Ongelmana ideassasi on se, että tällä tavoin pyörivä yritystoiminta olisi ulkopuolella etenkin sosiaalidemokraattisten ja vasemmistolaisten poliitikkojen valtapiiriä ja käsityskykyä. Mitä helvettiä se sellainen yritystoiminta on, jota ei voida kunnolla säännöstellä ja kontrolloida?
Itse näen suurimpana ongelmana virheellisen ihmiskuvan. Koneisto tuntuu olettavan, että ihminen on kuin lemmings, joka pitää ohjata innovointiin. Itse näen asian siten, että monella ihmisellä on ajava tarve toteuttaa itseään. Jos ihminen pääsee vapaasti toteuttamaan itseään välillä seuraa myös taloudellisesti tuottoisaa jälkeä. Ei kuitenkaan läheskään aina. Nyt ajatellaan, että raha motivoi ihmisen yrittämään ja fyffeä seuraa heti, kun ihminen vaan älyää julistautua yrittäjäksi. Että siitä vaan, kunhan sitä fyffeä tulee ja palkkaatte heti nipun pitkäaikaistyöttömiä. Paradoksihan ainakin IT-alalla on, että ne kaverit, joilla on kykyä tehdä omia projekteja saavat myös yllättäen töitä. Niinpä raha ei ole hyvä motivaattori kaverille, joka osaa vähänkään laskea oddseja. Työllistäminen taas ei vois vähempää kiinnostaa ellei oman proggiksen ajaminen sitä välttämättä edellytä.
Oletan että poliitikoilla on sama idea, kuin isojen firmojen johtoportaalla. Niiden duunia on piirrellä laatikoita ja keksiä uusia rakenteita. Suorittavan portaan elämä ei tästä muutu mihinkään. Managementti on kuitenkin niin pirun pätevää ja niillä on vahva teoria, ettei tämän anneta häiritä menoa. Kasvua ajatellen asenteen pitäs muuttua suuntaan, jossa politiikka pyrkii palvelemaan ihmiskunnan idearikkautta eikä todistamaan omien ideoidensa kaikkivoipaisuutta.
Jos jotain rahaa on kuitenkin kassassa...
Kiitos laskelmista! Toistaiseksi kassalla on hankittu työtä tutuilta toiminimiltä, koska se on niin paljon joustavampaa. Lisäksi tarvitaan esim. grafiikkaa, jota ei itse pysty tekemään. Joku saattaa jopa tehdä hommia piikkiin, ellei ole parempaa proggista työnalla...