Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.


En minä ainakaan pidä sitä huonona, että S- ja K-ketju ovat tehneet voittoa. Sympatiat ovat monella Lidlin puolella sen takia, miten nämä duopolifirmat ovat vaikuttaneet paikalliseen päätökseentekoon jarruttaakseen kuluttajan pääsyä vaihtoehtoiseen tarjontaan. Ihan itseaiheutetun brändivahingon jälkiä täällä joudut kummastelemaan. Vaikkei noista ketään saataisikaan juridiseen vastuuseen, niin kuluttajat eivät ole tyhmiä, ja muistavat pitkään.

Jeps, Suomessahan kaavoituksen hitaudella/vaikeudella tehdaan kilpailijoiden tulo markkinoille lahes mahdottomaksi. Ei ole kovin ihme, etta poliitikot ovat aina karkkymassa S-ryhman johtoon ja samalla kuntien kaavoituslautakuntiin. Suomessa paljon nelioita vaativaa liiketoimintaa harrastetaan kaveeraamalla poliitikkojen kanssa. Siihen on hyvin vaikea tulla valiin vain sen takia, etta on parempi tai tehokkaampi konsepti, jos poliittiset broilerit pitavat huolen siita, etta kavoitusprosessissa menee yli 5 vuotta.

Hyva esimerkki kaavoituksesta Suomessa on oman perheen omistuksessa olevat maat kesamokin ymparilla. Kaavan suunnittelu alueella alkoi vuonna 1997 eika ole vielakaan valmis. Tana aikana maanomistaja ei ole kaytannossa voinut myyda tai rakentaa mitaan ilman poikkeuslupia. Tammoisella toiminnalla Suomen viranomaiset pitavat huolen siita, etta mitaan ei tapahdu. Tai tapahtuu, mutta ainoastaan heidan kavereilleen.
 
Suomessa on aina ollut tietty ketjuvastainen porukka, jotka on karttaneet ässää ja koota milloin mistäkin syystä. Voi olla jotain isot sortaa pieniä -ajatusmaailmaa, kasvottomuutta tai milloin mitäkin, mikä sattuu närästämään. Huvittaa, että sitten tää sama porukka juoksee kieli pitkällä Lidlissä, joka on vieläkin isompi ketju, eikä edes kotimainen :) En vaan tajua tota tietyn porukan logiikkaa.

Enkä edes ymmärrä, että mitä tällä ässän ja koon hiillostamisella saavutetaan, kun kaikki kuitenkin samaan aikaan tiedostaa, mikä kotimainen tilanne on. Ässän ja koon molempien market-puoli on todella iso työllistäjä, ja minä ainakin haluan nähdä, että niiden toiminta jatkuu kannattavana. Investoinnit ja työllistäminen on muutenkin nykytilanteessa jo minimissään.

Tossa vielä yksi linkki aihetta sivuten (jos ei ole jo ollut): Tässä kuvassa näkyy Suomen hätä ? ?Kataisen hallitus kiristi veroja? | Uusi Suomi
 
Ässä ja K-market ovat harjoittaneet myös melkoista sanelupolitiikkaa tavaran toimittajien keskuudessa (kuten aina markkinajohtajat) joten ei ketjujen aiheuttama hyvinvointi ole mitenkään automaatti ja "ketju-viha" on aika loogista. Varmaakin varmampaa on että jos kahden, kohta kolmen hallitsemilla markkinoilla toimisi vaikkapa 10 eri merkittävää toimijaa, olisi tällaisen vaikutus talouden aktiivisuuteen, työllisyyteen jne suorien ja välillisten vaikutusten kautta huomattavasti positiivisemmat kuin duopolin.
 
Osaatko sä sitten keksiä jonkun tuulesta temmatun tarinan miten asiat OLISI voinut mennä, jos palataan 15 vuotta taaksepäin ja alotetaan siitä sen aikasesta tilanteesta?
Jos SKesko olisivat kilpailleet alusta asti Lidliä vastaan markkinatalouden keinoin, eli koettamalla voittaa menetettyjä markkinaosuuksia takaisin tarjoamalla kuluttajalle enemmän arvoa, niin kuka tietää, mikä tilanne markkinaosuuksin mitattuna olisi nyt? Luultavasti aika sama. Kuluttajaäänestäjien mielikuva niin SKeskosta kuin kunnallisesta päätöksenteostakin olisi kuitenkin varmasti huomattavasti positiivisempi kuin mihin tällä Neuvostoliittomeiningillä on päästy.

Mieti nyt itsekin, miten paljon esim. Suomen fudismaajoukkueen pitäisi rypeä, että iso osa jengistä kannattaisi Stadikalla avoimesti Saksaa? Tää on aika kansallismielinen maa kuitenkin, kuten esim. Nokian älyluurien markkinaosuudesta edelleenkin voi päätellä.
 
Ässä ja K-market ovat harjoittaneet myös melkoista sanelupolitiikkaa tavaran toimittajien keskuudessa (kuten aina markkinajohtajat) joten ei ketjujen aiheuttama hyvinvointi ole mitenkään automaatti ja "ketju-viha" on aika loogista.
Kuten itsekin sanoit, niin eihän tämä ole mitenkään sidottu yksittäiseen toimijaan tai edes sen kokoluokkaan. Jokainen järkevästi toimiva yritys pyrkii ostamaan itselleen edullisella tavalla. Sitten, kun yrityksen kokoluokka on tarpeeksi suuri, alkaa neuvotteluvoimakin olemaan sellaista, joka varmasti vaikuttaa tavarantoimittajien näkökulmasta "sanelupolitiikalta". Mutta näin yritysmaailma vaan toimii.

On kai tavarantoimittajillakin omia etujärjestöjään, jotka pyrkivät turvaamaan edusaajiensa intressejä...
 
Lidl ei pyri korvaamaan kilpailijoitaan ja viemään näiden liikepaikkoja. Kyseessä on halpahalli jollaiselle oli syntynyt Suomeen markkinarako.
Lidlit perustetaan joko kilpailijoiden näköetäisyydelle tai vähintään matkanvarrelle, koska Lidlin konsepti on imuroida suurempien ja laajempivalikoimisten markettien asiakasvirrasta oman osansa peruselintarvikkeiden hakijoita ja tarjousten perässä juoksijoita. Yksinäisiä Lidleitä jossain keskellä peltoa tai ainoana kauppana kaupunginosassa/kyllä ei juuri näe, kuten muita marketteja.
 
Lidl ei pyri korvaamaan kilpailijoitaan ja viemään näiden liikepaikkoja. Kyseessä on halpahalli jollaiselle oli syntynyt Suomeen markkinarako.
Lidlit perustetaan joko kilpailijoiden näköetäisyydelle tai vähintään matkanvarrelle, koska Lidlin konsepti on imuroida suurempien ja laajempivalikoimisten markettien asiakasvirrasta oman osansa peruselintarvikkeiden hakijoita ja tarjousten perässä juoksijoita. Yksinäisiä Lidleitä jossain keskellä peltoa tai ainoana kauppana kaupunginosassa/kyllä ei juuri näe, kuten muita marketteja.

Niin tai johtuisko toi yksinkertaisesti siitä, että Lidl on tullut markkinoille myöhemmin ja Skesko on jo tutkinut ja miettinyt parhaat liikepaikat, joita Lidl ei enää voi saada, mutta on toki halukas olemaan myös mahdollisimman hyvällä paikalla? Tämä siis kommenttina miksi sijaitsevat lähekkäin. En usko että yksikään S- tai K-market on vain lätkäisty jonnekkin ilman tarkkoja laskelmia. Miksi Lidl ei menisi samoille apajille??

En pysty kyllä allekirjoittamaan mitään, mitä kirjoitit.
 
Kuten itsekin sanoit, niin eihän tämä ole mitenkään sidottu yksittäiseen toimijaan tai edes sen kokoluokkaan. Jokainen järkevästi toimiva yritys pyrkii ostamaan itselleen edullisella tavalla. Sitten, kun yrityksen kokoluokka on tarpeeksi suuri, alkaa neuvotteluvoimakin olemaan sellaista, joka varmasti vaikuttaa tavarantoimittajien näkökulmasta "sanelupolitiikalta". Mutta näin yritysmaailma vaan toimii.

On kai tavarantoimittajillakin omia etujärjestöjään, jotka pyrkivät turvaamaan edusaajiensa intressejä...

Luonnollisesti firma pyrkii ajamaan omaa etuaan. Mitä vähemmän kilpailua on, sitä helpompi omaa etuaan on ajaa. Jos vielä firma voi ajaa omaa etuaan valtiovallan avustuksella, niin aina vain parempi firman kannalta. Ikävä kyllä tuo on huono tilanne asiakkaiden ja toimittajien kannalta. Jos yksi (tai tässä kaksi) pääsee sanelemaan muille ehdot, niin muille jää vain kärsijän rooli. Kilpailua parantaa tilannetta molempiin suuntiin. Suomessa on ollut perinteisesti poikkeuksellisen vähän kilpailua.
 
Suomessa on aina ollut tietty ketjuvastainen porukka, jotka on karttaneet ässää ja koota milloin mistäkin syystä. Voi olla jotain isot sortaa pieniä -ajatusmaailmaa, kasvottomuutta tai milloin mitäkin, mikä sattuu närästämään. Huvittaa, että sitten tää sama porukka juoksee kieli pitkällä Lidlissä, joka on vieläkin isompi ketju, eikä edes kotimainen :) En vaan tajua tota tietyn porukan logiikkaa.

Enkä edes ymmärrä, että mitä tällä ässän ja koon hiillostamisella saavutetaan, kun kaikki kuitenkin samaan aikaan tiedostaa, mikä kotimainen tilanne on. Ässän ja koon molempien market-puoli on todella iso työllistäjä, ja minä ainakin haluan nähdä, että niiden toiminta jatkuu kannattavana. Investoinnit ja työllistäminen on muutenkin nykytilanteessa jo minimissään.

Tossa vielä yksi linkki aihetta sivuten (jos ei ole jo ollut): Tässä kuvassa näkyy Suomen hätä ? ?Kataisen hallitus kiristi veroja? | Uusi Suomi
Mitäs ihmeen merkitystä sillä on että minkä maalainen ketju lidl on? Kuitenkin se työllistää tuhansia suomalaisia, se alentaa vähittäiskaupan hintatasoa (ja parantaa välillisesti meidän kaikkien ostovoimaa), voittoa se tuottaa mutta voitot kuitenkin pysyy yhteismarkkina-alueella. Ja suomen kannalta on suotavaa että yhteismarkkina-alueemme menestyisi mahd. hyvin. Voisi sanoa että "osta eurooppalaista, suosi italialaista, Espanjasta tuotteet osta, ettei meiltä lama perunatkin nosta" emme nääs elä enää Neuvostoliiton aikaa.

Logiikka on se että mitä vähemmän on kiinteät kulut sitä paremmat muuttuvat kulut saa. Jos sitä tuhlaa kaiken rahan ruokaan niin on huono enää mennä etelänmatkalle.. Ja tietenkin markkinatalouteen nyt kuuluu että myyjät ei vaan voi pelkästään sanella hintoja ja nauraa matkalla pankkiin ässämersun ratissa, vaan kyllä markkinoilla voi esiintyä kilpailuakin joka pakottaa hintatasoa alas.

Ja meidän maan ongelma on edelleen kalleus.

Ja tottakai kaikki tietää mikä maan tilanne on, te-keskuksen katsauksen mukaan joulukuussa työttömyys kuitenkin (kauppalehden palstalla eriteltynä ja eri työttömyystoimenpiteissä olevilla korjattuna) oli 18%. Ja kesko ja s-ryhmä ovat suuria työllistäjiä.

Mutta kyllä 5.4 miljoonan asukkaan ruuan myynnin (tai jakelun) voi olettavan työllistävän aina tietyn määrän porukkaa oli kaupan ovella keskon logo tai s-kirjain tai vaikka tesco. Eli jos kaupan myyjiä ei palkkaisi kesko, sen tekisi joku muu.

Ei ne hyvää hyvyyttään ketään siellä pidä. Ne on liikeyrityksiä. Ja olisi muutenkin kiva nähdä liikevaihto/työntekijä eriteltynä ketjuittain ja kaupan koon mukaan..
 
Suomessa on aina ollut tietty ketjuvastainen porukka, jotka on karttaneet ässää ja koota milloin mistäkin syystä. Voi olla jotain isot sortaa pieniä -ajatusmaailmaa, kasvottomuutta tai milloin mitäkin, mikä sattuu närästämään. Huvittaa, että sitten tää sama porukka juoksee kieli pitkällä Lidlissä, joka on vieläkin isompi ketju, eikä edes kotimainen :) En vaan tajua tota tietyn porukan logiikkaa.

Enkä edes ymmärrä, että mitä tällä ässän ja koon hiillostamisella saavutetaan, kun kaikki kuitenkin samaan aikaan tiedostaa, mikä kotimainen tilanne on. Ässän ja koon molempien market-puoli on todella iso työllistäjä, ja minä ainakin haluan nähdä, että niiden toiminta jatkuu kannattavana. Investoinnit ja työllistäminen on muutenkin nykytilanteessa jo minimissään.

Eiköhän se market-puoli työllistä tulevaisuudessakin suomalaisia riippumatta siitä, kuka sitä toimintaa pyörittää. Itseäni suomalaisena Suomessa haittasi kilpailun puutteen ilmeiset haitat. Hinta nyt on ensimmäinen tekijä. Muutenkin heikohko suomalainen ostovoima ja kallis ruoka on tympeä yhdistelmä.

Miellelään näkisin kotimaista kilpailua alalla. Kaikkein mieluiten näkisin pienyrittäjyyttä ja paikallista toimintaa, mutta ikävä kyllä markkinat on jaettu niin pitkälle, ettei pienellä toimijalla tainnut olla oikein aseita iskea kiilaa duopolin väliin. Vahvasti määrävää markkina-asemaa käyttäen nousukkaiden asemaa on helppo vaikeuttaa. Lidl on onneksi sen verran iso ja kyvykäs firma, että se on pystynyt tuomaan aitoa kilpailua markkinoille. Kotimaista vaihtoehtoa kun ei ole, niin Lidl kelvatkoon paremman puutteessa.

Henkilökohtaisella tasolla itseäni tympii kaikki ketjujen typerät mukamuka-alennuskortit ja S-ryhmän syöttölät ja juottolat.
 
Minkä takia Suomessa on niin vähän itsepalvelukassoja? Onhan se nyt järjetöntä, että ihmiselle maksetaan toistakymmentä euroa tunnissa siitä, että istuu piippailemassa maitopurkkeja. Minä pystyisin piippailemaan omat ostokseni nopeammin kuin keskimääräinen kassamamma.

Eikö asiakkaaseen luoteta? Valvontahan hoituisi kätevästi siten, että kassojen väliin rakennettaisiin pienet "hirvitornit" joista myyjä voisi tarkkailla useampaa kassaa kerrallaan. Alentuneet palkkakustannukset --> alemmat hinnat --> lisää asiakkaita.
 
Siinä, että ostaa kotimaista, ei varsinaisesti ole mitään vikaa, mutta jos ostaa kotimaista vain kotimaisuuden takia, vaikka se olisi hinnaltaan tai laadultaan huonompi, johtaa se lopulta hankalaan tilanteeseen. Tuotteiden, palvelun, laadun, jne. kehittyminen tapahtuu kuitenkin lähinnä pakon sanelemana. Eli jos asioita ei kehitä, niin maksavat asiakkaat siirtyvät kilpailijoiden leiriin, jotka asioita kehittävät. Mikäli kotimaista suositaan pelkästään kotimaisuuden takia, niin paine kehittyä vähenee ja mikäli samoin ei tapahdu yhtäaikaa kaikkialla maailmassa, niin jossain vaiheessa ollaan tilanteessa, jossa ulkomaisten toimijoiden laatu on aivan eri sfääreissä ja kotimaisen toimijan paluuta todellisuuteen voidaan kuvata fraasilla "moottoritiellä betoniporsaaseen".

Hyvä lähihistorian esimerkki on Finnair, jota ei tosin suosittu kuluttajien kollektiivilla päätöksellä, vaan lainsäätäjien toimesta. Ja mikä oli Finnairin hinta-laatu -suhde verrattuna ulkomaisiin lentoyhtiöihin, kun ne viimein alkoivat lentää myöt kotimaassa? Sama on ollut nyt nähtävissä SKeskon kohdalla, joskin jälleen lähinnä lainsäätäjien eikä kuluttajien päätöksellä. Tämä ei myöskään ole mikään anti-Suomivuodatus, vaan samat lainalaisuudet pätevät kaikkialla maailmassa. Esim. rapakon takana Ford, Chrysler ja GM hallitsivat automarkkinoita, eikä turhaan kehitystyöhön keskitytty, koska kotimaiset autot myivät hyvin. Samaan aikaan Eurooppalaiset ja varsinkin Japanilaiset merkit kehittivät tuotettaan ja huonosti kävi jenkkifirmojen kannalta. Niiden eduksi tosin täytyy sanoa, että kun paska osui kunnolla tuulettimeen, niin tajusivat virheensä melko nopeasti ja onnistuivat pelastamaan sillä aika paljonkin. Autoteollisuudessa myös Lada on melko hyvä esimerkki siitä, kun NL:n aikaan kilpailua ei tarvinnut pelätä ja laatu oli sen mukaista.
 
Minkä takia Suomessa on niin vähän itsepalvelukassoja? Onhan se nyt järjetöntä, että ihmiselle maksetaan toistakymmentä euroa tunnissa siitä, että istuu piippailemassa maitopurkkeja. Minä pystyisin piippailemaan omat ostokseni nopeammin kuin keskimääräinen kassamamma.

Eikö asiakkaaseen luoteta? Valvontahan hoituisi kätevästi siten, että kassojen väliin rakennettaisiin pienet "hirvitornit" joista myyjä voisi tarkkailla useampaa kassaa kerrallaan. Alentuneet palkkakustannukset --> alemmat hinnat --> lisää asiakkaita.

Itse olen lopettanut s marketissa käynnin, mutten mistään ideologisesta syystä vaan sen takia että siellä on aina yksi-kaksi kassaa liian vähän sama minkä verran on porukkaa. Olen kyllästynyt jonottamaan.

Jännä että virossakin on itsepalvelu kassoja.Virossa ruoka on paikallisille sentään paljon kalliimpaa suhteessa palkkatasoon vs suomi. En tiedä tasan miten homma toimii mutta viivakoodin lukijalla keräävät hinnat ja myyjättömällä kassalla kuittaavat ostokset kortilla. Ilmeisesti hävikki on hyötyä pienempi.
 
Mitäs ihmeen merkitystä sillä on että minkä maalainen ketju lidl on?
Hehe, kyllähän sillä jotain merkitystä nyt taitaa olla, niin kuin tässäkin ketjussa on pauhattu tuolla edellisillä sivuilla eri yhteyksissä vaikka millä mitalla.

Noin yleisesti mulla ei ole kovin suuria tunteita tässä asiassa mukana, vaikka tunnen tätä kotimaista ketjutoimintaa tietyn toimijan osalta kohtuu hyvin. Mihinkään periaatevääntämiseen ei siis riitä tässä asiassa mielenkiinto.

---

Apropoo, olis kiva tietää, että mihin suuntaan Lidlin aikaisemmin harrastama henkilöstöpolitiikka on mennyt. Siellä oli kohtuu tiukka meininki vielä joku vuosi sitten. Ei se hääviä mun kokemukseni mukaan ole kyllä näillä kotimaisillakaan, jos ihan rehellisiä ollaan.
 
Apropoo, olis kiva tietää, että mihin suuntaan Lidlin aikaisemmin harrastama henkilöstöpolitiikka on mennyt. Siellä oli kohtuu tiukka meininki vielä joku vuosi sitten. Ei se hääviä mun kokemukseni mukaan ole kyllä näillä kotimaisillakaan, jos ihan rehellisiä ollaan.

Tyttöystävän kaveri on töissä Stockmann Beautyssa Helsingissä. Kenellekkään ei annettu yt:issä potkuja, mutta tarjottiin sopparia, jossa viikkotunteja olis kullakin ollut neljä (4) kappaletta. Aika naurettavaa touhua, toivottavasti kukaan ei allekirjoittanut ja ottivat liittoon yhteyttä. Luultavasti Lidl, K ja S paremmin kohtelevat kuin tämä kova kotimainen Stockmann...
 
Mitäs ihmeen merkitystä sillä on että minkä maalainen ketju lidl on? Kuitenkin se työllistää tuhansia suomalaisia, se alentaa vähittäiskaupan hintatasoa (ja parantaa välillisesti meidän kaikkien ostovoimaa), voittoa se tuottaa mutta voitot kuitenkin pysyy yhteismarkkina-alueella. Ja suomen kannalta on suotavaa että yhteismarkkina-alueemme menestyisi mahd. hyvin. Voisi sanoa että "osta eurooppalaista, suosi italialaista, Espanjasta tuotteet osta, ettei meiltä lama perunatkin nosta" emme nääs elä enää Neuvostoliiton aikaa.
Yteisöveroakin tuntuvat suomeenkin maksavan
Rajusti kasvanut Lidl teki 60 miljoonaa euroa voittoa - Talous - Keskisuomalainen

Itse käyn Lidl:ssä varsin harvoin eikä minulla ole varsinaisesti mitä Skeskoa vastaan, paitsi että poliitikoille kulkee pikkuisen liikaa hyvää noilta. Ao ja henkilökunta-alennukset kaupan päälle, ei vaan voi kaupan lainsäädännöstä ja kaavoituksesta vastaavat tahot olla ihan noin mukavissa oloissa tuolla "edustamassa".

Poliitikot saavat S-liikkeeltä jättipotin - HOK-Elanto - Talous - Helsingin Sanomat

Lidlin kyky kilpailla suht. aggressiivisesti hinnoilla ja samalla tehdä mukavaa voittoa kertoo siitä ettei päivittäistavarakaupassa ole ollut riittävää/aitoa kilpailua ja/tai vanhat pelurit ovat jättäneet toimintatapansa optimoimatta ja modernisoimatta.
 
Hehe, kyllähän sillä jotain merkitystä nyt taitaa olla, niin kuin tässäkin ketjussa on pauhattu tuolla edellisillä sivuilla eri yhteyksissä vaikka millä mitalla.

Noin yleisesti mulla ei ole kovin suuria tunteita tässä asiassa mukana, vaikka tunnen tätä kotimaista ketjutoimintaa tietyn toimijan osalta kohtuu hyvin. Mihinkään periaatevääntämiseen ei siis riitä tässä asiassa mielenkiinto.

---

Apropoo, olis kiva tietää, että mihin suuntaan Lidlin aikaisemmin harrastama henkilöstöpolitiikka on mennyt. Siellä oli kohtuu tiukka meininki vielä joku vuosi sitten. Ei se hääviä mun kokemukseni mukaan ole kyllä näillä kotimaisillakaan, jos ihan rehellisiä ollaan.

No ollaanko sitä eu-maa vai erotaanko? Me suomalaiset ei olla kovin hyviä sopeutumaan siihen että ei enää eletä tullimuurien takana suunnitelmataloutta, vaan olemme osa yhteismarkkinoita.

No henkilöstöpolitiikasta Lidlissä nykyisellään ei ole käsitystä. Oli se ennen ainakin vähän tiukkaa kieltämättä, mutta suomalaistahan koko henkilöstö ml. johto on, että ei siitä saa pelkästään saksaa syyttää. Ja onko missään yhteiskunnan huonopalkkaisinmissa ammateissa ja työnantajilla henkilöstöpolitiikka sen parempaa.

En ole esim pikaruoka-alalla ollut mutta yhden ex opiskelukaverin mukaan oli aika kauhea paikka olla töissä eikä myöskään koskaan sellaisissa käynyt..
Subjektiivista toki, ja mikä on toiselle ikävä natsila, on toiselle unelmapaikka.
 
Back
Ylös Bottom