Miten on mahdollista

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Noin 14 vuotta sitten työttömänä ollessani treenasin 6 päivää viikossa ja kaksi kertaa päivässä seurauksena, että tulokset laskivat, kuin lehmän häntä.
Muilla voi toimiakkin, mutta ei mulla.

P.S. Miten noi kuvat liittyvät ketjun aiheeseen?

Yleensä kun threadi on menossa/vaikuttaa että olisi deletoitavaksi surkean alun takia, niin porukka pistää turhanpäiväisiä kuvia tänne, koska tämä saisi kuitenkin deleteä.

Noin 14 vuotta sitten työttömänä ollessani treenasin 6 päivää viikossa ja kaksi kertaa päivässä seurauksena, että tulokset laskivat, kuin lehmän häntä. Muilla voi toimiakkin, mutta ei mulla.

Tavanomainen 3-4pv viikossa toimii kaikkein helpoimmin ilman parempaa suunnittelua, kun taas treenaaminen miltei joka päivä tai jopa useammin päivässä vaatii ihan omanlaistaan ohjelmasuunnitelua. Kuten Jantu tuolla aiemmin mainitsikin, homman nimi on "planned overtraining". Toisin sanoen ensin treenataan tarkoituksenmukaisesti "liikaa", jonka jälkeen kevennetään, levätään ja annetaan kropan palautua.

Ei treenaaminen natunakaan vaikka 2krt/pv 7pv/vko vuoden ympäri mikään mahdottomuus olisi sopivalla ohjelmalla ja totuttelulla, kokonaan toinen asia on, olisiko se tarkoituksenmukaista. Oikeita urheilijoita ja saliharrastajia vertaamalla on tosin aika helppo päätellä, ettei treenikertojen lisääminen välttämättä huono idea olisi itse kullekin.

steroids.gif

greg3.jpg

myophilecom8.jpg

;)

Mun veikkaus on että monien treenaajien ei tarvitsisi lisätä hirveesti treenikertoja vaan tehdä niistä _oikeita_ treenejä aina kun salille menevät. Monilla saleilla missä oon käyny ni on ihan kauheata kattoo ku porukka lukee lehtiä yms. sarjojen välissä. Oikeata intensiteettiä.

Mun veikkaus on että monien treenaajien ei tarvitsisi lisätä hirveesti treenikertoja vaan tehdä niistä _oikeita_ treenejä aina kun salille menevät. Monilla saleilla missä oon käyny ni on ihan kauheata kattoo ku porukka lukee lehtiä yms. sarjojen välissä. Oikeata intensiteettiä.

Lisätään tähän vielä egoilu ja heijaaminen painoilla.

ite oon kattonu tuota suu auki aina...

ite pari kertaa lehteä lueskellu ja huomannu että tauko venähtänyt joka kerta yli kaksinkertaiseksi...

painoilla heijaaminen ei välttämättä ole väärin, kunhan sitä ei tee joka treenikerta...

Tää menis kyllä johonkin vituttaa-threadiinkin, mutta tänään oli salilla sellasia 16v jamppoja jotka vaan jauhoi paskaa ja varas kaikki laitteet.. Yks kaveri tais tehdä yhden sarjan penkkiä ja jätti totta kai painot tankoon. Tuhlasin melkein puol minuuttia arvokasta aikaani sen pohtimiseen aikoivatko kyseiset herrasmiehet jatkaa penkkipunnerrusta, kunnes kysyin ja sain kieltävän vastauksen.

Siinä vois kaverit hyvin treeni-intensiteettiä kasvattaa.. Tollasia treenejä vois vetää vaikka kolme kertaa päivässä eikä varmasti tulis ylikuntoa.

painoilla heijaaminen ei välttämättä ole väärin, kunhan sitä ei tee joka treenikerta...

Tietysti riippuu liikkeestä ja luonnollisestihan viimeiset toistot voivat mennä heijaamiseksi, mutta jos selkeästi näkee että joku kaveri on liian suurilla painoilla liikkeillä ja jokainen toisto menee heijaamiseksi. Ja voin ainakin omasta kokemuksesta sanoa että näitä kavereita on paljon ;)

Tietysti riippuu liikkeestä ja luonnollisestihan viimeiset toistot voivat mennä heijaamiseksi, mutta jos selkeästi näkee että joku kaveri on liian suurilla painoilla liikkeillä ja jokainen toisto menee heijaamiseksi. Ja voin ainakin omasta kokemuksesta sanoa että näitä kavereita on paljon ;)

Periaattessahan liikkeet on ihmisen keksimiä, eikä niissä ole kiveen kirjoitettuja sääntöjä. Järkeä kuitenkin saa käyttää, mutta mielestäni esim. hauiskäännöissä on harkittu heijaaminen paljon tehokkaampaa, kuin armeijamainen seisoskelu. Voima ei ole pelkkää paikalla oloa, vaan nopeutta ja tekniikkaa myös. Yleensä nää himo puhtaat treenaajat on niitä aerobikkaajan näkösiä, ja sitten nää heijaavat on niitä karjuja:D Vitsi vitsi.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Periaattessahan liikkeet on ihmisen keksimiä, eikä niissä ole kiveen kirjoitettuja sääntöjä. Järkeä kuitenkin saa käyttää, mutta mielestäni esim. hauiskäännöissä on harkittu heijaaminen paljon tehokkaampaa, kuin armeijamainen seisoskelu. Voima ei ole pelkkää paikalla oloa, vaan nopeutta ja tekniikkaa myös. Yleensä nää himo puhtaat treenaajat on niitä aerobikkaajan näkösiä, ja sitten nää heijaavat on niitä karjuja:D Vitsi vitsi.

Olen osittain kyllä samaa mieltä. Ihmisruumista ei oo tehty toimimaan mitenkään yhtä lihasta käyttäen= perusliikkeet vs. eristävät. Ihmisruumiin toiminta on kuitenkin monien komponenttien summa, joka toimii parhaiten isona ysikkönä esim. kyykyt, soudut, punnerrukset yms. Kannattaa tähdätä semmoseen (jos nyt numeroina voi sanoa) 85-90% puhtauteen IMO

Taidan treenata sitten eriskummallisella salilla,kun meilläpäin kaikenlaiset hauisheilujat ja runkkupenkkarit ovat niitä kepoisemman oloisia kavereita. Ne muutamat isommat karjut kyllä heijailevat, mutta ei joka sarjassa eikä varsinkaan ensimmäisestä toistosta lähtien.

Taidan treenata sitten eriskummallisella salilla,kun meilläpäin kaikenlaiset hauisheilujat ja runkkupenkkarit ovat niitä kepoisemman oloisia kavereita. Ne muutamat isommat karjut kyllä heijailevat, mutta ei joka sarjassa eikä varsinkaan ensimmäisestä toistosta lähtien.

Oletkos kysynyt ovatko ne isot kaverit päässeet isoksi heijailulla vai hifistelyllä? Pakko allekirjoittaa antibodarin huomio että yllättävän isoja sällejä näiden heijaajien joukossa. Kohtuus tietenkin kaikessa. Pääasia että tietää mitä tekee.

Pakko osallistua hauiskääntö keskusteluun. Kerran salille tuli sellanen 27 vuotias "nörtti" silmälasit päässä, hanska about 37cm~ lihasta siinä ei näyttänyt olevan nimeksikään ja kaverilla painoa varmaan 80kg ja pituutta reilu 180cm. Vuorosarjoina jannu alotti maven ja hauiskäännön 40kg 10 toiston sarjoja. 40x10 mavea ja perään 10x40kg hauiskääntöä. Siinä 60kg kohilla aloin kattelemaan että mitäs vittua, ei tollanen voi tohon pystyä. Vika sarja oli nätti 10x80kg hauiskääntöä milteimpä ilman pienintäkään heijausta.

Edit: En ole nähnyt muiden tekevän hauiskääntöä salillani lähellekään samoilla painoilla.

Tietysti näin, mutta jos lähdetään vetämään liian suurella painolla ja ns. heijaamisella niin silloin tulevat avustavat lihakset liikaa käyttöön. Tiedä sitten kuinka paljon tuolla "matemaattisesti" on väliä...Täytyypä puhua vähän varovasti etten sekoa vielä omaan näppäryyteeni:D

Olen osittain kyllä samaa mieltä. Ihmisruumista ei oo tehty toimimaan mitenkään yhtä lihasta käyttäen= perusliikkeet vs. eristävät. Ihmisruumiin toiminta on kuitenkin monien komponenttien summa, joka toimii parhaiten isona ysikkönä esim. kyykyt, soudut, punnerrukset yms. Kannattaa tähdätä semmoseen (jos nyt numeroina voi sanoa) 85-90% puhtauteen IMO

Tuo on kyllä totta. Pakkiksellakin taitaa olla aikojen saatossa käyty noita kokovartalo vs eristävät liikkeet keskusteluja. Pelkillä perusliikkeillä ei kuitenkaan voida saavuttaa samanlaista tulosta kuin eristävillä liikkeillä. Mutta joo, taidanpa lopettaa ennenkuin menee kokonaan offtopiciksi

Summataan vielä lopuksi ettei tule väärinkäsytyksiä. Heijaamista vastaan sinänsä minulla ei mitään ole, luonnollisestikin niin tapahtuu viimeisiä toistoja tehdessä kun kipu alkaa ottaa vallan, mutta jos ensimmäisestä toistosta lähtien heijataan, on paino liian iso. Näin ainakin omasta mielestäni. En näe järkeä tehdä liikettä huonolla tekniikalla kun sen voi tehdä oikeaoppisesti kevyemmillä painoilla.

Siinä kyllä kaks niin saatanan älytöntä kaveria:D Toisella lihaa vain haboissa, ja toisella vähän muuallakin yläkropassa, mut jalat on tikut. Sori:offtopic:

Ja hauiskääntöön vielä oma kommenttini; IMO pieni heijaus on sallittua kun ollaan
lähellä failurea, itekin sitä teen. Mut sellanen veivaus mitä usein näkee, että joka toistossa heilutaan kuin lippusalko kovassa tuulessa, on aivan älytöntä.

Siinä kyllä kaks niin saatanan älytöntä kaveria:D Toisella lihaa vain haboissa, ja toisella vähän muuallakin yläkropassa, mut jalat on tikut. Sori:offtopic:

Ja hauiskääntöön vielä oma kommenttini; IMO pieni heijaus on sallittua kun ollaan
lähellä failurea, itekin sitä teen. Mut sellanen veivaus mitä usein näkee, että joka toistossa heilutaan kuin lippusalko kovassa tuulessa, on aivan älytöntä.

Katsoppa muita Dennis Jamesin kuvia, jalat eivät ole tikut :) Ja tuo kuva on muokattu Jamesista, tai kai sinä sen tiesitkin...

Dennisin kuva on shopattu, mutta luultavasti sen ite olit jo hokannut!

Tuo cheattaaminen ei ole mitenkään paha juttu jos tietää mitä tekee. Esim. jos hauiksia halutaan kuormittaa oikein kunnolla niin liian isot painot ovat oiva juttu. Cheatataan sen kuolleen kohdan yli ja lasketaan painot hallitusti. Takuulla saa lihakset kyytiä, kun joutuvat normaalia kovempaa kuormaa käsittelemään eksentrisessä vaiheessa.

Loukkaantumisvaara varmasti on kaikissa liikkeissä läsnä, mutta jos tietää missä rajat suurin piirtein menee, niin tuskin riski niin suuri on mitä monet toitottaa.

Silloin kun tehdään liikkeestä kaikin puolin helpompi, niin cheattaaminen on turhaa ja hölmöä.

Suositut

Back
Ylös Bottom