Miten syödä ennen salille menoa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Suba
  • Aloitettu Aloitettu
rafael sanoi:
Ei oikeastaan, en usko juuri ennen treeniä tankatuilla hiilihydraateilla olevan vaikutusta lihasten glykogeenitasoon. Oikaiskaa ihmeessä jos olen väärässä. Ennemmin olen huomannut tuon hiilihdraatin aiheuttavan väsymystä ja vievän treeneistä potkua pois.

Ihan saman olen huomannut myös minä, ei tulisi pieneen mieleenikään kiskaista kunnon hiilarisatsia ennen treeniä. Itse asiassa en syö hiilareita edes ennen aamutreenejä, vaan proteiini-öljy-drinksulla mennään, ja hyvin jaksaa!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kunnon täys ateria heh. Joskus tullut useasti vedettyä ja sitten vain rautaa niin paljon. Ei ehkä ole paras vaihtoehto mutta vatsani toimii nykyää ku mikäki sulatusuuni ni ei ole siltikää kylläsyydentynnetta.

Anteeksi härski OFF-topikki. Kysyisin kuitenkin, onko totta, että palautusjuoma(tai proteiinit muutenkin) pitäisi nauttia viimeistään 30 min sisällä harjoituksen päättymisestä. Muutenkin olisi kiva tietää, kauanko proteiinilla kestää imeytyä elimistöön ja sieltä vaikuttamaan lihaksiin?

Nikke sanoi:
Anteeksi härski OFF-topikki. Kysyisin kuitenkin, onko totta, että palautusjuoma(tai proteiinit muutenkin) pitäisi nauttia viimeistään 30 min sisällä harjoituksen päättymisestä. Muutenkin olisi kiva tietää, kauanko proteiinilla kestää imeytyä elimistöön ja sieltä vaikuttamaan lihaksiin?

En noista proteiinien nopeuksista nyt tarkalleen tiedä, mutta syy palautumisjuoman nauttimiseen välittömästi treenin jälkeen on kehossa olevan katabolisen (lihasta hajottavan) tilan katkaiseminen. Tämän taas puolestaan tekee palautumisjuomassa olevien hiilihydraattien aiheuttama insuliinireaktio, joka myös poistaa treenin aikana syntynyttä kortisolia (katabolinen hormoni) kehosta.

Sen proteiininhan nyt periaatteessa voi ihan hyvin nauttia myös 30 minuuttia hiilihydraattien ottamisestakin, ja tätähän jotkut tahot ovat myös suositelleet koska insuliini on silloin korkeimmillaan (muistaakseni, korjatkaa taas jos tuo minuuttimäärä heittää).

Tuosta nyt voisi tehdä johtopäätöksen, että nopeasti imeytyvällä heraproteiinilla ei kauaa kestä matka lihakseen, mutta jätän sen asian selventämisen jollekulle asiasta tietävälle.

Parhaiten on toiminu pari palaa ruisleipää ja vettä 30min ennen treeniä. Ei tuppaa kurkusta ylös, jaksaa treenata ja pitää nälän tunteen (mikä ainakin mulla häiritsee treeniä) poissa.

Sitä en sitten tie ehtiikö toi ruisleipä mitenkään sulamaan ja antaan energiaa tuossa ajassa, mutta kuitenkin jaksaa paremmin treenata, kuin ilman.

Ite syön ennen treeniä helposti sulavaa hiilaria sisältämää ruokaa, esim. hedelmiä ja kaveriks vaikka raikkua. Kyllä jaksaa.

Kovin rasvaista ruokaa ei kannata just ennen treeniä syödä, koska veri pakkaantuu ruoansulatukseen eikä veri pysty kuljettaan lihaksiin niiden tarvitsemia ravinteita ja happea.

Pari tuntia ennen reeniä kunnon ruokaa tai rahkaa/raejuustoa/tunaa sekä leipää ja maitoa. 30min ennen lähtöä malto+protsku+kreadrinkki.

Jos treeni aamusta, niin pari tuntia ennen treeniä normaali kaurahiutale-, mysli-, ehrmann- ja mehukeittosekoitus, tämä yleensä siis iltavuoron takia.
Aamuvuorossa klo 12 normisafkat ja kotona klo 14 jälkeen heti protsku+ kreadrinkki, tästä n. 30min treenit.
Treenin jälkeen Mass Blast+ hera80+ kreadrinkki...
Hyvin toiminut meikäläisellä...

vähän sivusta kysyisin että mites sitte dietillä ? Jos vaikka treenaatte aamuisin ennen työtä, niin syöttekö aamulla ? Itse pyrin pitämään aina 2 h välin ruuasta ennen treeniä. Ja nyt dietillä ollessa aamuisin vaan vitamiinit sun muut ja kuppi pari kahvia päälle.

Tosta palkkarin ottamisesta ja sen imeytymisestä sen verran. Että yleensähän sanotaan tietysti että on hyvä ottaa heti treenin jälkeen, lihas täyttyy nopeasti ravinteista jne. Mutta on myös tälläinen versio, että varsinkin hiilareita ei välttämättä tarvitse kurlata heti ensimmäisillä minuuteilla treenin jälkeen. Ja syy tähän sanotaan olevan, että verensokerin nousu taas katkaisee treenistä kohonneen kasvuhormoni erityksen..

rafael sanoi:
Ei oikeastaan, en usko juuri ennen treeniä tankatuilla hiilihydraateilla olevan vaikutusta lihasten glykogeenitasoon. Oikaiskaa ihmeessä jos olen väärässä. Ennemmin olen huomannut tuon hiilihdraatin aiheuttavan väsymystä ja vievän treeneistä potkua pois.

Proteiini ennen treeniä sen sijaan auttaa lihaskasvua sekä palautumista.

Emppu, mikä tuossa palautumisjuomassa tuntia ennen treeniä on ideana?

Olisin jostain lukenut/kuullut että heraprotsku ennen treeniä nopeuttaa
rasvan palamista. Ja kyllä se sellaisen pienen uskon tunteen tuo treeniin että
kun tuon tempasen naamaan niin romu saa kyytiä.

Syön jonkun tukevan aterian (esim lounaan) n. 3 tuntia ennen salille menoa.
Joskus saatan ottaa ehrmannin tms tuntia ennen treeniä, jos tulee nälkä 3 tunnin aikana.

*Emppu* sanoi:
Olisin jostain lukenut/kuullut että heraprotsku ennen treeniä nopeuttaa
rasvan palamista. Ja kyllä se sellaisen pienen uskon tunteen tuo treeniin että
kun tuon tempasen naamaan niin romu saa kyytiä.

Proteiinihan onkin ihan jees, mutta mites nuo palautumisjuoman nopeat hiilihydraatit? Ainakin uskoisin niiden tehokkaasti estävän tuota rasvan palamista ennen treeniä, sekä verensokerin nousun aiheuttavan väsymystä.

itse syön lähes aina noin 1-2 tuntia ennen punttia kaurapuuroa, kannattaisiko kaurapuuron lisätä jotain? olen syönyt vain iha tavallisena, eli leseitä ja vettä ja sitten mikroon. valmiina päälle jotain mansikkahillosta maitoon..

-PullOver- sanoi:
itse syön lähes aina noin 1-2 tuntia ennen punttia kaurapuuroa, kannattaisiko kaurapuuron lisätä jotain? olen syönyt vain iha tavallisena, eli leseitä ja vettä ja sitten mikroon. valmiina päälle jotain mansikkahillosta maitoon..

Meinaatko että tarvitsisit jotain kaurapuuroa VAHVEMPAA ennen treenejä? :eek:

Edellisenä päivänä tietysti hyvin jotta hiilarivarastot on täynnä. Jumpat on aamulla niin siinä sitten pohjiksi joku puuro tai muuta nopeata ja helposti sulavaa. Jalkatreenejä ennen mieluiten edellisenä iltana hirmuiset satsit ja aamulla ennen sessioita vain kahvia, glutamiinia, kreatiinia, c:tä, ja napalm primeria (mainioita buustereita joita sain kultsalla). Ja ehkä joku leipä, banaani tms. Puuroa tai muuta on turha syödä ennen kyykkäilyä sillä treeneistä ei tule mitään jos mahassa painaa jokin. Pitää olla tyhjä vatsa ja energiavarastot ylitäynnä jotta jalkatreeni kulkee! :whip:

edit. ja jalkatreenin jälkeen luonnollisesti RUNSAASTI ravintoa!:D

ras sanoi:
Tää insuliini homma...

Palautumisjuoma on hyödyllinen, mutta ei suinkaan mikään edellytys kasvamiselle. Mitä on karppaileminen?

Hiilihydraattien pelkääminen treenin jälkeen on turhaa. Glykogeenivarastojen täydentämiseen ne hujahtavat, eivät läskiksi jos sitä tässä haettiin. Ei kuitenkaan pidä vetää sitä määrää överiksi.

ras sanoi:
...kun tässä vetää kaksjakoisella ohjelmalla, niin reenit tuppaa olemaan kaksi tuntisia...

Nyt menee kyllä jokin perseelleen ja pahasti, koska 2-jakoisen treenit kyllä saa tehtyä alle tuntiin. Miten ne treenit sulla venyy noin pahasti? Paljon aerobista ja venyttelyä?

Suositut

Back
Ylös Bottom