Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Ja kaikesta valituksesta huolimatta silti ihan itse vapaaehtoisesti kävelit duunipaikalle. Sellaista orjuutusta...

Sattumoisin itsekin olen tehnyt tuon tyyppistä hommaa. Itse en kokenut tuota millään tavalla orjuutuksena. Urakkapalkkauksen ansiosta liksat olivat sitä luokkaa, ettei Suomessa aloittelevana insinöörinä voinut edes uneksia moisesta. Mitä tavaraa tuo muuten oli? Itse en saa ihan heti päähäni tuollaista kuvausta vastaavia laatikoita. Painavimmat laatikot yleensä laitetaan alimmaisiksi ja kontit ovat sen verran matalia, ettei niissä tarvitse seisoskella piikkien päälä yltääkseen katon rajassa oleviin laatikoihin.

Yhden päivän olin tuolla, sen jälkeen en. En viitsi kertoa yksityiskohtia mistään.

Yhden päivän olin tuolla, sen jälkeen en. En viitsi kertoa yksityiskohtia mistään.

Hankala kai yksityiskohdista mitään on kertoa, kun kokemus lähentelee nollaa. Tai voihan toki olla niinkin, että tiedät jotain, mutta haluat vaieta, koska totuus ei vastaa tarinoitasi orjuudessa ja kurjuudessa elämisestä.

Muistan hyvin, kuinka noissa paikoissa kävi aina välillä tapauksia, jotka eivät joko viitsineet hikoilla rahansa eteen tai voimat vaan eivät riittäneet fyysiseen työhön ja puhuvat nyt yhden päivän vankalla kokemuksella. Kaikesta huolimatta haluaisin kuulla sen, että millaisia 130 kiloisia laatikoita pitää ottaa trukin piikkien päältä kontissa. Tuo kuulostaa kovin epäuskottavalta. Ensinnäkin kontissa niihin laatikoihin yltää ihan kontin lattialla omilla jaloilla seisten, eikä kukaan väen väkisin ahda raskaimpia laatikoita katon rajaan.

Olisiko ollu jotain jossa kaikki laatikot samanpainoisia

Aika tartsani saa olla jos siirtelee 130kilosia laatikoita oman pään yläpuolelta..

Saako ruotsinlaivoja siivoamalla sellaisen elintason ettei jatkuvasti tarvitse ajatella rahaa
Entä korkeakoulutettujen tulevaisuus jos parhaat työvuodet kuluu siivotessa risteilyvieraiden lakanoista mällitahroja?
Tuo on ihan monivalintakysymys. Heikoimmin palkatuista töistä tuskin missään saa rahaa niin paljon, että sillä eläisi laveasti, mutta aika vähälläkin rahalla itselleen saa katon pään päälle ja ruokaa lautaselle.

Harvoin myös otetaan huomioon, että kuinka moni tekee duunia rahasta. Väittäisin, että aika harva. Toisekseen kun leikataan sosiaaliturvaa niin miten palkkojen käy? Aivan ne tippuvat alemman sosiaaliturvan pintaan. Samoin tippuu myös kokonaiskysyntä ja sen mukana työllisyys, lainakannat yms. Semmoinen mukava deflatoorinen neutroonipommi pyyhkäisee läpi kansantalouden jonka seurauksena meillä on todnäk joku viiksivallu johtajana.

Jokainen voi katsoa nykypäivän Suomesta, ettei sosiaaliturvan ja palkkojen paisuminen mitään pelasta. Ei ole täystyöllisyys näköpiirissä eikä maata johda Jeesus Nasaretilainen ministeräinään Aiti Teresa ja Keynes. Suomessa noissa asioissa ollaan kunnostauduttu poikkeuksellisen hyvin, mutta talous on vakavasti kuralla. Ja kuten tiedät, ei Saksakaan ole varsinaisesti kadotukseen vajonnut, vaikkei vastikkeeton sosiaaliturva ole Suomen luokkaa.

Mun on naurettavaa alkaa maalailemaan noita piruja seinille. Kowloon on maailman tiheimmin asuttu alue ja Kiinan maaseudut ovat täynnä parempaa elintasoa etsivia riisipellon polkijoita. Suomessa ei ole yhtään mitään tuohon viittaavaa. Suomessa on jo todella äärimmäistä, jos samassa huoneessa nukkuu joku toinen - Ikean sängyn laadusta näristen. Jopa opiskelijoille yhteiskunta maksaa maailman mittakaavassa ihan hemmetin hyvän asunnon.

Ja turha kuvitella, että intialainen olisi Suomeen tulossa nukkuakseen häkissä. Häkissä voi asua Intiassakin ja maailmassa on lukuisia muitakin maita, joissa työllään voi maksaa asiallisen asunnon. Suomi ei ole työtä tekevän eka valinta muutenkaan. Työtä tekemättömälle taasen ei Suomea parempia paikkoja juurikaan löydy.

Olisiko ollu jotain jossa kaikki laatikot samanpainoisia

Aika tartsani saa olla jos siirtelee 130kilosia laatikoita oman pään yläpuolelta..

Raskaimmista laatikoistahan tuossa puhuttiin. Tuskinpa kaseiinin ekskursio kovin montaa konttia kattoi.

Jos koskaan ei ole kokeillut noita töitä, niin helposti yllättyy siitä, kuinka raskaat laatikot liikkuvat varsin vähällä vaivalla. Jotku nostelee päivästä toiseen konteittain pesukoneita ja joku toinen ihmettelee sitä, miten ihmeessä se yksi ja ainoa pesukone saataisiin siirrettyä muuttoautoon. Tekniikka merkkaa paljon ja yleensä hallittu pudottaminen ei niin mitenkään älyttömän paljon voimaa vaadi. Toki ummikkona tuo voi olla ylivoimaisen vaikeaa. Jos ei kysy neuvoa, niin silloin voi tulla tehtyä tyhmyyksiä. Kaseiinin kuvaus kuulostaa tuolta jälkimmäiseltä vaihtoehdolta.

Ahtaus ja terminaalityöstä on vähän pitempi kokemus kuin 1 pvä. En koskaan kerro niin paljon yksityiskohtia että mitään firmoja voi tunnistaa. Em. Tapauksesta oltiin yhteydessä työsuojelupiiriin, senkään takia en viitsi kertoa ihan kaikkea.

Tuo on ihan monivalintakysymys. Heikoimmin palkatuista töistä tuskin missään saa rahaa niin paljon, että sillä eläisi laveasti, mutta aika vähälläkin rahalla itselleen saa katon pään päälle ja ruokaa lautaselle.

Kenen elämän tavoite on saada just-just paska kämppä ja makaronia.
Kenen elämäntavoite on tulla varakkaaksi, omistaa talo Suomessa, Espanjassa, Lapissa ja purjevene, tavallinen vene, moottoripyörä, pari autoa ja arvostettu asema.

Ryhmää kaksi on ~99% ihmisistä
Ryhmää yksi on ~ ei juuri kukaan %:a ihmisistä.

Ja eihän kukaan joka haluaa olla joku ole tyytyväinen jos se on orjakuliluuseri.
Sillä ei kukaan katso köyhää ylöspäin oli se sitten köyhä koska se on apurahatutkija, juoppo, sossutapaus, paskassa työssä, ei-koulutettu, juu neim it.

Ei se ole pelkästään rahaa(puutetta) se arvostuksen puute.

Vaan yleisesti sitä että jotkut on aina hierarkiassa nokkimisjärjestyksen pohjalla

Ensin tulee lääkärit ja rikkaat yrittäjät
Sitten tulee lakimiehet
Sitten tulee it alan di:t
Sitten tulee muun alan di:t
Sitten tulee insinöörit
Sitten tulee ekonomit
Sitten tulee jne jne

... Sitten tulee kaupan kassat
Sitten tulee parturit
Sitten tulee siivoojat
Sitten tulee hyttisiivoojat
Sitten tulee varakkaammat työttömät
Sitten tulee varattomat siivoojat
Sitten tulee vielä varattomammat osa-aika siivoojat
Sitten tulee ansiosidonnaisella olevat työttömät

Ja pohjalla luottotiedottomat sossutyöttömät
Ulkomaalaiset työttömät
Kehitysvammaiset työttömät.

Ja niin kauan kuin näitä duunariosastoa arvostetaan yhtä korkealle kuin Ex-huora-yh-äiti-narkkaria parisuhdemarkkinoilla aika harva haluaa sellaisiin hommiin vaikka elintaso olisi ihan ok.

Ja siksi niistä vihreämmistä oksista on kilpailua.

E:toim.huom. Kyseessä oleva "lista" only for illustrational purposes ;)
Edelleen. Monen alan epäsuosio on kyllä sitä arvostuksen puutetta. Alkakaa arvostamaan kanssaihmisiä oli ne sitten juristeja, miljoona euroa salkussa olevia toimareita, korkeimman oikeuden tuomareita, siivoojia jotka saa 900 e/kk, homoja baarimikkoja DTM:ssä, pimeitä takseja tai nee. Siis kulttuurinrikastuttajia

Kenen elämän tavoite on saada just-just paska kämppä ja makaronia.
Kenen elämäntavoite on tulla varakkaaksi, omistaa talo Suomessa, Espanjassa, Lapissa ja purjevene, tavallinen vene, moottoripyörä, pari autoa ja arvostettu asema.

Ryhmää kaksi on ~99% ihmisistä
Ryhmää yksi on ~ ei juuri kukaan %:a ihmisistä.

Oot jälleen kerran aivan helvetin väärässä.

Alkaa mennä ohi aiheen, mutta sallittakoon näin pitkässä ketjussa.

En oikein saanut kiinni pointistasi? Tarkoitus oli pohtia sitä, että jos keskipalkat Suomessa asettuvat globaalille tasolle? Toisinsanoen Suomen nykyisellä keskipalkalla pääsee globaalisti rikkaimpaan 1%. Me ollaan siis maailman talouseliittiä ja yhteiskunta on rakennettu senmukaisesti. Miten mahdollinen muutos globaalissa vauraudenjaossa vaikuttaa Suomeen muilla, kuin talouden sektoreilla?

Robottitekniikan huippumaissa taitaa olla syntyvyys sukupuuttoluvuissa.

Intiassa ei 2.5 tunnin duunimatkaa julkisilla pidetä edes kovinkaan pahana rastina. Per suunta.

Kun Suomeen tulee intialaisia softainssejä töihin, heitä asuu yleensä 4-5 samassa niukasti kalustetussa pikkukämpässä, ja tekevät kimpassa kaikki päivän ateriat itse. Ovat todella sopeutuvaisia monenlaisiin taloudellisiin tilanteisiin, ja hyvin motivoituneita säästämään fyrkkaa tinkimällä monenlaisista mukavuuksista, mitä esim. kotimainen pitkäaikaistyötön pitää elämälle välttämättöminä.

Jos Suomeen tulee ulkomaalainen, jonkun suomalaisen on pitänyt laskea, että maahantuonti on hyödyllistä tai ainakin siihen on varaa. Tämä ei ole ongelma, kunhan a) ihan jokaiselta suomalaiselta saadaan suostumus mahdolliseen vastuuseen tai b) se maahantuova suomalainen kantaa itse kaiken vastuun.

a) ja b) vaatii kustannuslaskelmia, pääomaa ja riskinottoa. Nyt näyttää siltä, että Suomessa ei kannata tehdä töitä eikä hihojen kääriminen ja "kilpaileminen" globaalilla kentällä auta, koska meillä hyysätään suhteettomalla tavalla sellaisia, jotka eivät osaa matematiikkaa, ottaa riskejä eivätkä päättää.

SDP pitää kiinni siitä, mitä Saksan sosialidemokraattinen puolue asetti tavoitteekseen Erfurtin ohjelmassaan vuonna 1891: yleinen äänioikeus, oikeusvaltioperiaate, sukupuolten välinen tasa-arvo, sananvapaus, yhdistymisvapaus, ilmainen peruskoulutus ja terveydenhuolto, progressiivinen verotus, kahdeksan tunnin työaika ja työntekijöiden oikeuksien turvaaminen lailla.

Punamulta on säilyttävä, ei uudistava hallitusvaihto. SDP puolustaa ammattijärjestön valtaa. Keskusta käy viivytystaistelua taantuvien maakuntien puolesta.

Jos tuleva pääministeri on lestadiolainen, valtiovarainministeri lujassa uskossa ammattiliittoihin, yksi avainministeri katolilainen ja ulkoministerinä Paavo Väyrynen, niin mikä on se uudistava ja rakenteita murtava voima, joka vie Suomea eteenpäin?

Punamullan paluu pelottaa | Talouden tulkki

Vaan yleisesti sitä että jotkut on aina hierarkiassa nokkimisjärjestyksen pohjalla

Ensin tulee lääkärit ja rikkaat yrittäjät
Sitten tulee lakimiehet
Sitten tulee it alan di:t
Sitten tulee muun alan di:t
Sitten tulee insinöörit
Sitten tulee ekonomit
Sitten tulee jne jne

Noh, noh! Kyllähän se nyt niin on, että ensimmäiseksi tulee Jumala niille, jotka ovat uskossa, mutta seuraavaksi tulee diplomi-insinööri.

Tai siis näin olen kaikille vaimoilleni, tyttöystävilleni ja lapsilleni opettanut sekä myös kaikille kuuloetäisyydellä oleville.

Noh, noh! Kyllähän se nyt niin on, että ensimmäiseksi tulee Jumala niille, jotka ovat uskossa, mutta seuraavaksi tulee diplomi-insinööri.

Tai siis näin olen kaikille vaimoilleni, tyttöystävilleni ja lapsilleni opettanut sekä myös kaikille kuuloetäisyydellä oleville.

Hetkinen. DI on Jumalasta seuraava, ylöspäin!

Hetkinen. DI on Jumalasta seuraava, ylöspäin!

No tarkoitus on sanoa että ihmiset ihan itse luovat sen todellisuutensa missä elää, ja ihmiset itse kattoo toisia nenänvartta pitkin samalla kuin toisia ylöspäin.. Ja se että toisia töitä ei arvosteta ja toisia arvostetaan enemmän on ihan ihmisten "oma vika"

Lista on vaan havainnollistusväline;)

Koska ajatus mitä haluan tuoda esiin on se että ihme ei ole jos jotkut eivät halua mennä sinne koirankoppiin vapaaehtoisesti vaan haluavat ennemmin olla olematta siellä. Eli matalapalkka-alojen suosioon vaikuttaa yhtä lailla se että matalapalkkaluusereita halveksitaan. Jos ei suorasanaisesti, niin epäsuorasti. Kuten vaikka: suosittelemalla että (epäonnistuneet) koulutetut menkää laivalle siivoamaan mällitahrat lakanoista, (kun teistä ei edes oikein siihen ole)
Mitä tää tekee sitten näiden alojen suosioon?
Jos muut ihmiset pitää vähän alempikastisena?

Viime aikoina sulla Indica alkoi jo olemaan ajoittain järkevän aikuisen pohdintaa, mutta nyt sä taasa taannut tohon sekopäiseen vuodatukseen. Palaa sille järkilinjalle.

Sun mielestä siis kaikkia ihmisiä ja kaikkia ammatteja arvostetaan 100% samalla tapaa ja työvoimapula "paskaduuneissa" johtuu ihan vaan laiskuudesta?

En minä sitä väitä että tää mikään ehdoton viimeinen totuus olisi, mä vaan spekuloin. Todista siis toisin. Mä väitän että eri ammateissa on radikaalisti eri arvostus.

Vai miksi näitä sitten on aina silloin tällöin listattu?
Lentokapteenit ja ylilääkärit keikkuu korkeammalla kuin perushoitajat tai keittäjät. Ainakin siis näissä vertailuissa

Edit: ehkä vähän kärkästä ilmaisua näissä mutta en nyt ole ainoa, kyllä aika kärkkäästi kirjoittaa muutkin. Ja aika kärkkäästi kirjoitti mm. Nhb näistä kuinka laiskoja ja huonoja duunareita on jossain varastohommissa. Siihen vähän kärkkäästi vastasin sitten näistä eri ammattien arvostuksista koska MUN mielestä ihmiset ei jätä menemättä siivoamaan pelkästään laiskuuttaan, vaan alan yleisen arvostuksen vuoksi & mitä se tekee cv:lle pitkällä tähtäimellä

Edit 2: sellaisten leimaaminen mielenvikaisiksi joiden kanssa on eri mieltä edustaa sitä parasta a-ryhmää argumentaatiossa.'jatka vaan samaan malliin, pääset vielä eduskuntaan tuolla;)

Olen itsekin DI ja katselin tässä, että DI:tä on työttömänä kohta sama määrä kuin humanististen tieteiden maistereita, en nyt tosin tiedä mitä määriä kaikenkaikkiaan ko. tutkintoja on koulutettu, mutta glory days näyttäisi olevan takanapäin.

Back
Ylös Bottom