Miten pitkään nukkumatta?

Maanantaiaamuna heräsin, alettiin illalla juopottelemaan ja tiistai-iltana lopetettiin. Mentiin viroon, niin eihän siinä ehtinyt edes miettimään nukkumista, ku oltiin klo 7 virossa aamulla. Sinne sit vaan kuppiloita kiertämään. Laskeskelin, että jotain 40 tuntia olin nukkumatta. Ja oli varmaan mun ennätys.

Allekirjoitan myös sen, että ekaa yötä vastaava aamu oli pahin. Sillon oli pakko jo vähän skarpata, ettei sammunu johkiin tallinnaan...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
3 vuorokautta putkeen kofeiinin voimin lan-tapahtumassa. -> kävin koko ajan kusella vaikka söinkin riittävästi roskaruokaa, nesteet lähti ja paino putosi useita kiloja, palelin ym. väsymyspäissäni tiputin porukoiden television lattialle, mutta omistin cs:ssä niin että valvominen kannatti.

yli 60 tuntia ja 90 kilometriä tiedustelurinkka selässä piristeillä + hiilari- ja massajuomilla. sekoilin ihan vitusti, pääkipuja, pyörrytystä, vapinaa tärinää oksentelua hallusinaatioita... (saman komppanian jamppa vietiin tilkkaan kun väsyneenä teki keitot hyvään tuleen ja söi sen) kilometriäkään ei olisi pumppu enää kestänyt enempää. menkää tykistöön niin pääsette helpommalla.

nevahood sanoi:
. (saman komppanian jamppa vietiin tilkkaan kun väsyneenä teki keitot hyvään tuleen ja söi sen) kilometriäkään ei olisi pumppu enää kestänyt enempää.

Kuitenkin teki sen tahallaan. Meidän komppanjasta ainakin löytyi pari noita Hyvää tulta tarkoituksella dokaajia.

Itse kummastelen porukkaa joka rupeaa univelassa naureskelemaan ja touhuamaan kaikkea sekavaa. Minä en meinaa jaksaa evää liikauttaa ja rupeaa vituttamaan aivan perkeleesti :curs: Kovin pitkään ei ole koskaan tullut valvottua putkeen, juuri tuon zombioitumisen johdosta. Varmaan joku vajaa 40 tuntia maksimissaan.

Joo eipä ole tullut valvottua kun himean yli 40h... Viime kesänä kävin yksin Norjassa ja valvoin 36h sinä päivänä... siinä sitä oli hauska selittää Norjalaiselle ala-arvoisella kielitaidolla että tarvitsenteltta paikan ja äkkiä... :D
Armeijassa huomasi sen että rupesi naureskelemaan suurin piirtein joka asialle ja sit jollain oli vain vitutus päällä... :hyper:

Intissä en ole vielä ollut, enkä muutenkaan mikään kova "valvoja" teihin verrattuna ole, mutta tässä jotain jutun juurta:

Elikkä kokeilumielellä olen ollut kahdesti liikkeellä ja valvonut noin 24-30 tuntia putkeen. Nämä tapahtuivat viime kesälomalla ja sitä edellisellä. Mulle tämä 24h on jo aikamoinen aika ilman unta. Sekoaminen tapahtuu jo joskus 20 tunnin kohdalla ja kaikki tyhmimmätkin jutut saavat nauramaan tähän tyyliin --> :hyper: . Se on sinänsä kumma juttu, sillä valvon kesälomalla lähes joka yö viiteen, kuuteen asti, mutta sitten seitsämän jälkeen väsymys iskee päälle kertaheitolla ja nukahtaminen onnistuisi jokaisen puistonpenkin päälle jne. Varmaan, jos tästä jotenkin vielä hereillä toisen vuorokauden jatkaisi, niin lähtisi tosiaan se väsymys kokonaan pois.

Nämä valvomiskerrat ovat kyllä olleet ikimuistoisen hauskoja kavereiden kanssa suoritettuina ja tätä on kyllä pakko koittaa uudestaan taas jollain lomalla. Kummatkin aikasemmat kerrat voittavat hauskinpidossa parhaat känninikin :david: . Viime kerralla menin siinä 12.00 aikaan päivällä uimaan, ennen nukkumaanmenoa. Vesi tuntui kylmimmältä mitä olen koskaan tuntenut, silti meinasin nukahtaa sinne kun kahlasin reisiin asti rannasta. Vesi ei edes oikeasti ollut kovinkaan kylmää, mutta taisi veri jo kiertää vähän heikosti. Kaverilla taas tilanne oli sellainen, että hän ei tuntenut veden lämpöä kuulemma lähes ollenkaan kun taas toinen kaveri nukahti rantaan pyyhkeen päälle. Kummallakin kerralla olen tapauksen jälkeen nukkunut noin 20 tuntia putkeen, lukuunottamatta pieniä heräilyjä välissä.

Tälläiselläkin "pienelläkin", vähän yli vuorokauden valvomisilla, on varmaan sen verran haitallisia terveysvaikutuksia, että en viitsi näitä alkaa satunnaisen juomisen sijasta harrastamaan, vaikka nämä juomisen jopa voittavat. Ainakin jossain mielessä. ;)

Tais olla n. 60 tuntia, n. 80 km täyspakkauksella. Haminassa. Ja kaikenlaisia rastitehtäviä siellä matkan varrella, vikana rastina mm. ampuminen (hyvä kun näki enää taulun :hyper:).

Tein sen virheen, että otin matkaan mukaan 20 kpl suklaapatukoita. Tietenkin niitä piti säästellä siihen, kun alkaa todella väsyttämään. Loppumatkasta ei saanutkaan enää ruokaa, joten vedin tuon läjän suklaata tuntien 50-60 aikana ja olo oli aika hilpeä. Kaverit veti efen voimalla :jahas: .

Jotkut näki jotain siistejä halluja, mm. isoja shakkinappuloita metsässä, mutta mulla oli pahin ongelma vereslihalle hiertynyt persvako :urjo: .

Olin yhden mainoksen kuvauksissa, jotka kesti koko yön. Sinne mentiin suoraan koulusta ja aamulla suoraan kouluun.

Koulun jälkeen menin himaan vielä valvomaan ja yritin katsoo leffaa. Olin valvonut vajaa 40 tuntia, kun en enää pysynyt hereillä ja nukuinkin taju kankaalla seuraavan yön.

kakarana (jotaa 10v sitten) laittomilla piristeillä 5pv putkeen hereillä. Näkö- ja kuulohalluja ja muutenkin "vähä" paha olo.
Pahin olo oli kait kolmannen päivän kohdalla, sitten olo "taantui".
En suosittele. Hyi vi**u.

Muistelen lukeneeni, että vuorokauden (24h) mittaisen valvomisen jälkeinen tila vastaa puolen promillen humalaa. Kun ajattelee ambulanssikuskeja, joiden vuoro on 24h ja koko ajan on keikkoja, niin mitenkä heillä, onko tietoa/kokemuksia? Jostain kuullut, että U.S. Navy Seals-joukkojen koulutuksessa on viikon mittainen jakso, jonka aikana tulevat sealsit eivät saa nukkua kuin 4 tuntia yhteensä, viikkoa kutsutaan Hellweek-nimellä.

Korkkari sanoi:
Jostain kuullut, että U.S. Navy Seals-joukkojen koulutuksessa on viikon mittainen jakso, jonka aikana tulevat sealsit eivät saa nukkua kuin 4 tuntia yhteensä, viikkoa kutsutaan Hellweek-nimellä.

Ei sitä tarvitse jenkkilään asti lähteä. Paikallinen kadettikoulu pitää kyllä huolen siitä, että tuossa suhteessa tulee rajoja testattua. Mitään tarkkoja tunteja/yö en tiedä, mutta melkoisen hullua tuo touhu on. Paras kaveri sieltä valmistui tuossa vuosi sitten. Tarinat oli ainakin hulluja, voipi olla, että niissä oli vähän lapinlisää mukana :).

Jep! Mun yksi tuttu oli reilu 5 päivää nukkumatta amfetamiinin voimalla ja sille matkalle jäi.
Nykyään ihan sekopää ei tajuu mistään mitään.
Kyllähän uni on tärkeetä ja ilman sitä aivot tuhoutuu!
Yksilöllistä varmaan kuinka kauan kenenkin nuppi kestää ilman unta.
Itse olen ollut nukumatta 48h putkeen.

Pelastuslaitoksilla suuremmilla paikkakunnilla on vuoro jaettu kahtia, eli yötapis on se vittumainen, jossa voi etenkin "juomapyhinä" ja viikonloppuisin joutua valvomaan koko yön. Jos ei keikkaa ole, saa tietysti nukkua jos osaa. Ainakin levätä. Päivällä ollaan sitten palopuolen hommissa.

Oma ennätykseni oli vielä opiskellessani harjoitusjaksolla eräällä Stadin asemalla n.20 keikkaa/vrk. Ja me oppilaat oltiin siinä ambulanssissa koko se 24h. Siitä on jo parikymmentä vuotta ja aika tietysti kultaa muistot, mutta tota luokkaa se oli. Osa oli tietysti "turhia" lähtöjä. No herätyksiä kuitenkin, jos juuri oli nukahtanut.

Korkkari sanoi:
Kun ajattelee ambulanssikuskeja, joiden vuoro on 24h ja koko ajan on keikkoja, niin mitenkä heillä, onko tietoa/kokemuksia?

Ambulanssikuskeista en tiedä, sellainen käsitys vain on, että eivät ole töissä 24h. Voin olla väärässäkin. Kesällä olin töissä (lääkärinä) sairaalassa ja päivystykset lääkärillä on tosiaan sen 24h (viikonloppuna, viikolla vähän vähemmän, tosin alla normaali työpäivä). Hoitajat oli vain 8h vuoroja.

Kiva sitten aamulla, kun illalla kotiin lähtenyt hoitaja tulee uudestaan töihin, itse ei ole nukkunut silmäystäkään. Ei siinä yöllä/aamulla järki juokse ihan samaa tahtia kuin illalla.

Toki lääkäri voi nukkua, jos ei ole potilaita, mutta jos on niin sitten ei.

Jotenkin en tahdo uskoa, että työssä, jossa ajetaan pillit huutaen ylinopeutta, liikennevaloja päin, autojen välistä pujotellen jne tekisi kuskit 24h työvuoroja... Eikö muka vaihda kuskiksi aina sen kaverin, jolla työvuoro alkaa? Kolme- tai nelivuorotyötähän tuo on eli aina jonkun 8 tunnin välein joku tulee duuniin, vai..?

Lue nyt mitä mä kirjoitan tuossa sun postauksesi yläpuolella. (Lähes) kaikki palokunnat eli pelastuslaitokset tekevät Suomessa ja muuallakin maailmassa 24h vuoroja. Jossain voi olla muitakin systeemejä, mutta esim. Helsinki tekee klo 09-09.

Aamulla sulle annetaan homma, vaikka hyökkäysauton kuski. Sitä sä hoidat sen 24h. Ainoa missä miehitys vaihtuu, on ambulanssi. Klo 21.00 illalla tulee uudet miehet puikkoihin. Ja ne ei tule mistään vapailta vaan jostain palopuolen hommasta. Tämä järjestely siksi, että ambulanssikeikkoja on ylivoimaisesti eniten ja siinä ei kyllä jaksa 24h. Vieläkö lisää rautalankaa...?

Oiskohan ihmisen mahdollista totuttautua sellaseen 48 tunnin vuorokausirytmiin?

Tällasta mietin ku oon nyt yhen yön valvonu ja kohta kokeeseen

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom