Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.


Enää neljännes työttöminä. wau, austerity siis toimii, tätähän se Kataisen Romakkaniemikin selittää, että just oli käänne tapahtumassa, mut sit tuli syriza ja pilas kaiken.



Ensimmäisestä linkistä:

Kunhan korjasin virheellisen väitteesi. En siis ottanut kantaa austerityn toimivuuteen, Kataisen Romakkaniemeen tai Syrizaan. Olipa tilanteesta mitä mieltä tahansa, niin lähtötiedot on syytä olla kunnossa.

Lainaamastasi tekstinpätkästä tulee mieleen, että puhutaan markkinahinnasta. Luonnollisesti nykyinen markkinahinta on alhaisempi kuin kuplan puhkeamista oleva hinta, mutta ei se vielä kerro mitään pilkkahinnalla myymisestä. Kuka tietää, että tuleeko myynnin kohteiden arvo enää koskaan olemaan samalla tasolla kuin ennen kuplan puhkeamista. Jos hinta nousee joskus huippukorkealle, niin silloin tuskin enää on mitään tarvetta myydä.
 
Kunhan korjasin virheellisen väitteesi. En siis ottanut kantaa austerityn toimivuuteen, Kataisen Romakkaniemeen tai Syrizaan. Olipa tilanteesta mitä mieltä tahansa, niin lähtötiedot on syytä olla kunnossa.

Kriisin jälkeen trendi on ollut negatiiviinen(ylöspäin) ja se on lähtötieto. En sitten tiedä mihin sinun oli tarkoitus viitata silllä graafilla ja mitä osoittaa tiedolla, että huipusta (28%?) on tultu alas n. 3%.

Lainaamastasi tekstinpätkästä tulee mieleen, että puhutaan markkinahinnasta. Luonnollisesti nykyinen markkinahinta on alhaisempi kuin kuplan puhkeamista oleva hinta, mutta ei se vielä kerro mitään pilkkahinnalla myymisestä. Kuka tietää, että tuleeko myynnin kohteiden arvo enää koskaan olemaan samalla tasolla kuin ennen kuplan puhkeamista. Jos hinta nousee joskus huippukorkealle, niin silloin tuskin enää on mitään tarvetta myydä.

Ehkäpä valtiovarainministerillä on meitä molempia parempi näkemys tilanteesta.

Kritiikki ei edes ole mitenkään ennenkuulumatonta ja mm.
I emphasized the importance of competition, corporate governance, finance, and more broadly the institutional (including legal) infrastructure. I did not place much stress on privatization. I was part of a wider school, sometimes referred to as "gradualists," as opposed to the shock therapists that focused on rapid transitions, with quick privatization. The strategy for transition that I advocated was markedly different from that pushed by the IMF and the shock therapists. The failures of so many countries to make a successful transition back to a market economy has provided new insights into what makes market economies function, one which I had occasion to explore during my years as the Chief Economist of the World Bank. There is now a wide consensus on the importance of the institutional infrastructure, and on the dangers of rapid privatization.
Joseph E. Stiglitz - Biographical
 
Kriisin jälkeen trendi on ollut negatiiviinen(ylöspäin) ja se on lähtötieto. En sitten tiedä mihin sinun oli tarkoitus viitata silllä graafilla ja mitä osoittaa tiedolla, että huipusta (28%?) on tultu alas n. 3%.



Ehkäpä valtiovarainministerillä on meitä molempia parempi näkemys tilanteesta.

Kritiikki ei edes ole mitenkään ennenkuulumatonta ja mm.

Joseph E. Stiglitz - Biographical

Siis Kreikan trendi kääntyi 1,5 vuotta sitten ja on tällä hetkellä laskeva. Laskeva on trendi myös Islannissa. Jos taasen kastsot vain pitkän ajan trendia hetkestä juuri ennen kriisejä tähän päivään, niin molempien maiden trendit ovat nousevia. Viittaan luonnollisesti väiteeseesi siitä, että Islannin trenfi olisi laskeva, mutta Kreikan trendi olisi nouseva. Tuo väite ei ole oikein mitenkään päin perusteltavissa.

Ministerillä voi hyvinkin olla meitä parempi näkemys asiasta, mutta ikävä kyllä hän ei näy ottavan tuossa kantaa esittämääsi väitteeseen. Taitaa olla niin, että väitteesi pohjaa omaan näkemykseesi.
 
"Suomessa oli vuoden lopussa 363 300 työtöntä työnhakijaa, joille oli tarjolla työvoimatoimiston sivuilla 15 082 työpaikkaa."

+ miten paljon on kaikenmaailman työpajoissa ja työharjotteluissa jengiä. Ja tilanne ei ole mitenkään paranemaan päin.
 
Siis Kreikan trendi kääntyi 1,5 vuotta sitten ja on tällä hetkellä laskeva. Laskeva on trendi myös Islannissa. Jos taasen kastsot vain pitkän ajan trendia hetkestä juuri ennen kriisejä tähän päivään, niin molempien maiden trendit ovat nousevia. Viittaan luonnollisesti väiteeseesi siitä, että Islannin trenfi olisi laskeva, mutta Kreikan trendi olisi nouseva. Tuo väite ei ole oikein mitenkään päin perusteltavissa.

Olet oikeassa, Kreikan työttömyys on nyt laskussa. Sanoin väärin ja kärjekkäästi kun totesin sen, että Kriisin jälkeen Kreikan työttömyys on ollut kasvussa. Se on laskenut jo 18 kuukauden ajan n. 3% verran(?).

Mielestäni palaamme siis siihen kysymykseen, miten rakenneuudistukset olisi voitu toteuttaa ilman em. ihmisoikeusrikkomuksia.
Sisäinen devalvaatio edellyttää palkkojen alentamista, joka toteutuu palkkojen joustamattomuuden vuoksi työttömyyden kautta. Olisiko rakenneuudistukset voitu toteuttaa sosiaalisesti kestävämmin? Vrt. Krugmanin ja Haaparannan kommentti, (ja Vox:in artikkelin saksalaisten ekonomistien näkemys, johon vastakommenttina Krugmanin linkistä löytyvä Oxfordin professorin kommentti.)

Ministerillä voi hyvinkin olla meitä parempi näkemys asiasta, mutta ikävä kyllä hän ei näy ottavan tuossa kantaa esittämääsi väitteeseen. Taitaa olla niin, että väitteesi pohjaa omaan näkemykseesi.

Velkojilla oli etulyöntiasema sanellessaan sopimuksen ehdot lainansaannille. Sopimuksentekotilanne ei ole ollut missään tapauksessa tasapainoinen (velkojilla tietenkin ässät kädessä) ja me molemmat olemme varmaankin samaa mieltä siitä, että Kreikassa on käynnissä deflatorinen kriisi. Kirjoitit näin:

Lainaamastasi tekstinpätkästä tulee mieleen, että puhutaan markkinahinnasta. Luonnollisesti nykyinen markkinahinta on alhaisempi kuin kuplan puhkeamista oleva hinta, mutta ei se vielä kerro mitään pilkkahinnalla myymisestä. Kuka tietää, että tuleeko myynnin kohteiden arvo enää koskaan olemaan samalla tasolla kuin ennen kuplan puhkeamista. Jos hinta nousee joskus huippukorkealle, niin silloin tuskin enää on mitään tarvetta myydä.

Puhut markkinahinnoista, toteutuneiden kauppojen hinnoista, mikä on sinänsä totta, mutta kun katsomme esimerkiksi tilastokeskuksen määritelmää markkinahinnalle. Asettaa se viestisi kyseenalaiseen valoon.
Markkinahinta vastaa taloustoimessa käytettävää rahamäärää, jonka ostaja maksaa myyjälle hankinnastaan vapaassa kauppatilanteessa.
Tilastokeskus - K?sitteet ja m??ritelm?t - Markkinahinta

Voimmeko puhua vapaasta kaupankäyntitilanteessa, jos toinen osapuoli –siis Kreikka– on pakotettu myymään julkista omaisuutta, saadakseen lainaa. Minun mielestäni ei ole. Kreikka oli pakotettu myymään julkista omaisuutta ja kuten nyt näemme, Kreikka vetäytyy yksityistämisestä (vapaata tahtoa ei ole ja toisella osapuolella pyrkimys neuvotella sopimus uudelleen) vrt. em. FT: artikkelista

Yanis Varoufakis, the Greek finance minister, said: “It’s not very clever to sell off the family jewels in the middle of deflationary crisis . . . It is wiser to develop state property and increase its value using smart financial resources to strengthen our economy.”

On siten harhaanjohtavaa puhua markkinahinnoista, joka mielestäni vaatii sen, että niin ostaja kuin myyjä ovat vapaaehtoisesti sopineet kaupasta.
Ja mitä tulee siihen, että väitteeni pohjautuvat omiin mielipiteisiini, niin ikävä kyllä näen aivan samoin sinun kommenttisi. Emme pääse yhteisymmärrykseen, mutta sellaista se on;)
 
Vertailussa validia on se, ettei IMF:n politiikkasuositukset ole kovin kummoisesti pelittäneet aiemminkaan.
En minä ainakaan IMF:stä tässä kirjoittanutkaan, eikä kai kukaan tosissaan voi väittää, että troikan lääkkeet olisivat Kreikkaa pahemmin auttaneet. Kyse oli vain siitä, että maa on ryssitty tuohon kuntoon monen vuosikymmenen aikana. Mikäli Kreikka olisi pysynyt tai pidetty ulkona eurosta ja velkakriisiytynyt drakhmoissa, olisi tilanne ollut todennäköisesti aika lailla yhtä lohduton.
 
En minä ainakaan IMF:stä tässä kirjoittanutkaan, eikä kai kukaan tosissaan voi väittää, että troikan lääkkeet olisivat Kreikkaa pahemmin auttaneet. Kyse oli vain siitä, että maa on ryssitty tuohon kuntoon monen vuosikymmenen aikana. Mikäli Kreikka olisi pysynyt tai pidetty ulkona eurosta ja velkakriisiytynyt drakhmoissa, olisi tilanne ollut todennäköisesti aika lailla yhtä lohduton.

Kuplaahan ei tällöin alun alkaenkaan olisi päässyt muodostumaan. Siis sellaisena kuin me sen nyt tunnemme ja velkaantuminen omassa valuutassa vrt. tässä ketjussakin monesti läpikäyty asia.
 
Velkojilla oli etulyöntiasema sanellessaan sopimuksen ehdot lainansaannille. Sopimuksentekotilanne ei ole ollut missään tapauksessa tasapainoinen (velkojilla tietenkin ässät kädessä) ja me molemmat olemme varmaankin samaa mieltä siitä, että Kreikassa on käynnissä deflatorinen kriisi. Kirjoitit näin:

Puhut markkinahinnoista, toteutuneiden kauppojen hinnoista, mikä on sinänsä totta, mutta kun katsomme esimerkiksi tilastokeskuksen määritelmää markkinahinnalle. Asettaa se viestisi kyseenalaiseen valoon.

Voimmeko puhua vapaasta kaupankäyntitilanteessa, jos toinen osapuoli –siis Kreikka– on pakotettu myymään julkista omaisuutta, saadakseen lainaa. Minun mielestäni ei ole. Kreikka oli pakotettu myymään julkista omaisuutta ja kuten nyt näemme, Kreikka vetäytyy yksityistämisestä (vapaata tahtoa ei ole ja toisella osapuolella pyrkimys neuvotella sopimus uudelleen) vrt. em. FT: artikkelista

On siten harhaanjohtavaa puhua markkinahinnoista, joka mielestäni vaatii sen, että niin ostaja kuin myyjä ovat vapaaehtoisesti sopineet kaupasta.

Täytyy kyllä sanoa, että tuo polkumyynnin todistelusi on aika uskomatonta settiä. Mulle riittäisi ihan vain esimerkki jostakin myyntikohteesta ja se hinta, jonka pitäisi olla polkumyynnin mukainen.

Maailmassa on iät ja ajat myyty omistuksia enemmän ja vähemmän pakottavissa tilanteissa, eikä sillä ole suoraan mitään - ei siis yhtään mitään - tekemistä polkumyynnin kanssa. Toisaalta polkumyyntiäkin on harrastettu usein täysin omasta vapaasta tahdosta. Motiivina voi olla esimerkiksi valloittaa markkinat ja/tai aiheuttaa ongemia kilpailijoille.

Jos esimerkiksi paikkakunnalla on joku kotimainen matkapuhelinvalmistaja pistänyt väen pihalle ja salama on osunut samaan perheeseen kahdesti, niin helposti ollaa tilanteessa, jossa lainainen vasta rakennettu talo menee myyntiin. Sama tilanne koskee vieläpä helposti naapurejakin, jolloin kämppien myyntihinnat ovat helposti ostohintoja halvemmat. Sinun logiikallasi tuo on polkumyyntiä, mutta ei tuossa logiikassasi mitään järkeä ole. Samoin jos yritys on ajautunut niin isoihin ongelmiin, että velkojat tulevat pyödän ääreen nauvottelemaan jatkosta, niin silloin voi mennä yrityksen osia myyntiin sillä hinnalla, mikä markkinoilta on sillä hetkellä saatavilla. Ja taaskaan näillä toimilla ei ole mitään tekemistä polkumyynnin kanssa. Jos nyt esimerkiksi Talvivaara myytäisiin velkojien päätöksellä vaikka kolmasosalla siitä hinnasta, mikä oli markkina-arvo parhaillaan, niin olisiko kyseessä polkumyynti? Sinun määrittelemät poklumyynnin tunnusmerkit täyttyvät, mutta itse sanosin hinnan olevan kaikkea muuta kuin polkumyyntihinta.

- - - Updated - - -

Kuplaahan ei tällöin alun alkaenkaan olisi päässyt muodostumaan. Siis sellaisena kuin me sen nyt tunnemme ja velkaantuminen omassa valuutassa vrt. tässä ketjussakin monesti läpikäyty asia.

En kyllä yhtään ihmettelisi, jos talousdataa kauniimmaksi muokkaava hallinto saisi aikaan kuplintaa riippumatta siitä, onko maassa oma valuutta vai ei. On se todistetusti onnistunutkin monissa omilla pelimerkeilläkin pelaavissa maissa.
 
Täytyy kyllä sanoa, että tuo polkumyynnin todistelusi on aika uskomatonta settiä. Mulle riittäisi ihan vain esimerkki jostakin myyntikohteesta ja se hinta, jonka pitäisi olla polkumyynnin mukainen.

Määrittele "polkuhinta". Ja mun on kyllä nyt ihan pakko myöntää, että en todellakaan osaa arvioida Kreikan julkisen omaisuuden, esim. jonkin energialaitoksen potentiaalista markkinahintaa ja sitten toteutunutta sillä tavalla, että se sinua miellyttäisi, ja aivan turhaan syyttelet "uskomattomasta setistä", tuo sun tarinas osuu mielestäni kyllä lähemmäs "uskomatonta settiä":D
btw.Siellä linkkaamassani FT:n artikkelissa taisi jotain lukuja ollakin.

Jos esimerkiksi paikkakunnalla on joku kotimainen matkapuhelinvalmistaja pistänyt väen pihalle ja salama on osunut samaan perheeseen kahdesti, niin helposti ollaa tilanteessa, jossa lainainen vasta rakennettu talo menee myyntiin.

Varmasti moni siinä tilanteessa tuntee myyvänsä asuntonsa polkuhintaan, jos asuntojen hinnat rommaavat ja on pakko myydä kämppä ja vaihtaa työpaikan perässä kuntaa.
"Polkuhintaan" myyminen on siten varmaankin myyjän oma subjektiivinen kokemus, koska on pakko myydä halvemmalla kuin haluaa?

En kyllä yhtään ihmettelisi, jos talousdataa kauniimmaksi muokkaava hallinto saisi aikaan kuplintaa riippumatta siitä, onko maassa oma valuutta vai ei. On se todistetusti onnistunutkin monissa omilla pelimerkeilläkin pelaavissa maissa.

Niin onkin, mutta sillä ei sitten olekaan mitään merkitystä Suomen kannalta.
 
Kuplaahan ei tällöin alun alkaenkaan olisi päässyt muodostumaan. Siis sellaisena kuin me sen nyt tunnemme ja velkaantuminen omassa valuutassa vrt. tässä ketjussakin monesti läpikäyty asia.
No Kreikka oli ja on julkisen sektorin osalta läpikorruptoitunut maa, joka lainasi ulkomailta niin paljon kuin sille suostuttiin lainaa antamaan. Ilman eurojäsenyyttä olisivat korot nousseet ja velkahanat sulkeutuneet aikaisemmin, jolloin lähes kaiken kulutustavaran tuova, verotuskyvytön ja ison julkisen sektorin maa olisi ollut inflaation kanssa ihan yhtä isoissa ongelmissa kuin kuin nyt sisäisen devalvaation kanssa.
 
Kuplaahan ei tällöin alun alkaenkaan olisi päässyt muodostumaan. Siis sellaisena kuin me sen nyt tunnemme ja velkaantuminen omassa valuutassa vrt. tässä ketjussakin monesti läpikäyty asia.

Niin, siis kuplaahan ei olisi alun alkaen muodostunutkaan, mikäli poliitikot olisivat toimineet fiksusti. Myöskään Argentiina ei olisi ikinä defaultannut, jos poliitikot olisivat toimineet fiksusti. Suomessakaan ei olisi tällainen tilanne, mikäli poliitikot olisivat toimineet fiksusti. Esimerkkejä voisi luetella vaikka parin kirjan verran, mutta kaikissa on se ongelma, että poliitikot eivät toimineet fiksusti. Tämä antaa aika vahvan epäilyn sille, että poliitikot eivät jatkossakaan toimi fiksusti.
 
No Kreikka oli ja on julkisen sektorin osalta läpikorruptoitunut maa, joka lainasi ulkomailta niin paljon kuin sille suostuttiin lainaa antamaan. Ilman eurojäsenyyttä olisivat korot nousseet ja velkahanat sulkeutuneet aikaisemmin, jolloin lähes kaiken kulutustavaran tuova, verotuskyvytön ja ison julkisen sektorin maa olisi ollut inflaation kanssa ihan yhtä isoissa ongelmissa kuin kuin nyt sisäisen devalvaation kanssa.

Alunperin puhuit "velkakriisiytynyt drakhmoissa", jolloin oletin sinun puhuvan omassa valuutassa velkaantumisesta. Kumpaa nyt siis tarkoitat? Olen sitäpaitsi melko varma, että tässäkin ketjussa on tuota esille nostamaasi aihetta jo pyöriteltykin useaan otteeseen.
Mielestäni kuitenkin aliarvioit kelluvan valuutan merkityksen.

mskomus sanoi:
Niin, siis kuplaahan ei olisi alun alkaen muodostunutkaan, mikäli poliitikot olisivat toimineet fiksusti. Myöskään Argentiina ei olisi ikinä defaultannut, jos poliitikot olisivat toimineet fiksusti. Suomessakaan ei olisi tällainen tilanne, mikäli poliitikot olisivat toimineet fiksusti. Esimerkkejä voisi luetella vaikka parin kirjan verran, mutta kaikissa on se ongelma, että poliitikot eivät toimineet fiksusti. Tämä antaa aika vahvan epäilyn sille, että poliitikot eivät jatkossakaan toimi fiksusti.

Luotan kyllä siihen, että taidat ymmärtää mitä tarkoitan.
Olen kyllä samaa mieltä kanssasi siitä, että esimerkiksi EMU, "kriisitoimet" ja "rakenneuudistukset" ovat erinomaisia esimerkkejä politiikkojen kyvystä toimia fiksusti.
 
Alunperin puhuit "velkakriisiytynyt drakhmoissa", jolloin oletin sinun puhuvan omassa valuutassa velkaantumisesta. Kumpaa nyt siis tarkoitat? Olen sitäpaitsi melko varma, että tässäkin ketjussa on tuota esille nostamaasi aihetta jo pyöriteltykin useaan otteeseen. Mielestäni kuitenkin aliarvioit kelluvan valuutan merkityksen.
Pääpointtini oli se, että IMF ei ole toimillaan aiheuttanut Kreikan kriisiä, vaan alkusyyt ovat paljon kauempana maan talouspolitiikan historiassa WWII:n jälkeen. Kreikan valtionvelka ylitti 100% BKT:sta jo sen liittyessä euroon 2001. Kreikalla oli kelluva valuutta liittyessään. Jos nyt oletetaan, että voisimme tarkastella vaihtoehtoista Kreikkaa, joka ei ikinä tullut liittyneeksi euroon, niin se ei varmasti olisi saanut hilattua velkaantumisastettaan 200%:iin asti niinkuin euroon liittynyt Kreikka pystyi, mutta toisaalta halukkaiden lainaajien vaatimat korot olisivat aivan eri luokkaa kuin mitä maa euroalueen osana joutui ja joutuu maksamaan. Kun velkaraha pääosin upposi julkisen sektorin palkansaajien taskuihin tuottavien investointien sijaan, on vaikea uskoa, että yksityisillä luotottajilla olisi pinna riittänyt. Keskuspankin rahoittamana maan valuutta olisi pudonnut arvoltaan tehden välttämättömistä euroalueen tuontituotteista mahdottoman kalliita alimmille tuloluokille. Lisäksi noita euroja, millä tuotteita ostaa, olisi ollut vain sen verran kuin suomalaiset ja saksalaiset matkailijat kesällä saarille nahka käryten kärräsivät.
 
Pääpointtini oli se, että IMF ei ole toimillaan aiheuttanut Kreikan kriisiä, vaan alkusyyt ovat paljon kauempana maan talouspolitiikan historiassa WWII:n jälkeen.
En mielestäni ole väittänyt, että IMF olisi toimillaan aiheuttanut Kreikan kriisin? Pahoittelen, jos niin epäselvästi olen kirjoittanut. Se ei ole ollut tarkoitus. Olen puhunut siitä, että mm. IMF:n politiikkasuositukset, toisin sanoen Troikan "shokkiterapia" – kuten osa tapaa sanoa – on aiheuttanut Kreikassa sosiaalisen katastrofin(edelleen ne ihm.oik. rikkomukset) ja tämä oli alun alkaen se kritiikkini ja siitä lähti nyt tämä keskustelu, johon olen osaa ottanut. Olen siis em. linkeillä pyrkinyt esille tuomaan sitä, että olisiko joku toinen vaihtoehto– tai siis toteuttamistapa– näiden "reformien" toteuttamiselle ollut inhimillisessä mielessä parempi. vrt. Krugmanin kommentti ym. keskustelu.


Kreikan valtionvelka ylitti 100% BKT:sta jo sen liittyessä euroon 2001. Kreikalla oli kelluva valuutta liittyessään. Jos nyt oletetaan, että voisimme tarkastella vaihtoehtoista Kreikkaa, joka ei ikinä tullut liittyneeksi euroon, niin se ei varmasti olisi saanut hilattua velkaantumisastettaan 200%:iin asti niinkuin euroon liittynyt Kreikka pystyi, mutta toisaalta halukkaiden lainaajien vaatimat korot olisivat aivan eri luokkaa kuin mitä maa euroalueen osana joutui ja joutuu maksamaan.
Kreikkahan olisi voinut omassa valuutassaan velkaantua vaikka sinne 200% asti. Mutta tästä aiheesta on jo yllin kyllin esitetty mielipiteitä suuntaan ja toiseen tässäkin ketjussa.

Kun velkaraha pääosin upposi julkisen sektorin palkansaajien taskuihin tuottavien investointien sijaan, on vaikea uskoa, että yksityisillä luotottajilla olisi pinna riittänyt. Keskuspankin rahoittamana maan valuutta olisi pudonnut arvoltaan tehden välttämättömistä euroalueen tuontituotteista mahdottoman kalliita alimmille tuloluokille. Lisäksi noita euroja, millä tuotteita ostaa, olisi ollut vain sen verran kuin suomalaiset ja saksalaiset matkailijat kesällä saarille nahka käryten kärräsivät.

Niin siis omassa valuutassa buustatut palkat olisivat nousseet, jolloin valuutan ulkoinen arvo olisi heikentynyt, jolloin tuonti olisi korvaantunut kotimaisilla hyödykkeillä, mutta vienti olisi vetänyt paremmin? Tietenkin valtion tuottavuus ja kansantalous kehittyisi kansantalouden tuotantofunktion mukaisesti ym. ja jos ne eivät olisi kunnossa, olisi valuutta ollut heikkoa ja Kreikka olisi ollut halpa lomakohde. [Edellä mainittu siis kärjistettyä ja yksinkertaistusta] Mutta yhtä kaikki, Kreikka omassa Drakhmassaan, olisi ollut sellanen etelä-euroopan oma banaanivaltio, niin eipä sillä olisi ollut kovin kummoista merkitystä Suomen kannalta.

Miksi esim. Hieman siitä Kreikkaa pohjoisempana olevalle Albanialle tai Kroatialle ei ole käynyt sinun kuvailemallasi tavalla? Ja jos kävisi, niin mitä merkitystä sillä olisi Suomen kannalta?
 
Miksi esim. Hieman siitä Kreikkaa pohjoisempana olevalle Albanialle tai Kroatialle ei ole käynyt sinun kuvailemallasi tavalla? Ja jos kävisi, niin mitä merkitystä sillä olisi Suomen kannalta?
Ainakin kumpikin noista maista on velkaantunut huomattavan paljon maltillisemmin Kreikkaan verrattuna (kuten myös Suomeen verrattuna). Molemmat olivat vielä kommunistivaltioita tai niiden osia Kreikan jo aloitettua "elvytyksen".

Kreikka on Suomen kanssa hyvä verrokki sen takia, että Suomestakin on kaikenlainen valmistava teollisuus vähentynyt kovaa vauhtia. Kreikka taas on hyvä esimerkki siitä, mitä lähestulkoon täydellinen riippuvuus tuontitavarasta johtaa, mikäli maa itse ei pysty tasapainottamaan kauppatasetta viennillä. Turismi ei ole kovin hintaelastista - vaikka Kreikassa olisi kuinka halpaa, niin turistien määrä ei esim. nykyisestä paljoa voisi kasvaa. Halvemmilla hinnoilla saataisiin paikalle lähinnä sama määrä vähävaraisempaa väkeä vierailulle varakkaampien turistien mennessä jonnekin muualle.

Rahapolitiikalla aikaansaatu hintakilpailukyky ei enää nykypäivänä riitä uuden merkittävän teollisuuden syntyyn, jos tuo teollisuus on päässyt aiemmin kuolla kupsahtamaan. Tarvitaan infraa, ennustettavaa päätöksentekoa ja verkostoja.
 
Määrittele "polkuhinta". Ja mun on kyllä nyt ihan pakko myöntää, että en todellakaan osaa arvioida Kreikan julkisen omaisuuden, esim. jonkin energialaitoksen potentiaalista markkinahintaa ja sitten toteutunutta sillä tavalla, että se sinua miellyttäisi, ja aivan turhaan syyttelet "uskomattomasta setistä", tuo sun tarinas osuu mielestäni kyllä lähemmäs "uskomatonta settiä":D
Kun viitsit googlailla kaikenlaista itse aiheen vierestä, niin mihin se taito nyt katosi?
Polkuhinta | Taloussanakirja | Taloussanomat
Tuotantokustannuksiin tai markkinoiden hintatasoon verrattuna kohtuuttoman alhainen myyntihinta.

Koko termin soveltuvuus tähän on kyseenalainen, mutta jos sitä haluaa käyttää, niin tuo markkinoiden hintataso on perustavaa laatua oleva pointti.

En ole pyytänyt tuollaista arviota. Arvion voin kyllä tehdä itsekin. Arvioita on vain huono tehdä, kun ei ole mitään esimerkkejä. Kun noita esimerkkejä ei ole, niin ihmettelen koko porua. Määrittelmien puute ei ole syy siihen, että kritisoin argumentointiasi. Sinulla on vain tapana sulavasti ottaa etäisyyttä faktoihin ja itse asiaan siinä vaiheessa, kun et oikein pysty perustelemaan väitteitäsi. Esimerkiksi tästä polkuhinnasta ja hinnoista ylipäätään otit kimmokkeen vapaalla tahdolla filosofointiin. Myös virheellinen väittämäsi trendeistä rönsyili jostain syystä Kataisen avustajiin, austerityn toimivuuteen ja ties mihin.

Varmasti moni siinä tilanteessa tuntee myyvänsä asuntonsa polkuhintaan, jos asuntojen hinnat rommaavat ja on pakko myydä kämppä ja vaihtaa työpaikan perässä kuntaa.
"Polkuhintaan" myyminen on siten varmaankin myyjän oma subjektiivinen kokemus, koska on pakko myydä halvemmalla kuin haluaa?

Lainausmerkkien kanssa voit tietenkin keksiä mitä vain merkityksiä sanalle, mutta ilman lainausmerkkejä kannatttaa vähän harkita. Tilanne, jossa myyjä ei haluaisi myydä kalliimmalla, lienee aika harvinainen. Ainakin itse mielelläni myisin kaikkea pirun kovaan ylihintaan. Käytännössä on vain hyväksyttävä se hinta, mikä markkinoilta on saatavissa. Sama pätee myös noihin asuntokauppoihin. Ei myyjän tahtotilalla ole mitään tekemistä tämän kanssa.

Mutta eiköhän tämä ollut tässä. Kun todisteita ei ole vieläkään löytynyt, niin tuskin niitä ihan heti löytyykään.
 
En
Kreikkahan olisi voinut omassa valuutassaan velkaantua vaikka sinne 200% asti. Mutta tästä aiheesta on jo yllin kyllin esitetty mielipiteitä suuntaan ja toiseen tässäkin ketjussa.

Niin siis omassa valuutassa buustatut palkat olisivat nousseet, jolloin valuutan ulkoinen arvo olisi heikentynyt, jolloin tuonti olisi korvaantunut kotimaisilla hyödykkeillä, mutta vienti olisi vetänyt paremmin? Tietenkin valtion tuottavuus ja kansantalous kehittyisi kansantalouden tuotantofunktion mukaisesti ym. ja jos ne eivät olisi kunnossa, olisi valuutta ollut heikkoa ja Kreikka olisi ollut halpa lomakohde. [Edellä mainittu siis kärjistettyä ja yksinkertaistusta] Mutta yhtä kaikki, Kreikka omassa Drakhmassaan, olisi ollut sellanen etelä-euroopan oma banaanivaltio, niin eipä sillä olisi ollut kovin kummoista merkitystä Suomen kannalta.

On se vähän kurja maksella arvottomalla drakhmalla dollareissa tai euroissa otettuja lainoja. Voisihan niitä lainoja ottaa myös drakhmoissa, mutta devaatiopaineet näkyvät takuulla paljon nopeammin koroissa kuin tuonnoin korvautumisessa. Venäjästä voi katsella esimerkkiä siitä, millä nopeudella devalvoituva valuutta parantaa kaikki talouden ongelmat. Kreikka on halpa lomakohde.
 
Rahapolitiikalla aikaansaatu hintakilpailukyky ei enää nykypäivänä riitä uuden merkittävän teollisuuden syntyyn, jos tuo teollisuus on päässyt aiemmin kuolla kupsahtamaan. Tarvitaan infraa, ennustettavaa päätöksentekoa ja verkostoja.
Teollisuus arvostaa vakautta. Heittelevät kurssit vuoroin auttavat ja vuoroin haittaavat, mutta muutokset molempiin suuntiin aiheuttavat lisää työtä.
 
Back
Ylös Bottom