Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.


Tuleeko ainoatakaan negatiivista asiaa mieleen yksityistämisestä? Jos nettobudjetoitu yksikkö yksityistetään niin sen tehtäväksi muodostuu tuottaa voittoa jollekin. Yleensä voittomarginaaliksi ei riitä nuo ylimitoitetut palkat - palkanalennukset.

Jostain syystä varsinkin terveydenhuollossa yksityistäminen on laskenut kustannuksia roimasti, yksityisen toimijan voittomarginaalista huolimatta. Sen lisäksi asiakastyytyväisyys on noussut. Kertoo jotain yhteisellä rahalla puuhastelun tehottomuudesta.

pååtta sanoi:
Luottamuskeiju huudettu. Nyt oikeistolaiset eivät voi sanoa, että hallitus ei tee heistä oikeita asioita.
Kieltämättä luottamus on aika loppuun käytettyä jargonia. Mutta toivon hartaasti että tästä olisi alkupotkuksi jonkinlaiseen talouden käänteeseen, muuten ollan kusessa. Voidaan hyvinkin olla jo liian syvällä...

pååtta sanoi:
Pitäisi varmaan ensin saada sitä rahaa liikuteltavaksi
Eiköhän sitä yrityksissä ihan päivittäin liiku?
 
Kirjotin epäselvästi, mun paha.

Kysymäni piti, notta ollaanko samaa mieltä, että Suomen velkaa ei voida loputtomasti kasvattaa? Eikä nyt aleta kikkailee inflaatiolla yms. Mutoillaan ny vaikka niin, että voiko Suomi loputtomasti velkaantua muita maita nopeammin?

Suomen velkaa voidaan absoluuttisesti kasvattaa loputtomiin, kunhan BKT kasvaa samalla tarpeeksi nopeasti. Ainoa mikä kansantalouden tasolla ratkaisee on velan suhde BKT:hen. Valtion velka = rahavarallisuus yksityisellä sektorilla, mikä on kansantalouden kirjanpidollinen fakta. Suomen tapauksessa, kun vaihtotase on kutakuinkin tasapainossa, tämä jää suurimmaksi osaksi varallisuudeksi kotimaiselle yksityiselle sektorille. Valtion velan absoluuttinen pienentäminen vaihtotaseeltaan tasapainoisessa maassa tarkoittaa rahavarallisuuden pienentämistä yksityiseltä sektorilta, eli valtio verottaa enemmän kuin tekee tulonsiirtoja yksityiselle sektorille.

Onko vasureiden ratkaisu Suomen talousongelmiin siis se, että käännetään kalenterit vuoteen 1998 ja startataan seuraavaan vuoteen vähän eri jalalla?

Pååtta ei käsittääkseni ole vasuri, vaan jälkikeynesiläinen talousajattelija. Onko Björn Wahlroos mielestäsi vasuri, kun hänkin on julkisesti teilannut euron,..

Kieltämättä luottamus on aika loppuun käytettyä jargonia. Mutta toivon hartaasti että tästä olisi alkupotkuksi jonkinlaiseen talouden käänteeseen, muuten ollan kusessa. Voidaan hyvinkin olla jo liian syvällä...

Minkä hallituksen päätöksistä näet nostavan tätä luottamusta? Itse en juuri minkään. Kapitalistiseen FIAT rahajärjestelmässä toimivaan talouteen raha tulee investointeihin otettavan velan kautta. Koska kukaan ei tiedä tulevaisuudesta, uutta velkaa eli rahaa tulee järjestelmään yksityisen sektorin kautta vain kun tulevaisuuden usko on tarpeeksi suuri, eli uskotaan kannattaviin investointeihin. Tästä syystä lamassa on ensiarvoisen tärkeää, että julkinen sektori velkaantuu, eli tekee tulonsiirtoja yksityiselle sektorille, jotta sen usko tulevaisuuteen paranee. Suomen voisi tällä hallituksen ohjelmalla pelastaa vain masiivinen fiskaalinen elvytys euroopassa, joka voimistaisi kokonaiskysyntää euroopan tasolla. Valitettavasti vain jokainen euromaa pyrkii Suomen kaltaiseen politiikkaa, eli yritetään saada talous vientivetoiseksi palkkakurin avulla. Tämä ei vain niinkuin kokonaisuutena voi toimia, koska tuloksena on laskeva kokonaiskysyntä euroopan tasolla, ja kaikilla menee huonommin. Euro on pakkopaita joka pakottaa euromaat race-to-the bottom kierteeseen. Ainoat vaihtoehdot ovat mielestäni aito tulonsiirtounioni tai ero eurosta.
 
Ei kai kukaan ole kiistänyt, että Suomi tiputtaa liksojaan tarpeeksi säilyttäen saman laadun niin kyllähän vienti jossain vaiheessa alkaa vetämään. Kysymysmerkiksi jää miten kaikki maailman valtiot pyörittävät positiivista vaihtotasetta. Onko sinulla jokin salainen kontaksi alieneihin kenties?

Mikähän yhteys kirjoituksellani, alieneilla ja kaikkien maailman valtioiden positiivisella vaihtotaseella mahtaa olla. Liksojen lisäksi on paljon muitakin tekijöitä. Itse pyrkisin lähtökohtaisesti systeemiin, jossa voidaan maksaa korkeaa palkkaa työstä, joka käy kaupaksi markkinoilla.
 
Pitäisi varmaan ensin saada sitä rahaa liikuteltavaksi:rolleyes:

Kyllä rahaa maailmassa liikkuu, mutta se hakeutuu sinne, missä kokee saavansa parhaan tuoton.

Suomihan on todella vähävelkainen maa, nettovarallinen jos en aivan väärin muista, eikä Suomen vaihtotase ole aivan älyttömästi miinuksella. Suomen ongelma on pikemminkin se, että velkaannutaan vieraassa valuutassa eli eurossa, jossa on maksukyvyttömyysriski, ei niinkään nopea velkaantuminen. Sitten taas kun koetetaan estää velkaantumista leikkaamalla romahdutetaan kotimainen kysyntä ja bkt, jolloin velkaantuminen pahenee entisestään. Viisainta olisi, että Suomea ei olisi koskaan pitänyt vielä euroon, mutta liian myöhäistä.

Mun mielestä on aika turha fantasioida. Ei oma valuutta tee nopeasta pitkäkestoisesta velkaantumisesta missään suhteessa toivottavaa tilaa.
 
Pååtta ei käsittääkseni ole vasuri, vaan jälkikeynesiläinen talousajattelija. Onko Björn Wahlroos mielestäsi vasuri, kun hänkin on julkisesti teilannut euron,...

Tuntuu, että asiat joita jälkikeynesiläinen-uskonto ei osaa mallintaa se sivuuttaa vain nimittämällä niitä "luottamuskeijuiksi" ja ties miksi (Jami2003 mainitsi edellisellä sivulla maksuperusteisen ALV:in). Miksi muuten ne, jotka yksityisistä investoinneista päättävät eivät huutele velkaelvytyksen perään?
 
Suomen velkaa voidaan absoluuttisesti kasvattaa loputtomiin, kunhan BKT kasvaa samalla tarpeeksi nopeasti. Ainoa mikä kansantalouden tasolla ratkaisee on velan suhde BKT:hen. Valtion velka = rahavarallisuus yksityisellä sektorilla, mikä on kansantalouden kirjanpidollinen fakta. Suomen tapauksessa, kun vaihtotase on kutakuinkin tasapainossa, tämä jää suurimmaksi osaksi varallisuudeksi kotimaiselle yksityiselle sektorille. Valtion velan absoluuttinen pienentäminen vaihtotaseeltaan tasapainoisessa maassa tarkoittaa rahavarallisuuden pienentämistä yksityiseltä sektorilta, eli valtio verottaa enemmän kuin tekee tulonsiirtoja yksityiselle sektorille.
Kai ne velan kulutkin jotain merkkaavat. Jos on oltu alijäämäisiä ja velkaannuttu, niin silloin kertyneitä lainoja olisi hyvä maksella takaisin ylijäämillä. Ymmätääkseni esimerkiksi Sveitsin, Norjan, Ruotsin ja Saksan yksityinen sektori ei varsinaisesti ole kuolemassa pois.

Pååtta ei käsittääkseni ole vasuri, vaan jälkikeynesiläinen talousajattelija. Onko Björn Wahlroos mielestäsi vasuri, kun hänkin on julkisesti teilannut euron,..

pååtta esittää kyllä niin aktiivisesti kärkästä kritiikkiä oikeistoa ja libertaareja kohtaan, että hänet voisi helposti mieltää samaan porukkaan kuin mihin Nallekin kuului siihen ensimmäiseen matkaansa Neuvostoliittoon asti.

Minkä hallituksen päätöksistä näet nostavan tätä luottamusta? Itse en juuri minkään. Kapitalistiseen FIAT rahajärjestelmässä toimivaan talouteen raha tulee investointeihin otettavan velan kautta. Koska kukaan ei tiedä tulevaisuudesta, uutta velkaa eli rahaa tulee järjestelmään yksityisen sektorin kautta vain kun tulevaisuuden usko on tarpeeksi suuri, eli uskotaan kannattaviin investointeihin. Tästä syystä lamassa on ensiarvoisen tärkeää, että julkinen sektori velkaantuu, eli tekee tulonsiirtoja yksityiselle sektorille, jotta sen usko tulevaisuuteen paranee.
Itse näen kaikkien hallituksen päätöksien nostavan luottamusta. Kataisen ja Stubbelon toimintakyvyttömän hallitusen jälkeen päätöksiä määrätietoisesti tekevä hallitus ei voi olla ainakaan huonompi. Suomen lama alkoi jo 2008 ja siitä lähtien lähtien velkaa on kertynyt ihan kiitettävästi. Olipa tuo tärkeää tai ei, niin se talouskasvu on jäänyt kokematta.

Suomen voisi tällä hallituksen ohjelmalla pelastaa vain masiivinen fiskaalinen elvytys euroopassa, joka voimistaisi kokonaiskysyntää euroopan tasolla. Valitettavasti vain jokainen euromaa pyrkii Suomen kaltaiseen politiikkaa, eli yritetään saada talous vientivetoiseksi palkkakurin avulla. Tämä ei vain niinkuin kokonaisuutena voi toimia, koska tuloksena on laskeva kokonaiskysyntä euroopan tasolla, ja kaikilla menee huonommin. Euro on pakkopaita joka pakottaa euromaat race-to-the bottom kierteeseen. Ainoat vaihtoehdot ovat mielestäni aito tulonsiirtounioni tai ero eurosta.

Miksi esimerkiksi automyynti on sitten vahvassa kasvussa Euroopan laajuisesti, jos kokonaiskysyntä on uppoamassa ja upottamassa koko maanosan mukanaan?
 
Tuntuu, että asiat joita jälkikeynesiläinen-uskonto ei osaa mallintaa se sivuuttaa vain nimittämällä niitä "luottamuskeijuiksi" ja ties miksi (Jami2003 mainitsi edellisellä sivulla maksuperusteisen ALV:in). Miksi muuten ne, jotka yksityisistä investoinneista päättävät eivät huutele velkaelvytyksen perään?

Eikös ne huuda? Nehän huutavat matalampia veroja. Samaa valtion apuun huutamistahan se on.
 
Suomen velkaa voidaan absoluuttisesti kasvattaa loputtomiin, kunhan BKT kasvaa samalla tarpeeksi nopeasti. Ainoa mikä kansantalouden tasolla ratkaisee on velan suhde BKT:hen. Valtion velka = rahavarallisuus yksityisellä sektorilla, mikä on kansantalouden kirjanpidollinen fakta. Suomen tapauksessa, kun vaihtotase on kutakuinkin tasapainossa, tämä jää suurimmaksi osaksi varallisuudeksi kotimaiselle yksityiselle sektorille. Valtion velan absoluuttinen pienentäminen vaihtotaseeltaan tasapainoisessa maassa tarkoittaa rahavarallisuuden pienentämistä yksityiseltä sektorilta, eli valtio verottaa enemmän kuin tekee tulonsiirtoja yksityiselle sektorille.



Pååtta ei käsittääkseni ole vasuri, vaan jälkikeynesiläinen talousajattelija. Onko Björn Wahlroos mielestäsi vasuri, kun hänkin on julkisesti teilannut euron,..


......

Mites tää kohta mun viestissä "Eikä nyt aleta kikkailee inflaatiolla yms."? Jäikö sun vastauksesta tohon ekaan kohtaan nyt paljon jäljelle? Onko se Suomen bkt nyt laukannut tosi kovaa velkaan nähden?

Ketjun otsikko taitaa olla jotain talouden kunnostamiseen liittyvää. Ei kai se taloustilanne ihan vielä sillä lähde nousuun notta todetaan euroon liittyminen oli virhe, ihan riippumatta siitä ollaanko keyenesiläisiä, nallelaisia vai mustalaisia. Eli ei se mun mielestä tee Björnistä vielä vasuria.
 
Eikös ne huuda? Nehän huutavat matalampia veroja. Samaa valtion apuun huutamistahan se on.

Jaa, on jäänyt huomaamatta. Laita joku esimerkki.
Jotain tehtyjä huonoja päätöksiä joilla kustannustasoa on tarpeettomasti kasvatettu on kyllä myllytetty, kuten rikkidirektiiviä.

Luottamusta tuo jo se että saadaan edes jotain päätettyä ainaisen jahkailun sijaan. Lisäksi päätökset on talouden kannalta ajateltuja eikä mitään harhaisten ideologioiden huumassa tehtyjä maailmansyleilyjä.
 
Pitäisi varmaan ensin saada sitä rahaa liikuteltavaksi:rolleyes:

Olet käsittänyt väärin. Maksuperusteista ALV:tä ei ratkaise se että rahaa olisi enemmän liikenteessä. Se melkein pahentaisi asiaa. Isompi raha = isompi ALV. Maksuperusteinen ALV auttaa yrityksia tuottavuusongelmaan kassan puolella. Tällä hetkellä yrityksien tuottavuus on niin huonoa että jopa hetkellinen ALV:n lainaaminen valtiolle ennen kuin sen on saanut asiakkaalta heikentää kassaa ja aiheuttaa suotta maksukyvyttömyyttä yrityksille. Tuottavuuden parantaminen on huomattavasti hitaampi asia laittaa kuntoon ja ihan oikea oppisesti Sipilä on lähtenyt tässä yritys tyyliin liikenteeseen. Kun kriisi uhkaa, ensin laitetaan kassa kuntoon. Se aihauttaa yrityksen kaatumisen. Kun kassa on edes väliaikaisesti kunnossa, saadaan aikaa laittaa kannattavuus kuntoon joka on huomattavasti isompi ja hitaammin tuloksia tuottava projekti. Mutta tehtävä se on tai kohta kassakriisi on taas päällä.
 
En jaksaisi toistaa itseäni, mutta euroalueen inflaatio on nollassa tai jopa vähän deflaation puolella. Se ei ole mikään terveen kysynnän merkki, päinvastoin. Haluaisin edelleen kuulla miten kaikkien maailman talouksien onnistuu saada vientivietoinen kasvu aikaiseksi, eikä mitään "rahaa menee minne se tuottoa" jargonia.
 
Tuntuu, että asiat joita jälkikeynesiläinen-uskonto ei osaa mallintaa se sivuuttaa vain nimittämällä niitä "luottamuskeijuiksi" ja ties miksi (Jami2003 mainitsi edellisellä sivulla maksuperusteisen ALV:in). Miksi muuten ne, jotka yksityisistä investoinneista päättävät eivät huutele velkaelvytyksen perään?

Luottamuskeiju on itseasiassa alunperin pilkkaa EU-komissioita kohtaan ja sen talouskuria, eikä mikään jälkikeynesläinen juttu. Hyvä kun otit esille tuon miksi yritysjohtajat eivät kannata elvytystä. Krugman on kirjoittanut siitä kolumnissaan:

The answer, to quote the title of a paper I published many years ago, is that a country is not a company. National economic policy, even in small countries, needs to take into account kinds of feedback that rarely matter in business life. For example, even the biggest corporations sell only a small fraction of what they make to their own workers, whereas even very small countries mostly sell goods and services to themselves.

So think of what happens when a successful businessperson looks at a troubled economy and tries to apply the lessons of business experience. He or (rarely) she sees the troubled economy as something like a troubled company, which needs to cut costs and become competitive. To create jobs, the businessperson thinks, wages must come down, expenses must be reduced; in general, belts must be tightened. And surely gimmicks like deficit spending or printing more money can’t solve what must be a fundamental problem.

In reality, however, cutting wages and spending in a depressed economy just aggravates the real problem, which is inadequate demand. Deficit spending and aggressive money-printing, on the other hand, can help a lot.

http://www.irishtimes.com/business/...ss-leaders-are-not-economic-oracles-1.1986311

Nyt kun Sipilän ja hänen valitsemien ministerien yrittäjätaustaa hehkutetaan kympillä, niin tuo on hyvä pitää mielessä.
 
Ongelmia aiheuttaa sekin, että useasti hoettu kilpailukyky-termi on epäselvästi määritelty. Mielestäni Esim. suomalaisista ekonomisteista Roger Wessman on todennut kilpailukyvystä fiksusti:

Kilpailukyvyn voidaan sanoa olevan kohdallaan, jos saavutamme taloudessa samalla sekä ulkoisen että sisäisen tasapainon (vaihtotase nollassa ja täystyöllisyys).

http://rogerwessman.com/2014/02/11/suomalaiset-palkat-kohtuullisen-kilpailukykyisia/
(tämä määritelmä on myös ainoa mahdollinen, joka on mahdollista yleistää kaikkii valtioihin, toisin kuin esim. Saksan malli :D)

Jos tässä ketjussa esimerkiksi päästäisiin yhteisymmärrykseen siitä, mitä kilpailukyvyllä tarkoitetaan, niin sitten olisi jotain mahdollisuuksia myös vaihtaa ajatuksia siitä, miten Suomen kilpailukykyä saataisiin parannetuksi. Nyt tämä ketju pyörii kehää.
 
Wessmannilta muutenkin hyvää rautalankaa:

Yksi maa voi saada taloutensa kasvuun parantamalla kilpailukykyään ja kasvattamalla osuuttaan maailmankaupasta.

Koko maailmantaloutta ei kuitenkaan voi saada kasvuun tällä strategialla.

Jos yksi maa parantaa kilpailukykyään ja kasvattaa markkinaosuuttaan, vääjäämättä muiden maiden suhteellinen kilpailukyky heikkenee, ja niiden markkinaosuus vastaavasti supistuu.

Maailman vienti ei voi kasvaa, jollei tuonti samalla kasva. Maailmantalouden kasvun aikaansaamiseksi tarvitaan enemmän kulutusta ja investointeja eli kokonaiskysynnän nousua. Pieni viennistä riippuvainen maa voi fokusoitua omaan kilpailukykyyn. Sillä ei ole paljon vaikutusta maailman kokonaiskysyntään.

Euroalueella talouspoliittiset päättäjät näyttävät säilyttäneen pienen maan ajattelutavan. Eurotalouden ongelmien uskotaan ratkeavan, jos muut maat noudattaisivat Saksan vientivetoista kasvustrategiaa.

Euroalue ei kuitenkaan ole pieni talousalue. Euroalueen kysynnän kasvulla on merkitystä koko maailmantaloudelle. Euromaiden tärkeimmät kauppakumppanit ovat toiset euromaat. Euromaat ovat myös toistensa tärkeimpiä kilpailijoita kolmansilla markkinoilla.

Kilpailukyvyn parantaminen yhdessä euromaassa siten ensi sijassa vain siirtää talouden aktiviteettia euromaasta toiseen.

On toki perusteltua, että euroalueen alijäämäiset kriisimaat noudattavat vientivetoista kasvustrategiaa katkaistakseen velkakierteensä. Toisen maan vienti on kuitenkin toisen maan tuonti, joten alijäämämaiden alijäämät voivat pienentyä ainoastaan, jos ylijäämämaiden ylijäämät samalla supistuvat.

Siten USA:n valtiovarainministeriö oli viime viikolla harvinaisen oikeassa todetessaan, että euroalueen talouden tasapainottaminen vaatii kotimaisen kysynnän kasvattamista Saksassa ja muissa ylijäämämaissa.

Kilpailukykyä parantavia palkkojen ja muiden kustannusten leikkauksia ei voi perustella edes sillä, että se kasvattaisi vientiä muuhun maailmaan. Tärkein tekijä, joka määrää euroalueen kilpailukyvyn suhteessa muuhun maailmaan, on euron arvo. Viime vuoden kesästä euro on keskimäärin vahvistunut 8 prosenttia kauppakumppaneiden valuuttoja vastaan.

Ei ole ainoastaan niin, että euron satunnaiset heilahtelut voivat helposti mitätöidä kilpailukyvyn parantamiseksi tehdyt toimet. Vientivetoinen kasvustrategia itsessään ruokkii euron vahvistumista, ja siten vetää maton alta itseltään. Kun vienti kasvaa, vientiyhtiöiden lisääntyvä tarve kotiuttaa vientituloja nostaa eurojen kysyntää valuuttamarkkinoilla ja vahvistaa euroa.

Paradoksaalisesti tehokkaampi tapa vahvistaa euroalueen vientiä muuhun maailmaan nykyolosuhteissa todennäköisesti olisi kotimaisen kysynnän kasvattaminen. Tämä saisi rahan virtaamaan ulos euroalueelta kasvavan tuonnin myötä, mikä heikentäisi euroa ja vahvistaisi siten kilpailukykyä. Kun euroalue lisäksi on merkittävä osa maailmantaloudesta, euroalueen kasvava tuonti myös vahvistaa muuta maailmantaloutta, mikä sekin pönkittäisi euroalueen vientiä.

http://www.taloustaito.fi/Teemat/TT...oisen-kasvustrategian-mahdottomuus/#more-1814
 
Luottamuskeiju on itseasiassa alunperin pilkkaa EU-komissioita kohtaan ja sen talouskuria, eikä mikään jälkikeynesläinen juttu. Hyvä kun otit esille tuon miksi yritysjohtajat eivät kannata elvytystä. Krugman on kirjoittanut siitä kolumnissaan:



http://www.irishtimes.com/business/...ss-leaders-are-not-economic-oracles-1.1986311

Nyt kun Sipilän ja hänen valitsemien ministerien yrittäjätaustaa hehkutetaan kympillä, niin tuo on hyvä pitää mielessä.

Aika heppoinen on Krugmanin argumentti tuosta yritysjohtajien tietämyksestä. Tajuaahan sen nyt perus-arskakin tuolta Tallinnanaukiolta (saati koulutettu yritysjohtaja), että palkasta vähennetty euro vähentää ostovoimaa kotimaassa. Siitä ollaan samaa mieltä, että ainakaan minä en usko, että Suomi enää ikinä pystyisi kilpailemaan hinnalla mitä vientiin tulee. Suurempi ongelma mielestäni on se, että ne hyvätkin bisnesideat jäävät idean asteelle, kun jo ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on yrittäjälle niin jumalaton henkilökohtainen riski.Tähän toivottavasti Sipilä puuttuu.

Eli toisin sanoen. Se, että ideat hyödyttävät kansantaloutta niin tarvitaan paikat, jossa nämä luodaan (esim. korkeakoulut) ja paikat, joka kaupallistaa nämä ideat (eli yritykset). Olosuhteiden kehitys jälkimmäiselle onkin Suomessa laiminlyöty täysin 2000-luvulla.
 
Viimeksi muokattu:
Tottahan tuo on. Mutta voiko Suomi itse elvyttää omaa talouttaan, jonka yritykset ovat vientivetoisia ja yksityiskulutus tuontivetoista, velalla on sitten toinen kysymys. Itse en usko että Suomen rahkeet riittävät siihen. Ainakin pitäisi verotuksen yms keinoin muuttaa talouden rakenteita suosimaan kotimaisia palvelualan yrityksiä.
 
En jaksaisi toistaa itseäni, mutta euroalueen inflaatio on nollassa tai jopa vähän deflaation puolella. Se ei ole mikään terveen kysynnän merkki, päinvastoin. Haluaisin edelleen kuulla miten kaikkien maailman talouksien onnistuu saada vientivietoinen kasvu aikaiseksi, eikä mitään "rahaa menee minne se tuottoa" jargonia.

Pitääkö tilannetta arvioida epäsuorien merkkien perusteella jos voidaan nähdä itse asiakin?

Mikä juttu tämä sun 'maailman kaikki maat' oikein on? Eikö tässä ole nyt kysymys Suomen taloudesta? Itse en edes usko, että on mitään yhtä muottia, mikä toimii maailman kaikille maille. Miksi Suomen talous pitäisi korjata keinoilla, joiden on toimittava kaikissa maailman maissa?

Ongelmia aiheuttaa sekin, että useasti hoettu kilpailukyky-termi on epäselvästi määritelty. Mielestäni Esim. suomalaisista ekonomisteista Roger Wessman on todennut kilpailukyvystä fiksusti:

Kilpailukyvyn voidaan sanoa olevan kohdallaan, jos saavutamme taloudessa samalla sekä ulkoisen että sisäisen tasapainon (vaihtotase nollassa ja täystyöllisyys).

Eli Neuvostoliitto oli huippukilpailukykyinen paikka parempina aikoinaan. Taitaisipa Pohjois-Koreakin olla aika korkealla tuon määrittelyn perusteella. Mun mielestä tuolla määrittelyllä ei ole mitään asiaa jatkoon.
 
^ Heikkoa provoilua, komentotaloutta ei tässä kukaan fiilistellyt.

Mutta jos Wessmanin esittämällä määrittelyllä ei ole mitään asiaa jatkossa, niin miten kilpailukyky pitäisi sinusta määritellä?

Se sun edellinen määrittely kilpailukyvystä oli kovin epäselvä, aivan yhtä epäselvä, kuin koko tän ketjun otsikointikin.
 
^ Heikkoa provoilua, komentotaloutta ei tässä kukaan fiilistellyt.

Mitä ihmeen provoilua se on, jos asiallisesti osoittaa määritelmäsi olevan epälooginen? Jos määritelmäsi kertoo Neukkulan olleen huippumesta, niin missähän mahtaa olla vika?

Työn määrä kuuluu tavalla tai toisella olla mukana, mutta ylijäämää ei nyt voi laskea missään nimessä merkiksi kilpailukyvyttömyydestä. Työn määrän lisäksi pitäisi olla mukna myös työn arvo. Vaikka kaikki tekisivät arvotonta työtä 24/7, niin se ei ole merkki kilpailukyvystä.
 
Wessmannilta muutenkin hyvää rautalankaa:

Yksi maa voi saada taloutensa kasvuun parantamalla kilpailukykyään ja kasvattamalla osuuttaan maailmankaupasta.

Koko maailmantaloutta ei kuitenkaan voi saada kasvuun tällä strategialla.

Jos yksi maa parantaa kilpailukykyään ja kasvattaa markkinaosuuttaan, vääjäämättä muiden maiden suhteellinen kilpailukyky heikkenee, ja niiden markkinaosuus vastaavasti supistuu.

Eihän se sitä tarkoita, että muilla pitää jäädä makaamaan laakereilleen siinä vaiheessa, kun joku maa kehittyy. Muiden pitää vastata siinä vaiheessa nostamalla kilpailukykyään. Tämä on se voima, joka ajaa kehitystä eteenpäin.
 
Back
Ylös Bottom