Miten nahkakengät puhdistetaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Carbon
  • Aloitettu Aloitettu
Ostin just jotkut nahkakengät ja yhteen kenkään on jo tullut jotai mustii raitoja. Miten noita nahkakenkiä tulee puhdistaa? Ei tunnu oikeen mikään vesi auttavan...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Carbon sanoi:
Ostin just jotkut nahkakengät ja yhteen kenkään on jo tullut jotai mustii raitoja. Miten noita nahkakenkiä tulee puhdistaa? Ei tunnu oikeen mikään vesi auttavan...
Puhdistus hoituu varmaankin pyyhkimällä jollain rätillä, mutta sitten on lisäksi hyvä käyttää nahan hoitoon erikseen olevia tököttejä. Pysyy kengät pare kunnossa pidempään...

Kerran viikossa pitäs lankilla pistää jos arkikäytössä.

Käyt ostamassa kenkäkaupasta erikseen nahkakengille tarkoitettua "hoitoainetta". Vanha kunnon lankkikin käy, mutta nämä nykyajan "hoitoaineet" ajaa saman asian, jopa hieman paremmin. Kyllä ne siellä kenkäkaupassa tietää....

Kun et vaan puhdista suomalaiskansalliseen junttityyliin:

-pysähdytään, otetaan tukea esim. bussipysäkinkatoksesta, nostetaan toinen jalka ilmaan, aletaan hangata ilmassa olevan jalan kenkää maassaolevan jalan housuun pohkeen korkeudelta. Ja toistetaan sama toisella jalalla. ja jatketaan matkaa.

Näin meinaan juuri äsken yhden tyypin tekevän niin ihan pokkana. Ja sillä oli vielä vaaleat farkut jalassa : )

Ennen häitä ym. juhlia olen pistänyt eka villasukalla/harjalla pahimmat liat pois, sen jälkeen mustalla kenkälankilla pyöritellyt. Ja tulee hienommat kuin uusista.

Armeijassahan tämäkin jokaisen tosiheteron taito opetetaan.

Kerran uusiin Cameleihin tahmasi mehiläisvaha oudosti kiinni. Kengät värjäytyivät käytännössä valkeaksi töhnästä. Menin hädissäni Stokkan kenkäosastolla, jossa avuliaat tädit neuvoivat käyttämään kengänpuhdistusainetta. En nyt muista, minkä nimistä se olikaan, mutta toimi tosi hyvin. Pitäisi kuulemma käsitellä kengät aina tuolla puhdistusaineella ennen uutta lankkikerrosta. Oon kyllä saanut puhdistusaineella hyvin irti kaikki mahdolliset rasva- yms. tahrat.

Meikäläisellä sama homma mutta mulla on semmoset mokkanahkaset kengät ja nyt lauantain jälkeen (ei pitäny lähtee juomaan...) kun tulin baarista ni oli kengät nätin näköset. Kaikkea paskaa mitä hiukankin on matkalla ollut niin on niissä nyt. Eikö noihin päde sama homma jotain asiaan kuuluvaa puhdistusainetta peliin niin pitäis lähtee vai onko noihin kenkiin joku juju?

Jokaisesta kaupasta saa nahkakenkien puhdistusainetta. On toiminut ainakin minulla. Puhdistuksen jälkeen kun vielä rasvaa/lankkaa kengät niin pysyvät hyvässä kunnossa. Puhdistus kun kuivattaa kenkien nahan.

Mustat putsissa olevat kengät ovat upeaa katsottavaa.

Putsaan kanssa tolla perinteisellä tavalla:
- Harjan kanssa ensin liat pois joka puolelta
- Lankkia ympäri kenkää ja annetaan vaikuttaa jonkun aikaa
- Sitten kiillotetaan harjaamalla

Ja onpas kiiltävät popot :)

inttivinkki: vanhoihin kenkiin saa lakerimaisen kiillon mustalla boston self shine:llä. purkki maksaa jotain 4e mut kestää kauan.. mun kenkiä luulivat sprayllä maalatuiksi kun kiiltivät. mutta paras hoitohan nahalle on mehiläisvaha. ainakin varastoon laitettaessa paksusti vahaa päälle.

mie puhdistan nahkakengät kostealla kankaalla, jonka jälkeen laitan pintaan mehiläisvahaa tai "nahkiss"-systeemiä.

Oikeestihan nahkakengät pitäs ihan ensin rasvata oikeen kunnolla ja antaa rasvan imeytyä nahkaan. Tämän jälkeen kaikki kiillokkeet ja muut mausteet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom