ja miksi 2.5-4h syömättömyys nostaa suorituskykyä treenissä. Jos jotain jää puuttumaan niin lisätkää ihmiset. Eli:

- jos ennen treeniä tankkaa, verensokeri nousee nopeasti ylös ja insuliinin voimalla laskee sitten rajusti alas mikä aiheuttaa hypoglykemian; tehot laskee, pyörryttää, oksettaa jne.

- jos ennen treeniä tankkaa, erittyy insuliinia, ja tällä on haittavaikutuksia PALJON:
*lipogeneesi eli läskin muodostus myös hiilareista rasvakudoksessa kasvaa
*glykogeenin pilkkominen glukoosiksi maksassa ja lihaksissa laskee
*glykogeneesi eli glykogeenin muodostus veren glukoosista lihaksissa ja maksassa kasvaa
*glukoosinotto maksaan kasvaa

- jos ennen treeniä on syömättä, erittyy paljon glukagonia, ja tällä on positiivia vaikutuksia:
*maksasta pilkotaan glukoosia
*glykogeneesi maksassa laskee
*lipolyysi alkaa eli rasvoja pilkotaan verenkiertoon, ja rasvahapot ovat olennainen bodaustreenin energianlähde, kreatiinifosfaatin ja atp:n lisäksi. Veren glukoosi ei ole niin tärkeä kuten Jason82 sanoi tuossa
*glykolyysi maksassa laskee, eli maksa ei käytä glukoosia energiakseen vaan säästää sitä lihaksille ja muulle kropalle

-treenin alussa erittyy paljon adrenaliinia ja vähän myös noradrenaliinia, ja näitä erittyy paljon enemmän pienen 2.5-4h paaston jälkeen, lievässä hypoglykemiassa kuin 1h syömättömyydellä tms hyperglykemiassa. Näillä on positiivisia vaikutuksia:
*syke kasvaa
*verenpaine kasvaa
*alveolit keuhkoissa laajenevat
*glykogeenin pilkkominen maksasta ja lihaksista kasvaa
*lihasten glykolyysi kasvaa; lihaksen ATP tuotto kasvaa
*lipolyysi kasvaa
*glukagonin eritys kasvaa; tällä samoja vaikutuksia kuin adrenaliinilla; tuossahan ne kirjoitin

Yhteenveto: syömättömyys hakkaa tankkauksen mm. bodauksessa, koska silloin:

-verensokeri on jopa korkeampi kuin tankkaamalla, ja joka tapauksessa koko harjoituksen se pysyy korkeana eikä laske kuten tankatessa ulkoisella glukoosilla
-rasvahappojen käyttö energiaksi on tehokkaampaa ja se siis tärkeää bodaustreenissä
-veren glukoosin energia käytetään treeniin, eikä sitä varastoida maksaan, rasvakudokseen ja lihakseen
-adrenaliinin eritys on tehokkaampaa syömättömyyden jälkeen treenissä, ja se nostaa treenin tehoa monella tavalla

Hiilihydraattien nauttimiselle juuri ennen treeniä ei käytännössä mitään perustetta ole, tämä asia on läpikotaisin puitu edellisen sivun linkityksessä Sakkeuksen posteihin. Esim. insuliinin erityksestä johtuvat haitat eivät mitenkään ole oikeutettavissa vetoamalla nopeaan palautumiseen, vaan olennaista on että lihasten glykogeenivarastot ovat taas täynnä ennen seuraavaa treeniä... sillä ei ole merkitystä alkaako täyttö välittömästi treenin aikana vai sitten seuraavan treenin jälkeisen aterian aikana.

-- edit ja siinähän se sitten tulikin

Ihan makusyystä laiton maitoa sekaan kun se maistuu kymmenen kertaa paremmalta kuin veden kanssa. Laktoositon maito sattuu olemaan se, mitä juon. :lol2:

Itse ainakin ennen treeniä tarvitsen energiaa, jotta jaksan kunnolla vääntää sarjoja salilla. Kun otan palkkarin ennen treeniä ruumillani on rakennus aineita jo sali treenin aikana eikä tule jouduttua kataboliseen tilaan.

Palkkareista ennen, aikana ja jälkeen
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=272067

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=659666
poimintoja sanoi:
—pre-workout meals actually enhance muscle blood flow and nutrient delivery during exercise

Applying this principle, liquid pre workout meal consumption dramatically increases muscle blood flow and protein synthesis (Tipton et al., 2001). This elevation in muscle growth is at least twice that observed with the same drink taken post workout (Tipton et al., 2001)! In fact, this effect even lasts for an hour after the workout, so it’s like having 2 drinks for the price of 1!

Tuota noin, jos linkissä lukee t-nation, en avaa sitä.
Ajan mittaan on oppinut vaistomaisesti kyseenalaistamaan melkein kaiken kyseiseltä sivustolta, koska siellä ei yleensä mikään perustu mihinkään.

Tuota linkittämääsi keskusteluketjua olen joskus muinoin lukenut. Siellä oltiin laajalti sitä mieltä, että kunnon ateria kannattaa syödä ennen treeniä, mutta pitää riittävä tauko välissä. Tutkimuspohjilla mitään ei juuri perusteltu. Hyvää matskua ja voimakkaita mielipiteitä siellä on kyllä, mutta lukaise nyt edes tuo Sakkeuksen postaus, sekä aiemmin linkitetty ketju.

Itse treenaan aamulla, joten mitään ei tule syötyä ennen treeniä. Heräämisestä n. 30 minuuttia niin olen duunin salilla.

Treenin jälkeen yleensä 1 prk Ehrmannia + mitä milloinkin makuna mukana (ananas/marjat/Bonaa + kaura/vehnäleseitä) ja palkkari. Sitten lounas parin tunnin kuluttua.

Mielestäni (saa olla erimieltä) itse kokeilemalla saat parhaimman tiedon siitä, mikä sinulle soveltuu. Olemme kaikki jokseenkin erilailla toimivia esim. ruuansulatus ym. siksi jotkut neuvot ei toisilla toimi. Mielestäni hyviä nyrkki sääntöjä ovat: ei nälän, eikä ähkyn tunnetta. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom