Miten nostaa painoa?

Itse en ole koskaan ymmärtänyt, että porukalla on vaikeuksia saada kaloreita täyteen normaalilla ruoalla, jos peruskulutus ei ole tyyliin Michael Phelps. Voisin syödä 81 kiloisena vadillisen lasagnea kahdesti päivässä ja silti olisi varmasti nälkä. Siksi liikunkin niin paljon, että saa syödä enemmän. Jos syöminen ei kiinnostaisi niin en varmasti kävisi missään lenkillä tms.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse en ole koskaan ymmärtänyt, että porukalla on vaikeuksia saada kaloreita täyteen normaalilla ruoalla, jos peruskulutus ei ole tyyliin Michael Phelps. Voisin syödä 81 kiloisena vadillisen lasagnea kahdesti päivässä ja silti olisi varmasti nälkä. Siksi liikunkin niin paljon, että saa syödä enemmän. Jos syöminen ei kiinnostaisi niin en varmasti kävisi missään lenkillä tms.

Luulenpa, että monella on ongelmana se, ettei syödä tarpeeksi kaloritiheätä ruokaa vrt peruna ja riisi/pasta. Lisää siihen sitten vielä se, ettei olla opeteltu syömään runsaasti. Siinä sitä sitten ihmetellään, "miksen kasva vaikka mätän ruokaa ihan perkeleesti?!".

Itsekin nautin syömisestä. Monesti tulee syötyä isoja annoksia. Ainoa syy miksi itse tulee kontrolloitua annoskokoja, ei ole se, ettenkö jaksaisi päivän mittaan syödä tarpeeksi fyysisesti vaan, koska kroppa joutuu aika kovalle työlle. Ja välillä tulee iniin possuolo, vaikka tietääkin, että vaa'alla olevat lukemat ovat korkeita vain siksi, että vatsassa/suolessa on enemmän tavaraa, kuin normaalisti :D

Peruskulutus voi sinänsä olla matala, mutta se on eri asia, miten kulutus nousee aktiivisuuden noustessa, ja miten keho adaptoituu nouseviin kaloreihin. Itse olen aivan armoton kynäniska ja silti täytyy syödä 3600-4000Kcal/päivä(lepo/salipäivä) että paino nousee.

Ei se olekkaan jos normaalilla tarkoitat tosiaan epäterveellistä ruokaa... Syön mäkin yhdeltä istumalta vaikka kuinka paljon ja usein jos se saa olla ihan mitä sattuu maukasta ruokaa... Henkilökohtaisesti mulle on suurin haaste yhdistää iso kulutus (n. 4000 kaloria) ja samalla olla syömättä liikaa suolaa... Jos esimerkiksi olisin ottamassa kaikki mun päivän kalorit lasagnesta, sellaisesta lasagnesta millaisena sen ymmärrän ja sinä luultavasti myöskin tarkoitat, niin saisin varmaan kymmenkertaisesti sen verran suolaa mitä saisi syödä. Ei tietenkään pitäis antaa ruuan maun vaikuttaa syötyyn määrään, mutta mä tunnen itseni ja se vaikuttaa aika perhanasti, ei sellasta mautonta hiilarimättöä vaan tunnu jaksavan syödä/tee mieli samalla tavalla, kuin hyvää ruokaa.

No ei kai kukaan niin tyhmä ole, että syö pelkkää lasagnea koko päivän. Se oli vain esimerkki siitä, että kuinka paljon ruokaa pystyisi syömään, siitä en tiedä kuinka paljon suolaa sä laitat lasagneen, mutta ei siihen bologneeseen 20 g suolaa tarvitse laittaa kun siellä on jo porkkanaa, selleriä, sipulia ja tomaattipyrettä jne.

No ei kai kukaan niin tyhmä ole, että syö pelkkää lasagnea koko päivän. Se oli vain esimerkki siitä, että kuinka paljon ruokaa pystyisi syömään, siitä en tiedä kuinka paljon suolaa sä laitat lasagneen, mutta ei siihen bologneeseen 20 g suolaa tarvitse laittaa kun siellä on jo porkkanaa, selleriä, sipulia ja tomaattipyrettä jne.
No en mä sitä tarkoittanutkaan, käytin vain esimerkkinä... No ei oo pahemmin tullut kyllä tehtyä lasagnea, mutta yleisesti sellaista hyvää, suolaista makua alkaa ruuassa olemaan vasta ku siihen lyödään yli 1% verran suolaa painosta, en nyt tiedä kuinka energiatiheää lasagnea, olet tottunut syömään, mutta ei se minusta ainakaan ole niin kaloripitoista, että suolan määrä kulkisi mitenkään linjassa kaloreiden kanssa. Syötkö sä sellaista lasagnea, jossa suolaa on luokkaa <0,2% painosta? Jos syöt niin okei, sitten ymmärrän. :D

Ite lähtisin lisäämään hiilareita treenin ympärille. Treenin aikana voi hörppiä maltoa, josta saa sen 200 - 300 kcal todella helposti. Sitten palautusjuoman kaloreita vaan ylemmäs nostamalla hiilareita ja vaikka proteiiniakin jos se on jossain 30g:n hujakoilla. Palkkarissa ite käytän kaurajauhoa malton sijaan.

No ei oo pahemmin tullut kyllä tehtyä lasagnea, mutta yleisesti sellaista hyvää, suolaista makua alkaa ruuassa olemaan vasta ku siihen lyödään yli 1% verran suolaa painosta

Aika OT, mutta suolaisuuden tarve ruoassa on tosi pitkälti opittua. Toiset tarvii näkyvän kerroksen suolaa ennen ku on tarpeeks ja toiset ei tarvitse välttämättä ollenkaan. Itsellänikään ei oo mitään ongelmaa syödä ruokaa, johon ei oo missään vaiheessa lisätty suolaa.

Jos on matala verenpaine, suola on tarpeellista. Kuten myös helteessä hiotessa. Kerran kesällä meinasin pökrätä salilla, kun epähuomiossa söin täysin suolattoman aamiaisen.

Aika OT, mutta suolaisuuden tarve ruoassa on tosi pitkälti opittua. Toiset tarvii näkyvän kerroksen suolaa ennen ku on tarpeeks ja toiset ei tarvitse välttämättä ollenkaan. Itsellänikään ei oo mitään ongelmaa syödä ruokaa, johon ei oo missään vaiheessa lisätty suolaa.
Oot kyllä sitten onnekas :D kelpais. Mä voisin syödä jostain mummon muusi jauheesta valmistettua perunamuusia vaikka kolme kiloa putkee ilman lisukkeita, mut lidlistä haettu jauhe mis ei ole pahemmin suolaa mukana, ni maistuu ihan mauttomalta, rupee tökkii ihan sika nopeasti.

Oot kyllä sitten onnekas :D kelpais. Mä voisin syödä jostain mummon muusi jauheesta valmistettua perunamuusia vaikka kolme kiloa putkee ilman lisukkeita, mut lidlistä haettu jauhe mis ei ole pahemmin suolaa mukana, ni maistuu ihan mauttomalta, rupee tökkii ihan sika nopeasti.

Mut hei, sun onneksesi toi on ihan totuttelukysymys. Ala vähentää suolan määrää niin totut pienempään suolamäärään ja jonkun ajan päästä entiset suolamäärät tuntuvat tosi isoilta.

E: Ja totta, suola on täysin välttämätöntä ihmiselle. Liika on kuitenkin liikaa. Nyt puhuin vaan suolankäytön tarpeesta maun näkökulmasta.

Mut hei, sun onneksesi toi on ihan totuttelukysymys. Ala vähentää suolan määrää niin totut pienempään suolamäärään ja jonkun ajan päästä entiset suolamäärät tuntuvat tosi isoilta.

E: Ja totta, suola on täysin välttämätöntä ihmiselle. Liika on kuitenkin liikaa. Nyt puhuin vaan suolankäytön tarpeesta maun näkökulmasta.
Jatkan vielä vähän offtopicilla, mutta ihan sama.. Juu siis olen käsittänyt just noin, ja joskus vähän alkanutkin tottumaan vähäsuolaiseen, mutta heti jos tulee sorruttua ja vedettyä vaikka jotain mäkki/hese/kebab ruokaa vaikkapa, ni ei taas pitkään aikaan mikää maistu miltää.. :( En vaan tajua skenaariota missä joku vetää lounaan jossain kebulassa ja illalla kotona keittelee tummat riisit ja kevyesti höyrytetyt parsakaalit ja vetelee ne ilman hippustakaan suolaa hyvällä ruokahalulla. :O

Jatkan vielä vähän offtopicilla, mutta ihan sama.. Juu siis olen käsittänyt just noin, ja joskus vähän alkanutkin tottumaan vähäsuolaiseen, mutta heti jos tulee sorruttua ja vedettyä vaikka jotain mäkki/hese/kebab ruokaa vaikkapa, ni ei taas pitkään aikaan mikää maistu miltää.. :( En vaan tajua skenaariota missä joku vetää lounaan jossain kebulassa ja illalla kotona keittelee tummat riisit ja kevyesti höyrytetyt parsakaalit ja vetelee ne ilman hippustakaan suolaa hyvällä ruokahalulla. :O

Mä ymmärrän ihan täysin. Nuo mainitsemasi p*skaruoat kun ovat täynnä lisäaineita, luontaisenkaltaisia aromeita, natriumglutamaattia jne. ja jotka sotkevat ihmisen omaa kylläisyydentunnetta ja kykyä maistaa makuja. Tämän voi huomata tälläkin palstalla monen teksteistä, kun puolustellaan sitä, ettei voi/halua syödä puhtaasti saati edes siististi, kun se terveellinen, simppeli ruoka on 'pahaa'.

Mutta siinä on juurikin se juttu, että kun on eliminoi ruokavaliostaan ne prosessoidut ainekset, ja tottuu siihen, sitä kummasti alkaa taas maistamaan yksinkertaisia puhtaita makuja. Joka syömiskerta onkin yhtälailla herkuttelua, kun vaikkapa se lohi, tuore salaatti ja kylkeen jasminriisiä maistuu aidosti hyvältä.

Kun tottuu ettei ruuassa ole lisättyä suolaa (tai ylipäätänsä paljon suolaa), niin sitä vaan huomaa miten hyvältä kaikki "puhdas" ruoka maistuu :kuola: Ainakin itsellä onnistuu tuo mainitsemasi skenaario :D

Lisää OT: Kaikista pahinta on mielestäni se, miten jotkut lisää suolaa ilman maistamatta ruokaansa. Aivan järjetöntä ja lisäksi törkeätä, jos joku muu on ruuan valmistanut...

Mä ymmärrän ihan täysin. Nuo mainitsemasi p*skaruoat kun ovat täynnä lisäaineita, luontaisenkaltaisia aromeita, natriumglutamaattia jne. ja jotka sotkevat ihmisen omaa kylläisyydentunnetta ja kykyä maistaa makuja. Tämän voi huomata tälläkin palstalla monen teksteistä, kun puolustellaan sitä, ettei voi/halua syödä puhtaasti saati edes siististi, kun se terveellinen, simppeli ruoka on 'pahaa'.

Mutta siinä on juurikin se juttu, että kun on eliminoi ruokavaliostaan ne prosessoidut ainekset, ja tottuu siihen, sitä kummasti alkaa taas maistamaan yksinkertaisia puhtaita makuja. Joka syömiskerta onkin yhtälailla herkuttelua, kun vaikkapa se lohi, tuore salaatti ja kylkeen jasminriisiä maistuu aidosti hyvältä.

Silloin kun kalorimäärä on pitkälle oman mukavuusalueen yläpuolella, niin omat lempiruoatkin alkaa maistua puulta. Diietillä kaikki nuo jutut pitää paikkansa, mutta kun on jo kylläisyydentunne katossa, ja silti päivän kaloreista puuttuu esim. 700, niin joskus aivan ymmärrettävää valita lyhyempi tie, kuin esim. suolaton, kuiva, tru säkrifais bodyateria, kanaa, riisiä ja salaatti tms. Itselle tämä ketju on hardgainer-vertaistukiryhmä, enkä usko että pystyt ymmärtämään kovista yrityksistä huolimatta kynäniskaisen nuorukaisen halua saada vihdoin se paino nousemaan. Siinä ei paljoa vaakakupissa paina ultimaattinen terveellisyys. Huom, mäkki/hese/kebut yms ei kuulu omalle ruokalistalle, ja prosessoitu ruokakin erittäin vähissä, sen sijaan esim.rasvaa, suolaa tai mausteita en hirveästi välttele.

Itselle tämä ketju on hardgainer-vertaistukiryhmä, enkä usko että pystyt ymmärtämään kovista yrityksistä huolimatta kynäniskaisen nuorukaisen halua saada vihdoin se paino nousemaan.

Siitä, mitä on nuorukaisen elämä ei ole sattuneesta syystä yhtään kokemusta :)

Siitä sitten taas, että syöminen alkaa hallitsemaan jo liikaa elämää, kun alle 3500 kcal päivässä syödessä entisestään vain kiristyy, kokemusta on. Ja se kaloritarve meni jo ainakin itselle kategoriaan hyvin paskamainen. Joten luulen, että pystyn ongelmaan kuitenkin jonkin verran eläytymään. Ilman kisatavoitteita se että jo alavatsassakin suonet näkyvissä, kun ei ole välttämättä aina se autuus, varsinkaan naisella ja kun kokee esim. hormonitoiminnan säilymisen sittenkin tärkeämmäksi kuin kireyden.

Oma raja siihen, mitä pystyy sen siistin safkan osalta syömään, on näköjään 2000-2500. Loput taklasin mm. mehuilla, smoothieilla, maltolla, kuivatuilla hedelmillä, turkkilaisella juggella ja yleisesti lisäämällä vielä pari välipalaa päivän syömisrutiineihin. Mukana kieltämättä myös puhdasta höttöä, eli muffinsseja ja muuta makeaa. Yhtään kebua tai mäkkiateriaa siihen ei kuitenkaan tarvinnut.

Siitä, mitä on nuorukaisen elämä ei ole sattuneesta syystä yhtään kokemusta :)

Siitä sitten taas, että syöminen alkaa hallitsemaan jo liikaa elämää, kun alle 3500 kcal päivässä syödessä entisestään vain kiristyy, kokemusta on. Ja se kaloritarve meni jo ainakin itselle kategoriaan hyvin paskamainen. Joten luulen, että pystyn ongelmaan kuitenkin jonkin verran eläytymään. Ilman kisatavoitteita se että jo alavatsassakin suonet näkyvissä, kun ei ole välttämättä aina se autuus, varsinkaan naisella ja kun kokee esim. hormonitoiminnan säilymisen sittenkin tärkeämmäksi kuin kireyden.

Oma raja siihen, mitä pystyy sen siistin safkan osalta syömään, on näköjään 2000-2500. Loput taklasin mm. mehuilla, smoothieilla, maltolla, kuivatuilla hedelmillä, turkkilaisella juggella ja yleisesti lisäämällä vielä pari välipalaa päivän syömisrutiineihin. Mukana kieltämättä myös puhdasta höttöä, eli muffinsseja ja muuta makeaa. Yhtään kebua tai mäkkiateriaa siihen ei kuitenkaan tarvinnut.

Aivan totta, pääpointti nimenomaan oli se, että jos on muutenkin erittäin vaikea nostaa painoa, niin silloin ei ole välttämättä oikea aika alkaa siistiä ruokavaliota, jos perusteet on jotakuinkin hanskassa.

Yksinkertainen ratkaisu: syö enemmän! :)

Kyllä taas saa nauraa posteja lukemalla, 15x syö enemmän... Luulen tuon nyt olevan selvää :D

Itse olen aina ollut melko hoikka rakenteinen... Nyt viimein paino lähtenyt kunnolla lentoon (ja toivottavasti jatkaa nousuaan)... Pari perussääntöä:

1) Aloita kreatiini kuuri, jos olet myös valmis treenaamaan paljon, nostaa painoa nopeasti (aluksi lähinnä nesteinä, mutta myöhemmin kyllä kasvattaa lihasta)
2) Kyllä, syö paljon, MUTTA suosi tummaa pastaa ja laadukasta ravintoa... Kuten jo mainittukin; puuroa aamulla, voi nokare päälle ja munakas rinnalle, lounas ja päivällinen ihan kunnon annoksia hyvää ravintoa (esimerkiksi tummaa pastaa ja jauhelihakastiketta)
... Muista myös välipalat, ei haittaa syödä useampaa banaania samana päivänä... Lisäksi ruisleipää ja päälle useampi siivu kinkkua, sekä kananmunaa... Soija ei juuri painoa nosta, mutta on myös hyvä prote-
iinin lähde. Rasvaton jogurtti nyt ei mitään super terveellistä ole, mutta tuollaisen voisi kanssa opetella vaikka välipalaksi syömään. Osta kanaa, lihaa jne... Älä missaa yhtään ruokailua... lisää iltapalaan rahkaa, munia, hedelmiä, puuroa, mikä ikinä meneekään hyvin alas. Juo paljon maitoa, jos et halua painoa läskinä niin mieluiten rasvatonta. Itse olen joutunut opettelemaan syömään hieman "väkisin", jos esimerkiksi aamupalan on syönyt ysiltä ja ruoka koulussa jo 11.30... Kauheasti ei nälkä vielä ole, mutta vaikka väkisin, jos ei meinaa muuten alas mennä. Laske kalorit ja sun kokoisella kaverilla pitäisi ainakin 3400 - 3500 kcal tulla syödyksi, jos treenata vielä kovaa meinaat ja haluat siitä huolimatta painon nousevan...
3) Nuku hyvin, ei vaikuta suoraan painoon, mutta epäsuoraa vaikutusta saattaa olla, riippuen tottumuksista...

Noniin, tännehän oli tullut vastauksia! Hieman päivitystä tilanteeseen, oli tosiaan tapana syödä iso lautanen salaattia ennen pääruokaa opiskelijaravintolassa, ja käänsin tuon toisinpäin niin johan alkoi upota paremmin :)) Ja välipaloja pari kertaa päivässä, leipää kinkulla ja voilla. Ja tosiaan välttää sitä nälkää ja ottaa tavaksi syömisen useammin, nyt se näläntunne tuntuu tulevankin jo helpommin, kun alkaa tottua syömään useammin! Ja salilla Arnoldin kultaista kuusikkoa, heti kun muutaman päivän oli syönyt uudella tavalla niin toistomäärät/painot kasvo jotain 20%, ja tässä viikossa tullut ihan selkeästi painoa lisää! Se oli vaan selvästi tarve saada homma käynnistymään pitkän pitkän tauon jälken, että keho alkaa vaatia ruokaa ja sitten sai treenin kulkemaan ja palautumisen tapahtumaan niin se on sellainen oravanpyörä joka johtaa vahvistumiseen :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom